2. 12. 2002
Veřejná služba a televizní prostitutiNa titulní stránce Britských listů poutá pozornost poněkud černobíle provokativní otázka, zda je Česká televize veřejnou službou a nebo soukromým kšeftem. Je to otázka k širší diskusi, které se Britské listy již po léta nevyhýbají. Stanovit přesnou míru toho, co již není veřejná služba, je ale často velmi obtížné, neboť vše, co ve svém výsledku pochází z lidského snažení, je provázáno množstvím nejrůznějších typů vztahů a samozřejmě zájmů. Zkoumat čisté úmysly je ovšem obtížné, mnohem snadnější je posuzovat výsledky.
|
Jedním z palčivých míst zpochybnění veřejnoprávní služby České televize a její diskreditace v očích veřejnosti, je prezentace některých televizních hvězd, které mají své vlastní pořady. Tady myslím čeká Českou televizi zásadní obrat ve filozofii vlastní prezentace a PR. Jeden příklad. Před rokem jsem upozorňoval v článku "Soukromá reklama v ČT zadarmo" (viz zde) na propagování soukromých aktivit protagonistky pořadu Domácí štěstí Ivy Hüttnerové. Argumentoval jsem, že není možné, aby soukromá galeristka měla zadarmo reklamu v Událostech jenom proto, že moderuje v ČT svůj pořad. Česká televize se k problému postavila tak, že pořad Domácí štěstí je pořadem oblíbeným, sledovaným a celou záležitost přikryla. Nyní se paní Huttnerová objevila v reklamních novinách hypermarketu Europark, kde ovšem vystupuje nejen jako soukromá osoba, ale především jako moderátorka, cituji: "populárního televizního pořadu Domácí štěstí." Zde je zneužití firemní značky České televize k soukromému kšeftu zcela evidentní a myslím si tak závažné, že by se tím šéfové ČT už měli zabývat. Zdánlivě neškodný rozhovor ze soukromí totiž zcela účelově směřuje v samém závěru k tomu nejpodstatnějšímu, když Iva Huttnerová čtenářům sděluje, že Europark je senzační místo. Propojení s Českou televizí je v tomto případě jasné a jen hlupák může věřit v dobré úmysly moderátorky a těch, kteří s ní rozhovor udělaly. Cílem je samozřejmě přilákat do Europarku co nejvíce lidí, skrze oblíbenou televizní hvězdu, prostřednictvím České televize. Z obecného hlediska to vidím jako jeden ze základních problémů veřejnoprávní stanice, jejíž hvězdy si podobně odskakují na nejrůznější místa přivydělat. Jestliže tato prostituce nevadí z etických důvodů jim samým, je s podivem, že Česká televize není schopna sama ošetřit smluvně tyto excesy, které ji poškozují. Třeba alespoň jen tím, že moderátoři vlastních pořadů nebudou v podobných případech uvádět žádné informace o svém zaměstnavateli. Jenomže tím by zase přestali být tito lidé pro PR agentury zajímaví. Pokud se ovšem tato praxe nezmění, pochyby o kšeftaření v České televizi jsou zcela na místě. |