12. 7. 2004
Brabcův Krysař není úplně špatný filmMusím přiznat, že jsem se až do nynějška zhlédnutí Brabcova Krysaře na varování znalců vyhýbal. Člověk však má dát šanci všemu, a tak jsem tento film, natočený v Praze na rozhraní silvestrovského večera a novoroční noci za pouhých čtyřiadvacet hodin (jak neustále zdůrazňuje reklama) přece jenom zhlédl v Karlových Varech. A po seznámení s třemi Brabcovými filmy, Kytice, Bolero a nyní i Krysař, musím konstatovat, že Krysař není úplně špatný film. Proč? |
F. A. Brabec je především kameraman a jeho filmy v první řadě působí vizuálně. S jeho vizuální poetikou člověk ovšem může i nemusí souhlasit. V Kytici jsou barvy často bulvárně přehnané: jeden můj britský univerzitní kolega se po zhlédnutí tohoto filmu vyjádřil, že mu obrazovým zpracováním připomíná televizní reklamu na pastu na zuby. Jinde, například v Boleru, zvládá Brabec obrazovou a barevnou strukturu svého obrazu přesvědčivěji a pevněji. Není úplně špatná ani v Krysaři. Záchranou pro "čtyřiadvacetihodinový" film Krysař je jeho velmi silná stylizace. Brabec ani na okamžik nepředstírá, že by mu šlo o realistický příběh. Filmuje divadelní happening. Do silvestrovských ulic českého hlavního města vtrhne skupina tanečníků, oblečená především v rudých kostýmech. Brabec zpracovává jejich tanec vizuálně. Silně při tom využívá fotogeničnosti památek starého pražského města. Zajímavé je, že ani nevadí, že jde o město současné. Brabec se do svého vysoce stylizovaného, "středověkého", "romantického" příběhu prostřednictvím bezčasí snaží zatáhnout dnešní, aktuální, současné pražské "hříšné" město. V doprovodu tanečníků v rudých kostýmech projíždí v červeném otevřeném automobilu těhotná Agnes s ženichem Kristiánem a - "hledají kostel, kde by mohli být oddáni". V příběhu spolu zápolí úlisný ďábel s mýtickým Krysařem, který má schopnost přinést lidem očistu. Krysař má ve službách ďábla údajně o půlnoci svou píšťalou "zničit hříšné město", avšak těhotná Agnes opustí poněkud autoritářského Kristiána a zamiluje se do Krysaře. Kristián se svému soku postaví, vytrhne mu z rukou píšťalu, avšak když se na ni pokusí zahrát, umírá. Krysař se vzdává lásce s Agnes a město neočistí. Proto - ďábel vítězí a Krysař s Agnes z města odcházejí. Brabec jako kameraman umí nakládat s obrazem, jeho barevné kompozice jsou vesměs uspokojivé, vzhledem k tomu, s jakým spěchem všechno muselo být natočeno. Kombinuje zejména červenou barvu s různými odstíny modré. Jiným základním rysem jeho vizuální poetiky je kontrastovat tmu se zářivým bodovým světlem - ať už je to světlo svíček (svíčky má Brabec rád, už to prokázal ve Svatebních košilích), anebo třeba s Havlovým červeným srdcem na Pražském hradě - které ovšem, v souvislosti s označováním Prahy jako "hříšného města" skutečně potvrzuje konotace bordelu... Slabinou filmu jsou mnohdy vypjaté a banální dialogy, deklamované na úrovni českotelevizní pohádky. Ale příliš to nevadí, protože výchozím bodem filmu je stylizace, nadrealita a úmyslně histrionické představení snese skoro všechno. Film je doprovázen hudbou z muzikálu Daniela Landy. Je variací na neoromantickou novelu Viktora Dyka a myslím, že dokázal zachovat určitou míru atmosféry, obsažené v původním literárním textu. Důležité je, že film, ačkoliv je improvizací, má relativně pevný, i když nadsazený a přehnaný, příběh, který dává všemu ostatnímu docela pevnou kostru. Přestože se často opakuje řádění tanečníků kolem červeného auta, celkově má film jen překvapivě málo opravdu nudných, hluchých míst. Opakuji: myslím, že hodně zachránila Brabcova kamera. |
MFF 2004 - festivalový deník | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
12. 7. 2004 | Uhýbají čeští filmaři před skutečností? | Jan Čulík | |
12. 7. 2004 | Brabcův Krysař není úplně špatný film | Jan Čulík | |
12. 7. 2004 | Ohlédnutí za Karlovými Vary | Jan Čulík | |
11. 7. 2004 | "Provinční" udělování cen v Karlových Varech? | Bohumil Kartous | |
10. 7. 2004 | Karlovy Vary: Hlavní cenu získal mechanický italský film | Jan Čulík | |
9. 7. 2004 | Nový Moore konečně i v ČR! | Petr Šafařík | |
9. 7. 2004 | Správce statku: "Užívat si života, než uplyne, je důležitější než podnikat" | Jan Čulík | |
8. 7. 2004 | Slabinou MFF Karlovy Vary je tradičně nevýrazná soutěž | Petr Šafařík | |
8. 7. 2004 | Karlovy Vary: Trapné vtípky Marka Ebena | Jan Čulík |
Český film | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
12. 7. 2004 | Uhýbají čeští filmaři před skutečností? | Jan Čulík | |
12. 7. 2004 | Brabcův Krysař není úplně špatný film | Jan Čulík | |
9. 7. 2004 | Správce statku: "Užívat si života, než uplyne, je důležitější než podnikat" | Jan Čulík | |
9. 7. 2004 | Český sen a reklama na něj | Štefan Švec | |
9. 7. 2004 | Český sen je úžasný projekt... | ||
8. 7. 2004 | Pánská jízda: křečovitý pokus o komedii | Jan Čulík | |
8. 7. 2004 | Český sen: zábavný průvodce zemí, kde se neřežou hlavy | Ondřej Čapek | |
7. 7. 2004 | Film Český sen: zklamání | Jan Čulík | |
21. 6. 2004 | Konec kritiků v Čechách | Jan Lipšanský | |
3. 6. 2004 | Český film a skrytá reklama | Jan Petrov | |
2. 6. 2004 | Film Post coitum a skrytá reklama v něm | ||
31. 5. 2004 | Post coitum: Parodie na sex s vážným vyzněním | Jan Čulík | |
26. 5. 2004 | Jiří Krejčík: Rytíř s veselou pověstí | Tomáš Koloc | |
17. 5. 2004 | Choking Hazard -- zábavná punková parodie na krvavé horory | Jan Čulík | |
17. 5. 2004 | Silný kafe: Film, který otevírá českou kinematografii mezinárodní dimenzi | Jan Čulík |