4. 1. 2007
STUDIEZávěrečná bilance vlády režimu Saddáma Husseina a možná východiska z krizeJaroslav Bureš
Objektivní zhodnocení role Saddáma Husseina v moderních arabských dějinách není možné bez dobré znalosti mezinárodního, regionálního a lokálního, iráckého kontextu, z něhož konkrétní, často velmi kontroverzní kroky a myšlení diktátora v dané časové periodě vyplývaly. Klíčem k vysvětlení jeho jednání jsou i psychologické rysy jeho osobnosti či rodinné zázemí, v němž vyrůstal. Kmenová a klanová příslušnost hrála značnou roli v závěru jeho téměř pětadvacetileté vlády, podobně jako islám, což lze chápat jako snahu najít způsob, jak zabránit dalšímu oslabování systému, který čelil těžké krizi legitimity v extremních vnitropolitických i mezinárodních podmínkách. Jaroslav Bureš: Hlavní překážky při vytváření iráckého státu a přístupy EU a USA ZDE Štěpán Kotrba: Utajená symbologie: vražda tyrana v předvečer 10. tevetu ZDE |
Islám a systém mociKulturně-historicky pojatý panarabismus ztratil po skončení studené války svojí původní přitažlivost v důsledku posílení národních států v arabském světě a jeho roli nahradil v epoše globalizace islám.Baasismus patřil mezi sekulární hnutí preferující zájmy nižší střední třídy z venkovských sunnitských oblastí. Saddám Hussein v jedné ze svých knih rezolutně odmítl "chladný materialismus" a islám nazval duši národa, "protože podle něho pomáhal vyjádřit naše zájmy, revoluční touhy po rozvoji a sociální spravedlnosti". Saddâm Huseïn: Regard sur la religion e tle petrimoine suivi de l'ecriture de l'histoire, Satrec Lausanne- Er-Rachid Bagdad 1977, s. 12. Islám byl tradičně považován baasisty za pouhou (nikoli dominantní) součást vymezující arabskou identitu. Po roce 1991 začal irácký vůdce podporovat všemožně islamizaci společnosti s úmyslem posílit legitimitu a stabilitu režimu. Byla zahájena kampaň za výstavbu nových mešit a při Saddámově universitě bylo zřízeno Islámské centrum, které bylo zaměřeno na sunnitskou teologii. Podrobně viz The Muslim World after 9/11, Rand Project Air Force 2005. Jeho projevy z této doby jsou plné citátů z Koránu, ale jeho vztahy se salafijským, džihádistickým proudem byly dlouhodobě nepřátelské. Snahy Američanů nalézt spojení mezi jeho režimem a Káidou se ukázaly liché. Islám, podobně jako palestinská otázka, panarabismus, tribalismus sloužil Saddámu Husseinovi k posílení vlastní legitimity. S cílem zabránit arabské podpoře útoku proti Iráku neváhal koncem roku 2002 shromáždit 600 imámů v Kirkúku, aby vydali fatwu, v níž vyzvali všechny muslimy na celém světě k džihádu proti USA v případě útoku. Hussein byl označen imámy islámským vůdcem a strana Baas byla jedním z nich označena za islámskou stranu. Iraq Rising Forces of Faith Create Fars for Future, The Washington Post, 15.3. 2003. Islamizace společnosti zesílila v období americko-britské okupace mezi šíitskou i sunnitskou komunitou. Zvýšil se vliv wahhábistického směru v sunnitském středním Iráku a šíitského Íránu na jihu země. Někteří autoři v tomto kontextu hovoří o desekularizaci země. Studie amerického ústavu RAND doporučuje hledat podporu pro demokratizaci Iráku systému mezi málopočetnou komunitou sekulárních liberálů a mnohem početnějších umírněných islamistů, protože během téměř čtyřicetileté vlády baasistů se nevytvořila nezávislá občanská společnost a pro-demokratická střední třída. USA musí být připraveny akceptovat model islámské demokracie v Iráku. The Muslim World After 9/11, Rand Project Air Force 2005, s. 141. Sunničtí i šíitští islamisté vidí v islámu jedinou možnou sjednocující identitu pro Iráčany po odstranění sekulárního baasistického proudu, což ale znepokojuje Kurdy. Problémy irácké státnosti a identityKlíčovým faktorem je posouzení irácké státnosti a identity. Irák vznikl v 20. letech 20. století jako britský projekt vycházející ze sloučení částí třech osmanských provincií. Těžkým handicapem ve vztahu k jeho stabilitě a integritě byla jeho etnická, konfesní rozličnost. Sunničtí Arabové (20-20%), kteří od dob osmanské říše až do pádu Saddáma Husseina v roce 2003 ovládali irácké provincie a poté i stát, byli menšinou v zemi. Šíitští Arabové (55-60%) a především Kurdové (18-20%) byli překážkou centralizačních snah sunnitské menšiny, která využívala panarabismu, islámu, tehdy přitažlivých myšlenek arabského socialismu, kmenové partikularismu, aby zajistila loajalitu obyvatelstva. Pokud tyto nástroje zklamaly, přišlo ke slovu násilí. Všechny irácké vlády od dosažení nezávislosti využívaly násilí k potlačení kurdských vzpour, v nichž se kurdské vedení snažilo prosadit širokou autonomii a odmítalo unifikační arabský charakter státu. Iráčtí šíité sice nepopírali svojí arabskou identitu, což potvrdili například během íránsko-irácké války (1980-1988) i svým odstupem od proklamovaných cílů íránské islámské revoluce, protože značná část byla sekulárního smýšlení. Současně však měli nedůvěru vůči všem panarabským projektům, jejichž nositelem byl režim Saddáma Husseina. Diktátor přesto nedůvěřoval šíitům a byl přesvědčen, že s rostoucím vlivem šíitského teokratického systému budou vzrůstat i politické pretenze této komunity, a proto bránil pronikání šíitů do vyšších pozicí ve státní správě či armádě a omezoval jejich ekonomickou moc. Šíitský klér například nedisponoval waqfovým majetkem a byl financován státem. Každé oslabení centrálního sunnického systému, narušení etnicko-konfesní "stabilizované nerovnováhy" znamenalo hrozbu pro sunnitský baasistický, menšinový režim. Rozsah represí vedený proti menšinám byl přímo úměrný míře oslabení centrálního režimu a odrážel i tradice státu řešit společenské rozpory silou. Režim Saddáma Husseina se proto často uchyloval k preferovaným zahraničně-politickým tématům, aby odvrátil pozornost od vnitropolitických problémů a upevnil legitimitu systému. Mezi tradiční témata patřil boj proti americkému imperialismu, sionismu, palestinská práva, boj proti šíitské hrozbě, odpor vůči camp-davidským separátním dohodám či naposledy kampaň za zrušení ekonomických sankcí proti Iráku. Tato taktika do značné míry fungovala. A. Dawisha došel například k závěru, že, boj za úplnou dekolonizaci Iráku v letech 1955-58 významně sjednotil šíitské a sunnitské elity i v rámci tehdejšího vedení Baasu. V sedmnáctičlenném vedení strany Baas v 50. letech bylo osm šíitů, včetně generálního tajemníka Fuada ar-Rikábího. Podrobně viz Dawisha, A.: Arab Nationalism in the Twentieth Century, Princeton University Press 2003, s. 174. V 90. letech se Saddám Hussein snažil vnutit národu společného nepřítele, ale taktika nebyla příliš účinná mimo jiné proto, že USA byly od roku 1998 definitivně přesvědčeny, že jedinou alternativou řešení irácké krize je svržení režimu nejprve s využitím vnitřního ozbrojeného povstání a poté přímým zásahem. Problém tkví v tom, že režim Saddámma Husseina v posledních třinácti letech své existence bojoval o přežití a skutečná demokratizace systému znamenala i konec režimu privilegované sunnitské menšiny. Za takové situace se režim stále více uchyloval k násilí a snažil se likvidovat brutálním způsobem vzpoury v jejich zárodku. Násilí nebylo v iráckých poměrech ničím neobvyklým, o čemž svědčí skutečnost, že všechny úspěšné i neúspěšné pokusy o převrat v Iráku byly i na blízkovýchodní poměry neobvykle krvavé a brutální. Kmenové, klanové a rodinné vazby ve struktuře mociIráčtí baasisté dlouhou dobu vystupovaly proti sektářství, ale v 90. letech Saddám Hussein začal využívat ve zvýšené míře tribalismus z několika důvodů. Stát nebyl schopen zajistit sociální služby a kmeny suplovaly tento nedostatek. Kmenová loajalita vůči vrchnímu šajchovi -- káidovi Saddámu Husseinovi prosazovaná přísahou věrnosti a pravidelnými konzultacemi se jevila jako vhodný nástroj k posilování bezpečnosti s stability systému. Fragmentalizace společnosti podle kmenových a klanových kriterií byla relativně přehledná a zvyšovala schopnost režimu předcházet sjednocování protivládní opozice. Kmenové loajality bylo využíváno i k udržování bezpečnosti v dané lokalitě. Saddám Hussein se zpočátku snažil vymazat kmenovou kulturu a vnutit odlišným iráckým etnickým, náboženským skupinám ideu jednotné identity odrážející 6000 let staré irácké kulturní tradice. Na druhé straně byl zavázán kmenovou solidaritou, která mu pomohla postoupit v kariérním žebříčku a upevnit své mocenské postavení. Už roce 1968, po opětném nástupu Baasu k moci, rodinné a kmenové vazby propojily vládnoucí kliku. Saddám Hussein pocházel z malé vesnice Awdža poblíž městečka Tikrít v severozápadním Iráku (provincie Al-Hara) ležící na pravém břehu Tigridu. Podrobný životopis S.H. viz.: Iskander Amir: Saddam Hussein ,le militant, le penser et l'homme, Hachette réalites, Paris 1980. Rovněž tři členové z pětičlenné Rady revolučního velení v té době pocházeli také ze stejné lokality, včetně prezidenta A.H. Bakra, který byl příbuzný S. Husseina. Podle dané lokality se preferovaní sunnité nazývali "tikrítovci" (tikrítijún) a zaujímali preferovaná místa ve státní správě, armádě a bezpečnostních složkách, podobně jako několik pokrevně spřízněných klanů. Saddám dával šanci výjimečně i křesťanům (Tárik Azíz jako ministr zahraničí) či Kurdům (T.J. Ramadán), ale dohlížel, aby nevytvořili vlastní klientelistickou linii. Od roku 1977 nejmocnější muži v Baasu byli propojeni těsnými, příbuzenskými, kmenovými pouty s triumvirátem prezident Bakr -- Saddám Hussein -- generál Adnán Chajrulláh Talfa. Poslední jmenovaný byl Saddámův bratranec a ministr obrany. Saddám Hussein si vzal sestru Adnána. Adnán Chajrulláh se oženil zase s dcerou Bakra. Všichni byli členové strany Baas, RCC, vlády a současně i příslušníky rodiny Talfa, v jejímž čele stál Chajrulláh Talfa, strýc a poručník Saddáma, otec Adnána a Bakrův bratranec. Všechny citlivé posty v armádě zastávali důstojníci pocházející z Tikrítu. Současně však mobilizoval klanovou a rodinnou strukturu v armádě a bezpečnostních složkách. Příslušníci Saddámova lokálního klanu Bajját dostali přednost při vytváření citlivých bezpečnostních struktur jako je tělesná stráž úzké vládnoucí elity a Saddáma Husseina. Byla jim svěřována ochrana klíčových objektů a programů (zvláště spojených s výrobou a výzkumem zbraní hromadného ničení). Preferovaným kmenem byl Bú Násir, jehož příslušníci se rozhodujícím způsobem podíleli při vytváření Republikánské gardy, Zvláštní republikánské gardy, bezpečnostní a výzvědné struktury v armádě a ve straně Baas. Byli umisťováni do bagdádských kasáren a příležitostně i na ministerstvo obrany. Baram, Amatzia : "Building Toward Crises Saddam Hussein's Strategy for Survival", Washington, D.C.: Washington Institute for Near Policy, 1998, s.50. Krutý pragmatismus, nedostatek citlivosti a neuvěřitelnou schopnost přežívat v extremních podmínkách byly vysvětlovány jeho dysfunkčním rodinným zázemím. Saddám Hussein vyrůstal bez otce, pod dohledem opatrovníka-strýce a neprovdané, přísné matky v malé vesnici. Žil ve společnosti s převládajícími kmenovými vztahy a patriarchální strukturou. Nemanželské děti nemají lehký život v arabské, islámské tradicionalistické společnosti a Saddám Hussein se od útlého dětství naučil bojovat s nepřízní osudu. Vyznával vysoce ceněné základní kmenové hodnoty jako jsou statečnost, bojovnost, štědrost a čest, které mu často pomáhaly překonávat nepřízeň osudu, ale mnohdy naopak omezovaly jeho schopnost racionálního úsudku a rozhodování v klíčových historických etapách. V roce 1976 byli příslušníci kmenů přinuceni, aby se zřekli svých rodových jmen, které prozrazovali jejich původ, ale souběžně byl veden tajný kmenový, klanový registr, podle něhož Saddám a jeho nejbližší spolupracovníci rozmísťovali adepty do nejvyšších funkcí ve vládě, straně, bezpečnostních složkách. V samém závěru vlády se Saddám Hussein snažil marně posilovat vliv mateřské strany Baas ve společnosti, protože kmenová struktura společnosti posilovala řevnivost kmenů a nejednotu společnosti. Množily se případy loupeží a korupce, což destabilizovalo systém zevnitř. Strana Baas a Saddám HusseinSocialistická strana arabské obrody- Baas sloužila diktátorovi zpočátku jako prostředek k proniknutí do vrchních pater mocenské struktury. V roce 1959 se údajně podílel na atentátu proti ministerskému předsedovi Kásimovi a byl zraněn, což pomohlo posilovat jeho aureolu neohroženého, statečného vůdce. V roce 1964 poprvé proniknul do vrcholných baasistických struktur a stal se předsedou prozatímního, iráckého regionálního vedení, zatímco jeho příbuzný generál Bakr se byl jmenován členem národního vedení Baasu. Ve stejném roce, po neúspěšném atentátu proti vojenskému diktátorovi Árifovi, byl uvržen do vězení. V roce 1966 se stal stoupencem pravicového aflakovského křídla Baasu, které odmítlo převrat syrských levicových baasistů. Saddám Hussein byl poté jmenován zástupcem generálního tajemníka regionálního Baasu gen. Bakra. V roce 1968 byla svržena Árifova diktatura a moc ve státě postupně získalo vojenské křídlo Baasu. Saddám Hussein byl představitelem civilního křídla Baasu a kontroloval coby zástupce regionálního vedení stranický aparát. Po roce 1967 se baasisté více orientovali na komunistický blok, ale ve vnitřní politice praktikovali nacionalistický teror. V roce 1969 došlo k průniku civilního křídla Baasu do nejvyššího orgánu moci Rady revolučního velení (RRV), jehož místopředsedou se stal S. Hussein. V roce 1970 byla završena kontrola civilního křídla Baasu nad armádou a vojenským křídlem Baasu. Saddám Hussein , coby zástupce regionálního vedení Baasu a místopředseda RRV, se stal po maršálovi Bakrovi druhou nejsilnější osobností v Iráku. Nové vedení schválilo Chartu národní akce, v níž byl vyhlášen nesmiřitelný boj sionismu, imperialismu a reakci. Nové vedení se přihlásilo k nekapitalistické cestě rozvoje, protože kapitalismus nebyl schopen podle baasistů zajistit samostatný národní rozvoj. Následovalo znárodnění majetku těžební ropné společnosti Iraq Petroleum Company a úzká orientace na blok komunistických zemí. Kurdům byla přiznána autonomie v rámci jednotného státu, kterou záhy Kurdové odmítli jako nedostatečnou. Byla vytvořena Pokroková vlastenecká národní fronta, v níž byla zastoupena i Irácká komunistická strana. Ve vztahu k blízkovýchodnímu konfliktu zastával Irák extremní postoje a odmítl dokonce uznat rezoluci RB OSN č. 242. Podporoval krajně radikální složky palestinského hnutí odporu odmítající jakékoli kompromisy ve vztahy k Izraeli, což byl postoj, který zaujímal Saddám Hussein až do své popravy. S rozvojem zestátněného ropného průmyslu se posílily značně rentiérské rysy ekonomiky a vzrostla role byrokracie, ale také i role malé a střední irácké buržoazie. Začaly sílit nacionalistické a antikomunistické tendence v Baasu, který prosadil baasizaci společnosti a arabizaci kurdských oblastí. V zahraniční strategii se Irák snažil stát se hegemonem panarabismu bezprostředně po podepsání camp-davidských mírových dohod mezi Egyptem a Izraelem. Aspiroval stát se alternativou dosavadní dominantní role Egypta v panarabském systému, ale jeho extremní přístupy k řešení blízkovýchodního konfliktu a celkově malá schopnost hledat kompromisy v meziarabských vztazích komplikovaly dosažení ambiciózního cíle. Cestu k moci završil červencový vnitřní bassistický převrat v roce 1979. Saddám Hussein donutil svého dlouholetého spojence a příbuzného Bakra, aby ze zdravotních důvodů odstoupil ze všech svých funkcí. Následně byla provedena brutální očista strany a státního aparátu od od jeho stoupenců . Saddámu Husseinovi se podařilo přeměnit během několika let Baas v masovou stranu (dva milióny členů). V počátcích bylo členství ve straně a z něho vyplývající privilegia určeny pro všechny Iráčany bez rozdílu, včetně Kurdů, sunnitů, šíitů a křesťanů. Všichni měli rovný přístup ke vzdělání a mohli zastávat stejné funkce. Baasisté měli rozpracovanou vizi nového Iráku, který bude vycházet z principů rovnoprávnosti a spravedlnosti. Členové strany v této etapě zastávali vysoké funkce ve vládě a bezpečnostních složkách. Členství v Baasu se stalo předpokladem pro vyšší důstojnické hodnosti a funkce. Důležitou roli hrála strana při vytváření tzv. lidové armády. Baasisté založili pro svojí ochranu tzv. "pohotovostní jednotky", které byly nasazovány proti opozici a disidentům. Řídící role byla široká. Strana dohlížela a kontrolovala ministerstvo zahraničních věcí a diplomatické mise (s pomocí základních stranických buněk). V roce 1994--95 hrály stranické sekce Baasu významnou roli v kampani zaměřené na potírání ekonomické sabotáže. Jednalo se o neoficiální obchod s cizí valutou a odmítání prodávat zemědělské plodiny licencovanému úřadu. Regionální velení Baasu (hlavní výkonný orgán) bylo formálně voleno Kongresem jednou za pět let, ale během funkčního období se mu dále nezodpovídalo. Ve skutečnosti byli však členové regionálního vedení jmenováni Saddámem Husseinem či dalšími osvědčenými lídry. Kongres pouze symbolicky potvrzoval a dodával celému aktu volby většinou staronového vedení punc legitimity. Předsedou regionálního velení se stal S. Hussein. Veškerá rozhodnutí jsou přijímána konsensem vedení, ale rozhodující slovo měl vždy Saddám Hussein. Irácké regionální vedení ovládlo a dohlíželo nad činností národního vedení Baasu (formálně celo-arabského, ale de facto pouze iráckého), ačkoliv podle stanov by tomu mělo být právě naopak. Role Baasu ve společnosti je silná pouze v Sýrii a Iráku, kdežto v dalších arabských zemích jako je Jemen, Libanon, Mauretánie, Jordánsko a Súdán prožívá baasistické hnutí hlubokou krizi. A.M. Abdelazím: Hizbu al-baath al-'arabí cháridža as-sulta, Az-Zamán 1.6. 2000. V roce 2000 se stal Hussein i předsedou národního vedení Baasu, což byla tradičně čestná funkce vyhrazená pro zakladatele baasistického hnutí Michela cAflaqa (zemřel v roce 1989). Osobní kult vůdce se začal projevovat i ve straně. Saddámova nová baasistická elita, pocházející z polobeduínských oblastí, malých měst a vesnic, začala preferovat klanová, kmenová měřítka a vyměňovat "nelegitimní funkcionáře" , tj. nepocházející z Tikrítu. V rámci této kmenové společnosti bylo možné vyčlenit úzký vnitřní kruh nejloajálnějších stoupenců, mezi které patřili bratranci Hussein a Saddám Kámil a cAlí Hasan Madžíd. Křesťan Táriq cAzíz byl spíše výjimkou, protože vystoupil do popředí s pomocí baasistického kariérního žebříku jako oddaný spojenec a dlouhodobý přítel S. Husseina. Pečlivě zpracovávané stranické seznamy členů zaznamenávaly kmenové, rodinné svazky jednotlivců. Phebe Marr: The Modern History of Iraq, Boulder, Colo., Westview 1985, s.212-213. V druhé polovině roku 2000, kdy se zkomplikoval zdravotní stav vůdce, existovala snaha prosadit do vedoucích orgánů strany jeho dva syny Qusaje a Udaje a posílit stranický dynastismus. Do kompetenci úzkého okruhu známých bylo zahrnuto vedení bezpečnostních složek, výzvědné služby, ministerstva průmyslu a vojenské industrializace (MIMI), které bylo zodpovědné za vývojový program a výrobu zbraní hromadného ničení. Strana propletená patrimoniálními řetězci klientelistických vztahů dlouhodobě ztrácela své pozice a nové pokusy o baasizaci společnosti v roce 1996 byly spíše motivovány narůstající korupcí v zemi a neměly tudíž velkou šanci na úspěch. Mnoho členů bylo během kampaně uvolněno ze stranických funkcí, což roli a činnost Baasu ještě více paralyzovalo. Celkově lze říct, že Baas nehrál významnou roli v Saddámově politickém systému a procesu rozhodování v poslední dekádě vlády, ale plnil spíše mobilizačně-propagandistickou funkci. Bývalý americký vojenský velitel pro Irák generál Zinni a člen americké Národní bezpečnostní rady (NSC) Pollack prosazovali tezi, že jediná mocenská složka, která je schopna svrhnout Saddáma Husseina je právě Baas a silně podceňovali vnější i vnitřní opozici. Al-Hajját, 4.5. 1999. Kruhy blízké minulému prezidentu Clintonovi a Pentagon preferovaly teorii "mocenské pyramidy", podle které by měla být izolována od společnosti pouze nejvyšší mocenský špička desítek lidí, které stojí nejblíže diktátorovi. Podle Iráckého osvobozeneckého zákona (ILA) z roku 1998 měla být tato skupina obžalovaná z válečných zločinů a genocidy a předaná mezinárodnímu soudnímu tribunálu. Za tímto účelem se připravoval seznam konkrétních osob. Hledáním iráckých válečných zločinců byla pověřena britská organizace, vedená poslankyní britského parlamentu A. Clywd, která v roce 2000 předložila seznam hlavních 12 zločinců, jež by měli být postaveni před mezinárodní tribunál. Jedná se tyto osoby: S. Hussein, jeho bratranci Barzan al-Tikrítí a Sab'awí Ibrahím al-Hassan, jeho oba synové Udaj a Qusaj, Alí Hassan al-Madžíd (nazývaný "chemický Alí", který řídil akci proti Kurdům ve městě Halabdža s použitím chemických zbraní a první guvernér okupovaného Iráku), baasistický spolubojovník Husseina Muhammad al-Zubajdí, Saddámův bývalý poradce Sálih al-Númán, místopředseda vlády Táriq Azíz a viceprezident Tahá J. Ramadán. Akci na základě ILA financuje americký Kongres. Naopak značná část amerických politiků z řad republikánů, institucí, zvláště americký Kongres, spoléhala na koordinaci neoficiální vnitřní a vnější opozice, která měla zajistit nejen svržení mocenské špičky na čele se Saddámem Husseinem, nýbrž odstranění celého systému, včetně strany Baas. Hovořilo se v tomto kontextu i debaasizaci společnosti, což nutně vyvolávalo asociaci s procesem denacifikace poválečného Německa. Tento krok prosadila Bushova vláda po svržení iráckého režimu, což se ukázalo jako chyba. Proces očisty vedení Baasu od stoupenců Saddáma Husseina by byl sice zdlouhavější, ale nový, obrozený Baas s tradičně obrovským mobilizačním a propagačním potenciálem by se mohl stát významným stabilizačním nástrojem vlády národního usmíření a rovnoprávnou součástí iráckého politického, pluralistického spektra. Sunnitská menšina by se uklidnila a snadnější by byla i její kontrola. Uplatňování neomezené prezidentské roleIrácký režim lze jednoznačně charakterizovat jako systém ovládaný jedním člověkem. Na špičce mocenské pyramidy stál Saddám Hussein, jehož téměř absolutní výkonná moc byla uplatňována s pomocí kumulace funkcí, rodinných, kmenových vazeb, násilí i uplácení. Od počátku 80. let vybudoval celou armádu posluhovačů, servilních novinářů a umělců, kteří pomáhají budovat kult osobnosti vůdce. Saddám Hussein vykonával funkci prezidenta republiky, jehož délka funkčního období nebyla ústavně zakotvena. Podle dodatku k Ústavy je zvolený předseda RCC automaticky prezidentem za podmínky, že bude schválen Národním shromážděním a potvrzen referendem. Pro Saddáma Husseina nebylo problémem si zajistit potřebnou legitimitu i legalitu volby vzhledem k charakteru a složení parlamentu. Druhou nejvyšší výkonnou moc ve státě měla rada revolučního velení složená z nejloajálnějších stoupenců S. Husseina, ale i v rámci této mocenské struktury měl její předseda Saddám Hussein s místopředsedou RCC dominantní rozhodovací roli. Parlament, složený převážně z členů strany Baas, měl v Saddámově režimu spíše potvrzovací roli a jeho legislativní pravomoci byli omezovány ze strany vůdce a RCC. Saddám Hussein byl i předsedou vlády, která se nenazývá v Iráku tradičně hukúma (vláda), ale na příkaz prezidenta ministerskou radou (madžlis al-wuzará'), aby bylo lépe zdůrazněno, že jde o vedení. Rada ministrů byla monitorována sekretariátem prezidenta, který byl rovněž jmenován vůdcem a nepodléhala kontrole ze strany Výboru pro veřejné služby (dohlížel nad činností státní správy). Rovněž RCC se podílel na kontrole a aktivitách vlády. Většina členů kabinetu byli zpravidla baasisté. Vláda byla podřízena vůdci, RCC a samostatná iniciativa ministerstev byla nepřípustná. Saddám Hussein jako prezident republiky, předseda RCC, předseda Baasu a premiér v jedné osobě výrazně ovlivňoval vládní rozhodování a řídil zasedání vlády. Jmenoval členy podle kritérií loajality, kmenové, stranické příslušnosti. Převodními pákami jeho autokratické moci byli tři místopředsedové vlády Saddám Hussein se nechává označovat za vůdce (qá'id), což je arabský termín, který v sobě zahrnuje vojenskou složku (je vrchním velitelem ozbrojených vojsk) i civilní vedení. Profesor Dawíša ho charakterizoval jako osobnost mající sklony k megalomanství, krutosti a násilí, které dominovalo v novodobých iráckých dějinách. Toužil získat trvalé místo v pantheonu socialistických a komunistických vůdců, jako byl Mao-Ce-Tung, Tito aj., ale válka v Zálivu tyto sny definitivně pohřbila. Zvláště v 70. a 80. letech byl jeho zájem soustředěn na Hnutí nezúčastněných zemí, jako na nástroj posilování vlivu v arabské i mezinárodní oblasti. Podrobně viz. Bassam Kubba: Iraq and the Non-aligned Movement, Baghdat 1982. Vydával se za jediného ochránce práv Palestinců a poslední pilíř panarabismu, ale jeho útok proti Kuvajtu pomohl na dlouhý čas rozbít poslední zbytky arabské jednoty. V posledních deseti letech své vlády byl rovněž předsedou regionálního i národního vedení strany Baas, předsedou vlády, vrchním velitelem iráckých vojsk, předsedou RCC. Prezident měl rovněž značné pravomoci. Vyhlašoval výjimečný stav. Jmenoval a odvolával své viceprezidenty, což mělo určitý vliv na jejich loajalitu vůči vůdci. Měl pravomoc jmenovat guvernéry, soudce, všechny civilní a vojenské státní zaměstnance. Navrhoval a schvaloval státní rozpočet a postupoval ho parlamentu pouze k diskusi. Měl na starosti hlavní strategické plánování v ekonomické i sociální oblasti, investiční aktivity. Kontroloval veškeré finanční aktivity a rozhodoval dokonce o udílení kreditů. Řídil a kontroloval práci ministerstev a různých veřejných institucí, oficiálních i neoficiálních organizací. Sjednával a schvaloval mezinárodní smlouvy. Dohlížel nad zahraničními a diplomatickými zastoupeními. Jmenoval a akreditoval irácké diplomaty. Ratifikoval rozsudky o trestu smrti. Saddám Hussein využíval ústavních pravomocí a zasahoval často do soudních pravomocí, municipálních problémů, finančních záležitostí a ekonomiky. Počátkem 21. století usiloval o přechod prezidentské funkce na svého mladšího syna Qusaje, což bylo podporováno jeho nejbližšími spolupracovníky i veřejným míněním. Mariam Shahin: When will Iraq také its Place in the 21 st Century, The Middle East, únor 2001, s. 18. Klíčovým mocenským centrem nebyla řadová armáda (lidová armáda), ke které cítil Saddám Hussein nedůvěru, protože pomohla dosadit k moci Árifův diktátorský režim. Ten v roce 1963 na čas ukončil nadvládu Baasu. Režim se opíral především o zvláštní jednotky a bezpečnostní služby. Vojenští stratégové označili režim za nejvíce odolný vůči vnitřním převratům. Byla vypracována základní abeceda opatření pro zabránění převratu, kterou lze shrnout do několika základních bodů:
Podrobně viz.: Donald Horowitz: Ethnic Groups in Conflicts, Berkley, University of Califo1rnia Press, 1985. Veškerá bezpečností opatření vycházely z existence propracované struktury kmenové, klanové, rodinné blízkosti a loajality ve všech mocenských centrech státu (Baas, RCC, armáda, vláda, bezpečnost). Objevovaly se i silné dynastické prvky, když například Saddám Hussein cíleně provdal své dcery za vlivné baasistické špičky a prosazoval své dva své syny do vedoucích funkcí. Saddám Hussein ustoupil od původní antitribalistické politiky Baasu a začal vytvářet i armádu a bezpečnostní složky na těchto principech. Geopolitické souvislosti irácko-íránské válkyIrácký útok proti Iráku byl nelegální, protože pohraniční spory s Íránem se měly řešit politicky, mírovou cestou a s využitím mezinárodního práva. Pohraniční incidenty a pokusy Íránu vyvážet islámskou revoluci v prvních letech po převratu měly být předmětem projednání v rámci orgánů OSN a konkrétních opatření. Reakce mezinárodního společenství na agresi byla nedostatečná v porovnání s iráckou anexí Kuvajtu. Americké strategické kalkulace ve vztahu k Iráku se v plné míře projevily během války Írán-Irák, kdy bylo všeobecně přijímáno tvrzení H. Kissingera, že obě strany jsou natolik špatné, že nemají co ztratit. Tamtéž: s.27. Po navázání diplomatických vztahů s Irákem (1984) a zvláště po aféře Irangate, kdy USA trpěly pocitem viny, převládla jednoznačná podpora Iráku. Robert Kaplan píše ve své knize, že američtí diplomaté často pejorativně komentovali chaos v Chomejního Iránu a Saddáma Husseina vydávali jako jedinou alternativu stability. V roce 1987 existoval názor, že Irák by se mohl smířit s vytvořením státu Izrael, navázat s ním kontakty a snad i diplomatické vztahy. Chybný kurz americké diplomacie podle R. Kaplana dostoupil vrcholu na sklonku války, kdy byl obraz Saddáma Husseina vnímán vysoce pozitivně dokonce i po nasazení plynu proti Kurdům poblíž severoiráckého města Halabdža. Podle něho prý americké velvyslanectví v Bagdádu doporučovalo odložit případ Kurdů a zabývat se jim až bude pro to příhodná doba. Podrobně viz. Robert D. Kaplan: The Arabists. The Renesance of an Arab American Elite, The Free Press, N.Y. 1993, 267-281. Vybalancované postoje tehdejšího SSSR k oběma válčícím stranám a jeho poměrně zanedbatelná pozornost brutální likvidaci iráckých komunistů na přelomu 70 a 80. let, kdy vyšší hodnotou byl antiamerický postoj dotyčné země, svědčí o podobných deformovaných přístupech v době studené války. Některé země se aktivně podílely v 80. letech na systematickém, neúměrném vyzbrojování Iráku. Patří mezi ně především Německo, Čína, Argentina, SSSR, Francie, Brazílie, Severní Korea a některé britské a americké firmy. Rovněž státy Zálivu nesou svůj díl viny, neboť pomáhaly finančně realizovat rozsáhlé zbrojní programy. Arabské země hájily z principu právo Iráku mít chemické, biologické zbraně i jejich nosiče, pokud Izrael vlastní jaderné hlavice. Irák se měl stát podle nich hrází proti pronikání šíitského radikalismu do bohatých, ropných zemí Zálivu. Příčiny a irácké agrese proti KuvajtuHlavními příčinami, které vedly k iráckému rozhodnutí napadnout Kuvajt byl v prvé řadě rozpor mezi panarabskými ambicemi režimu Saddáma Husseina a jeho ekonomickými možnostmi po vyčerpávající a nákladné válce s Íránem. V sázce byla i vnitropolitická stabilita a loajalita obyvatelstva, které očekávalo razantní ekonomické i politické změny k lepšímu v poválečném období Vliv na osudové rozhodnutí vyvolaly změny v mezinárodní oblasti po skončení studené války, které byly pro Irák nevýhodné. Sovětský svaz a poté Rusko začalo omezovat na přelomu 80. a 90. let spolupráci s radikálními arabskými režimy. Znepokojivá byla pro Irák rostoucí role USA v oblasti a jejich orientace na problematiku neúměrného iráckého zbrojení. Saddám Hussein se považoval za vítěze ve válce s Íránem, jeho politická prestiž v arabském a islámském světě stoupla, ale ekonomika země byla v ruinách a perspektivy rozvoje velmi pesimistické. Irák začínal válku s rezervami 35 mld. USD a skončil s dluhem více než 50 mld. USD. Jednání o přehodnocení splátek dluhu byly komplikované, protože irácké mezinárodní finanční postavení se zhoršovalo v důsledku poklesu cen ropy v roce 1989, způsobené nedodržováním těžebních kvót ze strany některých zemí Rady pro spolupráci arabských zemí Zálivu (GCC), zvlášť Kuvajtu, SAE a tradičně i Saúdské Arábie. Situaci vyostřovala skutečnost, že irácký vývoz je z 99% závislý na prodeji ropy a plynu. Plánovanou restrukturalizaci průmyslu se v důsledku války nepodařilo dokončit. Byla potřeba investic na obnovu infrastruktury a režim měl zájem o udržení obrovské vojenské mašinérie. Situaci chtěl Saddám Hussein řešit členstvím v GCC. Očekával, že tím smete ze stolu problematiku zadlužení, ale místo toho šéfové zemí GCC trvali na splácení iráckého dluhu. Iraq, Country Profile 2000, The Economist Intelligence Unit, London 2000, s.5. Spoluprácí s nimi zamýšlel snížit enormní náklady na obnovu válkou zničené země. Irácká vojenská mašinérie se měla stát bezpečnostním štítem pro země GCC a ty měly na oplátku financovat její chod. Tato představa byla posilována dvěma skutečnostmi. Státy Zálivu cítily i po válce strach z íránské hegemonie. Saúdská Arábie podepsala v roce 1989 smlouvu o přátelství s Irákem a přistoupila na ústupky v otázce iráckého zadlužení. Saddám Hussein brzy pochopil velký rozměr mezinárodních vztahů, do kterého nezapadala role Iráku jako "velkého bratra a ochránce" ropných zemí Perského zálivu, která by přispívala ke snižování lukrativního dovozu hlavně amerických zbraní a narušila by dosavadní systém bezpečnostních vnějších garancí a závislosti. Iráčtí diplomaté v letech 1988-89 předkládali americké administrativě svoje představy o zajištění bezpečnosti Zálivu s iráckou pomocí a vytlačení Íránu z nového systému. Rada národní bezpečnosti USA sice tuto variantu projednávala, ale bez konkrétního vyjádření a závěrů, což mohlo vyvolat dojem u iráckých představitelů, že invaze proti Kuvajtu bude přijatelná pro západní svět. Joffé, George: A History of British and American Relations wih Iraq, Sanction on Iraq: Background, Consequences, Strategies, Proceedings of the Conference hosted by the Campaign Sanctions on Iraq, 13-14 November 1999, Cambridge, s.28. Charles Trip ve své analýze vysvětlil chování režimu Saddáma Husseina krátkozrakostí úspěšné autokracie, která ovlivnila způsob jeho rozhodování a moci. Saddám Hussein vnímal zahraniční politiku ostatních států jako identický, zrcadlový odraz iráckých přístupů, jenž podřídily zahraniční politiku jedinému strategickému cíly - přežití vlastního politického systému za každé situace, bez ohledu na tragický dopad na obyvatelstvo. Tripp, Charles: The Foreign Policy of Iraq, in Hinnebusch, Raymond; Ehteshami, Anoushiravan Ehteshami: The Foreign Policies of Middle East States, Linne Rienner Publishers, Boulder-London 2002, s. 173. Naivní důvěřivost americké velvyslankyně v Iráku, arabistky April Glaspie, která uvěřila ujištění Saddáma Husseina, že krizi s Kuvajtem bude řešit politicky, pouze pomohla urychlit běh událostí. Saddám Hussein považoval její jmenování v roce 1989 jako slabost americké administrativy. Hodně spekulací o dalších možných příčinách iráckého útoku bylo napsáno. Některé nejdůležitější je třeba připomenout.
|