12. 7. 2004
Karlovy Vary 2004: Přehlídka českých filmů 2003 - 2004Uhýbají čeští filmaři před skutečností?Záslužně uvedl karlovarský filmový festival přehlídku nových českých celovečerních filmů za poslední dva roky. Octne-li se nejnovější česká filmová produkce v mezinárodním srovnání, vyvolává to otázku: Vyhýbá se většina současných českých filmových tvůrců autentickému svědectví o realitě, anebo prostě takové filmy točit neumějí? S několika málo světlými výjimkami se zdá být charakteristikou současného českého filmu selankovitost a únikovost od skutečných témat, například prostřednictvím (někdy trochu infantilních) parodií. Je to proto, že se v ČR dnes nic neděje - anebo se nic zvláštního neděje v komfortní bublině žijícím českým filmařům - a tak nemají, nebo nedokáží do svých filmů včlenit intenzivní povědomí naléhavosti, tak jak třeba filmaři chorvatští, íránští nebo maďarští? |
Ze čtrnácti současných českých filmů, vzniklých v letech 2003 - 2004, jsme jich v Britských listech recenzovali jedenáct, odkazy viz níže. Neviděli jsme zatím film Jedna ruka netleská ani pokračování "filmového seriálu" s kořeny v osmdesátých letech Jak básníci neztrácejí naději. Lze z těchto filmů sestavit hierarchický žebříček? Absolutním vítězem co do kvality, hloubky pohledu a svědectví o současném lidství, vnímaném tragikomicky a přitom s nesmírným porozuměním, je bezpochyby Morávkův film Nuda v Brně (recenze ZDE). Zřejmě druhým nejlepším filmem, vzniklým v ČR za poslední dva roky, je snímek islandského režiséru Börkura Gunnarssona, který vystudoval FAMU v ČR, Silný kafe (recenze ZDE). Je to také velmi dobrá studie mezilidských vztahů a film je nesmírně zajímavým hybridem mezi českou a mezinárodní zkušeností. Přináší do českého prostředí západní, ("severskou"?) zaostřenost, analytičnost a možná i pesimismus, jaký česká mentalita nemá. Docela dobrý je i jiný film o mezilidských vztazích, Nevěrné hry Michaely Pavlátové (recenze ZDE). Pak bych do žebříčku asi zařadil Krále zlodějů Ivana Fíly (recenze ZDE), který má shodou okolností obdobný námět jako kontroverzně v Karlových Varech hlavní cenou odměněný italský film Certi bambini, totiž vykořisťování dětí západními zločineckými mafiemi. Fílův film trpí trochu obdobnými problémy jako Certi bambini, totiž že pouhá výpověď o násilí nestačí udržet divákovu pozornost, ale řekl bych, že zejména hereckými výkony svých protagonistů je lepší než oceněný italský film. V Karlových Varech se nepromítal v přehlídce českých filmů snímek Juraje Jakubiska Post coitum ((recenze ZDE), který většina kritiků odsoudila jako "trapnost" a Deanna Jakubisková se rozčílila a pohrozila jim žalobou, že prý filmu nerozumějí, "protože jsou jako postavy, které jejich film právě kritizuje". Já jsem se na filmu Post coitum bavil a argumentuji, že tato parodie má i vážnější vyznění. Můžeme se hádat o tom, zda je Post coitum docela zajímavé dílo, protože to tak jeho tvůrci zamýšleli, anebo naopak navzdory jejich úmyslům - je to ale jedno: nakonec k divákovi promlouvá vzniklý umělecký artefakt, v tomto případě film, a autorovy úmysly jsou vedlejší - svědčí to, co vzniklo. K filmům, které nejsou úplně špatné, bych ještě přiřadil Brabcova Krysaře (recenze ZDE), film, natočený za jediný den, který v ČR divácky i kriticky propadl), no a potom snad i Dubovu pohádku Správce statku ((recenze ZDE). Snad s výjimkou Nudy v Brně a Krále zlodějů však ostatním českým filmům něco chybí. Nedovedu to řádně pojmenovat: člověk z nich má pocit, že "život je jinde", že filmaři nepřinesli skutečně pozoruhodné, pamětihodné a hluboké svědectví o životě, které by člověkem otřáslo, jaká divák mohl zhlédnout v Karlových Varech v některých zahraničních filmech. A to jsou ty závažnější. Co ty další české filmy, uvedené v Karlových Varech? Trojanovy Želary (recenze ZDE) je banální "příběh z hor", který se neústrojně v závěru proměňuje ve střílečku, film o "divokém východě". Brabcovo Bolero (recenze ZDE) je vizuálně atraktivní, avšak povrchní detektivka (mimochodem volně inspirovaná zřejmě kdovíjak zkresleným případem z komunistické minulosti; po publikaci recenze na film Bolero se Britským listům ozval jeden protagonista ze skutečného kriminálního případu, podle něhož byl Brabcův film natočen - žije nyní ve Švýcarsku a tvrdí, že všechny osoby, odsouzené před lety v Bratislavě za tuto vraždu mladé dívky, byly nevinné a slovenská Stb případ zmanipulovala v jejich neprospěch); Dobšův Choking hazard je zábavná, absurdní hříčka o "zombie myslivcích" (recenze ZDE), ale nelze ji dost dobře považovat za "signifikantní výpověď o skutečnosti", Marhoulův Mazaný Filip (recenze ZDE) navzdory množství učených odkazů ke klasickým americkým thrillerům je parodie, která dost šustí papírem, Kotíkova Pánská jízda (recenze ZDE) je nepovedená, křečovitá komedie, kde se skoro ani nezasmějete; Klusákův a Remundův Český sen je drahou reklamou nafouknutý produkt bez jediné originální myšlenky. |
MFF 2004 - festivalový deník | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
12. 7. 2004 | Uhýbají čeští filmaři před skutečností? | Jan Čulík | |
12. 7. 2004 | Brabcův Krysař není úplně špatný film | Jan Čulík | |
12. 7. 2004 | Ohlédnutí za Karlovými Vary | Jan Čulík | |
11. 7. 2004 | "Provinční" udělování cen v Karlových Varech? | Bohumil Kartous | |
10. 7. 2004 | Karlovy Vary: Hlavní cenu získal mechanický italský film | Jan Čulík | |
9. 7. 2004 | Nový Moore konečně i v ČR! | Petr Šafařík | |
9. 7. 2004 | Správce statku: "Užívat si života, než uplyne, je důležitější než podnikat" | Jan Čulík | |
8. 7. 2004 | Slabinou MFF Karlovy Vary je tradičně nevýrazná soutěž | Petr Šafařík | |
8. 7. 2004 | Karlovy Vary: Trapné vtípky Marka Ebena | Jan Čulík |
Český film | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
12. 7. 2004 | Uhýbají čeští filmaři před skutečností? | Jan Čulík | |
12. 7. 2004 | Brabcův Krysař není úplně špatný film | Jan Čulík | |
9. 7. 2004 | Správce statku: "Užívat si života, než uplyne, je důležitější než podnikat" | Jan Čulík | |
9. 7. 2004 | Český sen a reklama na něj | Štefan Švec | |
9. 7. 2004 | Český sen je úžasný projekt... | ||
8. 7. 2004 | Pánská jízda: křečovitý pokus o komedii | Jan Čulík | |
8. 7. 2004 | Český sen: zábavný průvodce zemí, kde se neřežou hlavy | Ondřej Čapek | |
7. 7. 2004 | Film Český sen: zklamání | Jan Čulík | |
21. 6. 2004 | Konec kritiků v Čechách | Jan Lipšanský | |
3. 6. 2004 | Český film a skrytá reklama | Jan Petrov | |
2. 6. 2004 | Film Post coitum a skrytá reklama v něm | ||
31. 5. 2004 | Post coitum: Parodie na sex s vážným vyzněním | Jan Čulík | |
26. 5. 2004 | Jiří Krejčík: Rytíř s veselou pověstí | Tomáš Koloc | |
17. 5. 2004 | Choking Hazard -- zábavná punková parodie na krvavé horory | Jan Čulík | |
17. 5. 2004 | Silný kafe: Film, který otevírá českou kinematografii mezinárodní dimenzi | Jan Čulík |