3. 3. 2003
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
3. 3. 2003

Začátek výstavby dálnice do Ostravy se znovu odkládá

Moravskoslezský hejtman Tošenovský: "Nepřijatelný postup vlády a státu"

Červencový termín zahájení výstavby dálnice D-47 do Ostravy je znovu vážně ohrožen. Upravené podmínky realizační dohody o její výstavbě z Lipníku nad Bečvou přes Ostravu k polským hranicím budou zřejmě známy nejdříve až v květnu. Na pátečním odborném semináři k projektu dálnice D-47 v Ostravě to oznámil náměstek ministra dopravy Jiří Kubínek. Prohlásil, že ministerstvo dopravy bude žádat vládu o dvouměsíční odložení definitivního rozhodnutí.

Ekonomické přínosy, které vybudování dálnice D-47 přinese tomuto regionu účastníkům semináře objasnil Petr Zahradník. Podle závěrů jeho studie dojde k ekonomickému posílení Moravskoslezského kraje v rámci České republiky. "Váha HDP vytvořeného v regionu na HDP celé ČR se do roku 2012 zvýší ze současných 15 až na 22 procent," míní profesor Zahradník. Očekává i zvýšení podílu perspektivních odvětví zpracovatelského průmyslu a služeb i cestovního ruchu.

H&C získala zakázku od vlády loni v březnu bez výběrového řízení. Stavba měla sloužit jako pilotní projekt B.O.T. (Build, Operate, Transfer -- postav, provozuj, předej) spočívající v soukromém financování výstavby dálnice. Soukromý kapitál tak vstupuje do výstavby infrastruktury, na jejíž vybudování nemá stát dostatečné finanční zdroje. Realizační dohoda, kterou uzavřel Šimonovského předchůdce Jaromír Schling, obsahuje podle ministerstva dopravy rizika pro stát, ale i pro investora. Spočívají zejména v nepřesné formulaci závazků, například při výkupu pozemků.

Výstavba osmdesátikilometrové dálnice měla podle původního plánu být zahájena už loni v říjnu. "Všechny problémy ještě nejsou vyřešeny, ale věřím, že stavbu budeme moci v červnu zahájit," uvedl na semináři ředitel výstavby dálnice D-47 společnosti Housing & Construction Benjamin Arbit.

Realizační dohodu o jejíž definitivní verzi jedná investor stavby H&C s ministerstvem dopravy, by měla posoudit vláda již 19. března. Zároveň by se měla rozhodnout, zda od smlouvy uzavřené loni v červnu odstoupí či zda bude pokračovat. Podle náměstka ministra dopravy Kubínka zpoždění způsobily zejména problémy kolem ceny stavby a finančního modelu. "Rozpracovaný finanční model s manuálem jsme dostali teprve minulý pátek," uvedl Kubínek. Celková cena projektu D-47 vychází nyní na 112 až 115 miliard korun.

Odlišný názor na rychlost vyjednávání má investor. "Myslíme si, že je možné zásadní věci dojednat při intenzivním jednání už do poloviny března," uvedl před novináři předseda dozorčí rady H&C Jiří Šedivý. Obě strany potvrdily, že k zásadnímu jednání obou stran dojde již dnes (3.3.). Podle Šedivého jejich společnost počítala s tím, že pokud v polovině března vláda rozhodne o pokračování projektu výstavby dálnice, začne stavbu na prvních úsecích na přelomu letošního června a července. "Musí proběhnout období určité přípravy, což je spočítáno na tři měsíce. Pokud se prodlouží finální schválení celého procesu, oddálí se také zahájení stavby," uvedl Šedivý.

U moravskoslezských činitelů vyvolaly tyto informace zřejmé rozčarování. Třinecký starosta a krajský radní Igor Petrov (nezávislý) si je vědom, že oddalováním stavby dochází k nesmírným ekonomickým i morálním ztrátám. "Je jedno kolik to bude stát, jenom ať už to proboha stojí," uvedl v závěru svého vystoupení. Podobně reagoval i zastupitel Vítězslav Kuta (ČSSD): "Smlouva musí být realizována okamžitě protože dálnice přinese nová pracovní místa. Finanční ztráta státu na jednoho nezaměstnaného je 35 tisíc korun měsíčně. Do našeho kraje stát tak ročně posílá 40 miliard korun, aniž mají jakýkoliv rozvojový efekt," prohlásil Kuta. Jeho kolega Václav Wicher (ČSSD) se domnívá, že ministerstvo dopravy tím, že si bere další čas na jednání dělá zbytečné obstrukce: "Mám obavy, že se v květnu dozvíme, že chtějí opět nějaký čas," dodal.

Nepřijatelný je postup vlády i pro hejtmana Moravskoslezského kraje Evžena Tošenovského (ODS). "Už je to od roku 1998 pět let, kdy jsme zahájili dálnici. Jsme svědky neustálé diskuse jak ji dělat. Mě opravdu nezáleží na tom kdo bude stavět dálnici. Mne a devadesát procent lidí určitě zajímá kolik bude stát. Je to zodpovědnost a rozhodnutí vlády. Já jenom doufám, a to říkám jako hejtman, jako člověk který chce a bude žít v tomto kraji, že se nedočkám ještě za pět let, tak jak jsem se to dočkal za pět let od zahájení dálnice, že pořád budeme diskutovat o tom jestli ji budeme stavět touto metodou, jinou metodou a jestli to bude stát třicet miliard anebo stodvacet miliard," prohlásil hejtman. I jeho znepokojují ekonomické ztráty, které oddalování výstavby dálnice přináší: "Pro mne je to nepřijatelný postup vlády a státu k této výstavbě dálnice," dodal Evžen Tošenovský.

                 
Obsah vydání       3. 3. 2003
3. 3. 2003 Monitor Jana Paula : Tunelování Mánesa se státním dohledem? Jan  Paul
3. 3. 2003 Karol Jakubowicz: Evropská unie nám nepomůže Jan  Čulík
3. 3. 2003 Svět na rozcestí Jan  Čulík
3. 3. 2003 Jak se Evropská unie snaží vnímat východní Evropu pomocí právních předpisů a statistik Jan  Čulík
1. 3. 2003 Má ČR takového prezidenta, jakého si zaslouží? Jan  Čulík
1. 3. 2003 Železný trumf nového prezidenta ČR? Karel  Mašita
3. 3. 2003 Klausova šance: kdokoliv bude lepším prezidentem než Havel, kdokoliv je lepším politikem než Špidla Štěpán  Kotrba
28. 2. 2003 OST-RA-VAR: Dobré hry na ostravském divadelním festivalu Jitka  Peřinová
3. 3. 2003 K mediální diskusi o odborně i eticky pochybené knize Vojtěch  Polák
3. 3. 2003 Petr Bakalář už nevede semináře na FHS UK
3. 3. 2003 Klaus bojovníkem za důvěru občanů ve stát Jiří  Večeřa
3. 3. 2003 Začátek výstavby dálnice do Ostravy se znovu odkládá Jaroslav  Hlaváček
3. 3. 2003 Klausovo prezidentské odpoledne Topí  Pigula
3. 3. 2003 Vlastní názor nade vše Adam  Pospíšil
3. 3. 2003 Media po dovršené volbě ještě neusazená Josef  Trnka
2. 3. 2003 Je možno ještě zachránit České dráhy před destrukcí? Pavel  Řezáč
3. 3. 2003 "Nezapomeňte na Afgánce" požádal Karzai Bushe Miloš  Kaláb
3. 3. 2003 Co s Východem Michal  Jurza
3. 3. 2003 Oprava
3. 3. 2003 Oznámení
3. 3. 2003 Filozofické texty na FHS UK shrnujeme samostatně Jakub  Holý
3. 3. 2003 Zásadní omyly Jana Čulíka Jaroslav  Novotný
3. 3. 2003 Přece je obvyklé, že profesoři vydávají vlastní učebnice? Kamila  Kozelková
3. 3. 2003 Církve by neměly agitovat politicky
5. 2. 2003 Pošta redakci
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech

Automobilismus RSS 2.0      Historie >
3. 3. 2003 Začátek výstavby dálnice do Ostravy se znovu odkládá Jaroslav  Hlaváček
19. 2. 2003 10 000 řidičů nezaplatilo poplatek za vjezd do Londýna   
18. 2. 2003 V Londýně se v pondělí začalo platit za vjezd autem do města   
23. 1. 2003 Dálnice R43: Ministr přiznal, co magistrát tají   
21. 1. 2003 Chcete jezdit na olej na vaření?   
6. 1. 2003 Odstraní londýnský experiment dopravní zácpy ze středu měst?   
7. 11. 2002 Jak je to v Británii s přechody pro chodce   
6. 11. 2002 Brno: Protestujte proti rušení přechodů pro chodce   
20. 10. 2002 Praha ruší jízdní pruhy pro autobusy!   
15. 10. 2002 Odrazem signálů z mobilních telefonů lze monitorovat pohyb osob a vozidel   
27. 9. 2002 V Ostravě se rokuje o investicích do Moravskoslezského kraje Daniela  Pilařová
17. 9. 2002 Den bez aut v Brně   
17. 9. 2002 Ekologická koalice do voleb pro Prahu   
16. 9. 2002 Petice "Město pro lidi" má podporu Pražanů   
13. 9. 2002 Brno: úředníci zakázali cyklojízdu ke Dni bez aut   

Doprava RSS 2.0      Historie >
3. 3. 2003 Začátek výstavby dálnice do Ostravy se znovu odkládá Jaroslav  Hlaváček
2. 3. 2003 Je možno ještě zachránit České dráhy před destrukcí? Pavel  Řezáč
14. 2. 2003 Náš štrajk sa neskončil Radovan  Geist, Martin Muránsky
14. 2. 2003 Európa a štrajky železničiarov   
12. 2. 2003 Lokálky: prežitok minulosti, alebo perspektívna regionálna doprava? Aleš  Bílek
12. 2. 2003 Zmení štrajk ortieľ nad železnicami? Karol  Labaš
10. 2. 2003 Usvedčení štrajkom Martin  Muránsky
10. 2. 2003 Vzrastie počet okresov bez železničného spojenia? Marián  Repa
10. 2. 2003 Štrajk nie je zločin! Ivan  Štefunko, Radovan Geist, Braňo Ondruš
10. 2. 2003 Načo je čipová električenka? Peter  Greguš
5. 2. 2003 Vláček už jede, Dzurinda se směje Lubomír  Sedláčik
3. 2. 2003 Ochromené Slovensko: Nasadí premiér armádu? Lubomír  Sedláčik