Předvolební chyby ČSSD

29. 5. 2010 / Ladislav Hinner

V této chvíli jsou mi známy jen předběžné výsledky parlamentních voleb, ale již je zřejmé, že levice a zvláště sociální demokracie proti očekávání zcela propadne. Zdá se, že nejen levice, ale i občané dolních deseti milionů musí dostat za vyučenou, byť jen částečným uvedením pravicových programů do života. Pravice se poučila a podobně jako levicová strana před minulými volbami do krajských zastupitelství stavěla kampaň na slibu zrušení třicetikorunového poplatku ve zdravotnictví, vytáhla i pravice svou mantru a za pomoci většiny médií strašila nebezpečím státního bankrotu.

Uspěla zejména u mladých, kteří jsou již dostatečně indoktrinování záští vůči nejstarší generaci, která jim nejen ujídá z dnešního krajíce, ale hrozí je do budoucnosti ještě zadlužit pro své současné požitky. Každá zásadní změna režimu otevírá možnosti pro novou generaci, a i když se jedná pro většinu o virtuální šance, nová politická moc ráda nabízí lepší příští mladým, odměnou za podporu jedině správné cesty. Úspěšná taktika komunistů v padesátých létech našla nyní uplatnění v modifikované podobě - milionářem z čističe bot snadno a rychle - všichni můžete být úspěšní, ergo bohatí. Po postupné likvidaci sociálního státu může pro většinu přijít hořké vystřízlivění.

Předvolební kampaně lze stavět na jednom či několika málo úderných argumentech, na kritice soupeřících programů nebo na chytrém a trpělivém představování programu vlastního.

Před krajskými volbami jsem na mítinku, kde debatoval dr. Rath, doporučoval, aby ČSSD slib zrušení třicetikorunového poplatku doplnila o popis situace občana na mapě Julínkem reformovaného zdravotnictví. Nestalo se. Hrozí nám dokončení pravicové zdravotní reformy v budoucnosti a budou mít sociální demokraté ve většinově pravicových médií příležitost vysvětlit úskalí reforem ?

Nebyl jsem lhostejným ani v průběhu této předvolební kampaně. Ačkoli nejsem členem strany, obrátil jsem se v dubnu na sekci PR a marketingu ČSSD s níže uvedenými připomínkami. Odezva žádná, jen informace o předání dalším funkcionářům:

Dobrý den, chtěl bych znát důvody, proč ČSSD ve svých volebních letácích, na bilbordech nebo v inzerci na stránkách denního tisku nezveřejní obsáhlou informaci o daňovém zatížení v ostatních zemích EU, USA a Kanady a rovněž o sociálním a zdravotním pojištění, výši důchodů apod. ? Neustálé opakování pravicových stran o neúnosně vysokém zdanění připravovaném levicí a hrozícím bankrotu se zadírá do myslí mnoha lidí, zejména mladých, ale i důchodců. Přehledná informace by významně oslabila argumenty pravice.

V televizi i rozhlase jste si v diskuzích nechali vnutit zavádějící otázku moderátorů (Moravce, Veselovského...), které z mandatorních výdajů má strana v úmyslu snížit. Vaši lídři se sice snažili sdělit, že je nutný pohyb i na straně příjmové, jenže byli umravněni, aby odpovídali na danou otázku. Neslyšel jsem zásadní protest, třeba před zahájením diskuze proti takto opakovaně pokládané tendenční otázce. Stejně tak vteřinové informace o navyšování státního dluhu na obrazovce ČT. Dluh se stal hlavním a velmi účinným strašákem i pro ty chudé důchodce, kteří , pokud by si uvědomili své sociální postavení a hrozby připravované pravicí ( Topolánek : "pokud by věděli..."), by při masivní účasti ve volbách jednoznačně zajistili vítězství levice.

Pan Paroubek se podle mého mínění dopouští zbytečných chyb při prezentaci své osoby. Je to nesympatické a kontraproduktivní. Pokud trpí pod neustálým tlakem médií znevažujícím jeho osobu, obranou je umírněnost a nadhled.

Publikujte stanovisko strany k nechvalně známému a v podstatě pravicovému programu Agendy 2010.

A ještě něco - jak je možné, že vedoucím komise připravujícím důchodovou reformu je generální ředitel pojišťovny a Vaše strana tento fakt nenapadne? Zdravím Vás, Hinner

Kelčová Iva napsal(a):

Vážený pane Hinnere,

Děkujeme za Váš email a za názory. Vaše dotazy přeposílám manažerovi volebního týmu panu Tvrdíkovi, stínovému ministru financí panu Sobotkovi a stínovému ministru práce a sociálních věcí panu Škromachovi. S pozdravem a přáním hezkého dne

Iva Kelčová, sekce PR a marketingu

Vytisknout

Obsah vydání | Pátek 28.5. 2010