2. 6. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
2. 6. 2004

Film Post coitum a skrytá reklama v něm

Dobrý den pane Čulíku, chci se zeptat, zda jste tohle věděl, když jste se díval na Post Coitum? Pokud jste to věděl, proč jste to v recenzi nezmínil? Ale spíše jste to nevěděl..

. Pokud jste to ale nevěděl, tak je pak jasné, že jste byl oklamán (a to možná ani nejste cílová skupina;), byl jste zmanipulován celou tou blamáží dobrého jména autora, který se v Post Coitu vahou svého tvůrčího života zastal skryté reklamy ve všech filmech světa... Já bych řekl, že s takovou ten film "kunderovský" být nemůže..., píše Tomáš Baránek v reakci na tento článek a pokračuje:

Jsem si téměř jistý, že reklamní předměty by Kundera svým hrdinům - z důvodu postoje k tvorbě a umění - nikdy do ruky nevepsal.

Anebo myslíte, že ano?

Odpověď Jana Čulíka:

Pane Baránku,

skutečně jsem to nevěděl. Ale myslím si, že v tomto případě to nevadí. Jde totiž o výsledný dojem.

Ten, kdo film Post coitum sleduje, není během něho urážen reklamami. Pokud je v něm přítomnost veškerých těchto výrobků, je velmi decentní. Není to jako u filmu Mazaný Filip, kde je zcela bezostyšně pořád přítomna whiska Jamieson, a u filmu Bolero ZDE, kde je zas bezostyšně přítomna firma Ringier (Blesk a Reflex).

Product placement (skrytá reklama) je skutečně u nových českých filmů vážný problém a souvisí to s nedostatkem financí a s bezostyšností inzerujících firem v ČR. (V Británii například existuje televizní sponzorování pořadů či filmů od jednotlivých firem na komerčních TV stanicích, ale omezuje se na jedinou reklamu před začátkem filmu.) Filmoví tvůrci si budou muset rozhodnout, zda dělají dílo s integritou, anebo reklamu. Myslím, že to snad vyřeší Evropská unie.

Přesto si myslím, že film Post coitum je dost dobrý a product placement v tom neruší. Je to asi proto, že když máte inzerujících firem mnoho, ta reklama se navzájem neguje.

PS. Milan Kundera by opravdu nikdy skrytou reklamu v svých dílech nepovolil, neboť celou svou duší svými romány vystupuje proti zhoubnému vlivu reklamy.

Reakce Tomáše Baránka:

Díky za názor. Já jsem přesvědčen, že pp je opravdu špatným zdrojem peněz. A to z principu.

To, že jste nebyl urážen reklamami, je samozřejmě skvělé - tedy pro zadavatele reklam; čím méně produkt ve filmu trčí coby reklama, tím více se vpíjí do mysli.

Myslím, že jediným vysvětlením, které lze tak nějak přijmout, je, že produkty podnikatelských subjektů jsou samozřejmě součástí naší kultury, někdy přímo splývají s uměním (typicky architektura a vůbec mnohá další kolektivní díla), a někdy jsou dokonce kreativnější a jaksi převratnější než nejlepší umělecká produkce sama (marketing je uměním a kýčem v jednom) - a že tedy můžou a musejí být i součástí filmu o současnosti.

Otázka je, jestli pak dotyčný sycený film (30 produktů je fakt dost) není nakonec víc dokumentem o tom, které firmy zvládají lépe PR, než uměleckým vyjádřením o tom, jak autor (do detailů jako je láhev Chivas Regal v ruce hrdiny) vidí náš svět.

Máte ode mě ale pěkné téma, co? ;)

                 
Obsah vydání       2. 6. 2004
2. 6. 2004 Ahmad Čalabi "prozradil Íránu, že USA rozluštily tajné kódy jeho výzvědných služeb"
2. 6. 2004 Horáčkova střelnice, lodičkář Knížák a realita záhrobí Bohumil  Kartous
2. 6. 2004 Atentát v Saúdské Arábii vyvolal ropnou krizi
2. 6. 2004 Hádka ohledně iráckých jmenování
2. 6. 2004 Irák a lhaní
2. 6. 2004 "Citoyen Klaus" Jan  Sýkora
2. 6. 2004 Londýnský komunální úřad žaluje šéfy dvou největších globálních gramofonových společností
2. 6. 2004 Film Post coitum a skrytá reklama v něm
2. 6. 2004 Šroubovák Jaroslav  Hutka
2. 6. 2004 Izrael není ve válce s palestinským lidem, ale s teroristy, kteří chtějí zničit židovský stát
2. 6. 2004 USA, terorismus a Britské listy
1. 6. 2004 Kotrbovy myšlenky mi zavánějí sudetoněmeckým myšlením Jaroslav  Kojzar
1. 6. 2004 Staré psy novým kouskům nenaučíš - aneb psům psí smrt Štěpán  Kotrba
2. 6. 2004 Huránárodní divadlo Štefan  Švec
1. 6. 2004 Mitrofanov viděl sjezd jen z té horší stránky Vojtěch  Filip
2. 6. 2004 Baron Seillière bude vydávat i... Michaela Moora Jana  Roy
29. 5. 2004 Výbor OSN proti mučení kritizuje Českou republiku
1. 6. 2004 Nejvíce tuberkulózy je na Karlovarsku Radek  Mokrý
1. 6. 2004 Jak jsme v Československém rozhlase bojovali proti totalitě Jan  Čulík
31. 5. 2004 Czech made: Arogance, ignorance a patronizace jako společenská strategie a kulturní kód? Jan  Matonoha
1. 6. 2004 Mučení v Iráku: Co jsme to udělali?
22. 11. 2003 Adresy redakce
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
5. 5. 2004 Hospodaření OSBL za duben 2004

Český film RSS 2.0      Historie >
2. 6. 2004 Film Post coitum a skrytá reklama v něm   
31. 5. 2004 Post coitum: Parodie na sex s vážným vyzněním Jan  Čulík
26. 5. 2004 Jiří Krejčík: Rytíř s veselou pověstí Tomáš  Koloc
17. 5. 2004 Choking Hazard -- zábavná punková parodie na krvavé horory Jan  Čulík
17. 5. 2004 Silný kafe: Film, který otevírá českou kinematografii mezinárodní dimenzi Jan  Čulík
2. 4. 2004 Fascinace životem na samém okraji společnosti Jan  Čulík
29. 3. 2004 Brabcovo Bolero: Špatný film? Jan  Čulík
22. 3. 2004 Proč se Král zlodějů neumístil na Oscarech Jan  Čulík
6. 3. 2004 Českého lva po zásluze získal vynikající film Nuda v Brně Jan  Čulík
3. 3. 2004 Je vysílání "majora Zemana" trestný čin?:) Jan  Čulík
17. 2. 2004 Ostře sledované vraky (kromě AJL) Tomáš  Koloc
8. 12. 2003 Zimní filmová škola a Mazaný Filip Markéta  Sulovská
28. 11. 2003 Velké zvíře, Miloš Forman, Milan Kundera, Jerzy Stuhr a současné Polsko Jan  Čulík
3. 11. 2003 F. A. Brabec v Edinburku Jan  Čulík
29. 10. 2003 Zajímavá dramaturgie: Božská Ema pro sváteční večer na ČT 1 Jan  Čulík