9. 7. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
9. 7. 2004

Správce statku: "Užívat si života, než uplyne, je důležitější než podnikat"

Kameramanovi Martinu Dubovi se podařilo natočit velmi profesionální dětský film s jemným poetickým, fantaskním, romantickým pohádkovým podtextem. Není divu, že obdržel hlavní cenu na festivalu dětských filmů ve Zlíně.

Martin Duba si vypůjčil venkovský statek s velkým pozemkem a natočil tam, za spolupráce své manželky i svých dětí, příběh ze současných Čech, který má, před happyendovým rozuzlením, i vážný náboj, aktuální pro dnešní dobu. Vznáší totiž otázku: Co je lepší: žít rozumně a v dobrých vztazích svůj život, anebo se honit prací jako podnikatel? Určitým problémem ovšem je, že luxus, (rozsáhlé budovy na venkově, latifundie, koně) v němž docela bezstarostně žije v létě rodina v Dubově filmu, je bezpochyby do značné míry důsledkem činnosti podnikatele-otce, i když samotnou budovu statku rodina zdědila od příbuzných.

Správce statku má nicméně nosný a promyšlený příběh. Během letních prázdnin spravuje matka dvou synů, jimž je kolem deseti, rozlehlé, poněkud polorozpadlé budovy venkovského usedlosti. Ve statku je i divadelní sál, který postavil k různým společenským akcím dědeček za první republiky; rodina ho nevyužívá, je nevytopitelný a "jsou tam špatné elektrické rozvody".

Matka se honí. Má k ruce dvě mladé pomocnice, cvičitelku koní a číšnici v hostinci, která je součástí usedlosti. Snaží se statek zvelebovat: Cvičitelka koní každého peskuje, včetně obou synů; ti se nudí, ignorují příkazy k práci a matce lžou. ("Uklidili jste kola?" -- "Ano." -- Kola však leží odhozena na silnici.) Statku se nedaří: žádní zákazníci se nehlásí, aby si pronajímali koně, a kromě několika místních štamgastů zůstává hospoda na statku prázdná. Život nevzkvétá, mezilidské vztahy jsou napjaté, práce na statku je nekonečná, zákazníci nepřicházejí.

Pak se dostaví "anděl". Je to mladík, představí se jako František Novák, pochází prý "zdaleka". Nabídne se matce, že chce na statku pomáhat, zadarmo -- prý má se správou podobných statků zkušenosti a rád pracuje na čerstvém vzduchu. Atmosféra v usedlosti se postupně promění. Frantu si zamilují zejména kluci, protože pro ně vymýšlí neustále novou a novou zábavu. Svěřují se mu, že takto si v minulosti s nimi hrál jejich otec, prodavač pian "nebo něčeho takového". V poslední době však skoro pořád jen pracuje v Praze a jinde a na usedlost se vždy dostane o víkendu jen na skok.

Poslání filmu je v této chvíli zcela zjevné: důležitější je žít a užívat si krásu života než organizovat, vydělávat a spěchat. Frantovi i klukům se postupně podaří přesvědčit i matku, že namísto čištění stájí či vaření oběda je lepší se jít vykoupat , nebo jet na výlet. Situace se uvolňuje a prosluňuje. Je krásné a příjemné léto a všichni jsou šťastni.

Pak přijde rána z podnikatelského světa. Otec workaholic při jednom ze svých krátkých návratů oznámí, že "z podnikatelských důvodů" musí usedlost, koně, všechno, prodat. Rodina je zdrcena, že přijde o svůj idylický svět.

"Anděl" Franta Novák, který má na všechny problémy vždycky -- většinou psychologické -- řešení, říká i nyní, že "něco vymyslíme". A také vymyslí řešení, snad příliš zavánějící trochu nedůvěryhodným happyendem, který z vážného filmu dělá nakonec film dětský. Kluci si stěžovali, že nikde kolem usedlosti není možné jezdit na kolečkových bruslích. Franta s pomocí místních mužů z vesnice promění původní divadelní sál v překážkovou dráhu pro kolečkové bruslaře. Chlapci rozšíří po kraji rozxeroxované letáky, sál na bruslení je náhle přeplněn zákazníky, zájem má najednou množství lidí i o hospodu a koně ve statku. Když to vidí otec podnikatel, usedlost se rozhodne neprodat -- chce dát šanci novému byznysu. Film má tedy šťastný konec, Franta Novák odchází ze scény -- zmizí. "Vždyť je přece ještě tolik jiných statků., kde potřebují pomoc."

Zdá se vám to sentimentální? Snímek je pozoruhodně vyvážený. Až na ten mírně nepřesvědčivý závěr, který však dětští diváci přijmou (je skutečně realistické, že by zavedení sálu pro kolečkové bruslaře vyvedlo otce -- kapitalistu z dluhů?) je letní, příjemnou, normální oslavou idylického, spokojeného, slunného života na venkově.

Ještě jedna věc je zajímavá: Technické prostředky dnešní doby jsou natolik dokonalé, že se autorovi podařilo s minimálním množstvím financí a většinou jen za pomoci přátel natočit naprosto profesionální film. Kromě dokonale technicky zvládnutého projektu pomáhá i to, že všichni hrají dobře. Přesvědčivá je režie i kamera, inovativně využívající detailních záběrů.

                 
Obsah vydání       9. 7. 2004
11. 7. 2004 Irák: Britská rozvědka "odvolala tvrzení", že má Saddám ZHN
9. 7. 2004 Kostelka přiznal utajené jednání s Američany Štěpán  Kotrba
9. 7. 2004 Spojené státy tajně jednají o výstavbě raketové základny v České republice Stanislav  Kliment
10. 7. 2004 Karlovy Vary: Hlavní cenu získal mechanický italský film Jan  Čulík
11. 7. 2004 "Provinční" udělování cen v Karlových Varech? Bohumil  Kartous
9. 7. 2004 Stoprocentní podpora vládě, která ještě neexistuje, a křesťanský "slib věrnosti" Štěpán  Kotrba
10. 7. 2004 Ospravednění pro útok na Irák bylo chybné, konstatuje ostře kritická americká zpráva
10. 7. 2004 Tony Blair chtěl rezignovat
9. 7. 2004 Za chyby ohledně Iráku "nemůže Bílý dům, ale CIA"
9. 7. 2004 Mezinárodní soudní dvůr odsoudil izraelskou zeď
9. 7. 2004 Nový Moore konečně i v ČR! Petr  Šafařík
9. 7. 2004 Správce statku: "Užívat si života, než uplyne, je důležitější než podnikat" Jan  Čulík
8. 7. 2004 Slabinou MFF Karlovy Vary je tradičně nevýrazná soutěž Petr  Šafařík
8. 7. 2004 Karlovy Vary: Trapné vtípky Marka Ebena Jan  Čulík
11. 7. 2004 Blbá nálada se změnila v Nové Veselí... Zdeněk  Bárta
9. 7. 2004 Odřekněte si drogy - podpořte válku proti terorismu! Miloš  Kaláb
9. 7. 2004 Výzva Setuze: Zastavte výrobu geneticky modifikovaných olejů!
9. 7. 2004 Světová obchodní organizace: jak velká je naděje na průlom? Ludmila  Štěrbová
8. 7. 2004 Němečtí sociální demokraté čelí vážné krizi Radek  Vogl
9. 7. 2004 Český sen a reklama na něj Štefan  Švec
9. 7. 2004 Český sen je úžasný projekt...
8. 7. 2004 Český sen: zábavný průvodce zemí, kde se neřežou hlavy Ondřej  Čapek
7. 7. 2004 Film Český sen: zklamání Jan  Čulík
8. 7. 2004 Pánská jízda: křečovitý pokus o komedii Jan  Čulík
9. 7. 2004 Portrét rakouského prezidenta Thomase Klestila
8. 7. 2004 Gramofon od Edisona na zpáteční cestu Martin  Klauz
9. 7. 2004 Co je všední život Bohumil  Kartous
9. 7. 2004 Kdo jsou to vlastně komunisté Petr  Sláma
9. 7. 2004 Nalít si čistého vína
8. 7. 2004 Čech v kleci
8. 7. 2004 Zápach včera, dnes i zítra a nikdy jinak Radek  Mokrý
8. 7. 2004 Když malé svině rostly, čas voněl nadějemi...
7. 7. 2004 Demontáž sociálneho modelu Európy? Ľubomír  Tokár
8. 7. 2004 Drastické zkušenosti z amerického zdravotnictví
8. 7. 2004 Bishara chce upozornit na apartheid izraelského státu
8. 7. 2004 Moravskoslezský kraj se umoudřil a specifikoval zadání pro Moravskoslezskou vědeckou knihovnu v Ostravě Štěpán  Kotrba
7. 7. 2004 Fukuyama: Je nutno posílit roli státu
8. 7. 2004 Jaké Turecko vstoupí do Evropské unie? Miloš  Kaláb
7. 7. 2004 Zapomenutý muž, který dal jméno pražskému festivalu Devět bran Tomáš  Koloc
8. 7. 2004 Zpravodajství iráckého odboje za dny 27. - 30. června 2004
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech
22. 11. 2003 Adresy redakce
17. 6. 2004 Provizorní umístění starých archivů

MFF 2004 - festivalový deník RSS 2.0      Historie >
11. 7. 2004 "Provinční" udělování cen v Karlových Varech? Bohumil  Kartous
10. 7. 2004 Karlovy Vary: Hlavní cenu získal mechanický italský film Jan  Čulík
9. 7. 2004 Nový Moore konečně i v ČR! Petr  Šafařík
9. 7. 2004 Správce statku: "Užívat si života, než uplyne, je důležitější než podnikat" Jan  Čulík
8. 7. 2004 Slabinou MFF Karlovy Vary je tradičně nevýrazná soutěž Petr  Šafařík
8. 7. 2004 Karlovy Vary: Trapné vtípky Marka Ebena Jan  Čulík

Český film RSS 2.0      Historie >
9. 7. 2004 Správce statku: "Užívat si života, než uplyne, je důležitější než podnikat" Jan  Čulík
9. 7. 2004 Český sen a reklama na něj Štefan  Švec
9. 7. 2004 Český sen je úžasný projekt...   
8. 7. 2004 Pánská jízda: křečovitý pokus o komedii Jan  Čulík
8. 7. 2004 Český sen: zábavný průvodce zemí, kde se neřežou hlavy Ondřej  Čapek
7. 7. 2004 Film Český sen: zklamání Jan  Čulík
21. 6. 2004 Konec kritiků v Čechách Jan  Lipšanský
3. 6. 2004 Český film a skrytá reklama Jan  Petrov
2. 6. 2004 Film Post coitum a skrytá reklama v něm   
31. 5. 2004 Post coitum: Parodie na sex s vážným vyzněním Jan  Čulík
26. 5. 2004 Jiří Krejčík: Rytíř s veselou pověstí Tomáš  Koloc
17. 5. 2004 Choking Hazard -- zábavná punková parodie na krvavé horory Jan  Čulík
17. 5. 2004 Silný kafe: Film, který otevírá českou kinematografii mezinárodní dimenzi Jan  Čulík
2. 4. 2004 Fascinace životem na samém okraji společnosti Jan  Čulík
29. 3. 2004 Brabcovo Bolero: Špatný film? Jan  Čulík