24. 10. 2008
LIDOVECKÁ DEMOLICEKomu se vyplatí zničení nádražní budovy v Ustí nad Orlicí?Ministrovi kultury ČR Mgr. Václavu Jehličkovi, generálnímu řediteli Českých drah, a.s. Ing. Petru Žuldovi, generálnímu řediteli Správy železniční dopravní cesty, s.o. Ing. Janu Komárkovi, předsedovi Výboru pro vědu, vzdělání, kulturu a mládež při PS PČR PhDr. Walteru Bartošovi, předsedovi Podvýboru pro kulturu a mediální politiku při PS PČR Mgr. Petru Plevovi, poslanci PČR Jiřímu Čepelkovi, poslanci PČR Ing. Ladislavu Libému, poslanci PČR Mgr. Radko Martínkovi, poslankyni PČR Ing. Aleně Páralové, poslanci PČR Danieli Petruškovi, poslanci PČR Pavlu Severovi, poslanci PČR Ing. Václavu Snopkovi, CSc., poslanci PČR Ing. Miloslavu Souškovi, poslanci PČR Ing. Miroslavu Váňovi, poslankyni PČR Mgr. Ladislavě Zelenkové, senátorovi PČR Václavu Koukalovi, senátorce PČR Ing. Ludmile Müllerové, senátorovi PČR Doc. JUDr. Petru Pithartovi, senátorovi PČR Ing. Jiřímu Stříteskému, řediteli Krajského úřadu Pardubického kraje Ing. Jaroslavu Folprechtovi a starostovi města Ústí nad Orlicí Richardu Peškovi. Veřejně vyzývám lidoveckou senátorku Ing. Ludmilu Müllerovou (okr. Ústí), aby se vyjádřila ke skandálnímu postupu svého stranického kolegy Jehličky. Petici protestující proti plánované demolici nádražní budovy v Ústí nad Orlicí podepsalo již 3800 občanů z celé České republiky. Instituce, která nese odpovědnost za riziko demolice této krásné budovy, ministerstvo kultury pod vedením Mgr. Václava Jehličky (KDU-ČSL), mlčí. Stejně tak mlčí i České dráhy, a.s. majitel nemovitosti. Stanice nese typické architektonické znaky budov ÖNWB, jako je použití režného zdiva s výraznou nárožní bosáží, hrázděných konstrukcí a sedlových střech s mírným sklonem. Staniční budova se do současné doby dochovala v téměř intaktním stavu, který až na drobné změny odpovídá podobě z roku 1874. V neobvyklém rozsahu se dochovaly i drobné architektonické a stavební detaily, jako otvorové výplně včetně kování, vnější kamenné prvky a vnitřní štuková výzdoba nebo řezbou zdobené střešní dílce. Tato stanice je ideálním případem výjimečně zachovaného původního stavu uzlové stanice Rakouské severozápadní dráhy, přesto že neleží na její hlavní trase. Její autentický stav dochování ji v rámci České republiky řadí k předním příkladům historické nádražní architektury. SŽDC, s.o. chce v roce 2010 realizovat stavbu s názvem "Průjezd železničním uzlem Ústí nad Orlicí", jenž počítá s demolici předmětné nádražní budovy. Na jejím místě má stát kolejiště. 15. 10. 2008 Barbaři na ministerstvech kultury a dopravy definitivně rozhodli: ústeckoorlické nádraží bude zdemolováno ZDE |
A já se ptám proč? Nepíchli jsme náhodou do velmi citlivého místa? V tichosti se připravovala demolice 140 let staré nádražní budovy a postavení budovy nové, jejíž vzhled byl před veřejností doslova tajen. Poté, co jsem vizualizaci návrhu budovy zveřejnil na internetu, a některé noviny poprvé její podobu otiskly, lidé z Pardubického kraje byli natolik zděšeni, že se ztrojnásobil denní počet protestních podpisů! Která lobby ovládá MK ČR? Která lobby ovládá České dráhy, a.s.? Komu vyhovuje demolice budovy a realizace megalomanského plánu? Upozorňuji, že nádraží v Ústí nad Orlicí je díky své poloze průjezdním, proto mnoho lidí začíná pokládat otázky, kdo chce, aby bylo proinvestováno co nejvíce prostředků z veřejných a evropských rozpočtů? Komu ministerstvo kultury naslouchalo, když rozhodovalo o osudu této památky? Kdo v této zemi určuje veřejný zájem? Kdo je našeptávačem ministra kultury Jehličky? Komu se hodila demolice Komuny v Přerově? Není možné, aby tisíce občanů této země protestovali proti zvrhlému plánu SŽDC, s.o. (investor stavby) a nikoho na MK ČR, Českých drahách, a.s. (majitel objektu) to nezajímalo! Drzost zástupců státních organizací nezná mezí. „Je to stavba ve veřejném zájmu. Pokud někdo z petičníků zainvestuje do modernizace budovy, tak proč ne. V současné době je ale stav nádraží a kolejiště žalostný a je potřeba jej řešit,“ říká mluvčí Správy Pavel Halla. Máme tomu rozumět tak, že státní organizace vyzve k uspořádání sbírky s cílem vybrat 20.000.000,- Kč a pokud se nám to nepodaří, tak máme smůlu? Kde to žije pan Halla? Místo toho, aby se oprášil a upravil deset let starý plán na modernizaci trati, počítající se záchranou stávající budovy, lidé placení z našich daní nám diktují, za jakých podmínek budou pracovat v náš zájem! Protože SŽDC projevuje naprostou neschopnost, rozhodl jsem se, že v co nejbližší době požádám respektované odborníky na železniční výstavbu o vypracování alternativního plánu realizace stavby. A pokud se nám záměr podaří, budeme žádat od SŽDC personální nápravu, protože pokud nedokáže zaměstnanec k tomu určený, ergo placený státem, tedy námi, vypracovat alternativní návrh, a podaří se to lidem, kteří pracují zdarma, není v tomto státě něco v pořádku. Pane ministře Jehličko, vyjádřete se k mému dopisu ze dne 16.10.2008. Pánové, státní úředníci, vaši předchůdci naváželi v době reálného socialismu do starých budov brambory. Ale nezničili je... Vy, jako jejich nástupci jste tento přístup „zdokonalili“, staré budovy rovnou boříte. A to ještě v komunistické rétorice rozvoje a pokroku. Tisíce lidí protestuje proti Vašemu zvrhlému plánu. Začněte jednat v zájmu nás, občanů a ne v zájmu lobbyistických skupin a korporací. Nádražní budova Ústí nad Orlicí - foto ještě před demolicí ZDE Ústí nad Orlicí: železniční zastávka už před demolicí zachráněná ZDE
PODKLADY - Nádražní budova Ústí nad Orlicí - vyznačení staré budovy a plán přestavby PDF
PODKLADY - Ústí nad Orlicí - žel. svršek a 400 metrů dlouhé nástupiště - aneb čemu má historicky cenná budova nádraží "ustoupit" PDF
ROZSUDEK - Nádražní budova Ústí nad Orlicí - rozhodnutí ministerstva kultury PDF |