3. 3. 2003
Začátek výstavby dálnice do Ostravy se znovu odkládáMoravskoslezský hejtman Tošenovský: "Nepřijatelný postup vlády a státu"Červencový termín zahájení výstavby dálnice D-47 do Ostravy je znovu vážně ohrožen. Upravené podmínky realizační dohody o její výstavbě z Lipníku nad Bečvou přes Ostravu k polským hranicím budou zřejmě známy nejdříve až v květnu. Na pátečním odborném semináři k projektu dálnice D-47 v Ostravě to oznámil náměstek ministra dopravy Jiří Kubínek. Prohlásil, že ministerstvo dopravy bude žádat vládu o dvouměsíční odložení definitivního rozhodnutí.
|
Ekonomické přínosy, které vybudování dálnice D-47 přinese tomuto regionu účastníkům semináře objasnil Petr Zahradník. Podle závěrů jeho studie dojde k ekonomickému posílení Moravskoslezského kraje v rámci České republiky. "Váha HDP vytvořeného v regionu na HDP celé ČR se do roku 2012 zvýší ze současných 15 až na 22 procent," míní profesor Zahradník. Očekává i zvýšení podílu perspektivních odvětví zpracovatelského průmyslu a služeb i cestovního ruchu. H&C získala zakázku od vlády loni v březnu bez výběrového řízení. Stavba měla sloužit jako pilotní projekt B.O.T. (Build, Operate, Transfer -- postav, provozuj, předej) spočívající v soukromém financování výstavby dálnice. Soukromý kapitál tak vstupuje do výstavby infrastruktury, na jejíž vybudování nemá stát dostatečné finanční zdroje. Realizační dohoda, kterou uzavřel Šimonovského předchůdce Jaromír Schling, obsahuje podle ministerstva dopravy rizika pro stát, ale i pro investora. Spočívají zejména v nepřesné formulaci závazků, například při výkupu pozemků. Výstavba osmdesátikilometrové dálnice měla podle původního plánu být zahájena už loni v říjnu. "Všechny problémy ještě nejsou vyřešeny, ale věřím, že stavbu budeme moci v červnu zahájit," uvedl na semináři ředitel výstavby dálnice D-47 společnosti Housing & Construction Benjamin Arbit. Realizační dohodu o jejíž definitivní verzi jedná investor stavby H&C s ministerstvem dopravy, by měla posoudit vláda již 19. března. Zároveň by se měla rozhodnout, zda od smlouvy uzavřené loni v červnu odstoupí či zda bude pokračovat. Podle náměstka ministra dopravy Kubínka zpoždění způsobily zejména problémy kolem ceny stavby a finančního modelu. "Rozpracovaný finanční model s manuálem jsme dostali teprve minulý pátek," uvedl Kubínek. Celková cena projektu D-47 vychází nyní na 112 až 115 miliard korun. Odlišný názor na rychlost vyjednávání má investor. "Myslíme si, že je možné zásadní věci dojednat při intenzivním jednání už do poloviny března," uvedl před novináři předseda dozorčí rady H&C Jiří Šedivý. Obě strany potvrdily, že k zásadnímu jednání obou stran dojde již dnes (3.3.). Podle Šedivého jejich společnost počítala s tím, že pokud v polovině března vláda rozhodne o pokračování projektu výstavby dálnice, začne stavbu na prvních úsecích na přelomu letošního června a července. "Musí proběhnout období určité přípravy, což je spočítáno na tři měsíce. Pokud se prodlouží finální schválení celého procesu, oddálí se také zahájení stavby," uvedl Šedivý. U moravskoslezských činitelů vyvolaly tyto informace zřejmé rozčarování. Třinecký starosta a krajský radní Igor Petrov (nezávislý) si je vědom, že oddalováním stavby dochází k nesmírným ekonomickým i morálním ztrátám. "Je jedno kolik to bude stát, jenom ať už to proboha stojí," uvedl v závěru svého vystoupení. Podobně reagoval i zastupitel Vítězslav Kuta (ČSSD): "Smlouva musí být realizována okamžitě protože dálnice přinese nová pracovní místa. Finanční ztráta státu na jednoho nezaměstnaného je 35 tisíc korun měsíčně. Do našeho kraje stát tak ročně posílá 40 miliard korun, aniž mají jakýkoliv rozvojový efekt," prohlásil Kuta. Jeho kolega Václav Wicher (ČSSD) se domnívá, že ministerstvo dopravy tím, že si bere další čas na jednání dělá zbytečné obstrukce: "Mám obavy, že se v květnu dozvíme, že chtějí opět nějaký čas," dodal. Nepřijatelný je postup vlády i pro hejtmana Moravskoslezského kraje Evžena Tošenovského (ODS). "Už je to od roku 1998 pět let, kdy jsme zahájili dálnici. Jsme svědky neustálé diskuse jak ji dělat. Mě opravdu nezáleží na tom kdo bude stavět dálnici. Mne a devadesát procent lidí určitě zajímá kolik bude stát. Je to zodpovědnost a rozhodnutí vlády. Já jenom doufám, a to říkám jako hejtman, jako člověk který chce a bude žít v tomto kraji, že se nedočkám ještě za pět let, tak jak jsem se to dočkal za pět let od zahájení dálnice, že pořád budeme diskutovat o tom jestli ji budeme stavět touto metodou, jinou metodou a jestli to bude stát třicet miliard anebo stodvacet miliard," prohlásil hejtman. I jeho znepokojují ekonomické ztráty, které oddalování výstavby dálnice přináší: "Pro mne je to nepřijatelný postup vlády a státu k této výstavbě dálnice," dodal Evžen Tošenovský. |
Automobilismus | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
3. 3. 2003 | Začátek výstavby dálnice do Ostravy se znovu odkládá | Jaroslav Hlaváček | |
19. 2. 2003 | 10 000 řidičů nezaplatilo poplatek za vjezd do Londýna | ||
18. 2. 2003 | V Londýně se v pondělí začalo platit za vjezd autem do města | ||
23. 1. 2003 | Dálnice R43: Ministr přiznal, co magistrát tají | ||
21. 1. 2003 | Chcete jezdit na olej na vaření? | ||
6. 1. 2003 | Odstraní londýnský experiment dopravní zácpy ze středu měst? | ||
7. 11. 2002 | Jak je to v Británii s přechody pro chodce | ||
6. 11. 2002 | Brno: Protestujte proti rušení přechodů pro chodce | ||
20. 10. 2002 | Praha ruší jízdní pruhy pro autobusy! | ||
15. 10. 2002 | Odrazem signálů z mobilních telefonů lze monitorovat pohyb osob a vozidel | ||
27. 9. 2002 | V Ostravě se rokuje o investicích do Moravskoslezského kraje | Daniela Pilařová | |
17. 9. 2002 | Den bez aut v Brně | ||
17. 9. 2002 | Ekologická koalice do voleb pro Prahu | ||
16. 9. 2002 | Petice "Město pro lidi" má podporu Pražanů | ||
13. 9. 2002 | Brno: úředníci zakázali cyklojízdu ke Dni bez aut |
Doprava | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
3. 3. 2003 | Začátek výstavby dálnice do Ostravy se znovu odkládá | Jaroslav Hlaváček | |
2. 3. 2003 | Je možno ještě zachránit České dráhy před destrukcí? | Pavel Řezáč | |
14. 2. 2003 | Náš štrajk sa neskončil | Radovan Geist, Martin Muránsky | |
14. 2. 2003 | Európa a štrajky železničiarov | ||
12. 2. 2003 | Lokálky: prežitok minulosti, alebo perspektívna regionálna doprava? | Aleš Bílek | |
12. 2. 2003 | Zmení štrajk ortieľ nad železnicami? | Karol Labaš | |
10. 2. 2003 | Usvedčení štrajkom | Martin Muránsky | |
10. 2. 2003 | Vzrastie počet okresov bez železničného spojenia? | Marián Repa | |
10. 2. 2003 | Štrajk nie je zločin! | Ivan Štefunko, Radovan Geist, Braňo Ondruš | |
10. 2. 2003 | Načo je čipová električenka? | Peter Greguš | |
5. 2. 2003 | Vláček už jede, Dzurinda se směje | Lubomír Sedláčik | |
3. 2. 2003 | Ochromené Slovensko: Nasadí premiér armádu? | Lubomír Sedláčik |