21. 6. 2004
Konec kritiků v ČecháchProducentka a herečka Deana Horváthová-Jakubisková oznámila jak v internetovém chatu, tak v Lidových novinách, že zvažuje možnost podat žalobu na kritiky, kteří pohaněli Post Coitum -- film režírovaný jejím manželem, který ona produkovala a jenž sepsal a původně měl režírovat Marcel Bystroň. |
Kritikům vytýká, že nepochopili poselství filmu a svými negativními kritikami ji - a celý štáb - připravili o zisk. A tento ušlý zisk si také nechává spočítat... Ano, jsme v Evropě, v České republice 21. století. V zemi, kde policií stíhání lidé mohou kandidovat do voleb do evropského parlamentu. Doveďme ad absurdum úvahu, jak by se podobná kauza mohla vyvíjet. Dejme tomu, že Deana Horváthová uspěje. Budou tedy noviny tisknout zaručeně objektivní informace distributora a producenta filmu? Nebo budou brány v potaz jen kladné kritiky - což už samo o sobě je protimluv, protože slovo "kritika" vychází ze slova něco kriticky rozebrat - po kladné, ale i záporné stránce. Budou kritikové na indexu a sledováni bdělým výborem pro ochranu distributorů? Celý svět - kromě České republiky - ví, že česká kinematografie se zmítá v těžké tvůrčí krizi. Aby seznam premiér za rok vypadal hezky, počítá se za celovečerní film pro kina kdejaký experiment (Vaterland), amatérský film (Silný kafe), domácí video (Správce statku), televizní dokumenty (Český sen), ale třeba i pásma kratších věcí. Divácká návštěvnost pak hovoří za vše - jen dva české filmy letos překročily hranici 300 tisíc diváků - Kameňák 2 a Básníci 5. Na třetím místě Bolero se jen tak tak dotýká hranice 60 tisíc. Když si však někdo dovolí říci něco záporného vůči české kinematografii, je označen div ne za zrádce národních zájmů. V době, kdy česká vláda o podporu českého filmu nemá zájem a stačí jí poukázat na počty titulů v kinech. Ostatně, je veřejným tajemstvím, že v časopisu Cinema se českým filmům většinou přidá k hodnocení 20 %, aby to nevypadalo tak tragicky. Inu, a nyní se tato medvědí služba možná rozšíří i na negativně zaměřené kritiky. Co na tom, že v USA jsou kritikové ti, podle nichž se řídí veřejné mínění i tvůrci, a že často namlouvají komentáře k edicím filmů na DVD. Že patří k erudovaným odborníkům, kteří mají nakoukány tisíce filmů současnosti, ale i minulosti, aby mohli porovnávat. Ne, v Česku žije jejich podivná odrůda, která může za to, že diváci nechodí na české filmy. Která může za to, že nikdo nechápe ona "poselství". A nikoho nenapadne, že třeba ty české filmy jsou skutečně špatně a neprofesionálně natočené. |