3. 1. 2007
Všem občanům drahé divadloV Národním divadle se ztrácely astronomické sumyNehospodárné, neúčelné a neefektivní nakládání s veřejnými prostředky a astronomické náklady u podezřelých představení. To je závěr oficiálního, ale neveřejného interního auditu operních inscenací v Národním divadle, uvedených od 1. ledna 2003, jehož zpracování zadal prozatímní ředitel Zlaté kapličky Jan Mrzena. Audit obviňuje z plýtvání bývalého ředitele Daniela Dvořáka, správního ředitele Tomáše Heinzela a bývalého šéfa opery ND Jiřího Nekvasila. Dvořák byl z funkce odvolán ministrem kultury Martinem Štěpánkem v polovině září 2006. Nekvasila odvolal 23. listopadu z funkce Mrzena. |
Sedmistránkový audit konstatuje, že v letech 2002 až 2006 vedení divadla nedbalo na návratnost vynaložených prostředků. "U některých operních inscenací jen vyplacené honoráře překročily tržby, a to až několikanásobně," stojí v materiálu, který upozorňuje zejména na inscenaci Maloměšťáci, uvedenou v lednu 2006. Samotné honoráře překročily tržby o 525 procent. "S hospodárným vynakládáním finančních prostředků má tento způsob financování pramálo společného," shrnuje audit, jehož kopie byla pod podmínkou anonymity poskytnuta důvěryhodným zdrojem. Přitom zkušenosti s jinými inscenacemi dokazují, že Národní divadlo nemá s přilákáním diváků problém. Mozartův Don Giovanni byl ve sledovaném období uveden sto jedenáctkrát a divadlu vydělal bezmála třicet milionů korun. Nízká návštěvnost netrápí ani jiné zavedené tituly, jako je Čert a Káča nebo Prodaná nevěsta. Důkladná kontrola nákladů a tržeb odhalila přinejmenším zvláštní sumy, vynaložené na některé inscenace, u nichž divadlo zaznamenalo minimální tržby. Už zmínění Maloměšťáci se tak divadlu na celkových nákladech (dekorace, honoráře) prodražili o 5102 %. Druhým smutným rekordmanem je opera Montezuma, kde náklady překročily tržby o více než dva tisíce procent. Ani opera o čtyřech dějstvích Bianca a Giuseppe, uvedená ve Stavovském divadle v březnu 2003, se s náklady nedržela při zdi -- výdaje přesáhly tržby o 1314 procent. Škroupův Meergeuse, jenž měl premiéru ve stejný měsíc, žebříček podezřelých inscenací uzavírá s předražením o "pouhých" 300 procent. "Vyplácení honorářů a věcných nákladů v poměru k tržbám bylo živelné a zcela neplánovité, v mnoha případech přímo prodělečné," zmiňuje auditorská zpráva. Audit výslovně hovoří i o dvanácti operách s podezřelou návštěvností. Inscenace Apollo et Hyacintus sice zaznamenala stoprocentní návštěvnost, ale jen 32 procent diváků za vstupenky platilo -- zbytek byly "čestné vstupenky". A znovu zpráva zmiňuje případ opery Maloměšťáci, kterou zřejmě viděl jen málokdo, protože 19. ledna 2006 byla její premiéra i derniéra zároveň. Vydáno bylo 659 vstupenek, avšak 460 z nich činily volné lístky. Platilo tedy jen 199 diváků. Národní divadlo zaplatilo na nákladech 2,24 milionu korun, tržby činily 44 tisíc. V nákladech je započítána i externě zadaná výroba scény za 888 902 Kč, z toho ale 231 tisíc činil honorář samotného generálního ředitele a architekta v jedné osobě, tedy Daniela Dvořáka. Ten je podle obchodního rejstříku zároveň bývalým jednatelem společnosti MozART Praha, která scénu vyrobila. Scéna nezůstala v majetku ND, které ji zaplatilo, ale dostalo ji divadlo v německém Řezně. "Vše nasvědčuje tomu, že se jednalo o ryze soukromou akci," dodává audit. Závěry provedené kontroly jsou proto celkem zřejmé. "Je nutno konstatovat, že v kontrolovaném období zcela selhal řídící a kontrolní systém, který porušili sami vedoucí zaměstnanci, za což také jednoznačně nesou odpovědnost. V případě, že se prokáže, že byla organizaci způsobena škoda, bude nutno konstatovat podezření z trestného činu porušování povinností při správě cizího majetku, a potom se nelze vyhnout trestnímu oznámení," uzavírá auditorská zpráva, datovaná 21. prosince 2006. DOKUMENT - INTERNÍ AUDIT ND PDF |