17. 3. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
17. 3. 2003

Monitor Jana Paula:
O zbrani jménem automobil a falešné loajalitě k asociálnímu chování

Jan Čulík textem Havárie autobusu: "Zavřete řidiče!" ZDE a Fabiano Golgo článkem "O české solidaritě: Po nás ať přijde potopa" ZDE propojili zdánlivě odlišné téma v jeden celek problému asociálního chování některých jedinců ve společnosti a jeho společenské tolerance. Šéfredaktor BL se pod dojmem článku z Práva ale ptá: "Nebylo by rozumné namísto případného trestního stíhání řidiče silnici rekonstruovat tak, aby tam neumírali lidé?" Podobný postoj dovedený ad absurdum by ovšem předpokládal, že všechny silnice se napřímí a zbaví zatáček tak, aby jejich obtížnost řidiče příliš při jízdě nezatěžovala.

Zdá se, že pohled Jana Čulíka je pohled neřidiče. Nepřeji nikomu nic zlého, nicméně se obávám, že v tomto případě je potřeba šoféra autobusu opravdu zavřít. Jistě to nevrátí život lidem, kteří jeho neodpovědností přišli o život, ale ten člověk absolvoval přece autoškolu, jejíž podmínkou je úspěšná znalost dopravních předpisů. Kdyby je řidič "jen" dodržoval, když už nebyl ochoten jednat lidsky rozumně s ohledem na lidské bytosti o jejichž bytí a nebytí rozhodoval, jistě by vše dopadlo jinak. Jestliže není schopen řidič přizpůsobit rychlost vozidla podmínkám na silnici, je mentálně indisponovaný a jako takový s vozidlem na cestu nepatří.

Automobil je pohodlný dopravní prostředek, ale v rukách neodpovědných lidí také velmi nebezpečná zbraň. Právo vlastnit a používat vozidlo ještě nezakládá schopnost umět jej ovládat a ochotu chovat se s ním na veřejnosti v bezpečných mezích. Je pro mě stále šokující snadná dostupnost řidičského oprávnění, když například u střelných zbraní už to tak snadné není. Nemyslím si že auto může mít každý, po skutečně přísných psychotestech a prověrkách by se naše cesty hodně uvolnily. Snad ještě více se to týká řidičů nákladních aut a autobusů., jejichž chování na silnicích považuji za hrůzostrašné. Nepochybuji o lobby výrobců automobilů na státní správu, potřebují samozřejmě hlavně prodávat.

Řidič autobusu měl dvě možnosti. Jet tak, aby to bylo za všech okolností bezpečné, anebo nikoliv. Zvolil druhou možnost a zabil lidi, zaslouží trest. Rovnice je jednoduchá, není třeba hledat v ní složitosti, když nebyla na autobuse zjištěna závada. Mě ale zaráží ještě jedna věc, na kterou zase ve svém textu upozornil velmi přesně Fabiano Golgo: proč jsou lidé tolerantní k netolerantnímu chování. Proč nikdo v té kritické době v autobuse důrazně nevystoupil proti riskantní jízdě jeho řidiče. Proč tak lehkomyslně svěřili své životy někomu jinému. Důkazy o tom, že některým pasažérům se způsob jízdy před nehodou nezdál bezpečný, existují.

Tím důvodem je strach. Strach jít za řidičem a říci mu zastavte, já se šílencem dál nejedu. Je to strach projevit svoji odlišnost, strach dožadovat se naprosto přirozených práv, strach někoho neurazit, někoho si nenaštvat, někoho se nedotknout, platíme za to zdravím a životem. Ano, největší tragédie vznikají z těch nejmalichernějších příčin, bohužel. Lidé neodpovědní, nezralí, deprivanti-jak je nazývá Prof.MUDr. František Koukolík ale strach nemají a našeho strachu zneužívají k sobeckým zájmům. Kdyby existovala seriózní studie, z jakého sociálního prostředí se tito lidé rekrutují, byli bychom překvapeni. Ovšem chudoba cti netratí, říkávala moje babička, netolerantní člověk je na okraji společnosti, je to lůza, bez ohledu na stav konta ve své bance.

Tolerance či loajalita k intoleranci je v této zemi doslova strašlivá. Proč mlčky a tupě jako ovce přihlížíme násilí, benevolenci, aroganci a hlouposti, aniž bychom se pokusili ji alespoň nějakým způsobem eliminovat, je opravdu záhadou. Příčiny lze hledat jistě v minulosti, po roce 1989 právo a morálka také nebyla na pořadu dne a tak mnozí slušní a odvážní lidé pod neochotou a nepružností státní exekutivy prostě rezignovali. Golgo v závěru píše, že je neuvěřitelné, jak hluboce zakořeněné je naše sobecké chování a jak ho tolik lidí přijímá jako normální. Všichni se starají jen o sebe a o své blízké -- po nás ať přijde potopa. Je to pravda.

Životní prostor člověka se neustále zmenšuje, avšak úměrně s tím stoupají nároky na vzájemnou odpovědnost. Ten kdo ji nechce přijmout, neměl by mít právo požívat výhod svobodné společnosti a to zcela kategoricky. Oporu ve spravedlivém soudnictví ale český občan necítí. Rok 1989 přinesl především nové možnosti přístupu k životu, protože nám nabídnul alternativu individuální volby, kterou lze uskutečnit pouze ve svobodných podmínkách a ve svobodném prostředí. Jenomže svobodné prostředí není prostor, kde si každý může dělat co chce a co se mu zlíbí. Výše konta je k tomu u nás stimulující, jenomže v civilizovaných zemích to už dávno neplatí, ba naopak, jen my to jaksi nechceme pochopit.

Chceme výhody, nepřijímáme ovšem povinnosti. Chceme jezdit v autech, ale nikoliv tak, abychom neohrozili druhé, chceme být vítězi. Jenomže přijmout podmínku svobody, znamená přijmout odpovědnost nejen za ni a za sebe, ale také za své okolí. V něm to může být kdokoliv, kolega v zaměstnání, blízcí v rodině a nebo třeba soused. Přijmutí odpovědnosti za své chování je základním rysem kulturně vzdělaného člověka, je podmínkou jeho schopnosti komunikovat s druhými lidmi. Proto stupeň kvality komunikace mezi lidmi není ani tak problémem inteligence, jako spíše ztrátou či nedostatkem obyčejné lidskosti, či schopnosti empatie k potřebám druhého člověka.

V případě tragické nehody autobusu šlo o právo na život. Kdyby si byl řidič dal podmínku dovézt lidi za každou cenu domů zdravé, jistě by tomu tak bylo, neboť své chování by tomuto požadavku bezpodmínečně podřídil. Základní hodnoty vzájemného ohledu není schopen a ochoten přijmout pouze netolerantní sobec a narcisistní deprivant. Na druhou stranu zavírat oči před neodpovědností a tolerovat projevy nejrůznějších forem agresivity je falešný mýtus o bezstarostném žití. Je to falešná a z lenosti i strachu utvářená loajalita v níž tvrdíme, že něco není naše věc, že se nás to netýká. Není to pravda, zítra může být obětí neodpovědného chování kdokoliv z nás.

Lidé by se měli především domluvit, mají-li společný zájem a společný jazyk. Ovšem tam kde tato možnost selže, je právo hájit si svůj životní prostor proti těm kteří ho nechtějí respektovat jedním ze základních práv, která máme institucionalizovaně zakotvena. Není proto žádným udavačstvím či práskačstvím snaha domoci se jich třeba i touto cestou tam, kde ochota být vstřícný vůči potřebám bližního není projevena. Například nárok ekologicky čistého životního prostoru je základní lidská nutnost a nemá smysl vysvětlovat proč. Jenomže potřeba čistého vzduchu jedné skupiny obyvatel se ale střetává s leností a sobeckostí druhé skupiny obyvatel, kterým je to jedno.

V tomto případě platí, že svoboda jednoho končí tam, kde začíná svoboda druhého. Jestliže si například otevřu okna abych vyvětral, netoužím po tom, abych se ve vlastním domě obtížně orientoval v neprostupnosti dýmu ze spalovaného listí mého souseda. To lze pochopit i s podstatně velmi nízkým IQ. Sobeckost mého souseda tedy nebudu podporovat tím, že nebudu větrat, což je absurdní logika věci a bohužel u nás stále všeobecně schvalovaný trend řešení takovéto situace. Jestliže se cítím ohrožen způsobem jízdy svého řidiče, mám právo mu to vyjevit.V takto přirozeně nastavené logice věcí proto rezignuji na falešnou kolegialitu a sousedskou loajalitu, neboť potřeba čistého vzduchu a bezpečí je mi bližší, než tzv. "dobrý" a "nekonfliktní" vztah.

                 
Obsah vydání       17. 3. 2003
17. 3. 2003 K útoku na Irák má dojít co nejdřív
18. 3. 2003 Včera, dnes a zítra
16. 3. 2003 Prezident Bush vydal Iráku ultimátum
17. 3. 2003 Tohle je špinavá válka Jan  Keller
17. 3. 2003 Dva důvody navíc Milan  Valach
17. 3. 2003 O (českém) sebebičování a společenské odpovědnosti Jan  Čulík
17. 3. 2003 Snadná cesta ke změně režimu Miloš  Kaláb
17. 3. 2003 Jean Chrétien: "Válka s Irákem je vyhraná" Miloš  Kaláb
15. 3. 2003 Prezident ČR Klaus má vlastní ústavu ČR? Karel  Mašita
17. 3. 2003 Utrpení umělce Valeriána Pípáka - pravda vyděsí Hugo  Schreiber
16. 3. 2003 ČR a CME jednají o způsobu úhrady
15. 3. 2003 V arbitrážní při s Českou republikou obdrží CME k dnešnímu dni 353 395 131 USD včetně úroku
17. 3. 2003 Jiří Rusnok v médiích a média o Rusnokovi Josef  Trnka
17. 3. 2003 Amatérova analýza: Co je dobrého a co je špatného na Mladé frontě Dnes Vladimír  Bernard
17. 3. 2003 Monitor Jana Paula:
O zbrani jménem automobil a falešné loajalitě k asociálnímu chování
Jan  Paul
17. 3. 2003 Ruší se Čechy? Jakub  Jirsa
17. 3. 2003 Budou Američané útočit o svátku purim? L'Chaim! Štěpán  Kotrba
17. 3. 2003 Zrušení Čech podruhé Antonín  Kosík
17. 3. 2003 Vstanou - a kdy - noví politici? Napřiklad v Srbsku...
17. 3. 2003 Válečná kampaň v Iráku jako výraz americké slabosti
14. 3. 2003 O české solidaritě: Po nás ať přijde potopa Fabiano  Golgo
17. 3. 2003 Európsky týždeň boja proti rasizmu: Hovorme o rasizme Slovákov Martina  Ferenčíková
17. 3. 2003 Hamanovi potomci: rasismus - intelektuální základna nacismu Zeev  Sternhell
17. 3. 2003 Privatizácia železníc v treťom svete Martin  Brendan
17. 3. 2003 Dva svety na Slovensku Marián  Repa
17. 3. 2003 KULTURA A FINANCE: Kam smeruje slovenská hudobná kultúra? Gabriela  Šikulíncová
17. 3. 2003 Kontrola ministerstva zakrýva násilnú sterilizáciu Martina  Ferenčíková
17. 3. 2003 Neonacisti dokopali chlapca, policajti neurobili nič Martina  Ferenčíková
17. 3. 2003 Európska únia nie je rímska vlčica Jana  Matúšová, Radovan  Geist
17. 3. 2003 Stalingrad -- nedobytná pevnosť na Volge
17. 3. 2003 ANKETA: konec SOP Marián  Repa, Martin  Muránsky
5. 2. 2003 Pošta redakci
5. 3. 2003 Hospodaření OSBL za únor 2003 Jaroslav  Štemberk
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech
13. 3. 2003 Počet denních přístupů na Britské listy stoupl od dubna 2002 o cca 25 procent

Monitor Jana Paula RSS 2.0      Historie >
17. 3. 2003 Monitor Jana Paula:
O zbrani jménem automobil a falešné loajalitě k asociálnímu chování
Jan  Paul
10. 3. 2003 Monitor Jana Paula: Současné výtvarné umění a média Jan  Paul
3. 3. 2003 Monitor Jana Paula : Tunelování Mánesa se státním dohledem? Jan  Paul
21. 2. 2003 Monitor Jana Paula : Děla pro Prahu Jan  Paul
20. 2. 2003 Monitor Jana Paula: Muzeum dětské kresby, lež, anebo nafouknutá bublina? Jan  Paul
16. 2. 2003 Monitor Jana Paula: "Street Art" v Holešovicích Jan  Paul
13. 2. 2003 Monitor Jan Paula : Česká televize účelově zkreslila Romanův příběh Jan  Paul
10. 2. 2003 Monitor Jana Paula: Ještě ke kontroverzi o Srdci Jan  Paul
7. 2. 2003 Polemika s polemikou aneb Jan van Paul ležící spící Štěpán  Kotrba
7. 2. 2003 Monitor Jana Paula: Vyjádření k dopisu pana Gjuriče Jan  Paul
7. 2. 2003 Monitor Jana Paula: Několik poznámek ke Kulturnímu monitoru Štěpána Kotrby Jan  Paul
7. 2. 2003 Nekompetentní a bulvární Monitor Jana Paula Alexander  Gjurič
20. 1. 2003 Přehlídka ročníkových prací atelieru Jiřího Beránka Jan  Paul
15. 1. 2003 Monitor Jana Paula: Srdce na Hradě se proměnilo v otazník Jan  Paul
13. 1. 2003 Monitor Jana Paula: Nadace ČFU se rozhodla pohřbít galerii Václava Špály Jan  Paul

Telematika a elektronické mýtné RSS 2.0      Historie >
17. 3. 2003 Monitor Jana Paula:
O zbrani jménem automobil a falešné loajalitě k asociálnímu chování
Jan  Paul
19. 2. 2003 10 000 řidičů nezaplatilo poplatek za vjezd do Londýna   
18. 2. 2003 V Londýně se v pondělí začalo platit za vjezd autem do města   
10. 2. 2003 Načo je čipová električenka? Peter  Greguš
6. 1. 2003 Odstraní londýnský experiment dopravní zácpy ze středu měst?   
23. 8. 2002 Automobilisté v Londýně budou platit za jízdu do města   
27. 2. 2002 Za vjezd do centra Londýna zaplatíte 250 Kč   
26. 2. 2002 Účty pro řidiče prostřednictvím satelitních čidel: co si o tom myslí (někteří) Britové   
25. 2. 2002 Boj proti dopravním zácpám: Britská vláda plánuje zavést satelitní poplatky pro řidiče   

Automobilismus RSS 2.0      Historie >
17. 3. 2003 Monitor Jana Paula:
O zbrani jménem automobil a falešné loajalitě k asociálnímu chování
Jan  Paul
17. 3. 2003 O (českém) sebebičování a společenské odpovědnosti Jan  Čulík
12. 3. 2003 Havárie autobusu: "Zavřete řidiče!" Jan  Čulík
7. 3. 2003 Informácie o zvýhodneniach pre PSA Peugeot Citroën sú "obchodným tajomstvom"   
3. 3. 2003 Začátek výstavby dálnice do Ostravy se znovu odkládá Jaroslav  Hlaváček
19. 2. 2003 10 000 řidičů nezaplatilo poplatek za vjezd do Londýna   
18. 2. 2003 V Londýně se v pondělí začalo platit za vjezd autem do města   
23. 1. 2003 Dálnice R43: Ministr přiznal, co magistrát tají   
21. 1. 2003 Chcete jezdit na olej na vaření?   
6. 1. 2003 Odstraní londýnský experiment dopravní zácpy ze středu měst?   
7. 11. 2002 Jak je to v Británii s přechody pro chodce   
6. 11. 2002 Brno: Protestujte proti rušení přechodů pro chodce   
20. 10. 2002 Praha ruší jízdní pruhy pro autobusy!   
15. 10. 2002 Odrazem signálů z mobilních telefonů lze monitorovat pohyb osob a vozidel   
27. 9. 2002 V Ostravě se rokuje o investicích do Moravskoslezského kraje Daniela  Pilařová