Vám opravdu nevadí, že:
- současná klesající kvalita programové úrovně na obou kanálech
České televize je tím nejhorším východiskem pro jakékoli snahy o její ekonomické
posílení a oživení? I druhý program, který kdysi býval chloubou ČT, už ztratil
pracně vybudované renomé kvalitního a kultivujícího kanálu, určeného především
náročnější divácké obci a stává se nevytříbenou skládkou pořadů s minimální
společenskou důležitostí i diváckou sledovaností. Dlouhodobé rozmělňování a
postupné snižování jeho kvality oprávněně nahrává často vyslovovanému podezření,
že má být doveden k zániku a následně privatizován.
- nová struktura producentských center, zavedená ředitelem Balvínem,
prakticky kopíruje z doby normalizace nechvalně známý centralizovaný redakční
systém? Obnovuje tak byrokratický monopol v jednotlivých žánrech i tématech
a v praktickém důsledku umrtvuje pestrost a rozmanitost televizní
tvorby.
- pod tlakem kritické finanční situace se první a nejsnazší obětí
úsporných opatření paradoxně stává vlastní tvorba pořadů, zatímco koncepční
kroky k restrukturalizaci ČT jako celku se ztrácejí v mlhách? Od
počátku příštího roku má dojít k zásadnímu plošnému snížení rozpočtů
pořadů, čímž se rapidně zhorší výrobní i tvůrčí podmínky, zejména v podobě
minimalizace počtu natáčecích dnů a dokončovacích frekvencí. To nevyhnutelně
přinese další propad kvality, tím i další odliv diváků - a
v důsledku toho nemalé finanční ztráty.
- v době drastických úspor a škrtů v plánovaných pořadech i v
odměnách za konkrétní tvůrčí činy, díky kterým se stále větší počet autorů ocitá
doslova na pokraji existenční katastrofy, nejenom že nedošlo k redukcím platů
administrativy a vedení ČT, ale její nejvyšší management se naopak pojistil
mnohasettisícovými "zlatými padáky" na odchodnou? To nelze vnímat jinak, než
jako výsměch koncesionářům, z jejichž poplatků je Česká televize
financována!
- veřejnoprávní oblast vynuceně opouštějí výrazně profilované
osobnosti s vysokým profesionálním kreditem - a jsou systematicky
nahrazovány beztvářnými, snadno zaměnitelnými, zcela konformními jednici?
Tvůrci, kteří se znelíbili současnému vedení ČT pro nepohodlnost svých
postojů, jsou opět perzekuováni
doslova normalizačním způsobem, což v situaci již zmíněného monopolního
postavení ČT ve většině tvůrčích žánrů znamená jejich profesionální likvidaci.
Pouhou špičkou ledovce je situace v brněnské televizi, jejíž neblaze
proslulý ředitel Drahoš otevřeně diskriminuje autory všeobecně vážených jmen,
sám neochvějně a s hroší kůží udržován nadále na svém postu - navzdory
důvodnému podezření z masívních ekonomických čachrů a přes to, že jeho
další setrvávání v této funkci bylo Radou ČT výslovně
odmítnuto.
- podobně jsou, mimo jiné i v důsledku celkového rozkladu
dramaturgie na všech stupních, omezovány či odsouvány do nesledovatelných časů i
autorsky profilovanější "pořady s vlastním názorem", všeobecně nahrazované
nicneříkajícími magazínovými, zábavnými nebo diskusními tvary komunálního
charakteru, prakticky nerozeznatelnými od obdobných formátů televizí
komerčních?
Opravdu Vás tohle všechno zanechává lhostejnými?
My tento stav shledáváme nadále neudržitelným a bezprostředně
ohrožujícím samu další existenci a funkčnost České televize a obou jejích
kanálů, jakožto v pravém smyslu média služby veřejnosti. Jsme svědky
lavinovitého pádu její složité struktury ve všech vztazích. Za každý další týden
této zničující vlády bude nutno počítat s mnohem delší dobou pro nápravu.
To se týká jak obnovení divácké důvěry, tak postupného návratu tvůrčí atmosféry
do této instituce.
Proto svoláváme ještě na prosinec tohoto roku Valné hromady našich
profesních organizací, na kterých hodláme ze své strany přijmout důrazné kroky
k alespoň částečné nápravě, není-li v současné situaci průchodná
skutečně fundovaná a věrohodná koncepční proměna.
Vyzýváme tímto Radu České televize k otevřenému dialogu o
budoucnosti České televize a o konkrétních opatřeních, které musí být podniknuty
ke změně jejího současného stavu.
V Praze dne 25. listopadu 2002
FITES ARAS
Český filmový a
televizní svaz
Asociace režisérů a scénáristů
|