2. 8. 2008
Velký problém:Jak dnes prezentovat politický útlak za stalinismuAž po promítání skoro dvouhodinového filmu Roberta Sedláčka o demokratické revoluci v Československu r. 1989 se dostalo v důsledku poněkud pochybné dramaturgie na Letní filmové škole v Uherském Hradišti k prezentaci k projektu Zuzany Dražilové Dcery 50. let. Vždycky, když vznesu námitku, že se v dnešní České republice bohužel většinou nedaří zprostředkovat hrůzy komunistického útlaku v Československu za stalinismu generacím, které to nezažily (typickým příkladem jsou poloamatérské filmy Kristýny Vlachové), stávám se terčem útoků antikomunistů, kteří jakýmsi logickým zkratem dospějí k názoru, že protože mě uráží nedostatečnost zpracování drastických zkušeností lidí, kteří trpěli za komunismu, snažím se tím bagatelizovat samotný útlak. Je to, jako by se aktualizovalo staré heslo z 19. století "Co je české, to je hezké" v tom smyslu, že kdokoliv natočí nějaký antikomunistický film, už svou podstatou to musí být vynikající dílo a ten, kdo kritizuje jeho nedostatečnost, je přece komunista. V případě "Dcer z 50. let" musím deklarovat střet zájmů, protože jednou z postižených žen, vystupujících v tomto projektu, je moje sestřenice Ludmila Voříšková ZDE ZDE. Vím tedy z osobní zkušenosti, jak traumatickou životní zkušeností prošla moje sestřenice i celá její rodina, poté, co byl po příchodu stalinismu do Československa zatčen její otec, katolický intelektuál Rudolf Voříšek, který po práci v uranových dolech zanedlouho ve vězení zahynul. Proto mi velmi záleží na tom, aby bylo svědectví osob, postižených tehdejším režimem, zpřístupněno dnešním lidem co nejpřesvědčivěji a nejefektivněji. |
Zuzana Dražilová stojí v čele projekt "Dcery z 50. let", který si dal za úkol zaznamenat zážitky žen, které byly právě postiženy stalinským útlakem, když byl uvězněn - většinou jejich otec. Na Letní filmové škole se prezentovalo několik ukázek z tohoto projektu: před kamerou vypovídají dnes starší ženy o svých zkušenostech. Problém s projektem je ten, že je nesmírně nefilmový. Svědkyně sedí před kamerou a vzpomínají, případně čtou do kamery dopis, který dostaly od vězněného otce před popravou. Obraz, který nemá žádný filmový význam, při tom ruší. Záznam by byl daleko efektivnější, kdyby šlo pouze o zvuk. Jiným problémem je to, že dnešní svědkyně byly v padesátých letech, kdy byl jejich otec perzekvován, většinou velmi malé děti. Jejich svědectví tedy tomu odpovídá, jde o vzpomínky na dobu, kdy jim bylo řekněme pět nebo osm let. Není to tedy žádná hlubší analýza poměrů, ale pohled někdejšího dítěte na neuvěřitelné bezpráví. Natočený materiál je důležitým historickým zdrojem, není to však v současné verzi film a jak přiznala sama organizátorka projektu, v této formě by veřejnost asi příliš nezaujal. Na dramaturgickém tvaru projektu se bude podle ní teprve pracovat. Nebude jednoduché vypracovat takovou dramaturgii, aby veřejnost zaujala a strhla současníky naléhavou výpovědí těchto nespravedlivě pronásledovaných osob. |