2. 8. 2002
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
2. 8. 2002

Z Uherského Hradiště: Formanův Amadeus - stále je to výjimečné, vynikající dílo

S dojetím jsem ve čtvrtek po poledni vyklopýtal z uherskohradišťského Klubu kultury po téměř tříhodinovém promítání Formanova a Shafferova Amadea. Film zůstává vynikajícím, výjimečným uměleckým dílem i po osmnácti letech po jeho vzniku (byl dokončen v roce 1984) a rád jsem propadl na téměř tři hodiny jeho intenzivnímu kouzlu. Nikterak nevadilo, že kopie filmu, promítaná v Uherském Hradišti (prý nyní jediná v České republice) byla lety zahnědlá a poškrábaná, se spoustou slepek, na jednom místě se zřejmě v důsledku poškozené perforace asi pět minut cukal obraz, že bylo velmi nevyvážené dolby stereo, takže anglické dialogy nebylo skoro slyšet, zato Mozartova hudba byla někdy až příliš silná. Paradoxně přichází právě nyní v anglosaských zemích Amadeus znovu do kin v technicky zdokonalené, digitálně upravené a nově sestřihané, o dvacet minut prodloužené verzi. V Británii se nově uváděnému Amadeovi dělá v současné době v médiích velká reklama.

V Uherském Hradišti film uvedl kameraman Miroslav Ondříček: kvitoval s uspokojením, že sál je plný mladých lidí, mnozí z nichž v době vzniku filmu vlastně ještě nebyli ani na světě. Závěrem svých několika vět se na diváky obrátil s dotazem, kdo film Amadeus uvidí při této příležitosti poprvé. Překvapivě se zvedly ruce téměř poloviny sálu. Přemýšlel jsem o tom pak po zbytek dne. Je pozoruhodné, že k mnoha mladým lidem se silným zájmem o kulturu jsou zřejmě dodnes nejlepší úspěchy české kultury ze sedmdesátých a osmdesátých let (třeba Kunderovy romány či Formanovy filmy) víceméně nepřístupné.

Jak jsem před osmnácti lety napsal pro exilový dvojměsíčník Listy Jiřího Pelikána, Formanův Amadeus je v první řadě bezpochyby poctou českému národu a české kultuře v době jejího zotročení a - zároveň paradoxně - v době jejího velkého mezinárodního vzestupu. Českou novou vlnu šedesátých let komunisti po sovětské invazi zlikvidovali, Miloš Forman byl jedním z těch jejích představitelů, kteří - šťastně - skončili v zahraničí a po období určitého tápání (neúspěch jeho prvního amerického filmu Taking Off) si vydobyli i ve Spojených státech tvůrčí svobodu říkat to, co považují za důležité, a to tak, aby to rezonovalo se společenským vědomím v Americe i ve střední Evropě, v obou kulturách jinak.

I když je film Amadeus adaptací divadelní hry Petera Shaffera, jeho téma je formanovské a režisérovi blízké: je to metafyzické téma lidské prostřednosti, jímž se jinde například zabývá Václav Havel ve své "pivovarské" hře Audience: jak k tomu přijde někdo, že se v životě nemusí snažit, a přesto je talentovaný a všechno se mu daří? Jak k tomu přijdou ti, kteří talentovaní nejsou, pracují usilovně, ale odměněni uznáním nakonec nejsou. A ani nositel skutečného talentu, v tomto filmu zosobňovaný postavou skladatele Wolfganga Amadea Mozarta (která je metaforou každého výjimečným způsobem talentovaného jedince), to nemá lehké. Ale proč se někdy talent projevuje u těch nejabsurdnějších lidí? (Možná na tuto dosud nezpodpověditelnou otázku časem odpoví genetika.)

Skutečný talent všeobecně druhořadý svět neuznává: Mozart věděl, že je ve své době nejlepším skladatelem, jeho operám se však ve Vídni nedostalo více než jen několika představení. Svět je nedokonalý a frustrující: vládnou v něm blbci, říká svým velkofilmem Forman. Dvorský vídeňský establishment dělal všechno, co bylo v jeho silách, aby skutečnou magickou jiskru talentu udusil: důležitější byly osobní zájmy jeho jednotlivých představitelů, neukojené ambice, závist a ješitnost.

Vlastnosti, které provázejí na světě každého, kdo má trochu talentu a kdo se pokusí být nezávislý, "nevýt s vlky" a jednat v souladu se svou integritou. Formanův Amadeus je stejně tak kritikou prostřednosti komunistického režimu jako západního "kapitalistického" establishmentu. Paradoxem ovšem je, že západní establishment, poté, co se Forman naučil, jak jeho struktur využívat, mu poskytl možnost svou vizi světa prezentovat tímto a dalšími jeho vynikajícími filmy na světové scéně.

Nevím, nakolik si čeští diváci uvědomují, jak pozoruhodným mezinárodním, "globalizačním" úsilím byl už před osmnácti lety film Amadeus. (České titulky filmu kupodivu upozornily jen na "domácí, český" výrobní tým!) Avšak to je nedorozumění: český talent režiséra a kameramana se jedinečným způsobem spojily s anglosaským dramatikem, smetánkou britského hudebního nebe a amerického a britského filmového a televizního establishmentu.

Ve filmu hrají nejzajímavější britští a američtí herci (libretistu Kouzelné flétny například hraje známý britský herec Simon Callow, mezi zřízenci, kteří se starají o stárnoucího Salieriho, je i jeden skotský herec, známý z glasgowské divadelní scény - lidi se pro film zjevně vybírali po celém světě.)

Mozartovu hudbu hraje známá akademie z londýnského kostela St. Martin in the Fields pod taktovkou Nevilla Marrinera, slyšíme ale - v závěru filmu, pod titulky, i Mozartův klavírní koncert v podání Ivana Moravce. Forman využíval i českého zázemí, včetně četných českých herců, kteří se objevili ve vedlejších rolích (třeba Karel Effa). Negativ filmu vyvolal na barrandovských ateliérech, film se pak stříhal a míchal a kopíroval v Kalifornii.

Londýn, Praha, Amerika. Forman se dostal do světa, nezapomněl na své zázemí, světu tímto filmem komunikoval velké téma, proměnil "českost" ve světovost - tak, že české vidění světa transformoval umně takovým způsobem k interpretaci otázek, které nutně musejí zajímat každého, že je film Amadeus přístupný a srozumitelný a silný všude.

Ano, jistě se dá namítnout, že se Forman do určité míry "svezl" na nejkrásnější Mozartově hudbě. Avšak využití velkého, už existujícího uměleckého díla, je obtížné, je to challenge, výzva. Povšimněme si na pokusech Brabcových (Kytice) a Zelenkových (Nohavica, film Rok ďábla), jak těžce tito režiséři selhali ve snaze interpretovat velké už existující umělecké dílo. Jeho žár jejich film spálil.

Forman se v Amadeovi dokázal Mozartově hudbě postavit jako rovný s rovným a využít jí a interpretovat ji tak, že všechno ostatní je v tomto filmu Mozartově hudbě rovnocennou složkou. Formanův Amadeus je velký film a zároveň je i režisérovou obrovskou poctou zemi a kultuře, z níž jeho autoři vyšli. Upozorněním na hrady a zámky, na nichž byl film natáčen, je v závěru i turistickou reklamou pro Českou republiku.

Jsem velmi rád, že se v těchto dnech Formanův Amadeus znovu dostává po světě do kin: v Británii se nyní za velké reklamy distribuuje jeho nově sestřihaná, o dvacet minut prodloužená, digitálně zpracovaná verze. Doufám, že se mi ji podaří při návratu do Glasgowa asi za deset dní v Londýně shlédnout: budu o ni referovat. Formanův Amadeus bezpochyby patří k nejlepším filmům světové kinematografie dvacátého století a měl by být součástí i českého filmového kánonu - v sále by nemělo zvednout ruce polovina přítomných, že ho dosud neviděli.

                 
Obsah vydání       2. 8. 2002
1. 8. 2002 Jiří Balvín není právoplatným generálním ředitelem České televize Karel  Mašita
2. 8. 2002 Monitor Jana Paula: Železnému se ztratil obraz, aneb mnoho otázek a málo odpovědí Jan  Paul
2. 8. 2002 Monitor Jana Paula: Proč Železný nekoupil Chagalla v galerii Miro? Jan  Paul
1. 8. 2002 Internet: Už Slovensko predbehla aj India Lubomír  Sedláčik
2. 8. 2002 Z Uherského Hradiště: Formanův Amadeus - stále je to výjimečné, vynikající dílo Jan  Čulík
1. 8. 2002 Uherské Hradiště: Liehmovy Ostře sledované filmy a diskuse kolem nich Jan  Čulík
31. 7. 2002 Organizace Letní filmové školy v Uherském Hradišti se stává chaotičtější Jan  Čulík
29. 7. 2002 Letní filmová škola: většinou vynikající filmy, trochu chaotická organizace Jan  Čulík
30. 7. 2002 Monitor Jana Paula: Art.cz potvrdila svoji neserióznost Jan  Paul
31. 7. 2002 Jak na sebe Češi "navzájem dohlížejí"
1. 8. 2002 Trapně povrchní článek bývalé redaktorky The Prague Post Martin D. Brown
30. 7. 2002 Další nezákonost policejní inspekce: Poškození nemají právo na informace? Jiří  Kopal
1. 8. 2002 Jak si Sagem s telefony uřízl ostudu Radek  Mokrý
1. 8. 2002 T.I.P.S. aneb Arlington (cross) Road Jaroslav  Pour
23. 7. 2002 Chronologický archiv starších vydání Britských listů
17. 6. 2002 Byl zprovozněn seznam článků podle autorů
14. 5. 2002 Britské listy hledají nové spolupracovníky
21. 1. 2002 Příspěvky na investigativní práci Britských listů

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
2. 8. 2002 Monitor Jana Paula: Proč Železný nekoupil Chagalla v galerii Miro? Jan  Paul
2. 8. 2002 Z Uherského Hradiště: Formanův Amadeus - stále je to výjimečné, vynikající dílo Jan  Čulík
2. 8. 2002 Monitor Jana Paula: Železnému se ztratil obraz, aneb mnoho otázek a málo odpovědí Jan  Paul
1. 8. 2002 Internet: Už Slovensko predbehla aj India Lubomír  Sedláčik
1. 8. 2002 Jiří Balvín není právoplatným generálním ředitelem České televize Karel  Mašita
1. 8. 2002 Uherské Hradiště: Liehmovy Ostře sledované filmy a diskuse kolem nich Jan  Čulík
1. 8. 2002 Jak si Sagem s telefony uřízl ostudu Radek  Mokrý
1. 8. 2002 T.I.P.S. aneb Arlington (cross) Road Jaroslav  Pour
31. 7. 2002 Jak na sebe Češi "navzájem dohlížejí"   
31. 7. 2002 DOKUMENT: Fidel Castro, projev u příležitosti 49. výročí útoku na kasárna Moncada   
31. 7. 2002 Západu nevadí totalitní útlak v komunistické Číně, jen když vydělá...   
31. 7. 2002 Moncada 2002: Castrova lekce mezinárodnímu společenství Zdeněk  Jemelík
30. 7. 2002 Pěkně obsazená komedie Vladimír  Bernard
30. 7. 2002 Další nezákonost policejní inspekce: Poškození nemají právo na informace? Jiří  Kopal
30. 7. 2002 Monitor Jana Paula: Art.cz potvrdila svoji neserióznost Jan  Paul

Letní filmová škola, Uherské Hradiště RSS 2.0      Historie >
2. 8. 2002 Z Uherského Hradiště: Formanův Amadeus - stále je to výjimečné, vynikající dílo Jan  Čulík
1. 8. 2002 Uherské Hradiště: Liehmovy Ostře sledované filmy a diskuse kolem nich Jan  Čulík
31. 7. 2002 Organizace Letní filmové školy v Uherském Hradišti se stává chaotičtější Jan  Čulík
29. 7. 2002 Letní filmová škola: většinou vynikající filmy, trochu chaotická organizace Jan  Čulík

Český film RSS 2.0      Historie >
2. 8. 2002 Z Uherského Hradiště: Formanův Amadeus - stále je to výjimečné, vynikající dílo Jan  Čulík
1. 8. 2002 Uherské Hradiště: Liehmovy Ostře sledované filmy a diskuse kolem nich Jan  Čulík
29. 7. 2002 Letní filmová škola: většinou vynikající filmy, trochu chaotická organizace Jan  Čulík
23. 7. 2002 Zelenkův Rok ďábla: Vynikající Nohavica, slabý film Jan  Čulík
1. 7. 2002 Na filmovém festivalu v Trenčianských Teplicích dostal hlavní ceny Čech Jakub Sommer Jan  Čulík
18. 6. 2002 Hřebejkův film Musíme si pomáhat v Edinburku Jan  Čulík
15. 5. 2002 Je filmový kritik odpovědný za rasovou diskriminaci Romů, kterou provádějí britské úřady na ruzyňském letišti? Jan  Čulík
14. 5. 2002 Tmavomodrý svět jde v Británii do kin   
30. 4. 2002 Prague on Film: Festival českého filmu v Londýně a v Edinburku   
26. 4. 2002 Nový Zelenkův film: koncert o životě Jitka  Peřinová
3. 1. 2002 Bucharova Sametová kocovina vyšla knižně   
15. 11. 2001 Bucharova "Sametová kocovina" dnes na ČT 2 Jan  Čulík
3. 10. 2001 České experi(mentální) filmy z Prahy v Británii Renata  Clarková