Víte, co brání prodeji západního zboží v Česku za levnější ceny? České nálepky

20. 8. 2010 / Jan Čulík

Deník E15.cz otiskl reakci tiskové mluvčí firmy Lidl na článek Britských listů, který poukázal na to, že západní supermarkety v ČR velmi často prodávají zboží v Česku za daleko vyšší ceny než na Západě, přestože kupní síla Čechů je daleko nižší. Tisková mluvčí firmy Lidl reagovala blábolem:

An English version of this article is in CLICK HERE

Tisková mluvčí Lidl Česká republika Sandra Kipeťová deníku E15 sdělila, že tvorba cen u spotřebního zboží i potravin vychází z nastavení na tuzemském trhu. "Porovnáváme námi nabízené zboží s konkurencí a na základě tohoto cenového a kvalitativního srovnání stanovujeme ceny," říká.

K rozdílným cenám v Česku a v zahraničí uvedla, že "vstupní podmínky například nákupní ceny nebo logistické náklady jsou vždy odlišné a ovlivňují konečnou cenu pro zákazníka".

Jinými slovy, paní Kipeťová nám sděluje, že protože jiné firmy v Česku zákazníky okrádají, Lidl se zařizuje podle toho. A dále se nám snaží tvrdit, že "logistické náklady" jsou v Česku, kde lidé vydělávají daleko méně než např. v Německu, vyšší než na Západě!

Drze přemrštěné ceny spotřebního zboží v českých supermarketech i jiných obchodech v porovnání se Západní Evropou se ovšem netýkají jen firmy Lidl, dělají to všichni.

Dcera si v Praze nedávno koupila tašku, na úvěrové kartě měla pak v přepočtu účet 56 liber. V Glasgow objevila tutéž tašku za 39.99 liber. Cenový rozdíl - 40 procent.

V červenci mi v Praze došla - britská - pěna na holení a šel jsem si ji koupit do místní drogerie. Zjistil jsem s hrůzou, že mi drogista nabízí pěnu asi za 150 korun. Pěnu téže značky mohu dostat v britském supermarketu Morrisons za 80 Kč, ale tu nekupuju, protože ji považuji za moc drahou, a kupuju vlastní výrobek supermarketu za 20 Kč.

Řekl jsem drogistovi, že jeho cena za pěnu na holení je skoro osmkrát vyšší než v Británii. Dal se se mnou do řeči a uznal to. Řekl, že byl nedávno s rodinou na dovolené v Německu a tam s překvapením zjistil, že skoro všechno zboží, které prodává v Praze ve svém obchodě, je v Německu o třetinu až o polovinu levnější. Dodal:

"Cenový rozdíl je tak obrovský, že by se vyplatilo vzít dodávku, zajet těsně za hranice do Německa a nakoupit tam v první drogerii zboží a prodávat to. Jenže víte, proč to udělat nemůžu? Podle českého zákona musí mít všechno zboží prodávané v České republice instrukční nálepky v češtině. Zboží, levně dovezené z Německa, by ty nálepky nemělo, a tak ho tady prodávat nemůžu."

Absence českých nálepek znemožňuje, aby malí prodejci rozbili vyděračský cenový kartel českých supermarketů.

Čeští zákazníci platí vyděračské ceny za zákonem ustanovený luxus, který jim umožňuje přečíst si návod k použití v češtině.

Vytisknout

Obsah vydání | Pátek 20.8. 2010