26. 6. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
26. 6. 2003

Reforma v půli cesty IV.
Směrem k outsourcingu ministerstva

Při financování řady projektů informatizace veřejné správy není nutné vše financovat pouze z veřejných rozpočtů. Pro spolufinancování je možné využít i soukromý kapitál -- hovoří se o tzv. partnerství veřejného a soukromého sektoru (Public Private Partnership -- PPP). Co ale přiměje soukromý kapitál ke spolufinancování veřejné správy? Pud přežití. Tedy žádný altruismus, ale nové šance pro podnikání, nově otevřené podnikatelské příležitosti.

Klíčovým faktorem jsou vhodná legislativní opatření a správní rozhodnutí, vedoucí k nejenom k realizaci nových služeb pro občany, ale i k formulaci lukrativních projektů pro soukromý sektor.

Tak např. informační kiosky, realizující interaktivní styk občana s veřejnou správou, je možné provozovat jako licencovanou službu -- vlastní financování jejich výstavby a provozu je při vhodně zvolených podmínkách možné ponechat na soukromém sektoru. Veřejný sektor umožní přístup k datům veřejné správy, soukromá sféra je zdarma publikuje a realizuje k nim další služby s přidanou hodnotou. Za ty zaplatí buď stát - v případě "univerzální služby", nebo občan, v případě nadstandardu. Cena by odpovídala kvalitě, protože žádný subjekt by neměl monopl na informace státu, které by byly k dispozici volně, neb by byly už jednou občanem zaplacené - pořízené ze státního rozpočtu, tedy z jeho daní...

Jinou velkou oblastí pro uplatnění spolufinancování soukromého sektoru pro realizaci priorit informační politiky jsou inteligentní elektronické identifikátory. Ty je možné v kombinaci s elektronickým podpisem využít pro bezpečnou elektronickou komunikaci se státní správou, stejně tak jako i pro řadu nejrůznějších podnikatelských aktivit. Ovšem cena musí odpovídat realitě - 700 Kč je nestoudnost daná monopolem.

Zkušenosti ukazují, že pro dosažení priorit Státní informační politiky je nutné formulovat konkrétní úkoly a opatření do formy kontrolovatelných úkolů prováděcího plánu. Uplynulé období však také prokázalo, že formulování prováděcích plánů a vytvoření příslušné legislativy samo o sobě nestačí. Pokud nejsou k dispozici finanční zdroje k jejich realizaci, je přijatá legislativa následně nerealizovatelná.

Pro koordinaci Státní informační politiky je proto zapotřebí vytvořit nebo vylepšit nástroje, které umožní účinné operační a věcné programové řízení projektů, včetně jejich centrálního financování. Bez toho se realizace informační politiky prodraží! Koordinace je nutná i při vytváření legislativy, která v oblasti telekomunikačních a informačních technologií je dnes věcně provázána - bez rozvoje komunikací není možno rozvíjet informační systémy. Důležité tedy je soustředit dostatečné operativní pravomoci na vládní úrovni a koncentrovat dostatečné finanční i lidské odborné zdroje pro programové financování a realizaci národní informační a telekomunikační politiky.

Právě proto byl reorganizací Úřadu pro veřejné informační systémy a části Ministerstva dopravy a spojů vytvořen nový, samostatný resort. Domnívám se však, že integrace státní informatiky prozatím zůstala na půli cesty. O skutečně věcné integraci bychom mohli hovořit pouze tehdy, kdyby ministerstvo informatiky odborně řídilo i informatická oddělení jednotlivých resortních ministerstev a odpovídalo tak za skutečný chod celé státní informatiky. Pro nové ministerstvo by to ovšem znamenalo převzít i o hodně větší kus odpovědnosti a zároveň by to kladlo mnohem větší nároky na jeho odbornou úroveň. Nejsem si ale jist, zda současný tým kolem ministra Mlynáře je toho schopen.

Otázkou na konec zůstává, zda nerealizovat světově revoluční krok - "outsourcovat" celé ministerstvo, včetně ministra. Třeba by mu to bylo ideologicky bližší...

                 
Obsah vydání       26. 6. 2003
27. 6. 2003 Poslední knížecí rada z Vysočiny Miloš  Zeman
26. 6. 2003 O útlaku v Bělorusku Ondřej  Hausenblas
26. 6. 2003 Svérázný brněnský antikomunista odsouzen
26. 6. 2003 Libové protikomunistické gestíčko poslance Langera Karel  Mašita
26. 6. 2003 Vláda bude rušit některá ministerstva. Kteří ministři dokáží obhájit své židle? Štěpán  Kotrba, Michal  Kubíček
25. 6. 2003 Noblesse oblige? Jan  Čulík
26. 6. 2003 Koncentrační tábor dnešních dnů Tomáš  Linhart
26. 6. 2003 Putin: nejlepší car od dob Alexandra II.?
26. 6. 2003 Palestínsky scenár v Čečensku? Viktor  Kovaľov
26. 6. 2003
26. 6. 2003 Mediální operace v Kataru "neměla kontext"
26. 6. 2003 Sociální politika EÚ I.
Hraničné body v rozvoji sociálneho modelu v Únii
Brigita  Schmögnerová
26. 6. 2003 Reforma v půli cesty IV.
Směrem k outsourcingu ministerstva
Jiří  Kofránek
26. 6. 2003 Reforma v půli cesty III. ještě jednou
Ostuda ministerstva, ostuda vlády
Štěpán  Kotrba
26. 6. 2003 PNS ovládá distribuci tisku ze 75 procent. Je to už monopol ?
26. 6. 2003 Vyřazení Duhana znamená, že Rada ČT chce prohlášení, jež nemá oporu v zákoně Petr  Štěpánek
25. 6. 2003 Memento 15
aneb kde se vzali diZidenti?
Miloš  Dokulil
25. 6. 2003 Roger Scruton - Vždycky existuje nebezpečí, že si spletete vlastní dětství s vesmírem
24. 6. 2003 Demokracie nezaručuje svobodu
26. 6. 2003 Ekológia kontra cenzori: Co Biely dom vyhodil zo správy o stave životného prostredia? Zolo  Mikeš
26. 6. 2003 Nedostatočná európska ústava :
EÚ zo svojich nových šiat čoskoro vyrastie
Heather  Grabbe
25. 6. 2003 Monitor Jana Paula:
O "výhodné spolupráci" mezi zábavním komplexem a radnicí Prahy 14
Jan  Paul
25. 6. 2003 Evropská ústava: smlouva, která ukrývá občany Josef  Brož
25. 6. 2003 Je třeba vysvětlit, proč je určité chování špatné Vojtěch  Polák
25. 6. 2003 Naše úřady si pomlouvat nedáme Mojmír  Náplava
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech
31. 5. 2003 Hospodaření OSBL za květen 2003

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
26. 6. 2003 Reforma v půli cesty IV.
Směrem k outsourcingu ministerstva
Jiří  Kofránek
26. 6. 2003 Reforma v půli cesty III. ještě jednou
Ostuda ministerstva, ostuda vlády
Štěpán  Kotrba
26. 6. 2003 Vyřazení Duhana znamená, že Rada ČT chce prohlášení, jež nemá oporu v zákoně Petr  Štěpánek
26. 6. 2003 Libové protikomunistické gestíčko poslance Langera Karel  Mašita
26. 6. 2003 Putin: nejlepší car od dob Alexandra II.?   
25. 6. 2003 Optimistická "řecká" ozvěna a její možná falešná echa Miloš  Dokulil
25. 6. 2003 Občan přece pochopí moudrost svých pánů! Nebo ne? Milan  Valach
25. 6. 2003 Jak vyrobili dva studenti atomovou bombu   
25. 6. 2003 Projekt toho, koho nechtějí už předem:
Jaká by mohla být Česká televize
Petr  Štěpánek
25. 6. 2003 Reforma v půli cesty III.
Internet do škol -- tvůrčí dílna nebo komerční tržiště?
Jiří  Kofránek
24. 6. 2003 Varšavská smlouva -- přežívání nebo obnova ? Miroslav  Polreich
24. 6. 2003 Bondyho marxistický manifest Ivan  Lesay
24. 6. 2003 Obhajují Hospodářské noviny insider trading?   
24. 6. 2003 Předpisy jsou k ničemu, pokud lidé nepřijali jejich ducha Jan  Čulík
24. 6. 2003 Reforma v půli cesty II.
Elektronický podpis nebo elektronické šidítko?
Jiří  Kofránek

Elektronický podpis a informatizace státu RSS 2.0      Historie >
26. 6. 2003 Reforma v půli cesty IV.
Směrem k outsourcingu ministerstva
Jiří  Kofránek
24. 6. 2003 Mobilní telefony třetí generace by mohly vykonávat důležitou veřejnoprávní službu   
24. 6. 2003 Reforma v půli cesty II.
Elektronický podpis nebo elektronické šidítko?
Jiří  Kofránek
23. 6. 2003 Reforma v půli cesty I.
Trny prorostlá "česká cesta" k informační společnosti
Jiří  Kofránek
20. 6. 2003 Ďábelská iridologie Štěpán  Kotrba
16. 6. 2003 Občanství vyžaduje aktivní participaci - aneb nejsme ovce Štěpán  Kotrba
19. 2. 2003 Pozvánka na OpenWeekend 2003   
10. 2. 2003 Načo je čipová električenka? Peter  Greguš
14. 1. 2003 Veřejné zakázky: 3% výpalné z dodávek vládě Martin  Kunštek
13. 9. 2002 Levný internet a telefony - jediná možnost akcelerace vývoje společnosti? Michal  Rusek
22. 8. 2002 Státní informační politika ve vzdělávání: kostlivec ve skříni MŠMT Jan  Wagner
4. 7. 2002 42 procent britských domácností je připojeno na internet - stačí to?   
19. 6. 2002 Britská vláda nebude zavádět "chartu pro čmuchaly"   
31. 5. 2002 Finanční úřad Liberec: žádný elektronický, potřebujeme vlastnoruční podpis   
6. 5. 2002 První strasti e-občana Faltuse: Váš certifikát není kvalifikovaný! Jiří  Faltus

Digitalizace sdělovacích prostředků RSS 2.0      Historie >
26. 6. 2003 Reforma v půli cesty IV.
Směrem k outsourcingu ministerstva
Jiří  Kofránek
26. 6. 2003 Reforma v půli cesty III. ještě jednou
Ostuda ministerstva, ostuda vlády
Štěpán  Kotrba
25. 6. 2003 Reforma v půli cesty III.
Internet do škol -- tvůrčí dílna nebo komerční tržiště?
Jiří  Kofránek
24. 6. 2003 Reforma v půli cesty II.
Elektronický podpis nebo elektronické šidítko?
Jiří  Kofránek
23. 6. 2003 Reforma v půli cesty I.
Trny prorostlá "česká cesta" k informační společnosti
Jiří  Kofránek
23. 6. 2003 Demokracie pro všechny: Zakažte komerční média ! Štěpán  Kotrba
23. 6. 2003 Média veřejné služby dostanou brzy tvrdou konkurenci   
16. 6. 2003 Občanství vyžaduje aktivní participaci - aneb nejsme ovce Štěpán  Kotrba
13. 6. 2003 Česká digitální média V. -- přestávka Zdeněk  Duspiva
4. 6. 2003 Má smysl platit za veřejnoprávní televizi koncesionářský poplatek?   
16. 5. 2003 Plachý Plachý a krotká mediální veřejnoprávnost Štěpán  Kotrba
17. 4. 2003 Digitální média veřejné služby IV - Jak dál v roce 2003? Zdeněk  Duspiva
10. 3. 2003 Reakce: Ohrožuje ČT přípravou svého digitálního vysílání české komerční televize? Jan  Čulík
18. 1. 2003 Národní knihovna má problém s chápáním svého poslání v digitální době Štěpán  Kotrba
16. 12. 2002 Digitální média veřejné služby III. Zdeněk  Duspiva

Reforma v půli cesty RSS 2.0      Historie >
26. 6. 2003 Reforma v půli cesty IV.
Směrem k outsourcingu ministerstva
Jiří  Kofránek
26. 6. 2003 Reforma v půli cesty III. ještě jednou
Ostuda ministerstva, ostuda vlády
Štěpán  Kotrba
25. 6. 2003 Reforma v půli cesty III.
Internet do škol -- tvůrčí dílna nebo komerční tržiště?
Jiří  Kofránek
24. 6. 2003 Reforma v půli cesty II.
Elektronický podpis nebo elektronické šidítko?
Jiří  Kofránek
23. 6. 2003 Reforma v půli cesty I.
Trny prorostlá "česká cesta" k informační společnosti
Jiří  Kofránek
14. 1. 2003 Veřejné zakázky: 3% výpalné z dodávek vládě Martin  Kunštek