16. 12. 2002
Soudnost, pane Berko, soudnost!Svědectví o doměnkách aneb jak se vytváří
virtuální realita
Musel jsem hnout vydavateli Českých médií žlučí "v množství větším než malém", když zareagoval už v sobotu 14. 12. 2002 na mou odpověď v jím pořádané anketě na stránkách ČM tak prudce, že mi dokonce opomněl své výtky sdělit předem a nechat mne na ně reagovat - tak, aby vznikl kompaktní materiál, ve kterém by byla slyšena i druhá strana. Pokusím se tedy svévolně o nápravu. "Polemika" je to blesková, to se musí nechat. Přitom se nepolemizuje s fakty či svědectvími přímých účastníků, ale s míněním někoho, kdo předem deklaroval, že celé téma zná jako názory "rezonující z hloubi lesa" médií. Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozve. Nu což, zahalekám do temného lesa českých médií znovu a snad stejně hlasitě... Hozená rukavice se totiž má zvedat - nikoliv snad proto, aby z jejího zvednutí vznikl souboj, ale proto, že by tomu nepozornému určitě chyběla do páru. Nepozorností, ale i záměrného nepochopení je v polemických replikách páně Berky hnedle několik, čímž dokonale naplňuje definici serveru Českých médií jako stránek, které mají mentálně i personálně blízko ke komerčním televizním společnostem. A já bloud si myslel, že tomu tak nemusí být. Vždy je dobré se ptát, co komu slouží. |
Technická poznámka: ŠK:"Konstatuji, že je to dost "ukecaná" kauza. Oč míň je v ní skutečné reality, o to více tužeb a názorů - virtuální reality."
JB:
Nevím sice přesně, co to znamená "ukecaná kauza", ale i po přečtení
Kotrbova příspěvku souhlasím s tím, že "řečí" se dá v jednotlivých
názorech nalézt opravdu dost. Co se reality kauzy týká lze bezpochyby v její
chronologii, pohledech a vyjádřeních zainteresovaných osob pro logické závěry
nalézt fakt dostatek. Mimochodem původní prohlášení Bohuše poslední kroky vedení
ČT Ostrava potvrzují, zatímco tehdejší prohlášení Racka se dnes ukazují jako
nepravdivé (šlo o přesuny na vedoucích postech pane Kotrbo, žádné kecy).
ŠK:Pravomocí každého vedoucího pracovníka je odvolávat a jmenovat své
podřízené. Toto pravidlo uplatnil ke zděšení "ótéenky" i Petr Bohuš,
když blahé paměti vymetl publicistické pavučiny spolu s Markem Vítkem a
Martinem Mrnkou. Obešlo se to bez dalších udavačských akcí i podpásových
zveřejnění "ve jménu vyššího principu mravního" - ať už si myslím o
zveřejněných skutečnostech tehdy i dnes cokoliv.
Obě denunciace nesou totiž tentýž rukopis - rukopis špatné tajné služby, nikoliv veřejnoprávního média, které má slovo "právo" vepsáno coby epiteton ornans. Pánové Vítek i Mrnka odešli tenkrát z televize sice smutně, ale hrdě - "středem". Neměli zapotřebí se dohadovat a držet si židle oběma rukama. Svou práci v ČT totiž odvedli. Za "ukecanost" kauzy považuji to, jaký význam se dává jednomu vyhazovu jednoho redaktora ve veřejnoprávní televizi. Na počet slov tato "kauza" jen na serveru Česká média předčí i takové akce, jakými byl například seminář v Českém Krumlově... Význam obou je ale nesouměřitelný. Škoda, protože množství materiálu, shromážděného v rámci dvoudeního brainstormingu zástupců skoro celé české mediální scény v klidu krásného Krumlova by umožnil daleko věcnější debatu o poslání médií a obsahu pojmu veřejná služba, nežli bulvárně a narychlo poslepovaný hrozen kauz Zaorálek - Rada ČT / Balvín - Bednářová / Racek / Bohuš. Virtuální realita dle mého názoru spočívá v načasování kauzy zrovna jako na potvoru doprostřed výběru nového generálního ředitele, který bude moci rozdělovat i přerozdělovat ony čtyři miliardy, které nás všechny veřejná služba České televize ročně stojí. Jako na potvoru - no není to úžasná shoda náhod v kalendáři? Astrolog by řekl "konjukce spřátelených planet"... Nicméně v tomto kuse nejsem režisérem, ale jen vzpurným hercem, který odmítá tleskat, když se mu řekne tleskej, a pískat, když se mu řekne pískej. A tak pískám ve chvíli, kdy bych asi měl tleskat. ŠK:
"Stanovisko Petra Bohuše o propojení Bednářové, ODS a Zaorálka je podle mého
názoru, naprosto nesmyslné a vykonstruované"
JB:
Nejsem si jist, jestli oba hovoříme oba o stejné záležitosti, ale o "stanovisku" Petra Bohuše nemám žádnou informaci. Četl jsem pouze "svědectví" Petra
Bohuše o skutečnostech, které mu údajně sdělil jeho nadřízený. Jde o svědectví, kterému mohu nebo nemusím věřit. Já jsem informaci porozuměl tak, že tím, kdo údajně tvrdil, že Bednářová má podporu ODS a Zaorálka nebyl Bohuš, ale Racek a to proto, aby Bohuše přesvědčil o vhodnosti jeho přenechání pozice šéfredaktora zpravodajství ČT Ostrava.
ŠK:Použil-li jsem
termín "stanovisko", znamená to, že se Petr Bohuš ztotožnil s tichou poštou,
kterou s šíří v ČT Ostrava informace i doměnky. Nejlepším důkazem pro to je
článek na serveru idnes, z něhož si dovolím odcitovat:
Opravil bych tedy formulaci vydavatele serveru Česká média: "... pouze jinak nedoložené "svědectví" několika zaměstnanců jedné redakce o skutečnostech, které údajně jejich šéfovi údajně sdělil jeho nadřízený a ten, když byl dotázaný, tak vše zpochybnil či popřel. ..." Zdrojem "infotainmentu" z ranní porady ostravské redakce ČT byli tedy - soudě alespoň podle Mladé fronty Dnes (podle ničeho jiného nemohu soudit) - citovaný editor Tomáš Netočný (dle ČM považován za Bohušova kamaráda), ale i šéfredaktor zpravodajství Bohuš (svým "spouštěcím" výrokem z porady, který byl vyslepičen okamžitě dál), a následnou šalamounskou a právnicky čistě komentovanou mediální odpovědí "bez komentáře". Vzhledem k tomu, že výpověď dostal nakonec Bohuš i další z jeho podřízených, šéfeditor Josef Albrecht, znamená postup ředitele Racka jediné - nehodlá v redakci tolerovat úniky denunciací či manipulaci jakéhokoliv druhu a chápe zcela správně odpovědnost vedoucích za své podřízené... Otázkou zůstává, kdy před ostravským studiem budou planout vánoční svíčky na podporu stávkujícím redaktorům a kdy se z oken televizního studia budou linout tklivé tóny Armstrongovy trubky... Gott mit uns. ŠK:
"Hovořit o "blízkosti" Petra Bohuše Balvínovi lze dost
těžko."
JB:
Přesná formulace v analýze hlavních osob
zní: Je považován (Bohuš) za osobu blízkou Balvínovu vedení
ČT.
Souhlasím, že slovo "blízkou" možná není nejpřesnější. Autor analýzy chtěl zdůraznit, že Bohuš patřil mezi osoby, o něž se Jiří Balvín opíral v první fázi personálních změn, které realizoval po svém jmenování do funkce řádným GŘ ČT. Bohuš se tenkrát stal šéfredaktorem redakce publicistiky a nahradil Martina Mrnku. V tomto smyslu mohl být nepochybně "považován za osobu blízkou Balvínovu vedení ČT." ŠK:Zde si dovolím
odcitovat z rozhovoru Petra Bohuše s Janem Potůčkem, jak jej pod příznačným
názvem "Petr Bohuš: Neusiluji o odvolání Marka
Vítka" zveřejnil Svět Namodro 14. 8. 2001:
Domnívám se, že Balvín prostě musel někoho jmenovat - a měl na výběr pouze z interních pracovníků se zkušeností nejen provozních, ale i vztahových. "Opíral" znamená trochu něco jiného. Balvín na Bohušovi nebyl závislý, pouze potřeboval vyřešit problém a vyhnat ďábla nikoliv andělem, ale aspoň čertem. Kdyby byl Bohuš takový "formát", jak deklaroval ještě v roce 2001, domnívám se, že by nyní namísto "kauzy" vznikla jen tisková zpráva o personální změně. Toto je totiž - podle mě - fungující systém. Výsledek mé analýzy předešlého je, že SYSTÉM NEFUNGUJE a asi s takto sestavenou pyramidou moci fungovat nikdy nebude. ŠK:
"Jde spíše o "investigativního" novináře (Bohuš), jehož zdroje bývají až podivuhodně
dobře, nad jiné podrobně a v ten pravý čas informovány. Zvláště tehdy, kdy je po
"kauze" veřejná poptávka."
JB:
Mohl by jste uvést konkrétní fakta, která Vás k tomuto závěru vedou?
Děkuji.
ŠK:
Vycházím z minulosti - z mnoha pořadů Klekánice, zejména z těch o
společnosti Sazka, ve kterých byl pan Bohuš jako vedoucí opakovaně upozorňován
na nevyváženost a manipulace, či těch o ministru pro místní rozvoj
Lachnita, který kupodivu a jaksi na potvoru byl tehdy největším stranickým
rivalem nyní atakovaného lídra ostravské ČSSD, Lubomíra Zaorálka. Nestěžoval si
- kupodivu - nakonec Lachnit, i když byl "propíráním" v ČT zásadně
poškozen. Ten od svého premiéra věděl, že jsou vládou sebevrahů. Na objektivitu
předvolebního zpravodajství z Ostravy si ale nakonec stěžovali místní
funkcionáři ODS z Ostravy...
ŠK:
Slovo "nadstandardní" považuji od redakce ČM za zjevnou
a značně primitivní manipulaci.
JB:
Složitá diskuse, protože nejde o porušení žádných psaných nebo nepsaných
pravidel. Nejde ani o hodnocení na škále pozitivní -- negativní. Jde o názor, zda
standardní, obvyklé, bežné či normální je, že novináři komunikují s třetím
nejvyšším ústavním činitelem v rozsahu 5 sms a hodiny telefonických hovorů
denně a to i v nočních hodinách. Shodou okolností ve dnech, kdy se
v Ostravě rozhodovalo, byl údajně kontakt mezi Bednářovou a Rackem
v desítkách sms za den. Proto budeme trvat na pojmu "nadstandardní" a mohu
Vás ubezpečit, že nejde o manipulaci.
ŠK:
Manipulace spočívá v tom, že za nad-standardní či
standardní (= hodnocení) má označit situaci tázaný, nikoliv tazatel. Této
"manipulace uzavřenou otázkou, která implikuje emocionálně zabarvenou
odpověď" používají mnohdy komerční agentury pro průzkum veřejného mínění -
v případech, kdy potřebují "klientovi" dokázat "účinnost" jeho PR kampaně a
nejsou si zas tak moc tou účinností jisté. Z hlediska psychologie je hraní
si se zápory (Ano, že ... ne) i obsahem otázky (pojem
"ovlivnění") manipulací logickým rámcem odpovědi - "vymezováním hřiště i
pravidel hry". Seriózní tazatel používá v tu chvíli neuzavřenou otázku,
připouštějící široké spektrum odpovědí.
Namísto otázky Pardon, to je ovlivňování zase na druhou stranu, a stejně objektivní a stejně pravdivé, jako to vaše předtím. Takže do třetice a snad už dobře: ŠK:
"Své politické sympatie či antipatie dávám na odiv naprosto veřejně svými články
a každý ví, jaký názor ode mne může očekávat. Pouze lidé bez názoru či
mediální anarchisté mohou tvrdit, že jsou "nestranní" či
"nadstraničtí"."
JB:
Mluvíme zde o zpravodajství veřejnoprávního média a o jeho možném
ovlivňování politickými špičkami. Naopak ve Vašem případě je Vaše názorová
orientace výhodou.
ŠK:
Nestrannost či
naopak strannost editora či šéfredaktora jakéhokoliv média, - tedy i média
veřejné služby - nespočívá v přímých příkazech "tohle smíš, tohle
udělej tak a toto onak". Spočívá ve výběru témat, osob, které ty témata
budou zpracovávat, pořadí příspěvků v realci a prostoru, kterého se
těmto příspěvkům dostane.
V oblasti publicistiky měla "nestrannost" vždy charakter stupně zájmu o téma, mnohdy až úporného zájmu. Samozřejmě vždy ve jménu vyšších principů mravních - podobně jako i při této polemice... Morálka médií i morálka politiků je velmi vděčné zástupné téma v zemi, která po tři čtvrti století adorovala svého prvního prezidenta a v níž měla pravda a láska zvítězit - na věčné časy a nikdy jinak. ŠK:
Ergo kladívko, za podobný čin "neznámého pachatele" jsem já osobně už jednou
podal trestní oznámení - v kauze televizní krize, když "zlé jazyky"
zveřejnily výpisy z mobilů členů Rady ČT. Ačkoliv tehdy geniální vyšetřovatel
Policie ČR kauzu "odložil", následný nález Ústavního soudu mi dal tehdy za
pravdu. Pachatel se DOPUSTIL TRESTNÉHO ČINU, jestliže zveřejnil tento výpis
stejně, jako kdyby bez povolení státního zástupce prováděl odposlech. PORUŠENÍ
TELEKOMUNIKAČNÍHO TAJEMSTVÍ se tomu říká...
JB:
Souhlas, je to mimo pravidla. Osobně bych je veřejně nepoužil. Dotaz:
Jsou ty výpisy obsahově vadné? Asi nejlepší by bylo, kdyby paní Bednářová podala
žalobu. Nevíte, proč tak dosud neučinila?
ŠK:
A neveřejně byste je tedy použil, není liž pravda? (Vyplývá to z vaší poznámky...) Trestný čin zůstává trestným, i když je obsah
protiprávně zveřejněných informací pravdivý. Podsouváte tomuto kroku právně
naprosto nepřijatelný relativismus a nihilismus. Machiavellismus - abych byl
přesný. Ale žádný účel prostředky nesvětí, tím méně v médiu veřejné služby
jako argument v pracovněprávní kauze.
Pokud vím, policie už šetří spáchání trestného činu bez ohledu na to, jak se o něm dozvěděla. Nedovedu si představit, že by NEKONSTATOVALA jeho spáchání. Otázkou bude, zda nalezne viníka, kterého by mohla předat státnímu zástupci. V opačném případě kauzu odloží, i když se trestný čin stal. O výsledku není povinna informaovat, i když se tak asi stane. Vše záleží na míře iniciativy, součinnosti pracovníků ČT a inteligenci vyšetřovatele. A zvláště to poslední bývá u policie všeobecným problémem... ŠK:
Pan poslanec (Zaorálek) je ale - přes svou funkci - jeden z dvou set poslanců
a pouze jeden ze sedmdesáti poslanců ČSSD.
JB:
Nesouhlasím.
ŠK:
Nemusíte
souhlasit, stačí umět počítat do 101 a znát genezi souboje dvou skupin v ČSSD
o Českou televizi. Mé tvrzení je nezpochybnitelný fakt. Nevšiml jsem si,
že by ve Sněmovně bylo více poslanců nežli 200 či více Zaorálků, nežli
jeden... Počet 70 se také u poslaneckého klubu ČSSD nezměnil. Více nebo méně sympatií v klubu ČSSD už také Zaorálek mít nebude. To je dáno jeho názory na válku v Jugoslávii stejně, jako názory na otázky našeoh členství v NATO, dělení politické scény na pravolevé ose či názory na politický styl Miloše Zemana. Jeho pojetí mediální politiky už je pouze třešinkou na dortu, který je dávno upešený a ozdobený...
Zájmy ostatních stran jsou celkem zřetelné, vyjádřené už několikrát - naposledy při odvolávání Balvína na etapy. Mlsným jazykem vah byla vždy sociální demokracie, bez níž se žádná smysluplná koalice na téma Česká televize sestavit nedá. Takže není o čem diskutovat. ŠK:
Já se ale ptám jinak - vy znáte tu "správnou" stranu v této líté
válce?
JB:
Ne. Jenom se snažíme udělat si názor. Až ho budeme mít, zveřejníme jej. I tak to
bude pouze názor.
ŠK:
Názor je opravdu vždy jen názor. V tom máte pravdu.
Hodnocení už jste totiž řekli - předem. Sice v jiném kontextu, ale zřetelně se k podstatě celé kauzy "Zlý mediální manipulátor a proutník Zaorálek" vyjádřil 5. 12. na serveru Česká média Ivan Jemelka:
A v tom je jádro tohoto česko-mediálního polemického oříšku. Nejdříve se ale musí někdo vyjádřit, aby to jádro bylo viditelné. A pak jenom ten oříšek musí někdo najít uprostřed temného lesa českých médií... |
Sdělovací prostředky | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
16. 12. 2002 | Digitální média veřejné služby III. | Zdeněk Duspiva | |
16. 12. 2002 | Soudnost, pane Berko, soudnost! | Štěpán Kotrba | |
13. 12. 2002 | "Pekařství " nebo "ČT"? | Jiří Koubek | |
13. 12. 2002 | KAUZA: Ostravská ČT | ||
12. 12. 2002 | Milan Bouška: Propustili mě z ČT, protože ve mně viděli cizorodý element | Jan Čulík | |
7. 12. 2002 | Hrůzné informace o řediteli brněnského studia ČT | Zdeněk Drahoš | |
5. 12. 2002 | Kterak Jan Čulík pomáhal České televizi pochovat Netopýra | Karel Mašita | |
4. 12. 2002 | Nával do televízneho kresla | Lubomír Sedláčik | |
3. 12. 2002 | Investigace nebo propaganda? | Jan Čulík | |
2. 12. 2002 | Zákon o ČT anebo jablko sváru? | Vladimíra Al-Maliki Levá, Lubomír Brožek | |
2. 12. 2002 | Veřejná služba a televizní prostituti | Jan Paul | |
28. 11. 2002 | Otevřený dopis pěti členům Rady ČT, kteří se zasloužili o setrvání Jiřího Balvína ve funkci generálního ředitele ČT | ||
28. 11. 2002 | ČT: zvykové právo a kamarádšoft | Jan Čulík | |
28. 11. 2002 | K dopisu FITESU a ARASU | Štěpán Kotrba |