17. 5. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
17. 5. 2004

Silný kafe: Film, který otevírá českou kinematografii mezinárodní dimenzi

Velmi zajímavý je nový "český" film, celovečerní debut islandského režiséra Börkura Gunnarssona. Gunnarsson je absolventem FAMU a žije v Praze. Napsal a natočil autentický, přesvědčivý a zábavný film ze života mladých lidí v českém prostředí: dobře odpozorované české reálie doplnil mezinárodní profesionalitou. Nemám tím v úmyslu nijak urážet český film, ale něco v Silném kafi prostě je, co ho činí sebejistě mezinárodně přijatelným a srozumitelným. Ten film je český, ale zároveň vím, že by byl srozumitelný i zahraničnímu publiku. Nepropadá někdy trochu infantilním vtípkům, které občas charakterizují nejnovější české filmy. Přitom je Silný kafe i dobrou komedií.

Tento film proniká hluboko do jádra svých postav -- je to zralé svědectví, které do českého prostředí přináší nadhled. Ten se ale především projevuje způsobem režijního vedení a výkony herců spíše než explicitním vyjadřováním nějakého "mezinárodního" pohledu na svět. Své herce vede islandský režisér a scénárista opravdu jistou rukou. Film nabízí pohled zvenčí, a je tedy do určité míry "jiný" -- přitom však české realitě autor a režisér dobře rozumí.

Silný kafe se částečně odehrává ve filmařském a hereckém prostředí. Je především studií mezilidských vztahů -- jeho protagonisté vůči sobě většinou jednají neohrabaně -- dělají v mezilidských vztazích brutální chyby.

Snímek začíná jednou velmi "českou" scénou -- producent Honza vnutí do filmu, který se v Silném kafi natáčí, svou dívku jako mikrofonistku. Neurotický sebestředný režisér David (hraje ho až s určitou woodyallenovskou inspirací Martin Hoffman) si mu teatrálně stěžuje, že je tato mikrofonistka "úplně blbá", že je nemožná a že pokud bude "na place", že film nedokáže dotočit Producent režisérovi vysvětlí, že mikrofonistka je jeho dívka a režisér ji musí ve štábu strpět. Režisér se producentovi podvolí.

Film čechovovsky pokračuje zdánlivě bez zápletky soustřeďuje se na každodenní život několika mladých lidí. Na ulici se s velkým nadšením po mnoha letech shledají Češka Renata a Finka Maya a rozhodnou se vzít své partnery na výlet do Českého Šternberka, kde kdysi obě chodily do školy. Jejich milenci pro výlet neprojeví zrovna nadšení: Chorvat Tomislav, který má s Mayou značně bouřlivý vztah, prostě odmítne jet. Zůstane v Praze a sedí ve své oblíbené hospodě, než se nakonec rozhodne se do Českého Šternberka přece jen vydat. Režisér David vůbec nechce opustit městské prostředí: venkov ho nezajímá, je mu nepříjemný a obtěžuje ho.

Během cesty i posléze plavby na kánojích po řece Sázavě se vztahy v mladé čtveřici vyvíjejí a krystalizují -- mnoho situací baví svou komikou, jsou však i vážnou analýzou mezilidských vztahů. Zábavné a komické jsou některé neurotické monology režiséra Davida. Martin Hoffman vytvořil skutečně přesvědčivou postavu sobeckého až odpudivého mladíka, s nímž se jeho dívka nakonec rozejde.

Škola ve Šternberku je polorozpadlá a koupil ji postarší Islanďan. Ve vesnici shodou okolností bydlí i rodiče producenta Honzy, který, jak se ukáže, byl před mnoha lety prvním milencem Davidovy Renaty. V domě si výletníci i s producentem uspořádají mejdan. Renata naváže nový milostný vztah s romantikem "Tichomilem" Láďou z Českého Šternberka. Všichni jsou nakonec po zásluze odměněni i potrestáni, závěr filmu však nepůsobí schematicky. Zajímavé jsou i okrajové postavy lidí starší generace, matka (Hana Maciuchová), která má citlivý literární vztah k "Tichomilovi", a otec (Jiří Lábus), necitlivý primitiv, který se pořád jen dívá na televizi.

V rámci přesného odpozorování partnerských vztahů porozuměl režisér dobře i vztahu mezi muži a dívkami: muži (snad kromě "Tichomila") -- ať jsou jakéhokoliv věku -- vyznívají ve filmu většinou jako sebestřední, nepříliš citliví sobci, s jejichž dětinským chováním musejí mít ženy trpělivost. V tomto smyslu je otec, kterého dobře hraje Jiří Lábus, archetypální postavou.

Zajímavé je, že pro české kritiky bylo poněkud nepřesvědčivé mezinárodní "obsazení" filmu. Je skutečně realistické, aby polorozpadlou školu v Českém Šternberku vlastnil Islanďan? A jak často najdete v Praze Finku, která by chodila s Chorvatem a vzájemně by se dorozumívali česky? Tento "mezinárodní" aspekt Gunnarssonova filmu mi však nevadí.

Trochu rušivě působí ve filmu jeho technická kvalita -- byl zjevně natočen co nejlevnějším způsobem nějakou malou kamerou, která v celcích působí - zřejmě v důsledku své malé rozlišovací schopnosti - nezaostřeně. Kvalitě filmu to však neubírá. Herci, kteří ve filmu hrají, jsou dosud v podstatě neznámí, alespoň pro filmového diváka. Byli však velmi dobře vybráni a i jejich zásluhou působí film velmi autenticky.

                 
Obsah vydání       17. 5. 2004
17. 5. 2004 Sebevražedný atentát usmrtil šéfa irácké vládní rady
18. 5. 2004 Rumsfeld obviňován z týrání vězňů
16. 5. 2004 Americké stráže natáčely bití vězňů v táboře Guantánamo
17. 5. 2004 Pluk, který se octl uprostřed kontroverze s falešnými fotografiemi, bude stíhán za usmrcení iráckého vězně
17. 5. 2004 Jakub Patočka: "Novinář smí být zároveň i politikem" Jan  Čulík
17. 5. 2004 Brazilec v Americe v arabském oděvu
15. 5. 2004 Šéfredaktor bulvárního listu The Mirror propuštěn za falešné fotografie
17. 5. 2004 Překvapivě jednostranné zpravodajství (nejen) televize Nova Jan  Čulík
17. 5. 2004 Podrývání globální bezpečnosti
17. 5. 2004 Silný kafe: Film, který otevírá českou kinematografii mezinárodní dimenzi Jan  Čulík
17. 5. 2004 Choking Hazard -- zábavná punková parodie na krvavé horory Jan  Čulík
18. 5. 2004 Odpuštěné, nebo pouze zadržené hříchy? Zdeněk  Bárta
17. 5. 2004 Co řekne křesťan na pornografii? Boris  Cvek
17. 5. 2004 Stíny myšlení pana Luboše Dobrovského Josef  Vít
15. 5. 2004 Britští politikové a mučení v Iráku Jan  Čulík
17. 5. 2004 Kuba: Až sto tisíc lidí ve vězení Simone  Radačičová
17. 5. 2004 Vyloučení Milana Horáčka bylo zrušeno Petr  Uhl
17. 5. 2004 Záměrné zkreslování historických fakt o Palestině a Izraeli Jana  Malá
17. 5. 2004 Češi podporují Bushe Milan  Valach
17. 5. 2004 Adresováno Petru Kužvartovi: O Budějovickém náměstí v Praze
17. 5. 2004 Bránit vraždám prostitutek, nebo raději rychle identifikovat jejich mrtvoly? Miloš  Kaláb
17. 5. 2004 Konference o politické kultuře
17. 5. 2004 Zaměstnanci finančních orgánů chtějí zachovat 13. a 14. platy
14. 5. 2004 Vladimír Špidla: "Nemyslím si, že náš politický vývoj směřuje k referendové demokracii" Štěpán  Kotrba
14. 5. 2004 Dokonale zbytečná knížka Jakub  Leiter
14. 5. 2004 Klobása je důkazem předchozího zahraničního vlivu, pane prezidente... Fabiano  Golgo
14. 5. 2004 Zlo v člověku je kryto velmi tenkým civilizačním nátěrem...
12. 5. 2004 Jak jsem pracoval v Haló novinách Tomáš  Koloc
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech
5. 5. 2004 Hospodaření OSBL za duben 2004
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
22. 11. 2003 Adresy redakce

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
17. 5. 2004 Jakub Patočka: "Novinář smí být zároveň i politikem" Jan  Čulík
17. 5. 2004 Překvapivě jednostranné zpravodajství (nejen) televize Nova Jan  Čulík
17. 5. 2004 Choking Hazard -- zábavná punková parodie na krvavé horory Jan  Čulík
17. 5. 2004 Silný kafe: Film, který otevírá českou kinematografii mezinárodní dimenzi Jan  Čulík
17. 5. 2004 Co řekne křesťan na pornografii? Boris  Cvek
17. 5. 2004 Bránit vraždám prostitutek, nebo raději rychle identifikovat jejich mrtvoly? Miloš  Kaláb
17. 5. 2004 Češi podporují Bushe Milan  Valach
16. 5. 2004 Americké stráže natáčely bití vězňů v táboře Guantánamo   
14. 5. 2004 Vladimír Špidla: "Nemyslím si, že náš politický vývoj směřuje k referendové demokracii" Štěpán  Kotrba
14. 5. 2004 Klobása je důkazem předchozího zahraničního vlivu, pane prezidente... Fabiano  Golgo
14. 5. 2004 Zlo v člověku je kryto velmi tenkým civilizačním nátěrem...   
12. 5. 2004 Euthanasie je skutek milosrdenství Boris  Cvek
12. 5. 2004 Jak jsem pracoval v Haló novinách Tomáš  Koloc
12. 5. 2004 Epidemie AIDS ve východní Evropě a ve střední Asii   
11. 5. 2004 Na "válku proti terorismu" doplácejí chudí   

Český film RSS 2.0      Historie >
17. 5. 2004 Choking Hazard -- zábavná punková parodie na krvavé horory Jan  Čulík
17. 5. 2004 Silný kafe: Film, který otevírá českou kinematografii mezinárodní dimenzi Jan  Čulík
2. 4. 2004 Fascinace životem na samém okraji společnosti Jan  Čulík
29. 3. 2004 Brabcovo Bolero: Špatný film? Jan  Čulík
22. 3. 2004 Proč se Král zlodějů neumístil na Oscarech Jan  Čulík
6. 3. 2004 Českého lva po zásluze získal vynikající film Nuda v Brně Jan  Čulík
3. 3. 2004 Je vysílání "majora Zemana" trestný čin?:) Jan  Čulík
17. 2. 2004 Ostře sledované vraky (kromě AJL) Tomáš  Koloc
8. 12. 2003 Zimní filmová škola a Mazaný Filip Markéta  Sulovská
28. 11. 2003 Velké zvíře, Miloš Forman, Milan Kundera, Jerzy Stuhr a současné Polsko Jan  Čulík
3. 11. 2003 F. A. Brabec v Edinburku Jan  Čulík
29. 10. 2003 Zajímavá dramaturgie: Božská Ema pro sváteční večer na ČT 1 Jan  Čulík
21. 10. 2003 V Praze o slovenské plovárně a o cestě za tmou i světlem... Markéta  Sulovská
29. 9. 2003 Želary, mnoho povyku pro nic Jan  Paul
16. 9. 2003 Želarům by nepomohl seberazantnější sestřih