22. 12. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
25. 12. 2006

Vánoce jako DIY

Narodil se Kristus Pán, veselte se. To je ta nejlepší rada, pokud v něj věříte. Anebo se na Krista Pána vybodněte, protože jeho kult není pro Vánoce - dva tisíce let po jeho obecně uvažovaném narození - nijak významný. K tomu, abyste o Vánocích povýšili svou vlastní existenci na duchovnější úroveň než obvykle, Ježíše nepotřebujete. Vyjádřit náklonnost blízkým lidem, takzvaně se "zastavit" nebo se vymanit z každodenního ubíjejícího stereotypu můžete za naprosté neúčasti Ježíše. Ježíš je možnost, ale pouze tolik, tak proč stavět leninské mausoleum jeho (ne)smrtelnosti.

Pravda je, že Vánoce jsou daleko hlouběji součástí podstaty lidstva, než je skrz křesťanský mýtus zřejmé. Není náhoda, že se Ježíš Nazaretský narodil v tomto období, a je jedno, jestli to bylo na konci prosince, nebo na začátku ledna. Kdy jindy by se měl narodit ten, kdo přináší světlo, božskou substanci, v boji s temným chaosem (vánoční stromeček nezáří jen tak po nic zanic), než v období zimního slunovratu, kdy temnota vládne nad světlem jako nikdy jindy?

Slavnosti slunovratu byly celebrovány starověkými civilizacemi dlouho před příchodem Ježíše na svět a ještě déle před tím, než se podařilo z této události vytvořit kult. Přitom není "pohanská" radost nad příchodem světla o nic menší, než zážitek z velkého dramatu, kde světlo je personifikováno postavou božího syna. Naopak mi připadá více upřímnější a otevřená skutečně každému, nejen lidem, kteří velkolepé drama o Ježíšovi ke své existenciální katarzi skutečně potřebují.

Unikátní "bezbožné" prostředí poskytuje v souvislosti s Vánocemi skvělou možnost dokumentovat zdánlivou spojitost institucionálních celospolečenských událostí s jejich domnělými kořeny. Příliš mnoho lidí si neklade otázku, jak je to možné, že během komunistické (ale ani nacistické), a tedy výjimečně antireligiozní totality, nedošlo k žádnému omezení vánočních svátků a dokonce ani z náboženského hlediska významnějších Velikonoc.

Co více spojovalo náboženskou společnost, než společné uctívání svých kultů? Žádná agresivní ideologie by nepodstoupila takové riziko, aby tyto spojníky nechala dále působit na společnost a řezat si tak větev, na které sedí. Leda že by samotná podstata toho, že lidé na přelomu prosince a ledna slaví a něco uctívají, nesouvisela s relikvií nepřátelské ideologie. Nikdo asi nebude namítat, že každou relikvii je nutné vnímat jako prostředek, nástroj k dosažení určitého cíle. A jestliže nějaká relikvie postrádá tyto vlastnosti, nemá význam.

Chci-li slavit Vánoce, chci-li slavit opakované vítězství světla nad temnotou, chci-li slavit to, že tento koloběh zůstává zachován, aniž bych tomu dával podobné významy přesahující konsenzus tzv. rodinných svátků, nemusím kvůli tomu chodit do kostela, abych vzdával úctu něčemu, v co nevěřím. Chodit do kostela na "půlnoční" je v takovém případě spíše východiskem z nouze.

Mnoho okolností, ať už komunismus nebo horizontálně i vertikální vzrůstající blahobytnost, působí vyprazdňování původně platných forem uctívání. Během komunismu samozřejmě nebylo možné uctívat Vánoce oficiálně jako oslavu narození spasitele nepřátelské ideologie, takže Vánoce se rázem staly svátkem bez ideologického opodstatnění. Vánoce tím samozřejmě byly silně degenerovány na automatické provádění naučených rituálních úkonů. Pokoušet se jim navracet to, co za nimi dříve stálo, se tak zdá být vcelku logické. Pokud se ale pozorně rozhlédneme po současné, výjimečně sekularizované společnosti, zdá se mi absurdní, abychom si jednou za rok, za asistence médií, která pouze mechanicky přejdou z všední tématiky společenských deviací na "pozitivní" vánoční tématiku, organizovaně vzpomněli na to, že se jakýsi "náš Pána spasitel" narodil. Skutečně je možné takovou událost vidět jako alfu a omegu vlastního života, ale působivost dramatu Ježíšova života končí tam, kde končí víra v něj.

Není možné, abychom nadále chtěli společně vztahovat ruce nebo myšlenky k jedné modle, když se chceme účastnit společenského rituálu. Vytahovat jednou za rok Ježíše ze skříně (chodit do mausolea) smysl současným Vánocům dát nemůže. Není vůbec nutné mít společnou modlu, a přece lze být součástí rituálu. Současnost je taková, že v ní koexistují naprosto odlišné náboženské (anebo vůbec kulturní) komunity a skupiny, které přitom dodržují stejné zákony a nesou i další společné znaky celistvé společnosti. Slavnost slunovratu má proto jiný význam než v době jednoho kultu. Snad ještě větší a důležitější -- může být oslavou vzájemné odlišnosti a respektu. Kdo chce jít do kostela, ať jde, ale kdo chce na rockový koncert nebo být chvíli doma a nikam se nehnout, jet na hory nebo být chvíli sám se sebou, ať je. A kdo chce každý rok slavit zimní slunovrat vždycky jinak, ať to tak udělá. Vánoce v režimu DIY jsou nejlepším způsobem, jak jim v době, kdy každý symbol má svou tržní cenu, zachovat netržní smysl.

                 
Obsah vydání       22. 12. 2006
26. 12. 2006 Saddám Husajn bude popraven
26. 12. 2006 Fidel Castro "nemá rakovinu"
25. 12. 2006 Papež požaduje úsilí o mír na Blízkém východě
23. 12. 2006 Vánoční naděje Boris  Cvek
25. 12. 2006 Vánoce jako DIY Bohumil  Kartous
24. 12. 2006 Problém nastane, když se náboženství stane samoúčelné Zdeněk  Bárta
24. 12. 2006 Viliam Buchert mluvil s Václavem Malým
22. 12. 2006 Advent křesťanů ve dvojím obležení Ivo V. Fencl
22. 12. 2006 Vánoční vražda Wenzel  Lischka
25. 12. 2006 Washington Post: Americké ministerstvo obrany porušilo předpisy a proplýtvalo miliony
25. 12. 2006 Soukromá hanopisná kampaň doktora Valacha Karel  Dolejší
25. 12. 2006 Schwarzenberg, Amnesty International i Člověk v tísni: Čím se mažou, tím také smrdí... Štěpán  Kotrba
26. 12. 2006 Co je na spolupráci s Člověkem v tísni diskreditujícího?
26. 12. 2006 Mezinárodní lidskoprávní a humanitární organizace MUSEJÍ být nezávislé Jan  Čulík
25. 12. 2006 Naše ČT -- o Vánocích Oldřich  Průša
24. 12. 2006 Poučení staré dva tisíce let
24. 12. 2006 Teroristé "chystají vánoční útok na tunel v kanálu La Manche"
24. 12. 2006 Prezidentský úřad na prodej Zdeněk  Jemelík
24. 12. 2006 Tři chovatelé drůbeže nakaženi v Egyptě ptačí chřipkou
23. 12. 2006 OSN uvalila sankce na Írán
23. 12. 2006 Proč média nepíší, že Klaus porušuje ústavu?
23. 12. 2006 Průzkum veřejného mínění: "Náboženství je škodlivé"
23. 12. 2006 Násilí nejen na ženách Věra  Říhová
23. 12. 2006 Skutečné příčiny rasového násilí Jan  Rovenský
22. 12. 2006 Malá příhoda o domácím násilí a fungování státní moci, kterou si všichni platíme Michal  Musil
22. 12. 2006 Anglosaští fotbaloví fanoušci diskutují o české literatuře :)
26. 12. 2004 Michael  Marčák
22. 12. 2006 První Čech na Islandu
22. 12. 2006 Krátké vypsání ostrovu Islandu, v němž věci divné a zvláštní, v krajinách těchto našich nevídané očitě spatřeny a některé od obyvatelův ostrovu toho hodnověrných slyšány i pravdivě poznamenány Daniel Strejc Vetterus
22. 12. 2006 Vypsání krátké ostrovu Islandu a věcí některých zvláštních, kteréž v něm spatřeny býti mohou. A nejprvé o jménu ostrovu toho, proč slove a nazývá se Island Daniel Strejc Vetterus
22. 12. 2006 O živnostech Islandských Daniel Strejc Vetterus
22. 12. 2006 O rybách a potvorách mořských okolo Islandu Daniel Strejc Vetterus
22. 12. 2006 O vrchnosti a řádu, kterého v zemi své ostříhají Daniel Strejc Vetterus
22. 12. 2006 Náboženství v Islandu a jaký způsob při něm zachovávají Daniel Strejc Vetterus
18. 12. 2002 Vánoce Štěpán  Kotrba
22. 12. 2006 Vánoční a novoroční vydání Britských listů
22. 12. 2006 Bohu díky, ale za co? Uwe  Ladwig
22. 12. 2006 Vianoce (nielen) pre ateistov Eduard  Chmelár
22. 12. 2006 Michael  Marčák
22. 12. 2006 Sedm statečných a jeden premiér Jaroslav  Ungerman
22. 12. 2006 O Štěpánech, džbánech a koledách Vladislav  Černík
21. 12. 2006 Jarní vody II. Alex  Koenigsmark
22. 12. 2006 Apage Satan Claus! Jakub  Topol
22. 12. 2006
22. 12. 2006 Šťastné a veselé China  Miéville
22. 12. 2006
22. 12. 2006 Milan  Kozelka
20. 12. 2006 Milan Kozelka: World Press Photos
22. 12. 2006 Miniohlédnutí vzad i vpřed na konci roku 2006 Miloš  Dokulil
22. 12. 2006 Rakousko vyhostilo Davida Irvinga
24. 12. 2004 Michael  Marčák
22. 12. 2006 Konečně se zbláznili Oldřich  Průša
22. 12. 2006 O Klausovi, vládě, která nebyla jmenována, a českém právním řádu
22. 12. 2006 Pilíře moci nebo obelisky bezmoci Ladislav  Žák
22. 12. 2006 Sociální demokracie na rozcestí Josef  Vít
21. 12. 2006 USA a česká AI Milan  Valach
22. 12. 2006 Kolik médií snese či si může dovolit demokratická společnost? Ivan  Müller
22. 12. 2006 USA aktivizují své vztahy s Ruskem Miroslav  Polreich
27. 12. 2006 Mistrovství republiky v pokeru -- reportáž z míst, kde jde o vše... Jaroslav  Pour
24. 12. 2006 Kazetové bomby a miny nadále ohrožují Libanonce
22. 12. 2006 O ženách a mužích
22. 12. 2006 Reformní vláda na baterky. Halelujá... Jiří  Havel
22. 12. 2006 Zahradník kozlem Jana  Maříková
22. 12. 2006 Schwarzenberg by byl ideálním ministrem zahraničí ČR Vlastimil  Marek
22. 12. 2006 Post-demokratická rizika a problém reprezentace Jiří  Bystřický
22. 12. 2006 Svět trvale udržitelné války a širokospektrální dominance Vladimíra Al-Maliki Levá
22. 12. 2006 Nesejmutelná odpovědnost za vlastní chování Jan  Potměšil
22. 12. 2006 Obavy po česku vykecané František  Schilla
21. 12. 2006 Americký voják obžalován z vraždění v Iráku
22. 12. 2006 Michael  Marčák
22. 12. 2006 Bude nás budoucnost potřebovat? Jan  Baltus
22. 12. 2006 Riziko falešných sobů Radim  Valenčík
22. 12. 2006 Smyšlená programová dezerce nebo neznalost? Jiří  Havel
21. 12. 2006 Agenda 2010 není ústupem z programových pozic ČSSD -- je to přímo dezerce Martin  Kunštek
22. 12. 2006 Jak úspěšně ovlivňovat a nenechat se zmanipulovat Jozef Bohumil Ftorek
21. 12. 2006 Mexiko má dvoch prezidentov Samuel  Kováč
21. 12. 2006 Kýchající krysy a zlá čarodějnice z jihu Meike  Snijder
21. 12. 2006 Sneezing rats and the wicked witch of the South Meike  Snijder
21. 12. 2006 Zmarněný rok života Zdeněk  Jemelík
20. 12. 2006 Hospodaření OSBL za listopad 2006
22. 11. 2003 Adresy redakce

Vánoce, svátky míru a konzumerismu RSS 2.0      Historie >
24. 12. 2006 Problém nastane, když se náboženství stane samoúčelné Zdeněk  Bárta
23. 12. 2006 Vánoční naděje Boris  Cvek
22. 12. 2006 Krátké vypsání ostrovu Islandu, v němž věci divné a zvláštní, v krajinách těchto našich nevídané očitě spatřeny a některé od obyvatelův ostrovu toho hodnověrných slyšány i pravdivě poznamenány Daniel Strejc Vetterus
22. 12. 2006 Vypsání krátké ostrovu Islandu a věcí některých zvláštních, kteréž v něm spatřeny býti mohou. A nejprvé o jménu ostrovu toho, proč slove a nazývá se Island Daniel Strejc Vetterus
22. 12. 2006 Náboženství v Islandu a jaký způsob při něm zachovávají Daniel Strejc Vetterus
22. 12. 2006 O živnostech Islandských Daniel Strejc Vetterus
22. 12. 2006 O rybách a potvorách mořských okolo Islandu Daniel Strejc Vetterus
22. 12. 2006 První Čech na Islandu   
22. 12. 2006 Apage Satan Claus! Jakub  Topol
22. 12. 2006 Advent křesťanů ve dvojím obležení Ivo V. Fencl
22. 12. 2006 Vánoční a novoroční vydání Britských listů   
22. 12. 2006 Vánoční vražda Wenzel  Lischka
22. 12. 2006 Vianoce (nielen) pre ateistov Eduard  Chmelár
22. 12. 2006 Šťastné a veselé China  Miéville
22. 12. 2006 Reformní vláda na baterky. Halelujá... Jiří  Havel