8. 8. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
8. 8. 2003

Systémy pro automatickou jízdu automobilů už existují

POLEMIKA

Technologie, která umožňuje automobilům, aby se řídily samy, byla už větší měrou vyvinuta, konstatoval ve středu list Financial Times. Plány pro takové systémy, které by zkombinovaly síť čidel se složitým počítačem na palubě automobilu, už byly předvedeny na futuristických prezentacích několika automobilek.

Do praxe však tyto systémy zřejmě nebudou zavedeny ještě dlouho, neboť se lidé nechtějí vzdát kontroly nad vlastním automobilem. Druhým problémem je, že systém automatických automobilů, které by se řídily samy, může být zaveden až teprve tehdy, až budou toutéž technologií vybavena vozidla všechna.

Avšak omezené verze těchto automatických systémů už přicházejí na trh s automobily -- jde o systémy, které umožňují řidičům najít místo na parkování anebo zabraňují automobilům, aby se srazily s jiným vozidlem.

Už existuje automatická kontrola rychlosti automobilu, která odhaduje vzdálenost automobilu od ostatních vozidel -- užívá při tom relativně primitivní technologie -- a mění rychlost vozidla, aby to odpovídalo bezpečné vzdálenosti.

Adrian Garrod z Roke Manor Research ve Velké Británii, firmy, kterou vlastní Siemens, je přesvědčen, že další technologické inovace, které teď přijdou na trh, budou právě pomůcky pro parkování a schopnost automobilu předvídat bouračku.

Systémy na předvídání bouračky jsou schopny poznat, kdy je havárie nevyhnutelná, a připraví na to automobil: varuje jeho osádku, nafoukne airbagy přizpůsobí blížící se srážce zavěšení automobilu na podvozku.

Podle Roka je nejlepší technologií pro tato čidla radar. Jeho firma má program RadarNet, který vyvíjí pro několik velkých automobilek, včetně BMW, DaimlerChrysler a Volvo. Kolem automobilu bude rozmístěna síť radarových čidel. Nemusejí být na povrchu automobilu. Vepředu budou čtyři čidla, čtyři budou vzadu a dva na každé straně. Systém bude propojen na palubní počítač. Takovýto systém bude stát asi 1500 -- 3000 euro, ale levnější verze bude zřejmě stát jen 150 -- 300 euro.

Je nepravděpodobné, že by jeden automobil chybně přijal signál od čidla jiného automobilu, neboť počítač pozná, zda signály ze všech 12 čidel na vozidle souhlasí. Tyto systémy budou muset mít dosah nejméně 200 metrů. Skeptici však varují, že nebudou takovéto systémy všemocné, neuvidí například za roh a nebudou moci předvídat skrytou překážku.

Motorola má jiný přístup a využívá digitálních kamer. V prototypu jsou velikosti pěsti a na každou ze čtyř stran automobilu má být namontována jedna. Mohou být včleněny do předních či zadních světel, aby nerušily vzhled automobilu.

Tyto systémy mají být na trhu v letech 2008 -- 2009 a budou stát asi 300 -- 500 euro.

Plně automatizované automobily asi ještě dlouho nevzniknou. Tato technologie se za posledních 15 let sice rozvíjí velmi rychle, avšak řidiči nechtějí auta, kde by zmáčkli knoflík a automobil by je odvezl z bodu A do bodu B. Hlavní odpor vůči automobilům, které by měly schopnost převzít řízení, je především psychologický.

Tyto systémy mají schopnost přinést obrovská zlepšení v oblasti bezpečnosti. Ale podstatně mění vztah mezi řidičem a jeho automobilem. Pro mnoho řidičů je na řízení automobilu nejatraktivnější, že ho ovládají sami. Z průzkumů veřejného mínění vyplývá, že starší řidiči jsou ochotni přijmout automatické automobily, mladé řidiče bude asi nutno velmi intenzivně přesvědčovat.

                 
Obsah vydání       8. 8. 2003
8. 8. 2003 Plot, petice a šikana Martin  Klíma
8. 8. 2003 Peltrám potřetí: Úskalí předražených koncepcí a idea možné alternativy Štěpán  Kotrba
8. 8. 2003 Zlikvidují zautomatizované automobily veřejnou dopravu?
8. 8. 2003 Inspirace od České pošty Jiří  Císař
8. 8. 2003 Jak platit za užívání silnic
8. 8. 2003 Systémy pro automatickou jízdu automobilů už existují
8. 8. 2003 Radost bourat
8. 8. 2003 Jak se v ČR kradou platy - další reakce čtenářů
8. 8. 2003 Neuspokojivý stav v Policii ČR mnoha lidem vyhovuje
8. 8. 2003 Smrt Marie Trintignant: "Elle est belle pour toujours" Josef  Brož
8. 8. 2003 Já jsem zase nedostal balík
7. 8. 2003 Jak stát nechrání zaměstnance
7. 8. 2003 Německý průmysl potřebuje expandovat a Česká republika má být tou dojnou krávou? Štěpán  Kotrba
7. 8. 2003 Digitalizace: bude se veřejně diskutovat? Zdeněk  Duspiva
6. 8. 2003 Česká digitální média VII.
Změna vládní koncepce
Zdeněk  Duspiva
7. 8. 2003 Jak se v ČR kradou platy - reakce čtenářů
6. 8. 2003 Nebát se - a nejde zdaleka jen o vlaky Ilona  Bílková
6. 8. 2003 Krize české kinematografie? Jan  Lipšanský
4. 8. 2003 Hospodaření OSBL za červenec 2003

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
8. 8. 2003 Peltrám potřetí: Úskalí předražených koncepcí a idea možné alternativy Štěpán  Kotrba
8. 8. 2003 Jak se v ČR kradou platy - další reakce čtenářů   
8. 8. 2003 Smrt Marie Trintignant: "Elle est belle pour toujours" Josef  Brož
8. 8. 2003 Plot, petice a šikana Martin  Klíma
8. 8. 2003 Zlikvidují zautomatizované automobily veřejnou dopravu?   
8. 8. 2003 Jak platit za užívání silnic   
8. 8. 2003 Systémy pro automatickou jízdu automobilů už existují   
8. 8. 2003 Inspirace od České pošty Jiří  Císař
7. 8. 2003 Úřady, raný kapitalismus a ti bývalí Václav  Prochor
7. 8. 2003 Německý průmysl potřebuje expandovat a Česká republika má být tou dojnou krávou? Štěpán  Kotrba
7. 8. 2003 Jak se v ČR kradou platy - reakce čtenářů   
7. 8. 2003 O svobodu slova česká média už zřejmě nemají zájem Karel  Mašita
7. 8. 2003 Jak stát nechrání zaměstnance   
6. 8. 2003 Vyberte předsedu Nejvyššího kontrolního úřadu bez politikaření Bohdan  Dvořák
6. 8. 2003 CzechTek budil lidi na ploše 615 km2 Jaromír  Zlámal

Globalizace RSS 2.0      Historie >
8. 8. 2003 Peltrám potřetí: Úskalí předražených koncepcí a idea možné alternativy Štěpán  Kotrba
8. 8. 2003 Zlikvidují zautomatizované automobily veřejnou dopravu?   
8. 8. 2003 Jak platit za užívání silnic   
8. 8. 2003 Systémy pro automatickou jízdu automobilů už existují   
7. 8. 2003 Německý průmysl potřebuje expandovat a Česká republika má být tou dojnou krávou? Štěpán  Kotrba
6. 8. 2003 Velvyslanectví německých zájmů - dopis jednoho lobbisty Štěpán  Kotrba
4. 8. 2003 CzechTek, rozhořčení měšťáci a spravedlnost pro všechny Štěpán  Kotrba
4. 8. 2003 "Bloodymindedness"? Jan  Čulík
31. 7. 2003 CzechTek 03: One Tribe, One Vibe Jan "RaveBoy" Němec
31. 7. 2003 CzechTek 03: válka papírů a razítek, hysterická starostka, soudkyně v klidu Štěpán  Kotrba
25. 7. 2003 CzechTek 2003 je v Ledkově u Kopidlna na Jičínsku   
7. 7. 2003 My, gnostici kybernetického věku
aneb jak masmédia zplošťují kulturu, aniž to víme
Jaroslav  Peregrin
3. 7. 2003 Co psal Toni Negri před rokem:
Obnova italské levice mimo rámec sociáldemokratismu
Toni  Negri
20. 6. 2003 Ďábelská iridologie Štěpán  Kotrba
19. 6. 2003 S Německem nebo s Amerikou? Štěpán  Kotrba

Privatizace služeb RSS 2.0      Historie >
8. 8. 2003 Zlikvidují zautomatizované automobily veřejnou dopravu?   
8. 8. 2003 Jak platit za užívání silnic   
8. 8. 2003 Systémy pro automatickou jízdu automobilů už existují   
6. 8. 2003 Velvyslanectví německých zájmů - dopis jednoho lobbisty Štěpán  Kotrba
17. 3. 2003 Privatizácia železníc v treťom svete Martin  Brendan
10. 3. 2003 Tajnosti a klamstvá Európskej komisie: oslabovanie sociálneho systému Radovan  Geist
13. 2. 2003 GATS: voda jako drahocenná obchodovatelná komodita Henry  Heyneardhi
13. 2. 2003 OSN požehnala vodu jako veřejný statek a lidské právo Gustavo  Capdevila
13. 2. 2003 Války o vodu Savannah  Blackwell
18. 1. 2003 Národní knihovna má problém s chápáním svého poslání v digitální době Štěpán  Kotrba
18. 12. 2002 Riziká privatizácie vodární a kanalizácií Roman  Havlíček
12. 4. 2002 Zlínští radní jsou neústupní: Za 95 milionů prodávají miliardový majetek Radek  Bubeník
18. 3. 2002 Pitná voda, kohoutek a dojná kráva Radek  Mokrý
22. 2. 2002 Příklady táhnou: občanské sdružení dokáže efektivně vystupovat ve veřejném zájmu Helena  Svatošová
13. 11. 2001 Donutí Světová organizace pro obchod státy, aby zprivatizovaly veřejné služby?   

Telematika a elektronické mýtné RSS 2.0      Historie >
8. 8. 2003 Peltrám potřetí: Úskalí předražených koncepcí a idea možné alternativy Štěpán  Kotrba
8. 8. 2003 Zlikvidují zautomatizované automobily veřejnou dopravu?   
8. 8. 2003 Jak platit za užívání silnic   
8. 8. 2003 Systémy pro automatickou jízdu automobilů už existují   
7. 8. 2003 Německý průmysl potřebuje expandovat a Česká republika má být tou dojnou krávou? Štěpán  Kotrba
6. 8. 2003 Velvyslanectví německých zájmů - dopis jednoho lobbisty Štěpán  Kotrba
24. 6. 2003 Mobilní telefony třetí generace by mohly vykonávat důležitou veřejnoprávní službu   
17. 3. 2003 Monitor Jana Paula:
O zbrani jménem automobil a falešné loajalitě k asociálnímu chování
Jan  Paul
19. 2. 2003 10 000 řidičů nezaplatilo poplatek za vjezd do Londýna   
18. 2. 2003 V Londýně se v pondělí začalo platit za vjezd autem do města   
10. 2. 2003 Načo je čipová električenka? Peter  Greguš
6. 1. 2003 Odstraní londýnský experiment dopravní zácpy ze středu měst?   
23. 8. 2002 Automobilisté v Londýně budou platit za jízdu do města   
27. 2. 2002 Za vjezd do centra Londýna zaplatíte 250 Kč   
26. 2. 2002 Účty pro řidiče prostřednictvím satelitních čidel: co si o tom myslí (někteří) Britové   

Automobilismus RSS 2.0      Historie >
8. 8. 2003 Zlikvidují zautomatizované automobily veřejnou dopravu?   
8. 8. 2003 Jak platit za užívání silnic   
8. 8. 2003 Systémy pro automatickou jízdu automobilů už existují   
8. 8. 2003 Radost bourat   
6. 8. 2003 Velvyslanectví německých zájmů - dopis jednoho lobbisty Štěpán  Kotrba
31. 7. 2003 Svoboda není bezbřehá Jan  Čulík
31. 7. 2003 Trapný Ondřej Hausenblas   
30. 7. 2003 Rallye Pačejov: pořádek a informace měla zajišťovat policie Jan  Vaškovič
29. 7. 2003 Zvláštní svoboda Ondřeje Hausenblase Martin  Konicar
29. 7. 2003 Nedat se omezovat buranstvím Ondřej  Hausenblas
28. 7. 2003 Tudy nemůžete, jede se tu Rallye Pačejov Ondřej  Hausenblas
24. 6. 2003 Mobilní telefony třetí generace by mohly vykonávat důležitou veřejnoprávní službu   
24. 6. 2003 Británie: řidiči nebudou smět používat mobilní telefon   
9. 6. 2003 Staré a nové pohledy na klimatickou změnu Darius  Nosreti
3. 6. 2003 Sen ministra dopravy... Štěpán  Kotrba

Doprava RSS 2.0      Historie >
8. 8. 2003 Jak platit za užívání silnic   
8. 8. 2003 Systémy pro automatickou jízdu automobilů už existují   
8. 8. 2003 Zlikvidují zautomatizované automobily veřejnou dopravu?   
6. 8. 2003 S Českými drahami ve špíně a horku Milan  Krčmář
6. 8. 2003 Příliš lehká hra s fakty Michal  Krsek
6. 8. 2003 Neurážejte Turecko srovnáváním jeho železnice s ČD Luděk  Miklas
6. 8. 2003 Nebát se - a nejde zdaleka jen o vlaky Ilona  Bílková
6. 8. 2003 Jezděte více vlakem! Milan  Borovička
16. 7. 2003 Zkušenost cestujících vizitkou Českých drah   
15. 7. 2003 Jezdit vlakem v ČR je zážitek, ale umyjte si pak ruce Jan  Čulík
27. 5. 2003 Vstup do EU z hlediska ochrany životního prostředí Jan  Zeman
26. 5. 2003 Deutsche Bahn AG - jízdenky dražší než letenky? Radek  Mokrý
17. 3. 2003 Privatizácia železníc v treťom svete Martin  Brendan
10. 3. 2003 Tajnosti a klamstvá Európskej komisie: oslabovanie sociálneho systému Radovan  Geist
3. 3. 2003 Začátek výstavby dálnice do Ostravy se znovu odkládá Jaroslav  Hlaváček