2. 9. 2008
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
2. 9. 2008

Brabcův Máj je opravdu špatný film

Rekordně dosud nejstrašnější film kameramana F.A.Brabce je jeho nové zpracování Máchovy romantické lyricko-epické povídky Máj. Brabcův film je opravdu vážným kandidátem na nejděsnější český film posledních dvaceti let.

Podobně jako už u sporného Brabcova filmového přepisu Erbenovy Kytice, i ve filmovém přepisu Máje se Brabec pokouší zkonkretizovat a rozvinout jen naznačený, útržkovitý děj v hlubokém, silně filozofickém, romantickém díle, napsaném nepřekonatelně nádherným a mnohoznačným jazykem.

Nejhorší arogancí filmových tvůrců je, když jim chybí pokora a domnívají se, že jsou rovni autorům klasického díla, které se odvážili nově zpracovat. Snad nejfatálnější, hrůznou groteskností je skutečnost, že Brabec si zřejmě vůbec nebyl vědom obrovského rozdílu mezi hlubokým a mnohovrstevnatým jazykem Máchova Máje a svou vlastní literární tvůrčí impotencí. Brabec a jeho spolupracovnice na scénáři jménem Ivana Novotná "rozvinuli" Máchův text "dopsáním" neuvěřitelně banálních a trapných dialogů. Ty v kontrastu s nádhernými fragmenty Máchova textu, který ve filmu cituje Jan Tříska, působí doslova otřesně. A dojem otřesnosti se filmem stupňuje, neboť banální a trapná je v Brabcových a Novotné dialozích snad každá věta.

Jediné, co ve filmu mohlo fungovat, je Brabcův vizuální doprovod k básnickým citacím z Máje. Dokazuje to, že Máchův Máj zfilmovatelný je a bylo zřejmě možno natočit dobrou filmovou verzi Máchova velkého díla, kdyby měl režisér pokoru, nechal celým filmem jako primární promlouvat Máchův text, nezasahoval do něho a do interakce k němu vyrobil celovečerní koláž lyrických vizuálních obrazů. To by snad uměl. Bohužel ve filmu existují jen náznaky, že to tak mohlo fungovat -- v celém celovečerním snímku jsou možná minuta -- dvě minuty, kdy má divák pocit, že interakce Brabcových lyrických obrazů s Máchovým textem mohla vytvořit pozoruhodné dílo.

Brabec má sklon k bulvárnosti, prvoplánovosti a barvotiskovitosti. Zatímto vizuální barvotiskovost nebyla na místě ve filmovém zpracování Kytice, k Máchovi se hodí, protože jeho lyrickoepická báseň je až někdy skoro "vykřičeně", barevná a jednou z jejích hlavních inspirací je dobová, "bulvární", barvotisková literatura.

Brabec je docela dobrý kameraman, který si rád hraje s různými vizuálními prvky. Má možná spornou, už některých ohledech se už klišovitě opakující poetiku, ale je to vizuální poetika výrazná. Potíž je, že Brabec není scénárista a už vůbec není režisér.

Scénář filmu je nepropracovaný, a jakmile se začne nepromyšleně konkretizovat Máchou jen naznačený romantický příběh, začínají se objevovat neřešené rozpory a paradoxy a postavy ztratí na přesvědčivosti. Brabec své herce neumí režijně vést a jejich výkon je tak většinou komicky trapný.

Kdyby se Karel Hynek Mácha dnes probudil a šel na tuto hrůzu do kina, asi by si řekl, že netušil, až jak daleko mohla pokročit degenerace potomků.

                 
Obsah vydání       2. 9. 2008
2. 9. 2008 McCainova viceprezidentka pod tlakem médií
2. 9. 2008 Nová technika americké policie: preemptivní domácí razie
2. 9. 2008 Bolívia: referendum musí schváliť parlament
2. 9. 2008 Japonsko: demise premiéra odhalila krizi liberální vlády
2. 9. 2008 EU na summitu suspendovala rozhovory s Ruskem
2. 9. 2008 Podle HRW použila Gruzie kazetové bomby typu M85 u tunelu Roki
2. 9. 2008 Protikremelský novinář v Ingušsku zastřelen
2. 9. 2008 Orwellova hypotéka Tomáš  Stýblo
2. 9. 2008 Copak mají Spojené státy nárok odsuzovat humanitární intervence? Část 2. Daniel  Veselý
2. 9. 2008 Brabcův Máj je opravdu špatný film Jan  Čulík
2. 9. 2008 Černobílé vidění titulků, aneb k čemu je Moskvě "strategická" dohoda Štěpán  Kotrba
2. 9. 2008 Rusko se musí zabezpečit
2. 9. 2008 Michael  Marčák
2. 9. 2008 Nevkusný vtip: mocným nešlo a nejde o "osvobození trpících" Tomáš  Koloc
2. 9. 2008 Protiraketová obrana Izraele Stanislav  Kaucký
2. 9. 2008 Rusové jednají na základě vůle obyvatel?
2. 9. 2008 Šedá, praktická, omyvatelná... splachovací Ladislav  Žák
2. 9. 2008 Sarkozy, Muž z Acapulca Ivo  Šebestík
2. 9. 2008 Být učitelem Miriam  Prokešová
2. 9. 2008 Bitka o suché z nosu Ladislav  Žák
1. 9. 2008 Nejmocnější sedlák zapráská bičem Přemysl  Janýr
1. 9. 2008 Našim vzdělancům, aneb recyklace zaostalosti Ondřej  Hausenblas
1. 9. 2008 The Times: Ke studené válce musí být dva
2. 9. 2008 Film Občan Havel není urážkou české společnosti
2. 9. 2008 Ti, kdo píší o Mnichovu, by neměli šířit rasistické stereotypy Boris  Cvek
2. 9. 2008 ČSSD se nedokázala poučit z programové zrady, ani z arogance Miloslav  Štěrba
2. 9. 2008 Proč agituje Štěpán Kotrba pro ČSSD?
2. 9. 2008 Zpočátku nabubřelá rétorika a směšný konec Štěpán  Kotrba
2. 9. 2008 Let KAL číslo 1490: "Byla to mystifikace"
1. 9. 2008 Štefan Švec: Kouteckého Občan Havel je dobrý film Jan  Čulík
1. 9. 2008 Bitka o šesťdesiaty ôsmy Peter  Weiss
1. 9. 2008 K útěku nacistickým zločincům pomáhal Vatikán a Červený kříž Richard  Seemann
9. 8. 2008 Hospodaření OSBL za červenec 2008

Český film RSS 2.0      Historie >
2. 9. 2008 Brabcův Máj je opravdu špatný film Jan  Čulík
1. 9. 2008 Štefan Švec: Kouteckého Občan Havel je dobrý film Jan  Čulík
2. 8. 2008 Tenkrát I: Robert Sedláček a jeho pokus zmapovat po deseti letech pád komunismu Jan  Čulík
2. 8. 2008 Jak dnes prezentovat politický útlak za stalinismu Jan  Čulík
30. 7. 2008 Občan Havel: Kouteckého nasládlá propaganda, kterou měla naštěstí rozum odmítnout i Česká televize Jan  Čulík
28. 7. 2008 Překvapivě kvalitní filmy Pavla Kohouta Jan  Čulík
28. 7. 2008 Děs a bezstarostnost poúnorové doby Hana  Tomšů
28. 7. 2008 Znovu o filmu Sedm zabitých Tereza  Chrástová
26. 7. 2008 Kohoutovy a Jasného Zářijové noci: pozoruhodně zralý a promyšlený film Jan  Čulík
9. 7. 2008 Karamazovi: Profesionální záznam divadelní inscenace Jan  Čulík
8. 7. 2008 Vorlův Gympl: Jak film vyjadřuje všeobecnou občanskou nespokojenost v České republice Jan  Čulík
8. 7. 2008 Hřebejkův Medvídek: dobře napsaný, zábavný scénář bez hlubšího záběru Jan  Čulík
7. 7. 2008 Smutek paní Šnajderové -- neuvěřitelná esence trapnosti Jan  Čulík
7. 7. 2008 Ženy v ČR asi už brzo udělají revoluci, zatím točí velmi dobré filmy Jan  Čulík
6. 7. 2008 Jakubiskova Bathory: Typický "euroentertainment" Jan  Čulík