1. 9. 2008
Štefan Švec: Kouteckého Občan Havel je dobrý filmZajímavý názor vyslovil Štefan Švec v diskusi o filmu Občan Havel, o němž jsem - právem - zveřejnil ostře kritickou recenzi. Štefan poukazuje na to, že mám k filmu o Václavu Havlovi kritický přístup, protože ho posuzuji z hlediska investigativního novináře. Film Občan Havel však není dokument, je to fikce. Není to film Pavla Kouteckého, ani onoho mladého režiséra, který snímek po Kouteckého smrti dokončil. Film Občan Havel, je dílo, které Václav Havel natočil sám o sobě. Je známo, že Havel Kouteckého na Pražský hrad zval, vždycky tehdy, když usoudil, že je vhodné, aby ho Koutecký natáčel. (Podobně jako i jindy, kdy Havel tahal za scénou za nitky, je i pro tento film nutné, aby bylo pro veřejnost předstíráno, že autorem není Havel, ale někdo jiný.) |
Film Občan Havel je zosobněním mýtu, jaký si Havel přeje, aby se o něm udržel v povědomí české společnosti. Je to literární dílo, fikční svět. Film Občan Havel je, jako (skoro) všechno dneska, reklama, poukazuje Štefan Švec. Podobně jako Milan Kundera o sobě pro západní čtenáře vytváří subjektivní literární mýtus ("do poloviny svého života jsem byl nevýznamný český intelektuál", zamlčuje polovinu svého díla), i Havel je především muž literatury, vytváří fikční světy, umělé konstrukce a snaží se je veřejnosti vnutit. Mýtus, který Havel prosazuje filmem Občan Havel, podle Štefana Švece prý bojuje proti statutu celebrity: "Podívejte se na mě, jaký jsem slabý, neohrabaný, a tedy lidský, a proto mě mějte rádi," argumentuje podle Štefana Švece Havel tímto filmem. Dodejme, že je to paradox: snaha "celebrity" vytvořit o sobě "anticelebritální" mýtus celebrity. Klaus by nikdy nedopustil, aby o něm někdo natočil film, jak je neohrabaný, a proto "lidský". Navzdory chytrému vysvětlení, musím trvat na své původní recenzi, v tom smyslu, že Havlův pokus vytvořit o sobě tento mýtus je lež, a proto urážka české společnosti. Není ovšem pochyb o tom, že Havlův mýtus velmi pravděpodobně přežije. Všechny nesrovnalosti i veškeré manipulace, které na filmu vidí dnešní divák, budou zapomenuty, protože budoucí divák už nebude mít osobní zkušenost, která by Havlův mýtus korigovala. |