17. 2. 2004
Ostře sledované vraky (kromě AJL)S Antonínem Jaroslavem Liehmem jsem se seznámil blahé paměti v Divadle na Vinohradech. Ten den jsem s ním četl rozhovor v Mladé frontě DNES a ve chvíli, kdy "Děvka" Zlaty Adamovské ve hře "Sto let samoty" kvílela do hlediště, poklepal jsem známé postavě na záda.
- Promiňte, nejste pan Liehm? - Jsem. - Tak pojďte ven. |
Násilím z divadla vytaženého AJL jsem pozval na besedu k nám do Hradce. Přijel na čas, jen se pídil po důchodcovské slevě. (Drze jsem ho upozornil, že jako profesor v Paříži by si mohl dovolit plné jízdné. Nemohl, krachl mu mezinárodní časopis). Ej, AJL, povídám, co budete těm mlaďochům vykládat? Ej, TK, povídá on, neměj péči. A vykládal. V aule vykládal o Pražském jaru (věděli jste, že ten termín vymyslel francouzský spisovatel Garaudy?), v kabinetě pak o Jacquesi Derridovi. Rychlý kurýr z Klicperova divadla žádal prevaschadítělstvo, aby přišlo na recepci, kterou pro něj scéna chystá. Ničevó, gavaril sudar. A šel s náma do hospody, kde povídá, jó, to v Paříži jsem s Aragonem pil... A já povídám moment moment, uvědomujete si AJL, že pro mě je to jako byste řekl, že jste něco někde pil s Janem Ámosem Komenským?! No a, povídá on, co si myslíte, až budete starej a budete svým žákům povídat, že jste pil s AJL, taky vám to nebudou věřit. Tak rok nato mi AJL z Paříže na pohledu s Beckettovým citátem "Jste-li až po krk v hovně, nezbývá nic jiného, než si zpívat" napsal, abych přijel do Prahy do kina Ponrepo, kde bude mecheche, křest jeho knihy "Ostře sledované filmy." Tak nemocen angínou a rozjařen, skoro lítaje, vbíhám 5.února 2001 do suterénu kina Ponrepo a už v chodbě vrazím do blazeovaného doc. Jana Schmida (toho z "333"), který si cosi píše, a aj, v ústrety už mi kluše AJL. Proč mě tak vítá, ausgerechnet mě? říkám si obalen Jiřími Dienstbierem a Menzelem a pochopím, až když se rozhlédnu po místnosti. Jsem zde totiž jediným příznivcem AJL pod šedesát let. A již začíná křest, a to prologem ředitele filmového ústavu, jenž vypráví krásné zkazky o své rodině, o svém pejskovi, kočce a babičce, načež ho vykopne Prof. Jan Lukeš (též "333" na ČT2); vypráví o své konvičce na kávu a teprve když ho vykopne jediný zde nesenilní osmasedmdesátiletý AJL, je knížka pokřtěna, protože co si u nás neuděláte sám, to nemáte. "Chtěl bych", dí oslavenec "přečíst otevřený dopis režiséra Weisse o kritickém stavu českého filmu." Ale to už ho nikdo neposlouchá, neb se všichni se ženou k banketovým stolkům, prohýbajícím se jídlem, pohoštěním to pro změnu vegetariánským. Ti, kdož nejsou vegetariány se řadí u oslavence pro podpis. Oslavenec si sedl na pódium a znaven hledá tužku. S druhým dějstvím přichází můj přítel Martin, který píše diplomovou práci o jednom z kolegů AJL a musí si s ním domluvit schůzku. Prodírá se Kačery a Menzely až nakonec přepadne přes křeslo, na němž sedí Jiří Krejčík. Jiří Krejčík si po vzoru své role profesora ve filmu "Pelíšky" bručí a manželka tohoto klasika kmitá, přináší z banketu víno a vegetariánské pochoutky, ušoupává si střevíce a režisér bručí tím víc, načež k němu přicházejí známí, kteří den předtím viděli v televizi jeho "GEN" a gratulují mu. Udělám s ním z nudy rozhovor, pak k němu přijde kýžený AJL a dělají oba rozhovor pro český rozhlas, a když ho skončí, zařve na mě AJL bohatýrsky přes celou místnost: "Nasrals mě, bratře, pročs napsal nadšenou recenzi na poslední Svěrákův škvár?" Víc už s AJL nemůžu promluvit, neb se ho chopí davy osmdesátiletých fanynek a vynáší ho ze sálu. Já pak využívám volného času, vymáhám od šéfredaktora časopisu "Listy" svůj čtyřstovkový honorář, pak usedneme z Martinem na lavici a před slintajícími úsměvy důchodců-novinářů z tzv. "Holubovy letky" dojídáme poslední drtky vegetariánských pochoutek (ubrousky se tiše snášejí na zem) když tu se kolem nás šourá už poslední návštěvník této slavnosti, opět to režisér Krejčík a podruhé týž den cituje sám sebe, v roli kterou mám k smrti rád, v roli řezníka z Hrabalových a Menzelových "Slavností sněženek": "Tak jsme to všechno sežrali a můžeme jít domů!" V noci se mi z vegetariánských pochoutek udělá nevolno. Přivolaný lékař konstatuje salmonelózu. Recenze Liehmovy autobiografie Minulost v přítomnosti jsou ZDE a ZDE, jiné články o A. J. Liehmovi ZDE a ZDE |
21. srpen 1968 | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
17. 2. 2004 | Ostře sledované vraky (kromě AJL) | Tomáš Koloc | |
14. 10. 2003 | Karel Hoffmann odsouzen za podvracení socialistického zřízení | Jan Paul | |
5. 9. 2003 | Co má Pražské jaro společného s Wernerem Heisenbergem? | Jan Čulík | |
5. 9. 2003 | Jak se dívá Jiří Pehe na Pražské jaro | ||
3. 9. 2003 | Kniha Jamese Manna About Face a jedno neslavné výročí | Petr Fiala | |
22. 8. 2003 | O mentalitě svlačce a mentalitě bolševníku | Jaroslav Pour | |
21. 8. 2003 | Poučení z krizového vývoje - dvacáté první srpny a přítomnost | Michal Jurza | |
21. 8. 2003 | O mentalitě svlačce | Jan Čulík | |
21. 8. 2003 | Proč se mlčí o občanském odporu ze srpna 1969? | Karel Mašita | |
20. 8. 2003 | Okupácia 1968: KSS je hlboko zakotvená vo svojej minulosti | Juraj Marušiak | |
11. 8. 2003 | Nedožitých 55 let Jana Palacha | Jaroslava Čajová | |
14. 7. 2003 | 1968 | Přemysl Janýr | |
4. 6. 2003 | Konec českých dějin? | Mojmír Babáček | |
24. 4. 2003 | Lidství na skřipci | Jan Čulík | |
2. 4. 2003 | Rytí záhonu | Jaroslav Hutka |