7. 7. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
7. 7. 2004

Film Český sen: zklamání

Vít Klusák a Filip Remunda jsou špatní filmaři

RECENZE

V pražských ulicích jsou v těchto dnech stále ještě vystaveny billboardy na film Český sen, na projekt, jímž se dva studenti FAMU rozhodli ukončit své studium. Na billboardu je tento nápis: Postavili falešný hypermarket. Nalákali tisíce lidí. Proč to udělali? Potíž je, že na tuto otázku neodpověděl ani původní projekt, ani nyní onen na jeho základě vzniklý dokumentární film, který se teď promítá v českých kinech. Projekt i film jsou zmatené a nejasné, nepřinášejí nic nového a vyšuměly do ztracena. Český sen je nezajímavá, promarněná příležitost. Je to, myslím, v důsledku myšlenkové chabosti jeho tvůrců. Psal jsem o celé věci loni v květnu pochvalně - projekt totiž na první pohled vypadal zajímavý a zdálo se, že někam může vést. Neznal jsem ho v podrobnostech a očekával jsem kvalitu. Mylně jsem předpokládal, že bude "Český sen" kritickým zhodnocením role reklamy v české společnosti. Nestal se tím. Film nikam nevede. Je myšlenkově nezaostřený a neví, co chce. Autoři, zdá se, byli hlavně fascinováni možností za cizí peníze napodobovat existenci supermarketu. Realizace celého projektu i výsledný film je zklamáním. Nic neobjasnil, nic nového nepřinesl.

O tom, čím se projekt "Český sen" mohl stát, psal loni Ondřej Čapek ZDE

Film je mimo jiné důkazem, jak špatnou ruku při vybírání scénářů pro grantovou podporu má Státní fond ČR na podporu kinematografie.

Je stále ještě možné, že se Vít Klusák a Filip Remunda rozhodli nalákat pražskou veřejnost, aby se vydala na prázdnou louku do Letňan, protože snad chtěli kritizovat manipulativnost reklamního průmyslu. Jasné to není, z projektu ani z filmu to v důsledku jeho myšlenkové zmatenosti nevyplývá.

Potíž je, že sami Klusák a Remunda se chovají manipulativně. Pokud svým filmem něco kritizují, kritizují to, co sami dělají. Na pražských billboardech na Český sen jsou oba studenti FAMU před svým letňanským hypermarketem vyfotografováni zbroceni krví. I v upoutáce na film Český sen, promítané v českých kinech, se oba autoři filmu stávají terčem fyzického útoku rozhněvaných a podvedených zákazníků. Tato reklama je však lživá, stejně jako celý jejich projekt. Klusáka a Remundu nikdo nenapadl, když vyšlo najevo, že inzerovali neexistující hypermarket. Ve filmu to není - autoři se dopouštějí ve snaze udělat reklamu svému filmu další neseriózní mystifikace. Zdá se, že jediným cílem celé akce bylo vejít osobně, kontroverzně, ve známost. Jaký jiný účel by projekt a film mohl mít - to je nejasné. Během celého filmu z autorů nevypadne jediná ucelená, lidsky artikulovaná myšlenka. Jeho hlavním charakteristickým rysem je tvůrčí impotence a myšlenková ochablost.

Jednu věc však Klusák a Remunda udělali dobře: po prvotním nápadu zorganizovat reklamní kampaň pro neexistující nový hypermarket, ať už byl jejich nebo nikoliv, se jim podařilo přesvědčit mnoho nejrůznějších firem, aby se na jejich projektu podílely. Většina těchto firem pak udělala nejdůležitější práci za Klusáka a za Remundu.

Český sen je především dobrou vizitkou oné reklamní kanceláře, jíž autoři nápad na reklamní kampaň pro neexistující supermarket zadali. Tato reklamní kancelář odvedla opravdu profesionální práci a Remundův a Klusákův film věrně zaznamenává tuto skutečnost.

Jak kamera sleduje vznik projektu a natáčí vyjednávání obou autorů s nejrůznějšími sponzorskými firmami (například jednou západní firmou, prodávající oblečení, která jinak neforemným, obtloustlým a nesportovně vyhlížejícím tvůrcům zapůjčí elegantní "manažerské" obleky), film zpočátku připomíná četné dokumentární filmy, vysílající se v těchto dnech v britské televizi na téma: "Bylo jí čtyřicet, ale vypadá na pětapadesát. Předhodíme ji odborníkům a uvidíte, jak tato zanedbaná žena omládne." A pak jí chirurgové provádějí liposukci, kosmetikové ji líčí, oděvní návrháři jí vybírají nejlepší oděvy, kadeřníci nejlepší účes - no prostě britský sen. Jenže Český sen se nakonec nezmůže ani na zpracování takovéhoto tématu.

Snad jen jednou dvakrát se ve filmu objeví jiskra něčeho, z čeho by mohlo vzniknout něco zajímavého: to tehdy, když se pracovníci dvou firem, zabývajících se reklamou, vzepřou a protestují proti lživosti projektu. Zdá se, že vznikne zajímavá diskuse o tom, zda je reklamní průmysl jako takový svou podstatou zosobněním lhaní a manipulace či o tom, kde je hranice, za kterou nelze eticky už jít. Pracovník schopné reklamní agentury, která celou reklamní kampaň na Český sen vypracovala, před kamerou přiznává, že se mu líbí, když svou reklamní prací dokáže lidi přimět, aby houfně něco udělali.

V jedné chvíli však reklamní kancelář odmítne podle návrhu autorů do reklamy zapracovat slogan "Každý si od nás něco odnesete", a namítá, že je to nepravdivé. Klusák a Remunda se hájí, že reklamní společnosti nevadí, že dělá reklamní kampaň pro neexistující hypermarket - jak to, že to jim nepřipadá lživé? Bohužel, Klusák a Remunda však provést zajímavou analýzu této otázky nejsou schopni a téma opouštějí dříve, než se může vyvinout v cokoliv nosného a zajímavého.

Na filmu Český sen fascinuje jeho pasivita. Film je dramaturgicky nestrukturovaný a myšlenkově nezralý. Působí dojmem, jako že autoři poté, co měli původní nápad uskutečnit tento happening (anebo jim ho někdo dal) zůstali už nadále bezradní, co s tím nápadem, co vlastně znamená a co by se na jeho základě dalo objasnit. Ve filmu je jen to, co autoři zorganizovali a co se stalo. Žádný nadhled, žádná analýza, žádný názor, žádný cíl. Kamera (která není příliš profesionální a materiál, jí natočený, je z technického hlediska - neostrost, nedostatek rozlišovacích schopností - nevhodný pro promítání v kině na velkém plátně) jen trpně sleduje celý projekt od začátku až do konce. Nic nového k happeningu nepřidává. Celý film je přesně tak neuspokojivý, jako byl loni na jaře onlinový chat s oběma tvůrci v Britských listech i celý projekt.

V závěru filmu kamera po dlouhé minuty zabírá potenciální zákazníky, kteří přišli na otevření neexistujícího supermarketu, a sleduje, jak se vydávají k jeho falešné průčelní stěně, aby na konec zjistili, že za ní není nic. Divák toleruje natahování této scény, protože se domnívá, že je to záměrná retardace chabého děje filmu, a že brzo bude následovat dramatické a překvapivé rozuzlení, že se něco nového dovíme. Potíž je, že žádné rozuzlení nenásleduje. Veřejnost trochu zareptá a pak se pokojně rozejde. Je na podobné podvody a zklamání navyklá?

Film neosvětlil vůbec nic. Dověděli jsme se z něho jen tři věci:

  1. Je politováníhodné, že Státní fond ČR pro podporu kinematografie poskytuje peníze takto slabým projektům.
  2. V Praze existuje schopná reklamní agentura, která vypracovala pro pochybný projekt Českého snu vysoce profesionální kampaň, která byla opravdu účinná. Film je vlastně pro tuto agenturu devadesátiminutovou reklamou.
  3. Zvláštní je, že až do "otevření" hypermarketu "Český sen" dne 31. května 2003 česká média neprozradila, že jde o mystifikaci. Nevěděla to, anebo "držela basu"? Těžko se na spiknutí mlčenlivosti mladých "intošů" kolem České televize asi záměrně podílela i komerční televize Nova. Po happeningu odvysílala totiž televize Nova o "Českém snu" několik rozhořčených reportáží. Pozoruhodné však je, že nikdo z televize Nova předem neodhalil, že projekt "Českého snu" je podvod. Stavěla-li se Nova po "otevření" tohoto "hypermarketu" rozhořčeně do postavení obhájce podvedené veřejnosti, pročpak se žádný její reportér předem neobtěžoval do Letňan zjistit, že se tam žádný hypermarket "Český sen" neotvírá? Zcela zjevně museli vědět ve filmu vystupující pracovníci supermarketu Tesco, že jim žádná konkurence nehrozí a nový supermarket se nestaví, jinak by těžko s projektem Český sen spolupracovali tak vstřícně. Jak to, že to Nova předem neobjevila?

Tyto tři body, tak to je asi tak všechno o filmu Český sen. Myslím, že je docela podvod lákat na tento nefilmový film diváky do kina a požadovat od nich 130 Kč za vstupné. I pro televizní vysílání je slabý. Kdyby bych učitelem obou studentů, asi bych jim tento projekt jako diplomový film nepřijal - právě pro jeho myšlenkovou nezaostřenost a chabost.

Film prý stál 19 milionů korun. Byly to zcela zbytečně vyhozené peníze.

                 
Obsah vydání       7. 7. 2004
7. 7. 2004 Fukuyama: Je nutno posílit roli státu
7. 7. 2004 Irák zavedl přísný bezpečnostní zákon
7. 7. 2004 Film Český sen: zklamání Jan  Čulík
7. 7. 2004 Zapomenutý muž, který dal jméno pražskému festivalu Devět bran Tomáš  Koloc
7. 7. 2004 Péče o zdraví stojí spoustu peněz Miloš  Kaláb
7. 7. 2004 GMO: Čí zájmy hájí zástupkyně Ministerstva životního prostředí? Eva  Tylová
6. 7. 2004 Michael Moore: Klidně si ukradněte můj film, jsem pro svobodnou výměnu informací
5. 7. 2004 Michael Moore si založil blog
7. 7. 2004 Zemřel rakouský prezident Klestil
7. 7. 2004 Diktátoři před soudem
7. 7. 2004 Blair: "Zbraně hromadného ničení asi nebudou nikdy nalezeny"
7. 7. 2004 Britové v Saúdské Arábii propuštěni výměnou za Saúdské Araby z Guantánama
7. 7. 2004 Dědička supermarketu Tesco konečně zaplatila milionovou pokutu
7. 7. 2004 DGB versus SPD: Hádka ano, ale ne veřejně
7. 7. 2004 Budou mít Němci padesátihodinový pracovní týden ? Tomáš  Krček
5. 7. 2004 Nová irácká vláda nabídne amnestii povstalcům
6. 7. 2004 Gavyn Davies: "Britská vláda vedla proti BBC hon na čarodějnice"
5. 7. 2004 BBC pod palbou kritiky už zlikvidovala některé své servery
7. 7. 2004 Pražský hrad stojí před revitalizací Bohumil  Kartous
7. 7. 2004 Kdo ví, co je "všední život"?
7. 7. 2004 Britští podnikatelé se shodují, že podniky musejí projevovat sociální a ekologickou odpovědnost
7. 7. 2004 Summity EU a NATO: Když dva dělají totéž... Oskar  Krejčí
7. 7. 2004 Jak je to s hodnotami Zdeněk  Bárta
7. 7. 2004 Každej Maďar může za to, že je Maďar... Zdeněk  Bárta
7. 7. 2004 Klonovanie a mystérium sexuality Peter  Sýkora
4. 7. 2004 Británie zavede rychlostní jízdní pruhy pro automobily s více cestujícími
4. 7. 2004 Ruští hackeři kradou uživatelům Internet Exploreru hesla k bankovním kontům
3. 7. 2004 Virus způsobuje horentní telefonní účty
7. 7. 2004 Chcené a nechcené analógie obecne rozšírených predstáv Peter  Greguš
7. 7. 2004 Demontáž sociálneho modelu Európy? Ľubomír  Tokár
3. 7. 2004 Vězni z Guantánama požadují propuštění
2. 7. 2004 Novinářům bylo znemožněno řádně informovat o Saddámově předvedení před soud
2. 7. 2004 Irácká veřejnost reagovala na Saddámovo předvedení k soudu se smíšenými pocity
2. 7. 2004 Aubonne 2003: Tak trochu jiný terorismus Pavel  Houdek
7. 7. 2004 Případ "virginského džihádu" Pavel  Houdek
7. 7. 2004 Homo sapiens: Vyhlásenie Andrej  Sablič
2. 7. 2004 Na cestě mezi tušeným a viděným Jan  Paul
7. 7. 2004 Impérium chce zničit kubánský národ a proklamuje to s neslýchanou arogancí
1. 7. 2004 Hospodaření OSBL za červen 2004
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech
22. 11. 2003 Adresy redakce
17. 6. 2004 Provizorní umístění starých archivů

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
7. 7. 2004 Zapomenutý muž, který dal jméno pražskému festivalu Devět bran Tomáš  Koloc
7. 7. 2004 Chcené a nechcené analógie obecne rozšírených predstáv Peter  Greguš
7. 7. 2004 Film Český sen: zklamání Jan  Čulík
7. 7. 2004 Péče o zdraví stojí spoustu peněz Miloš  Kaláb
7. 7. 2004 Fukuyama: Je nutno posílit roli státu   
3. 7. 2004 Konstantin a Metoděj mezi Římem a Byzancí Jiří  Ovčáček
2. 7. 2004 Při soumraku tradic Bohumil  Kartous
2. 7. 2004 Na cestě mezi tušeným a viděným Jan  Paul
2. 7. 2004 Sociální stát a globalizace Miloš  Pick
2. 7. 2004 Strana zelených jde doprava Milan  Valach
2. 7. 2004 Izrael je ve válce s palestinským lidem, který nemá pražádnou možnost zničit židovský stát Jana  Malá
1. 7. 2004 Necháváme se bít pomyslnou blbostí Bohumil  Kartous
1. 7. 2004 Zmýlil se Zeman, zmýlil jsem se já, zmýlil se Gross Ivan  David
1. 7. 2004 Je vražda důvod k ustoupení vrahům? Boris  Cvek
1. 7. 2004 Špidla měl zůstat premiérem Boris  Cvek

Český film RSS 2.0      Historie >
7. 7. 2004 Film Český sen: zklamání Jan  Čulík
21. 6. 2004 Konec kritiků v Čechách Jan  Lipšanský
3. 6. 2004 Český film a skrytá reklama Jan  Petrov
2. 6. 2004 Film Post coitum a skrytá reklama v něm   
31. 5. 2004 Post coitum: Parodie na sex s vážným vyzněním Jan  Čulík
26. 5. 2004 Jiří Krejčík: Rytíř s veselou pověstí Tomáš  Koloc
17. 5. 2004 Choking Hazard -- zábavná punková parodie na krvavé horory Jan  Čulík
17. 5. 2004 Silný kafe: Film, který otevírá českou kinematografii mezinárodní dimenzi Jan  Čulík
2. 4. 2004 Fascinace životem na samém okraji společnosti Jan  Čulík
29. 3. 2004 Brabcovo Bolero: Špatný film? Jan  Čulík
22. 3. 2004 Proč se Král zlodějů neumístil na Oscarech Jan  Čulík
6. 3. 2004 Českého lva po zásluze získal vynikající film Nuda v Brně Jan  Čulík
3. 3. 2004 Je vysílání "majora Zemana" trestný čin?:) Jan  Čulík
17. 2. 2004 Ostře sledované vraky (kromě AJL) Tomáš  Koloc
8. 12. 2003 Zimní filmová škola a Mazaný Filip Markéta  Sulovská

Český sen - dílo nebo podvod? RSS 2.0      Historie >
7. 7. 2004 Film Český sen: zklamání Jan  Čulík
12. 2. 2004 Český sen: Kultura hypermarketů   
23. 7. 2003 Invitation: "The Czech Dream" project in London   
11. 7. 2003 O čem zatím není, ale by mohl být Český sen Ondřej  Čapek
8. 7. 2003 Co odhalil Český sen členu Rady České televize Štěpán  Kotrba
7. 7. 2003 Český sen v médiích Kristina  Cimpová
16. 6. 2003 Tvůrci Českého snu v onlinové diskusi Britských listů   
12. 6. 2003 'The Czech dream' - reality TV, Czech style Jan  Čulík
9. 6. 2003 Stydím se za televizi Nova Jan  Čulík
9. 6. 2003 Český sen o morálce Štěpán  Kotrba
9. 6. 2003 Český sen trochu jinak Vlastimil  Čich
6. 6. 2003 Česká televize a Český sen