18. 9. 2002
"Pocta společnosti BBC"V současné době se v Británii vede daleko lépe - co do sledovanosti i podnikatelsky - rozhlasové a televizní společnosti BBC než komerčním stanicím, které si opakovaně stěžují na to, že vytvářením dalších a dalších digitálních okruhů ohrožuje veřejnoprávní BBC jejich výdělky. Jak jsme už informovali, tento týden schválilo britské ministerstvo kultury, aby BBC začala provozovat nový digitální televizní okruh pro mládež, BBC 3, avšak jen za velmi přísných licenčních podmínek. Deník Guardian ve středu argumentoval, že je to vlastně nepřímou poctou úspěchu BBC:
|
Je to nepřímou poctou současnému úspěchu společnosti BBC, že britská vláda schválila její nový digitální televizní okruh pro mládež pouze za předpokladu, že splní nesmírně přísné podmínky, aby jím BBC neohrozila své komerční partnery. Historický model televizního vysílání v Británii byl dosud prostý: BBC poskytuje službu veřejnosti za koncesionářský poplatek, ale nesmí vysílat reklamy, zatímco komerční sektor je financován z reklam. Dosud tato formule smíšené ekonomiky fungovala dobře. Ale teď už ne. BBC je vítězně na postupu, zatímco komerční televizní stanice, kdysi považované za mlýnek na peníze, trpí útlumem v oblasti reklamy a stěžují si hlasitě na neférovou konkurenci. Ministryně kultury Tessa Jowellová donutila BBC přijmout v případě okruhu BBC 3 přísné podmínky. Nový okruh nebude smět přebírat zavedené seriály odjinud a nákup pořadů z Ameriky bude dále ochromen tím, že 90 procent pořadů této nové stanice musí mít evropský původ (je ale zajímavé, že se limit týká počtu vysílacích hodin, nikoliv rozpočtu). Kromě toho, 80 procent všech pořadů stanice BBC 3 musí být nově vyrobeno, 25 procent z toho dostane k výrobě nezávislý televizní sektor a 33 procent rozpočtu stanice BBC 3 musí být investováno mimo Londýn. Podle kalulací tak bude snížen záporný dopad nové televizní stanice BBC na komerční televizi z úniku příjmů ve výši 25 milionů liber ročně na 7 milionů liber ročně. Pro BBC 3 nebude lehké splnit všechny tyto podmínky, ale ty podmínky mají vlastní přesvědčivou logiku. Znamenají obrovskou změnu: stanice nebude smět kupovat už hotové pořady, ale bude muset pěstovat domácí talenty. Je to vynikající příležitost, jak odstranit tzv. "tvůrčí deficit" v britské televizi, který je důsledkem dominance amerických televizních pořadů. Samozřejmě, BBC bude proklínána v každém případě - ať podmínky splní, anebo ať je nesplní. Jestliže nebude nový televizní okruh úspěšný, bude obviňován z toho, že je plýtváním státních prostředků, podaří-li se mu odlákat diváky od komerčních rivalů, bude obviňován z neférové konkurence. Větším problémem ale je přesvědčit veřejnost, aby přešla k digitální televizi. |
Obsah vydání | 19. 9. 2002 | ||
---|---|---|---|
19. 9. 2002 | Co chcete vědět o ochranném systému metra a bojíte se zeptat | ||
18. 9. 2002 | Severní Korea unášela japonské občany | ||
18. 9. 2002 | Historik Eric Hobsbawm - v osmdesáti pěti letech dál komunistou? | ||
19. 9. 2002 | Atentát - operace Anthropoid - Pomůže někdo z čtenářů Britských listů? | ||
18. 9. 2002 | Bitka o kosti slovenského zdravotníctva | Lubomír Sedláčik | |
18. 9. 2002 | Traxlerovy Kočky na střeše od Františka Gellnera | ||
18. 9. 2002 | Úspěch sochaře Vratislava Karla Nováka | ||
18. 9. 2002 | "Pocta společnosti BBC" | ||
17. 9. 2002 | Britská vláda vynucuje od nového digitálního televizního okruhu přísné programové podmínky | ||
19. 9. 2002 | Poklad na Stříbrném jezeře, aneb otázka cti | Jaroslav Pour | |
19. 9. 2002 | Marvanová: Poslušnost nebo padáka? | Roman Kočí | |
18. 9. 2002 | Christopher Reeves obviňuje prezidenta Bushe, že brání výzkumu kmenových buněk | ||
18. 9. 2002 | Manifest funglnového umění: Supermarketing | Sex ve sprše |
Digitalizace sdělovacích prostředků | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
18. 9. 2002 | "Pocta společnosti BBC" | ||
17. 9. 2002 | Česká média a regulační orgány v procesu evropské integrace I. | Zdeněk Duspiva | |
17. 9. 2002 | Britská vláda vynucuje od nového digitálního televizního okruhu přísné programové podmínky | ||
22. 8. 2002 | Digitální média veřejné služby II - příprava digitální televize | Zdeněk Duspiva | |
20. 6. 2002 | RRTV: Digitální média veřejné služby | Zdeněk Duspiva | |
21. 11. 2001 | Proč by se neměly vysílací licence prodávat? | Martin Vadas |