18. 1. 2003
Národní knihovna má problém s chápáním svého poslání v digitální doběMinisterstvo kultury vypsalo už v roce 2000 program vývoje prostředků, které by dovolily zachování a veřejné zpřístupnění informačních zdrojů v elektronické podobě tak, jako tomu bylo doposud u papírových knih a časopisů. Nazvalo svůj program "Zpřístupňování a ochrana knihovních fondů formou digitalizace, s využitím mezinárodní sítě Internet v souvislosti s vytvářením informační společnosti". Program vycházel z rozpracování koncepce Státní informační politiky. Na základě zadání ministerstva kultury Národní knihovna vytvořila rozsáhlý realizační projekt WEBARCHIV a začala v minulých letech s jeho pilotním testováním.
Problém, který se v navrženém řešení skrývá, tkví v právní interpretaci užití elektronického díla, která zoufale potřebuje inovaci nejen autorského zákona, ale zákona o knihovnictví, archivnictví a dalších právních předpisů. Restrikce, které vnáší - prozatím na smluvní bázi - pro uživatele v tuto chvíli Národní knihovna do použití tohoto archivu, překračují rámec, který by umožnil v budoucnosti její fungování jako instituce veřejně prospěšné univerzální služby, přispívající za peníze poplatníků ke všeobecné vzdělanosti v národním jazyce a chápání NK jako instituce, jejímž úkolem je uchování českého písemnictví a národní kultury. Úředníci opět přetvořili (zpotvořili) úmysly zákonodárců i vlády do podoby, vyhovující více jim než uživatelům - občanům. |
Existující právní řád doposud neupravuje posktování elektronických online zdrojů archivům, ani povinnost jejich vydavatelů poskytovat Národní knihovně obdobu povinného výtisku jako je tomu v případě periodických a neperiodických publikací, a proto tento nedostatek řeší Národní knihovna uzavíráním smluv s jednotlivými vydavateli. Podstata problému ale spočívá v pochopení inovované role veřejné knihovny, sloužící v analogovém světě publikací tištěných či publikací na fyzických nosičích - CD-ROM, DVD doposud občanům k půjčování hudebnin, knih či časopisů, aniž občan musí každou hudebninu knihu či časopis koupit. Tomu se samozřejmě tiše brání vydavatelé, které tento "pozůstatek komunismu" připravuje o zisky. V případě elektronických dokumentů by měly knihovny působit obdobně - jako on-line dostupné služby, umožňující občanovi používat všech na serveru dostupných, sofistikovaných prostředků k prohledávání, vyhledávání, indexaci a třídění jednou vydaných (on-line zveřejněných, veřejně zpřístupněných) informací, a to i v případě, když je původní zdroj na své unikátní adrese URN nedostupný (ekvivalent z "analogového" světa tištěných knih: když je kniha vyprodána). Smlouva podle § 51 občanského zákoníku, na jejímž základě dnes získává Národní knihovna své on-line data od vydavatelů (tuto smlouvu obdržely i Britské listy) však neukládá Národní knihovně povinnost poskytovat jí poskytnutá data veřejně za ekonomicky nediskriminujících podmínek. Dochází tak (opět, jako v minulosti v případě dat katastrálního úřadu) k situaci, že se definují "oprávnění uživatelé" a používá se termín "omezený přístup", namísto toho, aby se rozšiřoval veřejný prostor a ZDARMA získaná data byla dána opět ZDARMA k dispozici všem... Náklady na pořízení dat jsou nulové - spočívají pouze v telekomunikačních poplatcích NK. Náklady uschovávání dat (cena výpočetní techniky a mzda pracovníků) tak jako tak hradí stát prostřednictvím rozpočtu NK a grantů v zájmu uchování historické paměti národa a státu, jeho kultury a písemnictví pro budoucí generace i v dnešní virtuální a technologicky tak turbulentní době. Ve smlově jsou pozoruhodné interpretace role Národní knihovny, která se těmito body staví na roveň soukromému subjektu, aniž si je vědoma svého poslání veřejně prospěšné instituce, financované státem: "Omezený přístup" znamená možnost nakládat s Elektronickými online zdroji v omezené míře, tj. možnost tyto zdroje pouze číst bez možnosti je jakýmkoliv způsobem kopírovat, měnit nebo rozmnožovat; Poskytovatel prohlašuje, že Elektronické online zdroje užívá, tj. sděluje veřejnosti na svých stránkách prostřednictvím počítačové sítě Internet oprávněně. VI. Přístup k uchovávaným/archivovaným elektronickým online zdrojům 1. Právo Plného přístupu k uchovávaným/archivovaným Elektronickým online zdrojům, poskytnutým Poskytovatelem v souladu s touto smlouvou mají výhradně Oprávnění zaměstnanci. Národní knihovna je v této souvislosti povinna na žádost Poskytovatele předložit aktuální seznam všech Oprávněných zaměstnanců. 2. Národní knihovna je v souladu s touto smlouvou a ustanovením § 38 AutZ oprávněna půjčovat rozmnoženinu Elektronického online zdroje tím, že Oprávněným uživatelům umožní k těmto zdrojům Omezený přístup, a to i prostřednictvím jiných vybraných knihoven. Aktualizovaný seznam těchto vybraných knihoven je v okamžiku účinnosti smlouvy k dispozici na internetových stránkách projektu WebArchiv (http://webarchiv.nkp.cz). 3. Národní knihovna bude sledovat využívání archivovaných dokumentů a na žádost vydavatele poskytne statistická data. Stál jsem "u kolébky" tvorby Státní informační politiky a vím tedy, jaké motivy v roce 1996 (tehdy vznikly první drafty dokumentu, později nazvaného SIP) vedly tým, který koncepci připravoval, k jednotlivým požadavkům na změnu legislativy či na různé státní instituce, tedy i na Národní knihovnu. Zcela určitě to nebyl zájem archivářů či knihovníků o exkluzivitu přístupu k jakýmsi "fondům Z", ale zájem o co nejúplnější a nejveřejnější zachování elektronického písemnictví, dostupného i tehdy, kdy dnešní největší servery budou exponátem v technickém muzeu, kam budou prarodiče vodit svá vnoučata: "Podívej, Jiříčku," zasní se dědeček, "když jsem byl mladý, tak jsem na tomto počítači psal své články v šestsetdvojce. Jó, to se psal rok 1992 a internet byl v plenkách..." Dosti šprýmů. Situace je vážná. Považuji za naprosto nepřijatelnou lhostejnost ministra kultury v nedostatečném finančním zajištění projektu WEBARCHIV i v nejasném politickém zadání projektu, nedostatečně zdůrazňujícím jeho stimulační charakter pro rozvoj všeobecné počítačové gramotnosti a stírání ekonomickýchj bariér občanů v přístupu k informacím a rozvoji občanské společnosti. Považuji za nepřijatelné i vnímání smyslu tohoto projektu vedením Národní knihovny. Pokud budu moci, budu vyžadaovat, aby na smlouvách, stejně jako v případné novele zákona č. 257/2000 Sb. či na jeho základě inovovaném statutu Národní knihovny byla ustanovaní, která budou veřejný prostor vzdělanosti a informovanosti občanů České republiky nadále rozšiřovat, nikoliv jej zužovat nesmyslnými restrikcemi či případnými ekonomickými požadavky na uživatele. Je v existenčním zájmu státu mít gramotné a vzdělané občany a je v existenčním zájmu občanů efektivně využívat informací, které z jejich peněz - daní - stát pořídí či uchovává. A to musí být určujícím rámcem jak pro zákonodárce, tak pro ministra kultury, školství či pro ředitele Národní knihovny. Protože jedni i druzí jsou placeni z peněz daňových poplatníků a jim zodpovědni.
Národní knihovna je si vědoma svého poslání systematicky doplňovat, zpracovávat, ochraňovat, trvale uchovávat a rovným způsobem všem bez rozdílu zpřístupňovat veškeré jí dostupné písemné, obrazové a jiné záznamy a další informační zdroje - univerzální knihovní fond dokumentů - vydané v České republice
s cílem přispívat tak ke vzdělanosti a informovanosti o všech oborech lidské činnosti, zvláště pak rozvíjet a uchovávat bohatství národního písemnictví, kultury a jazyků, užívaných v minulosti i v současnosti občany České republiky. Bez těchto, nebo podobných vět v zákonech, statutech a vyhláškách se v tomto státě nepodaří nikdy docílit plné počítačové gramotnosti nastupující generace. Nepodaří se ani zachovat osvícený odkaz Marie Terezie, která svou školskou reformou z roku 1772 stála u zrodu veřejného školství (a většina veřejných knihoven vznikala původně jako školní, paralelně se zakládaly knihovny obecní a většinou až počátkem 20. století transformovaly velké knihovny soukromé či církevní na veřejné) a položila tak základ české vzdělanosti a národního obrození. Bez těchto či podobných vět se nepodaří nadále zachovat národní kulturu či český jazyk. Bez odvahy k radikálním krokům nebude v budoucnosti ani veřejný prostor - "public domain" a zúží se tak prostor pro kvalifikovanou, informovanou možnost občana ovlivňovat věci veřejné - zúží se tak prostor pro demokracii. Pozitivní diskriminace nezpoplatněného získávání informací prostřednictvím výpočetní a telekomunikační techniky je jen jednou malou kapkou v moři úkolů na cestě ke kvartérní společnosti, společnosti znalostí, společnosti 21. století. Ale někde se začít musí. |
Privatizace služeb | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
18. 1. 2003 | Národní knihovna má problém s chápáním svého poslání v digitální době | Štěpán Kotrba | |
18. 12. 2002 | Riziká privatizácie vodární a kanalizácií | Roman Havlíček | |
12. 4. 2002 | Zlínští radní jsou neústupní: Za 95 milionů prodávají miliardový majetek | Radek Bubeník | |
18. 3. 2002 | Pitná voda, kohoutek a dojná kráva | Radek Mokrý | |
22. 2. 2002 | Příklady táhnou: občanské sdružení dokáže efektivně vystupovat ve veřejném zájmu | Helena Svatošová | |
13. 11. 2001 | Donutí Světová organizace pro obchod státy, aby zprivatizovaly veřejné služby? | ||
8. 11. 2001 | Jak Západ plánuje vnutit své obchodní podmínky ostatním zemím světa |
GNU a public domain - prostor pro lidi | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
18. 1. 2003 | Národní knihovna má problém s chápáním svého poslání v digitální době | Štěpán Kotrba | |
7. 11. 2002 | OpenWeekend 2003: Call for papers | ||
5. 8. 2002 | Do It Yourself: Techno scéna a ilegální parties | ||
4. 7. 2002 | 42 procent britských domácností je připojeno na internet - stačí to? | ||
27. 5. 2002 | Policejní razie v internetové kavárně a klubu Plíživá kontra - útok na svobodu tisku? | Miroslav Chovanec | |
8. 3. 2002 | Parlament: Debata ústavních právníků o věcech, kterým nerozumějí a přesto o nich musí rozhodovat | Štěpán Kotrba | |
26. 2. 2002 | Microsoft versus ostatní | Jan Janda | |
22. 2. 2002 | Totalita nehrozí z technologie - hrozí jen tehdy, selžeme-li duchovně | Eugen Haičman | |
19. 12. 2001 | Jak mění informační technologie svět | Eugen Haičman | |
4. 12. 2001 | Jak si poradíme s technologickou civilizací? | Eugen Haičman | |
25. 10. 2001 | Na trh byla uvedena Windows XP: Microsoft chce kolonizovat i internet |