24. 10. 2008
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
25. 10. 2008

Rozhovor s Emmou Davie:

Filmy se musejí dělat s emocionálním nasazením

< Zdroj: Institute of Documentary Film

Pro mě je nejcharakterističtějším rysem dobrého dokumentárního filmu, když máte opravdový pocit osobního angažmá člověka, který ten film natáčí. A může z toho vzniknout silný příběh, může z toho také vzniknout vynikající vizuální báseň. Ale musíte mít potřebu, pocit naléhavosti v sobě, že ten film musíte natočit, musíte mít potřebu ten film natočit. Když tohle nutkání nemáte, tak říkám, tak ten film nedělejte. Velká část toho, čím se při těch prezentačních workshopech zabýváme, je úsilí naučit lidi jak udělat z velice lokálního příběhu příběh s univerzální platností. Myslím, že je nutno v nich vyvolat zájem o to, že to je skutečně možné.

Na právě probíhajícím festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě se koná tzv. East European Forum, na němž lektorům předvádějí své náměty tvůrci ze střední a východní Evropy -- cílem seminářů bylo projekty zdokonalit, aby byly zajímavé pro mezinárodní televize a filmové producenty při "trhu idejí", který se konal pak. Britské listy hovořily se skotskou lektorkou tohoto projektu.

An English version of this interview is HERE

Prosím, představte se našim čtenářům.
Jmenuji se Emma Davie a jsem ze Skotska. Pracuji na Edinburgh College of Art jako učitelka filmové dokumentaristiky. Také jsem poradcem pro Scottish Documentary Institute, píšu o dokumentárních filmech a natáčím je.
Co je East European Forum a jaká je vaše role na něm?
East European Forum je naprosto vynikající způsob, jak mohou lidé z této části Evropy předvádět své projekty redaktorům z různých televizí a producentům z různých filmových institucí z celé Evropy i ze severní Ameriky. V podstatě je mojí rolí pracovat tu s projekty, než budou předvedeny producentům. Takže jsem tu po tři dny pracovala na těchto projektech, pomáhala jsem lidem, aby si ujasnili, co chtějí říct, o čem jejich film je a jak svůj projekt prezentovat. Také jsem zhlédla klipy, které režiséři chtějí producentům předvést. Dáváme lidem doporučení, co na nich ještě změnit, pokud je na to čas.
Jak vznikly vaše styky s tímto festivalem?
Dělám po Evropě mnoho těchto seminářů, pracuji často s lidmi, kteří se ucházejí o financování pro své dokumentární filmy. Byla jsem totiž členkou Rady a britskou zástupkyní v UK documentary network. Takže jsem čtyři roky cestovala v různou dobu po Evropě a podílela jsem se na těchto seminářích, připravovala jsem lidi na prezentace svých projektů. Proto mě požádali, abych přijela i do Jihlavy. Požádal mě o to Tue Steen Müller, dánský odborník na dokumentární film, který organizuje ty semináře a ty prezentace.
Co na těch seminářích děláte?
Posloucháme ty projekty a pomáháme lidem, aby si ujasnili své myšlenky. Snažíme se jim pomoci, aby své myšlenky prezentovali co nejjasněji, aby byli schopni o jejich významu přesvědčit co největší množství lidí, ale aby si taky sami uvědomili, co je téma jejich filmu. Protože často potřebujeme tak trochu pomoci, abychom dokázali poznat, o čem který film vlastně je. Někdy se to při procesu natáčení filmu ujasní, ale mají-li tvůrci být schopni prezentovat své náměty producentům či televizním stanicím, musí to být jasné už hned teď, a to co nejvíc, o čem vlastně ten film je.To neznamená, že musíte přesně vědět, co se bude ve filmu odehrávat, ale musíte vědět, jak budete budovat jeho strukturu, co tam bude za postavy, co je hlavním dramatem filmu, pokud to má být drama, v čem spočívá hlavní emocionální náplň toho filmu.
Jak se toho dosáhne?
Nejsou to jen lektoři, kteří ty náměty analyzují, ale reagují i ostatní tvůrci, kteří také předkládají návrhy, a mně přijde, že když námět začne být jasný, všichni si to uvědomí. A když stále ještě není jasný, všichni to také vědí. Takže toho dosahujeme nejprve ve skupinových workshopech, ale také v seminářích, kdy pracuje jeden lektor s jediným tvůrcem mezi čtyřma očima. V těchto seminářích se na ten námět víc zaostřujeme , snažíme se dostat k samotným kořenům toho projektu, k jeho kostře.
Jaký máte názor na Jihlavu a na East European Forum?
Je to tady moc dobré. Myslím, že je to opravdu fantastická věc, která teď tady v České republice probíhá pro dokumentární film.Byla jsem tady před pěti lety, ne v Jihlavě, ale v Praze, také pro program Ex Oriente, protože to taky vychází z programu Ex Oriente, tento vztah existuje. Takže to se konalo v rámci akcí Ex Oriente, nebylo to jen to East European Forum. Byla jsem tu tehdy s programem Ex Oriente, a náměty byly i tehdy velmi dobré . Avšak povšimla jsem si, že od té doby se prohloubila profesionalita zdejší lidí i jejich postoj k prezentaci svých námětů. Mají tady vynikající směsici lidskosti a profesionality. Takže my pracujeme tady v patře a je tady ten příjemný humor těch starých recyklovaných pohovek a tak (Jihlavské horácké divadlo, "Recyklujte život, točte dokumentární filmy!" je heslo East European Forum, pozn. red) , a jejich přístup tady je nesmírně profesionální. A velmi emocionálně angažovaný. A jsou to velmi mladí lidé. Ti filmaři jsou tak mladí, že mám pocit, že je to tu velmi dynamické. Proto je tu tolik dramaturgů z televizních stanic a produkčních společností z celého světa, protože chtějí vědět co se děje ve východní Evropě. Myslím ale, že je velmi zajímavé, že tu máte v tolika východoevropských zemích tak silnou kinematografickou tradici. Možná se to v mezinárodním měřítku nyní začíná trochu víc uznávat. Schopnost dělat opravdu dobré, dynamické, velmi filmové dokumenty.
Krátce, co je podle vás nejvýznamnějšími rysy dobrého dokumentárního filmu? A jak to vštěpujete studentům?
Pro mě je nejcharakterističtějším rysem dobrého dokumentárního filmu, pokud se to mohu odvážit shrnout, když máte opravdový pocit osobního angažmá člověka, který ten film natáčí. A může z toho vzniknout silný příběh, může z toho také vzniknout vynikající vizuální báseň. Ale musíte mít potřebu, pocit naléhavosti v sobě, že ten film musíte natočit, musíte mít potřebu ten film natočit. Když tohle nutkání nemáte, tak říkám, tak ten film nedělejte. Protože vzniká tolik filmů jen proto, že si jejich autoři myslí, že jiní lidé by takový film chtěli vidět. A takové filmy jsou pak strašně neslané nemastné. A není z toho nic. A já si myslím, že když jste u toho, kdy tvůrci své náměty veřejně prezentují, i tady je jasně vidět, na kterých projektech jsou tvůrci emocionálně angažováni, které projekty tvůrci prostě musejí natočit, a vědí, jak jim dát všeobecnou platnost. Protože velká část toho, čím se při těch prezentačních workshopech zabýváme, je úsilí naučit lidi jak udělat z velice lokálního příběhu příběh s univerzální platností. Myslím, že je nutno v nich vyvolat zájem o to, že to je skutečně možné. Svým způsobem my všichni se tím tady učíme o tom, jak dělat filmy. A o to, myslím, skutečně jde. Opravdu, v tom nejlepším případě o toto skutečně jde. Nejde jen o to jak získat peníze, jde o to, abychom se my všichni naučili jak dělat dobré filmy.

                 
Obsah vydání       24. 10. 2008
26. 10. 2008 Volby skončily. ČR už nebude jako dřív Štěpán  Kotrba
26. 10. 2008 Zadostiučinění? Ne, výzva Jan  Mertl
26. 10. 2008 Výsledky voleb by neměly posílit starou gardu politiků Boris  Cvek
26. 10. 2008 Chtít nyní hlasovat o radaru je drzost
25. 10. 2008 ČSSD s výjimkou Prahy vyhrála i v senátních volbách
26. 10. 2008 Jsem pro odtržení ČR od Prahy
26. 10. 2008 V Praze jsou peníze
26. 10. 2008 Naplaveniny, aneb co na to rodilá Pražačka
26. 10. 2008 Povolební sebereflexe
26. 10. 2008 Jak si vedly ve volbách xenofobní a krajně pravicové strany? Lukáš  Lhoťan
26. 10. 2008 Důstojný Topolánek Milan  Daniel
26. 10. 2008 Nevím, jestli bych Topolánka při útoku na hyenu z Blesku nehájil Jan  Čulík
26. 10. 2008 Shromáždila Veronika Janečková proti sobě důkazní materiál? František  Koukolík
26. 10. 2008 Je šokující, že takový film mohl vzniknout Jan  Tuláček
26. 10. 2008 Alkoholik, brutální krutost a nepromyšlený chaos Dominika  Švecová
25. 10. 2008 Filmy se musejí dělat s emocionálním nasazením Dominika  Švecová
25. 10. 2008 People must be passionate about filmmaking Dominika  Švecová
24. 10. 2008 Le Monde: Nový proces s panem K. Pavel  Barák
25. 10. 2008 Pozor na francouzské intrikánství
24. 10. 2008 Česká republika jako skanzen kasínového kapitalismu? Karel  Dolejší
24. 10. 2008 I kdyby ČSSD zvítězila ve všech obvodech, dojde jen k vyrovnání sil Štěpán  Kotrba
25. 10. 2008 Mladí nemají důvod volit
24. 10. 2008 Jihlavský festival dokumentárního filmu zahájen uprostřed mírného organizačního chaosu Dominika  Švecová
25. 10. 2008 She's got swastika eyes Martin "Destroyer" Přikryl
24. 10. 2008 Cenzoři z Rady Českého rozhlasu zaútočili opět na Rádio Wave Štěpán  Kotrba
25. 10. 2008 Nová vlna se starým obsahem
25. 10. 2008 Je trapné, když Rada ČRo kritizuje něco, co ani neumí přeložit
24. 10. 2008 Alan Greenspan: Mýlil jsem se
24. 10. 2008 Mladý Hampl to ví líp než Greenspan: "Regulací nelze dosáhnout růstu bohatství"
24. 10. 2008 Nevyzpytatelná Francie? Ne, pouze Sarkozyho zizanie! Josef  Brož
24. 10. 2008 FAZ: Sarkozy může rozdělit Evropskou unii
24. 10. 2008 Human Rights Watch příštímu americkému prezidentovi: Zlepšete právní ochranu dělníků
24. 10. 2008 Le Monde: Tisíce iráckých, afgánských a gruzínských uprchlíků uvízly na řecko-tureckých hranicích
24. 10. 2008 "Berlínská zeď kapitalismu"
24. 10. 2008 Krize a populismus, neboli Snížit, nebo zvýšit daně? Uwe  Ladwig
24. 10. 2008 MFD zase manipuluje veřejnost ohledně zdravotnictví Petr  Wagner
23. 10. 2008 Zdá se, že ani teď není ODS schopna sebereflexe Petr  Nachtmann
23. 10. 2008 Počkejte, doporučuje studie Pentagonu o plánu umístit americký radar do Čech
24. 10. 2008 Nyní bankrotují celé země
24. 10. 2008 Helmut Zilk. Jméno které stačí. Richard  Seemann
24. 10. 2008 Omluva Respektu Kunderovi: Zde je návrh Jiří  Pehe
24. 10. 2008 Fabiano Golgo se domnívá, že Kundera byl udavač
24. 10. 2008 Za jak dlouho opíšou v ČTK informaci z novin, aby ji mohli zdrojovat z Reuters?
24. 10. 2008 Proč trvalo českým médiím ve čtvrtek až do večera, než informovala o Haiderově milenci?
24. 10. 2008 CItát dne, aneb co je pro ODS sebereflexe?
24. 10. 2008 "Americké rakety" zasáhly školu v Pákistánu
24. 10. 2008 Dívejte se na televizi
24. 10. 2008 Papežova drzost Štěpán  Kotrba
25. 10. 2008 L'impudence du pape Štěpán  Kotrba
23. 10. 2008 ČSSD dostala příležitost, které se zřekla Bursíkova Strana zelených Jakub  Rolčík
24. 10. 2008 Komu se vyplatí zničení nádražní budovy v Ustí nad Orlicí? Martin J. Kadrman
24. 10. 2008 Evropská unie odložila zavedení letištních scannerů, které cestující "svlékají"
24. 10. 2008 Poškodil Írán šance Baracka Obamy?
22. 10. 2008 Redaktoři Pelhřimovského deníku neinformují své čtenáře o kontroverzních skutečnostech týkajících se místního kandidáta do senátu Jan  Čulík
22. 10. 2008 Kundera požaduje od Respektu omluvu, jinak se bude soudit
22. 10. 2008 Ještěří mozek? Jiří  Drašnar
23. 10. 2008 Pár myšlenek z ještěřího mozku Karel  Dolejší
21. 10. 2008 Mytologizace "Udání Milana Kundery" Jakub  Češka
21. 10. 2008 O zkreslování informací Jiří  Jírovec
24. 10. 2008 Monitor Jana Paula: Bolest a utrpení je také cesta Jan  Paul
23. 10. 2008 Kde leží příčiny romské emigrace do Kanady a jak by měla vláda reagovat? Pavel  Pečínka
23. 10. 2008 Monitor Jana Paula: Slalom nejen pro nevidomé Jan  Paul
23. 10. 2008 Jakou úlohu bude hrát rasový původ v amerických prezidentských volbách? Miloš  Kaláb
17. 10. 2008 Hospodaření OSBL za září 2008

Festival dokumentárního filmu Jihlava RSS 2.0      Historie >
26. 10. 2008 Alkoholik, brutální krutost a nepromyšlený chaos Dominika  Švecová
26. 10. 2008 Je šokující, že takový film mohl vzniknout Jan  Tuláček
25. 10. 2008 People must be passionate about filmmaking Dominika  Švecová
25. 10. 2008 Filmy se musejí dělat s emocionálním nasazením Dominika  Švecová
24. 10. 2008 Jihlavský festival dokumentárního filmu zahájen uprostřed mírného organizačního chaosu Dominika  Švecová
8. 12. 2004 Jak se v Jihlavě opět myslelo filmem Petr  Šafařík