23. 8. 2002
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
23. 8. 2002

Automobilisté v Londýně budou platit za jízdu do města

Od února 2003 bude Londýn dosud největším městem na světě, které se postaví proti automobilům, napsal včera britský hospodářský deník Financial Times a pokračoval: Ken Livingston, londýnský primátor, zavádí od února denní poplatek ve výši 5 liber (7,80 euro, cca 250 Kč) pro většinu automobilistů, kteří budou chtít se svým vozidlem vjet do vnitřní zóny o rozměrech asi 15 x 15 kilometrů.

Londýn nebude prvním městem na světě, které zavede takovéto mýtné, pokračuje FT. Singapur zavedl v sedmdesátých letech systém, založený na papírování, který byl v roce 1998 nahrazen elektronickým systémem. Na 29 vstupech do města se tam platí mýtné. Oslo, Bergen, Trondheim a Stavanger v Norsku mají také městské zóny, za vjezd do nichž musejí automobilisté platit

Firma Halcrow, která se zabývá mezinárodním poradenstvím pro otázky dopravy, konstatuje, že o takovýchto projektech uvažuje mnoho místních úřadů. Ve většině měst je určitá forma poplatků za užívání silnic součástí jejich střednědobé strategie.

Zavedení poplatků v Londýně je známkou toho, že politikové bojují s automobilismem stále úpornější boj. Roste výskyt astmatu a dalších problémů, způsobovaných znečištěním vzduchu, a podle odhadů stojí dopravní zácpy podniky miliardy liber ročně.

V Norsku se investuje vybrané mýtné do oprav silnic. Jako zdroj financí existují také mýta na mostech a před tunely vedoucími na Manhattan. Londýn doufá, že ročně vybere na mýtném za vstup do centra 160 milionů liber, které chce investovat na zlepšení hromadné městské dopravy.

Dosud bylo technicky obtížné zamezit vstupu do města podél určité uměle vytvořené hranice. Avšak nyní se to dá udělat prostřednictvím satelitů, počítačů a hypermoderních kamer. Londýn bude používat kamery, které budou číst poznávací značky automobilů, vjíždějících do zakázané zóny.

Kritikové ovšem poukazují na to, že mýtné vyvolá větší dopravní problémy těsně za hranicemi zóny, že poškodí podniky, umístěné uvnitř zóny a že veřejná doprava nebude stačit poptávce.

Takovéto projekty jsou politicky kontroverzní, protože motoristé mohou namítat, že když jednou platí silniční daň či daň z benzínu, proč by nemohli jezdit, kam chtějí. V Norsku má však vybírání mýtného pro vjezd do měst podporu všech hlavních politických stran. Nová pravicová vláda v Holandsku právě zrušila plán vybírat za používání silnic po celé zemi - obává se rebelie voličů. Britské ministerstvo dopravy si přeje, aby do deseti let zavedlo poplatky za vjezd automobilů do měst 20 britských měst.

Analýza v Londýně zjistila, že zavedení denního poplatku 5 liber povede k poklesu dopravy o 10 - 15 procent a že se o 20 - 30 procent zmenší dopravní zácpy. Dvojnásobného efektu by bylo dosaženo poplatkem 10 liber denně.

10 liber denně by však vytlačilo z ulic příliš mnoho automobilů a omezilo by to podnikání. A nevybralo by se dost peněz na modernizaci hromadné dopravy. Kromě toho, existující hromadná doprava by asi nedokázala pojmout všechny nové cestující.

Zavedením poplatku 5 liber denně se sníží provoz v Londýně na úroveň, jakou mívá během letních dovolených. To je pro Londýňany přijatelné.

Městské úřady přirozeně mohou účtovat různé poplatky podle druhu automobilu, podle místa a podle denní doby. Zatím však v Londýně zůstává navrhovaný poplatek stejný pro všechny automobily.

                 
Obsah vydání       23. 8. 2002
23. 8. 2002 Osudný příkaz povodňového štábu ochraně metra Radek  Mokrý
23. 8. 2002 Pražské metro: Atomový hrobeček Houfka Simpsona Štěpán  Kotrba, Radek  Mokrý
23. 8. 2002 Jděte pryč, tady čerpáme my! Radek  Mokrý
23. 8. 2002 Spolana: Mluvčí nemluví, ale mlčí, do závodu se nesmí z hygienických důvodů Štěpán  Kotrba
23. 8. 2002 Pátek večer: další únik chlóru ze Spolany Neratovice
22. 8. 2002 Stránky pro monitorování toxického znečištění během povodní
23. 8. 2002 Poslanecké souznění ve stavu legislativní nouze Karel  Mašita
23. 8. 2002 Automobilisté v Londýně budou platit za jízdu do města
23. 8. 2002 Matiční zeď ve Francii
23. 8. 2002 USA: "Šéfové al Qaedy se skrývají v Iráku"
23. 8. 2002 Vedení pražského metra vyslýchá policie
23. 8. 2002 Bude se stavět rampa k Sovovým mlýnům
22. 8. 2002 Spolana: dosud utajený průšvih Lenka  Kučerová
22. 8. 2002 Článek o Spolaně obsahuje dohady a nepřesnosti Václav  Šťastný
22. 8. 2002 Databáze pomoci postiženým povodněmi na stránkách povodne.aktualne.cz
23. 8. 2002 Ako prišiel jed do tela Rudolfa Schustera? Lubomír  Sedláčik
23. 8. 2002 Pro Západ byl 21. srpen 1968 požehnáním Jiří  Jírovec
23. 8. 2002 Bonmoty Jiřího Jírovce Jan  Čulík
23. 8. 2002 21. srpen 1968: Nezavírejme oči Marcela  Šiková
21. 8. 2002 21. srpen 1968 a Pražské jaro - prostředek pro sovětskou armádu, jak se dostat do Československa Jan  Čulík
23. 8. 2002 Chlór spálil zemědělcům úrodu
23. 8. 2002 Monitor Jana Paula: Rajo a.s. nabízí povodňovému trhu mutanta mléka a zapáchajícího tvarohu Jan  Paul
23. 8. 2002 Monitor Jana Paula: Česká televize se lepšila postupně Jan  Paul
23. 8. 2002 Tajná moderní křižácká výprava Miloš  Kaláb
22. 8. 2002 Povodeň v Zálezlicích: obec na zbourání
22. 8. 2002 Charitativní akce Karlínské náměstí 12
22. 8. 2002 Státní informační politika ve vzdělávání: kostlivec ve skříni MŠMT Jan  Wagner
23. 8. 2002 Castro: Zrekonstruovali jsme školy Fidel Castro Ruz
22. 8. 2002 Projev jakoby z jiného světa Zdeněk  Jemelík
22. 8. 2002 Digitální média veřejné služby II - příprava digitální televize Zdeněk  Duspiva
19. 8. 2002 Velká Británie: Velký růst domácího násilí - a co v ČR?
18. 8. 2002 Domácí násilí: jak se tento problém snaží řešit v Británii
15. 8. 2002 "Správná ženská má vydržet trochu bolesti."
23. 8. 2002 Česká diakritika v Britských listech
17. 6. 2002 Byl zprovozněn seznam článků podle autorů
23. 7. 2002 Chronologický archiv starších vydání Britských listů
14. 5. 2002 Britské listy hledají nové spolupracovníky
21. 1. 2002 Příspěvky na investigativní práci Britských listů

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
25. 8. 2002 Spolana: Kdo strhal označení ze tří sudů u Štěpánského mostu? Štěpán  Kotrba
24. 8. 2002 Karlínské IBC: utajená ekologická havárie? Štěpán  Kotrba
24. 8. 2002 Práva nájemce bytu postiženého povodní   
23. 8. 2002 Pražské metro: Atomový hrobeček Houfka Simpsona Radek  Mokrý, Štěpán Kotrba
23. 8. 2002 Osudný příkaz povodňového štábu ochraně metra Radek  Mokrý
23. 8. 2002 Jděte pryč, tady čerpáme my! Radek  Mokrý
23. 8. 2002 21. srpen 1968: Nezavírejme oči Marcela  Šiková
23. 8. 2002 Automobilisté v Londýně budou platit za jízdu do města   
23. 8. 2002 Bonmoty Jiřího Jírovce Jan  Čulík
23. 8. 2002 Pro Západ byl 21. srpen 1968 požehnáním Jiří  Jírovec
22. 8. 2002 Velká Británie: Média přísně respektují potřeby policejního vyšetřování Jan  Čulík
22. 8. 2002 Spolana: dosud utajený průšvih Lenka  Kučerová
22. 8. 2002 Státní informační politika ve vzdělávání: kostlivec ve skříni MŠMT Jan  Wagner
21. 8. 2002 21. srpen 1968 a Pražské jaro - prostředek pro sovětskou armádu, jak se dostat do Československa Jan  Čulík

Globalizace RSS 2.0      Historie >
23. 8. 2002 Automobilisté v Londýně budou platit za jízdu do města   
22. 8. 2002 Digitální média veřejné služby II - příprava digitální televize Zdeněk  Duspiva
12. 8. 2002 České tekno - specifika viděné očima insidera   
5. 8. 2002 Czechtek 2002 - zpráva z festivalu Štěpán  Kotrba
5. 8. 2002 Do It Yourself: Techno scéna a ilegální parties   
5. 8. 2002 New Age travellers - nomádi nového tisíciletí   
5. 8. 2002 Czechtek 2002 - zpráva z festivalu Arim  Mimory, Ládis Kylar
24. 6. 2002 Povídka: Dva intelektuálové Petr  Studený
19. 6. 2002 Joseph Stiglitz: "Globalizace nepřinese chudším zemím bohatství"   
18. 6. 2002 Hrozbu nukleárního konfliktu nelze podceňovat Vladimír  Koníček
30. 5. 2002 Pim Fortuyn: Že by Holanďané byli nyní extrémní pravičáci? To snad ne... Fabiano  Golgo
26. 4. 2002 1000 let Budyšína - historie a současnost Lužice Štěpán  Kotrba
26. 4. 2002 Spor o Abraháma - co Židy, křesťany a muslimy rozděluje a co je spojuje Stanislav  Heczko
26. 4. 2002 Bezdomovectví v zrcadle Všeobecné deklarace lidských práv Jaroslav  Jirušek

Telematika a elektronické mýtné RSS 2.0      Historie >
23. 8. 2002 Automobilisté v Londýně budou platit za jízdu do města   
27. 2. 2002 Za vjezd do centra Londýna zaplatíte 250 Kč   
26. 2. 2002 Účty pro řidiče prostřednictvím satelitních čidel: co si o tom myslí (někteří) Britové   
25. 2. 2002 Boj proti dopravním zácpám: Britská vláda plánuje zavést satelitní poplatky pro řidiče   

Automobilismus RSS 2.0      Historie >
23. 8. 2002 Automobilisté v Londýně budou platit za jízdu do města   
20. 8. 2002 V Praze došlo v pondělí k téměř naprostému dopravnímu kolapsu   
19. 8. 2002 Dobrá rada (cestujícím pražskou MHD) nad zlato Jindra  Vavruška
5. 8. 2002 Britští řidiči zuří nad navrhovaným zákonem EU pro ochranu cyklistů   
25. 6. 2002 Starosta Vysokého Mýta, který rozpustil blokádu, opravdu nepochybil ? Martin  Škop
4. 6. 2002 "Ošklivá Evropská unie" - bude muset ČR přemalovávat značky na silnicích? Daniela  Pilařová
27. 5. 2002 V Brně se konala demonstrace - pro automobilisty "ztráta času" Filip  Sváříček
13. 5. 2002 Mobilní telefony mohou u benzínových čerpadel vyvolat výbuch Jan  Čulík
26. 4. 2002 Středočeský krajský úřad nezveřejnil alternativu k dálnici D3   
23. 4. 2002 Policajt ve škodovce: Hospodine, řiď naši ruku! Jan  Čulík
27. 2. 2002 Za vjezd do centra Londýna zaplatíte 250 Kč   
26. 2. 2002 Účty pro řidiče prostřednictvím satelitních čidel: co si o tom myslí (někteří) Britové   
25. 2. 2002 Boj proti dopravním zácpám: Britská vláda plánuje zavést satelitní poplatky pro řidiče   
19. 10. 2001 Kontraprohlášení kolektivu Ulice patří lidem   
19. 10. 2001 Několik poznámek k policejnímu "článku" Helena  Svatošová

Doprava RSS 2.0      Historie >
23. 8. 2002 Automobilisté v Londýně budou platit za jízdu do města   
20. 8. 2002 V Praze došlo v pondělí k téměř naprostému dopravnímu kolapsu   
20. 8. 2002 Proč se nedělají v pražské MHD operativní změny? Jan  Stejskal
19. 8. 2002 Dobrá rada (cestujícím pražskou MHD) nad zlato Jindra  Vavruška
7. 8. 2002 Kuřáci a nekuřáci nejen na železnici Daniela  Pilařová
5. 8. 2002 Britští řidiči zuří nad navrhovaným zákonem EU pro ochranu cyklistů