1. 8. 2002
Uherské Hradiště: Liehmovy Ostře sledované filmy a diskuse kolem nichVe středu v podvečer se v přeplněné a dusné, i když pěkně restaurované budově uherskohradišťské Reduty konala krátká debata k českému vydání knihy rozhovorů o filmech šedesátých let od známého filmového a kulturního publicisty Antonína J. Liehma. Jde o soubor textů, které většinou vyšly časopisecky v Československu v šedesátých letech a pak poprvé knižně v angličtině r. 1974. Nyní Liehm výbor rozšířil a Jan Lukeš ho doplnil filmografickými údaji.
V úvodu se A. J. Liehm rozhovořil relativně dlouze o tom, že bychom neměli pomíjet skutečnost, že i za komunismu, a to zejména v šedesátých letech, ale i jindy, se točily v Československu velmi dobré filmy a existovala i pozoruhodná kultura. |
Polemizoval s článkem spisovatele Zdeňka Zapletala, který prý v nedávném vydání jednoho literárního bulletinu odsoudil veškerou kulturu komunistické éry. To podle Liehma neodpovídá skutečnosti. Jan Lukeš, který se diskusi snažil moderovat, oponoval, že situace není tak špatná a že si lidé nemyslí, že by nikdy za komunismu nevznikly kulturní hodnoty a dobré filmy. Zajímavě však k tomu vystoupila filmová historička Galina Kopaněva, která právem poukázala na to, že intelektuální úroveň většiny textů publikovaných o filmu, literatuře a kultuře šedesátých let byla daleko vyšší, než jaká je dnes, a také zdůraznila, že kulturní kvas šedesátých let nebyl zdaleka jen jevem českým, ale byl skutečností celoevropskou, s mnohými zajímavými vazbami. Postěžovala si, že dnes není možnost tisknout kvalitní filmové recenze v žádném českém deníku - dnes se hlavně o filmech publikuje jen PR, nikoliv však kritika či diskuse. Miroslav Ondříček, známý kameraman (nejen) Miloše Formana, odsoudil protagonisty filmu Roberta Buchara "Sametová kocovina" s tím, že jsou to profesionální kverulanti. Podle jeho názoru nemá cenu si planě stěžovat, důležité je něco dělat. Na mou námitku, že přece snad je demokracie diskuse, a diskuse předpokládá vyjadřování kritických názorů, a to přece dělali i autoři filmů z tzv. "české nové vlny" v šedesátých letech, včetně Ondříčka, se v podstatě nevyjádřil. Zeptal jsem se také A. J. Liehma, jestliže si dnes stěžuje, že je situace v české kultuře a v českém filmu podle jeho názoru špatná, není to důsledkem tzv. "kletby Pražského jara" - důsledkem toho, že reformátoři jako on v šedesátých letech sice svou činností postupně "otevírali dveře svobody", ale neměli vůbec žádnou strategii pro případ, že by se Sovětský svaz rozhodl československou reformu potlačit. Nejsou tedy vlastně oni vinni tím, že Sovětský svaz za pokud o reformu Československo v sedmdesátých a osmdesátých letech tvrdě potrestal? A. J. Liehm odpověděl, že reformátoři jako on dělali v Československu v šedesátých letech něco úplně nového, a stejně jako třeba Václav Klaus v letech devadesátých prostě nevěděli, kam to povede. Když se dělá něco nového, nikdy člověk nemůže podle Liehma předem předpovědět, jaký bude výsledek. Václav Žák, který bohužel v diskusi už nevystoupil, mi posléze na osobní dotaz, co chtěl říct, vysvětlil, že podle jeho názoru byla moje otázka špatná. Odpovědnost za to, že neměli žádnou strategii vůči Sovětskému svazu, měli podle Žáka jistě politikové, nikoliv však kulturní pracovníci, neboť povinností kulturních pracovníků je stůj co stůj usilovat o svobodu. Nejsem si ovšem jist, zda to stoprocentně platí v zemi, která je v postavení nesvéprávné kolonie vůči supervelmoci. Neměli by v takové situaci mít určitou strategii vůči ní i umělci? Zajímavě diskusi ukončil Miroslav Ondříček. Reagoval na to, že se často říká, že v šedesátých letech komunistický stát financoval výrobou filmů protikomunistickou propagandu. Poukázal na to, že české filmy z šedesátých let, které kritizovaly režim, měly obrovský úspěch ve světě a Československo v zemích, které o jeho existenci neměly víceméně ani tušení, silně zviditelnily. Komunističtí pohlaváři (v většinou reformisté) tedy i v podstatě protirežimní filmy z šedesátých let považovali za propagandu ve své věci. |
Letní filmová škola, Uherské Hradiště | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
1. 8. 2002 | Uherské Hradiště: Liehmovy Ostře sledované filmy a diskuse kolem nich | Jan Čulík | |
31. 7. 2002 | Organizace Letní filmové školy v Uherském Hradišti se stává chaotičtější | Jan Čulík | |
29. 7. 2002 | Letní filmová škola: většinou vynikající filmy, trochu chaotická organizace | Jan Čulík |
Český film | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
1. 8. 2002 | Uherské Hradiště: Liehmovy Ostře sledované filmy a diskuse kolem nich | Jan Čulík | |
29. 7. 2002 | Letní filmová škola: většinou vynikající filmy, trochu chaotická organizace | Jan Čulík | |
23. 7. 2002 | Zelenkův Rok ďábla: Vynikající Nohavica, slabý film | Jan Čulík | |
1. 7. 2002 | Na filmovém festivalu v Trenčianských Teplicích dostal hlavní ceny Čech Jakub Sommer | Jan Čulík | |
18. 6. 2002 | Hřebejkův film Musíme si pomáhat v Edinburku | Jan Čulík | |
15. 5. 2002 | Je filmový kritik odpovědný za rasovou diskriminaci Romů, kterou provádějí britské úřady na ruzyňském letišti? | Jan Čulík | |
14. 5. 2002 | Tmavomodrý svět jde v Británii do kin | ||
30. 4. 2002 | Prague on Film: Festival českého filmu v Londýně a v Edinburku | ||
26. 4. 2002 | Nový Zelenkův film: koncert o životě | Jitka Peřinová | |
3. 1. 2002 | Bucharova Sametová kocovina vyšla knižně | ||
15. 11. 2001 | Bucharova "Sametová kocovina" dnes na ČT 2 | Jan Čulík | |
3. 10. 2001 | České experi(mentální) filmy z Prahy v Británii | Renata Clarková |