12. 7. 2004
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
12. 7. 2004

Brabcův Krysař není úplně špatný film

Musím přiznat, že jsem se až do nynějška zhlédnutí Brabcova Krysaře na varování znalců vyhýbal. Člověk však má dát šanci všemu, a tak jsem tento film, natočený v Praze na rozhraní silvestrovského večera a novoroční noci za pouhých čtyřiadvacet hodin (jak neustále zdůrazňuje reklama) přece jenom zhlédl v Karlových Varech. A po seznámení s třemi Brabcovými filmy, Kytice, Bolero a nyní i Krysař, musím konstatovat, že Krysař není úplně špatný film. Proč?

F. A. Brabec je především kameraman a jeho filmy v první řadě působí vizuálně. S jeho vizuální poetikou člověk ovšem může i nemusí souhlasit. V Kytici jsou barvy často bulvárně přehnané: jeden můj britský univerzitní kolega se po zhlédnutí tohoto filmu vyjádřil, že mu obrazovým zpracováním připomíná televizní reklamu na pastu na zuby. Jinde, například v Boleru, zvládá Brabec obrazovou a barevnou strukturu svého obrazu přesvědčivěji a pevněji. Není úplně špatná ani v Krysaři.

Záchranou pro "čtyřiadvacetihodinový" film Krysař je jeho velmi silná stylizace. Brabec ani na okamžik nepředstírá, že by mu šlo o realistický příběh. Filmuje divadelní happening. Do silvestrovských ulic českého hlavního města vtrhne skupina tanečníků, oblečená především v rudých kostýmech. Brabec zpracovává jejich tanec vizuálně. Silně při tom využívá fotogeničnosti památek starého pražského města.

Zajímavé je, že ani nevadí, že jde o město současné. Brabec se do svého vysoce stylizovaného, "středověkého", "romantického" příběhu prostřednictvím bezčasí snaží zatáhnout dnešní, aktuální, současné pražské "hříšné" město. V doprovodu tanečníků v rudých kostýmech projíždí v červeném otevřeném automobilu těhotná Agnes s ženichem Kristiánem a - "hledají kostel, kde by mohli být oddáni". V příběhu spolu zápolí úlisný ďábel s mýtickým Krysařem, který má schopnost přinést lidem očistu. Krysař má ve službách ďábla údajně o půlnoci svou píšťalou "zničit hříšné město", avšak těhotná Agnes opustí poněkud autoritářského Kristiána a zamiluje se do Krysaře. Kristián se svému soku postaví, vytrhne mu z rukou píšťalu, avšak když se na ni pokusí zahrát, umírá. Krysař se vzdává lásce s Agnes a město neočistí. Proto - ďábel vítězí a Krysař s Agnes z města odcházejí.

Brabec jako kameraman umí nakládat s obrazem, jeho barevné kompozice jsou vesměs uspokojivé, vzhledem k tomu, s jakým spěchem všechno muselo být natočeno. Kombinuje zejména červenou barvu s různými odstíny modré. Jiným základním rysem jeho vizuální poetiky je kontrastovat tmu se zářivým bodovým světlem - ať už je to světlo svíček (svíčky má Brabec rád, už to prokázal ve Svatebních košilích), anebo třeba s Havlovým červeným srdcem na Pražském hradě - které ovšem, v souvislosti s označováním Prahy jako "hříšného města" skutečně potvrzuje konotace bordelu...

Slabinou filmu jsou mnohdy vypjaté a banální dialogy, deklamované na úrovni českotelevizní pohádky. Ale příliš to nevadí, protože výchozím bodem filmu je stylizace, nadrealita a úmyslně histrionické představení snese skoro všechno. Film je doprovázen hudbou z muzikálu Daniela Landy. Je variací na neoromantickou novelu Viktora Dyka a myslím, že dokázal zachovat určitou míru atmosféry, obsažené v původním literárním textu. Důležité je, že film, ačkoliv je improvizací, má relativně pevný, i když nadsazený a přehnaný, příběh, který dává všemu ostatnímu docela pevnou kostru. Přestože se často opakuje řádění tanečníků kolem červeného auta, celkově má film jen překvapivě málo opravdu nudných, hluchých míst. Opakuji: myslím, že hodně zachránila Brabcova kamera.

                 
Obsah vydání       12. 7. 2004
9. 7. 2004 Kostelka přiznal utajené jednání s Američany Štěpán  Kotrba
11. 7. 2004 Irák: Britská rozvědka "odvolala tvrzení", že má Saddám ZHN
10. 7. 2004 Ospravednění pro útok na Irák bylo chybné, konstatuje ostře kritická americká zpráva
12. 7. 2004 Američané zabránili vědcům vystoupit na kongresu o AIDS
9. 7. 2004 Spojené státy tajně jednají o výstavbě raketové základny v České republice Stanislav  Kliment
12. 7. 2004 Pohřešuje se veřejnoprávní televize Bohumil  Kartous
12. 7. 2004 Zemřel Laurance Rockefeller
12. 7. 2004 Uživatelé internetu se odvracejí od Internet Exploreru a přecházejí k Mozille
12. 7. 2004 Výzva: hledám majitele fenky sražené autem Ladislav  Kahoun
12. 7. 2004 Koalice: Podpis vlastní krví aneb konec objímání stromů Irena  Ryšánková
9. 7. 2004 Stoprocentní podpora vládě, která ještě neexistuje, a křesťanský "slib věrnosti" Štěpán  Kotrba
12. 7. 2004 Úloha médií v demokracii
12. 7. 2004 Postavení a úloha veřejné správy v demokracii a právním státu
10. 7. 2004 Tony Blair chtěl rezignovat
10. 7. 2004 Karlovy Vary: Hlavní cenu získal mechanický italský film Jan  Čulík
12. 7. 2004 Ohlédnutí za Karlovými Vary Jan  Čulík
12. 7. 2004 Uhýbají čeští filmaři před skutečností? Jan  Čulík
12. 7. 2004 Brabcův Krysař není úplně špatný film Jan  Čulík
11. 7. 2004 "Provinční" udělování cen v Karlových Varech? Bohumil  Kartous
9. 7. 2004 Nový Moore konečně i v ČR! Petr  Šafařík
9. 7. 2004 Správce statku: "Užívat si života, než uplyne, je důležitější než podnikat" Jan  Čulík
8. 7. 2004 Český sen: zábavný průvodce zemí, kde se neřežou hlavy Ondřej  Čapek
11. 7. 2004 Blbá nálada se změnila v Nové Veselí... Zdeněk  Bárta
11. 7. 2004 Hledání vkusu aneb o SUPERlativech Jan  Sýkora
12. 7. 2004 Je rok 2035...
12. 7. 2004 Iráčku otřes se Pavel  Houdek
9. 7. 2004 Mezinárodní soudní dvůr odsoudil izraelskou zeď
12. 7. 2004 Mýlili jsme se, zapomeňte! Josef  Vít
12. 7. 2004 Kdo mlží a manipuluje fakta? Pavel  Mareš
29. 12. 2003 Nenechte si ujít: nový knižní výbor z Britských listů
22. 11. 2003 Adresy redakce
1. 7. 2004 Hospodaření OSBL za červen 2004
18. 6. 2004 Inzerujte v Britských listech
17. 6. 2004 Provizorní umístění starých archivů

Redakční výběr nejzajímavějších článků z poslední doby RSS 2.0      Historie >
12. 7. 2004 Postavení a úloha veřejné správy v demokracii a právním státu   
12. 7. 2004 Úloha médií v demokracii   
12. 7. 2004 Uhýbají čeští filmaři před skutečností? Jan  Čulík
12. 7. 2004 Brabcův Krysař není úplně špatný film Jan  Čulík
12. 7. 2004 Pohřešuje se veřejnoprávní televize Bohumil  Kartous
12. 7. 2004 Ohlédnutí za Karlovými Vary Jan  Čulík
12. 7. 2004 Uživatelé internetu se odvracejí od Internet Exploreru a přecházejí k Mozille   
11. 7. 2004 Irák: Britská rozvědka "odvolala tvrzení", že má Saddám ZHN   
11. 7. 2004 Hledání vkusu aneb o SUPERlativech Jan  Sýkora
10. 7. 2004 Ospravednění pro útok na Irák bylo chybné, konstatuje ostře kritická americká zpráva   
10. 7. 2004 Karlovy Vary: Hlavní cenu získal mechanický italský film Jan  Čulík
9. 7. 2004 Spojené státy tajně jednají o výstavbě raketové základny v České republice Stanislav  Kliment
9. 7. 2004 Kostelka přiznal utajené jednání s Američany Štěpán  Kotrba
8. 7. 2004 Pánská jízda: křečovitý pokus o komedii Jan  Čulík
8. 7. 2004 Jaké Turecko vstoupí do Evropské unie? Miloš  Kaláb

MFF 2004 - festivalový deník RSS 2.0      Historie >
12. 7. 2004 Uhýbají čeští filmaři před skutečností? Jan  Čulík
12. 7. 2004 Brabcův Krysař není úplně špatný film Jan  Čulík
12. 7. 2004 Ohlédnutí za Karlovými Vary Jan  Čulík
11. 7. 2004 "Provinční" udělování cen v Karlových Varech? Bohumil  Kartous
10. 7. 2004 Karlovy Vary: Hlavní cenu získal mechanický italský film Jan  Čulík
9. 7. 2004 Nový Moore konečně i v ČR! Petr  Šafařík
9. 7. 2004 Správce statku: "Užívat si života, než uplyne, je důležitější než podnikat" Jan  Čulík
8. 7. 2004 Slabinou MFF Karlovy Vary je tradičně nevýrazná soutěž Petr  Šafařík
8. 7. 2004 Karlovy Vary: Trapné vtípky Marka Ebena Jan  Čulík

Český film RSS 2.0      Historie >
12. 7. 2004 Uhýbají čeští filmaři před skutečností? Jan  Čulík
12. 7. 2004 Brabcův Krysař není úplně špatný film Jan  Čulík
9. 7. 2004 Správce statku: "Užívat si života, než uplyne, je důležitější než podnikat" Jan  Čulík
9. 7. 2004 Český sen a reklama na něj Štefan  Švec
9. 7. 2004 Český sen je úžasný projekt...   
8. 7. 2004 Pánská jízda: křečovitý pokus o komedii Jan  Čulík
8. 7. 2004 Český sen: zábavný průvodce zemí, kde se neřežou hlavy Ondřej  Čapek
7. 7. 2004 Film Český sen: zklamání Jan  Čulík
21. 6. 2004 Konec kritiků v Čechách Jan  Lipšanský
3. 6. 2004 Český film a skrytá reklama Jan  Petrov
2. 6. 2004 Film Post coitum a skrytá reklama v něm   
31. 5. 2004 Post coitum: Parodie na sex s vážným vyzněním Jan  Čulík
26. 5. 2004 Jiří Krejčík: Rytíř s veselou pověstí Tomáš  Koloc
17. 5. 2004 Choking Hazard -- zábavná punková parodie na krvavé horory Jan  Čulík
17. 5. 2004 Silný kafe: Film, který otevírá českou kinematografii mezinárodní dimenzi Jan  Čulík