Víte, co brání prodeji západního zboží v Česku za levnější ceny? České nálepky
20. 8. 2010 / Jan Čulík
Deník E15.cz otiskl reakci tiskové mluvčí firmy Lidl na článek Britských listů, který poukázal na to, že západní supermarkety v ČR velmi často prodávají zboží v Česku za daleko vyšší ceny než na Západě, přestože kupní síla Čechů je daleko nižší. Tisková mluvčí firmy Lidl reagovala blábolem:
K rozdílným cenám v Česku a v zahraničí uvedla, že "vstupní podmínky například nákupní ceny nebo logistické náklady jsou vždy odlišné a ovlivňují konečnou cenu pro zákazníka".
Jinými slovy, paní Kipeťová nám sděluje, že protože jiné firmy v Česku zákazníky okrádají, Lidl se zařizuje podle toho. A dále se nám snaží tvrdit, že "logistické náklady" jsou v Česku, kde lidé vydělávají daleko méně než např. v Německu, vyšší než na Západě!
Drze přemrštěné ceny spotřebního zboží v českých supermarketech i jiných obchodech v porovnání se Západní Evropou se ovšem netýkají jen firmy Lidl, dělají to všichni.
Dcera si v Praze nedávno koupila tašku, na úvěrové kartě měla pak v přepočtu účet 56 liber. V Glasgow objevila tutéž tašku za 39.99 liber. Cenový rozdíl - 40 procent.
V červenci mi v Praze došla - britská - pěna na holení a šel jsem si ji koupit do místní drogerie. Zjistil jsem s hrůzou, že mi drogista nabízí pěnu asi za 150 korun. Pěnu téže značky mohu dostat v britském supermarketu Morrisons za 80 Kč, ale tu nekupuju, protože ji považuji za moc drahou, a kupuju vlastní výrobek supermarketu za 20 Kč.
Řekl jsem drogistovi, že jeho cena za pěnu na holení je skoro osmkrát vyšší než v Británii. Dal se se mnou do řeči a uznal to. Řekl, že byl nedávno s rodinou na dovolené v Německu a tam s překvapením zjistil, že skoro všechno zboží, které prodává v Praze ve svém obchodě, je v Německu o třetinu až o polovinu levnější. Dodal:
"Cenový rozdíl je tak obrovský, že by se vyplatilo vzít dodávku, zajet těsně za hranice do Německa a nakoupit tam v první drogerii zboží a prodávat to. Jenže víte, proč to udělat nemůžu? Podle českého zákona musí mít všechno zboží prodávané v České republice instrukční nálepky v češtině. Zboží, levně dovezené z Německa, by ty nálepky nemělo, a tak ho tady prodávat nemůžu."
Absence českých nálepek znemožňuje, aby malí prodejci rozbili vyděračský cenový kartel českých supermarketů.
Čeští zákazníci platí vyděračské ceny za zákonem ustanovený luxus, který jim umožňuje přečíst si návod k použití v češtině.
VytisknoutObsah vydání | Pátek 20.8. 2010
-
22.8. 2010 / Nynější krizi způsobila revoluce z r. 196822.8. 2010 / Jan ČulíkAmerika hysterčí ohledně Libyjce Megrahiho, avšak důkazy naznačují, že je nevinný22.8. 2010 / Švédská prokuratura zrušila žalobu ze "znásilnění", uvalenou na zakladatele Wikileaks Juliana Assangeho20.8. 2010 / Jan ČulíkVíte, co brání prodeji západního zboží v Česku za levnější ceny? České nálepky20.8. 2010 / V zemích s nižší kupní silou je zboží dražší20.8. 2010 / Manažerské poradenské firmy jsou podvod21.8. 2010 / Čína otevřela v Íránu továrnu na rakety21.8. 2014 / Proti zapomnění a manipulaci: O co šlo v roce 196820.8. 2010 / Mělčiny: Způsobuje internet naše zblbnutí?20.8. 2010 / Petice proti Romanu Jochovi20.8. 2010 / Tábor pro bezdomovce20.8. 2010 / Obrovské množství plovoucích odpadků v Atlantiku19.8. 2010 / Štěpán KotrbaJak Američané mystifikují sami sebe: Čína nedisponuje protilodní balistickou střelou19.8. 2010 / Historik Vilém Prečan: Odcházím z vědecké rady ÚSTR20.8. 2010 / Francie deportovala rumunské Romy19.8. 2010 / Jak pochopit americký úpadek20.8. 2010 / Spojené státy stáhly své vojáky z Iráku17.8. 2010 / Čína ekonomicky předstihla Japonsko18.8. 2010 / Vyšlo nové číslo Listů Václava Žáka17.8. 2010 / Upoutávka na Český mír na webu3.8. 2010 / Hospodaření OSBL za červenec 2010