8. 8. 2003
Systémy pro automatickou jízdu automobilů už existujíPOLEMIKA
Technologie, která umožňuje automobilům, aby se řídily samy, byla už větší měrou vyvinuta, konstatoval ve středu list Financial Times. Plány pro takové systémy, které by zkombinovaly síť čidel se složitým počítačem na palubě automobilu, už byly předvedeny na futuristických prezentacích několika automobilek. |
Do praxe však tyto systémy zřejmě nebudou zavedeny ještě dlouho, neboť se lidé nechtějí vzdát kontroly nad vlastním automobilem. Druhým problémem je, že systém automatických automobilů, které by se řídily samy, může být zaveden až teprve tehdy, až budou toutéž technologií vybavena vozidla všechna. Avšak omezené verze těchto automatických systémů už přicházejí na trh s automobily -- jde o systémy, které umožňují řidičům najít místo na parkování anebo zabraňují automobilům, aby se srazily s jiným vozidlem. Už existuje automatická kontrola rychlosti automobilu, která odhaduje vzdálenost automobilu od ostatních vozidel -- užívá při tom relativně primitivní technologie -- a mění rychlost vozidla, aby to odpovídalo bezpečné vzdálenosti. Adrian Garrod z Roke Manor Research ve Velké Británii, firmy, kterou vlastní Siemens, je přesvědčen, že další technologické inovace, které teď přijdou na trh, budou právě pomůcky pro parkování a schopnost automobilu předvídat bouračku. Systémy na předvídání bouračky jsou schopny poznat, kdy je havárie nevyhnutelná, a připraví na to automobil: varuje jeho osádku, nafoukne airbagy přizpůsobí blížící se srážce zavěšení automobilu na podvozku. Podle Roka je nejlepší technologií pro tato čidla radar. Jeho firma má program RadarNet, který vyvíjí pro několik velkých automobilek, včetně BMW, DaimlerChrysler a Volvo. Kolem automobilu bude rozmístěna síť radarových čidel. Nemusejí být na povrchu automobilu. Vepředu budou čtyři čidla, čtyři budou vzadu a dva na každé straně. Systém bude propojen na palubní počítač. Takovýto systém bude stát asi 1500 -- 3000 euro, ale levnější verze bude zřejmě stát jen 150 -- 300 euro. Je nepravděpodobné, že by jeden automobil chybně přijal signál od čidla jiného automobilu, neboť počítač pozná, zda signály ze všech 12 čidel na vozidle souhlasí. Tyto systémy budou muset mít dosah nejméně 200 metrů. Skeptici však varují, že nebudou takovéto systémy všemocné, neuvidí například za roh a nebudou moci předvídat skrytou překážku. Motorola má jiný přístup a využívá digitálních kamer. V prototypu jsou velikosti pěsti a na každou ze čtyř stran automobilu má být namontována jedna. Mohou být včleněny do předních či zadních světel, aby nerušily vzhled automobilu. Tyto systémy mají být na trhu v letech 2008 -- 2009 a budou stát asi 300 -- 500 euro. Plně automatizované automobily asi ještě dlouho nevzniknou. Tato technologie se za posledních 15 let sice rozvíjí velmi rychle, avšak řidiči nechtějí auta, kde by zmáčkli knoflík a automobil by je odvezl z bodu A do bodu B. Hlavní odpor vůči automobilům, které by měly schopnost převzít řízení, je především psychologický.Tyto systémy mají schopnost přinést obrovská zlepšení v oblasti bezpečnosti. Ale podstatně mění vztah mezi řidičem a jeho automobilem. Pro mnoho řidičů je na řízení automobilu nejatraktivnější, že ho ovládají sami. Z průzkumů veřejného mínění vyplývá, že starší řidiči jsou ochotni přijmout automatické automobily, mladé řidiče bude asi nutno velmi intenzivně přesvědčovat. |
Automobilismus | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
8. 8. 2003 | Zlikvidují zautomatizované automobily veřejnou dopravu? | ||
8. 8. 2003 | Jak platit za užívání silnic | ||
8. 8. 2003 | Systémy pro automatickou jízdu automobilů už existují | ||
8. 8. 2003 | Radost bourat | ||
6. 8. 2003 | Velvyslanectví německých zájmů - dopis jednoho lobbisty | Štěpán Kotrba | |
31. 7. 2003 | Svoboda není bezbřehá | Jan Čulík | |
31. 7. 2003 | Trapný Ondřej Hausenblas | ||
30. 7. 2003 | Rallye Pačejov: pořádek a informace měla zajišťovat policie | Jan Vaškovič | |
29. 7. 2003 | Zvláštní svoboda Ondřeje Hausenblase | Martin Konicar | |
29. 7. 2003 | Nedat se omezovat buranstvím | Ondřej Hausenblas | |
28. 7. 2003 | Tudy nemůžete, jede se tu Rallye Pačejov | Ondřej Hausenblas | |
24. 6. 2003 | Mobilní telefony třetí generace by mohly vykonávat důležitou veřejnoprávní službu | ||
24. 6. 2003 | Británie: řidiči nebudou smět používat mobilní telefon | ||
9. 6. 2003 | Staré a nové pohledy na klimatickou změnu | Darius Nosreti | |
3. 6. 2003 | Sen ministra dopravy... | Štěpán Kotrba |