16. 8. 2008
Konflikt mezi Ruskem a Gruzií je pozoruhodnou ukázkou metod moderního válečnictví, upozorňuje v deníku Guardian Ian Traynor. Propaganda a černý rozhlas byly vždycky důležité nástroje válečníka. V kavkazské válce je však nové to, že proti sobě bojují placené PR agentury, které se snaží své klienty dostat do médií.
"Zlé, velké Rusko proti odvážné malé Gruzii". Ať už tomu tak skutečně je, anebo je to nesmysl, to je obraz, který se podařilo "Míšově" PR agentuře v Bruselu vytvořit po celém světě. Loni zaplatil Saakašvili podle zpráv bruselské PR agentuře Aspect Consulting půl milionu euro, aby dělala Gruzii celosvětovou reklamu. Má zdůrazňovat, jak je všechno na Gruzii dokonalé, od vynikajícího jídla a pití až po její demokratické svobody.
Minulý týden se tato PR kampaň ve prospěch "malé, odvážné Gruzie" dostala do nejvyšších obrátek. Reportéři, kteří píší o konfliktu, byli zavaleni vlnou emailů nabízejících zpravodajství, kontakty na politiky, čísla mobilních telefonů státních činitelů, videozáběry, podpůrný materiál i telekonference s gruzínskými politiky od Saakašviliho dolů. Nesmírně efektivní a spolehlivá práce.
Kreml si najal jinou bruselskou PR agenturu GPlus, která pracuje pro ruský prezidentský úřad už dva roky. GPlus tvrdí, že nešíří ruskou propagandu, ale pouze umožňuje mezinárodním médiím přístup k ruským politikům a poskytuje Rusku poradenství ohledně mediální strategie.
I Rusové si stěžují, že Rusko prohrává mediální válku. "Každý vidí, že ruští politikové prostě zanedbávají možnost prezentovat svůj názor světu," napsal moskevský expert Alexej Arbatov. "Saakašvili je permanentně v americké televizi. Myslím, že kdyby se Medvěděv rozhodl hovořit se zahraničními novináři, samozřejmě by to přijali."
Úspěch gruzínské PR kampaně se dostal tento týden na obálku specializovaného oborového týdeníku PR Week "Jsem na straně andělů," tvrdí tam zakladatel organizace Aspect James Hunt. Nad prací PR agentury GPlus si zacpává nos.
Podrobnosti v angličtině ZDE