1. 8. 2008
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
2. 8. 2008

Chybí Úmluva o právech učitelů a povinnostech žáků a jejich rodičů

"Úmluva o právech dítěte zaručuje, aby kázeň ve škole byla zajišťována způsobem slučitelným s lidskou důstojností," uvedl v rozhodnutí předseda senátu Nejvyššího soudu Mojmír Putna. Ředitelé škol tak mohou za ponižování žáků a tělesné tresty učitele vyhodit.

Tak konstatují Hospodářské noviny v článku "Soud: Učitel nesmí šikanovat ani drzouny". Dnešní doba, oplývající formalismem právních předpisů na jedné straně a anarchismem vůči "tradičním" hodnotám na straně druhé nedává pedagogům a vychovatelům mnoho možností. Zatímco pubertálním nevychovancům a mladým sadistům umožňuje skoro vše.

Pendrekové právo při uplatňování Úmluvy o právech dítěte je ohebné, ve valné většině případů zneužitelné. Možnosti školy jsou nulové, rodiče přepracovaní a vůči výchově dětí lhostejní. Kombinace právních předpisů o právech dítěte, sexual harassementu či šikaně a kvůli požadavkům na všestrannou "korektnost", zejména tu politickou, zbývá z role pedagoga role vykladače učebnic velmi různé kvality. Výchovná část se zcela ztrácí. Autorita je vepsí. Mladiství jsou netrestatelní, vyhrožují policií či Linkou bezpečí. Rodičovskou facku chce zato trestat kazašská ministryně lidských práv vězením jako týrání. Nicméně dnes stejně jako před sto lety platí Škoda rány, která padne vedle. A autorita a respekt vůči pravidlům se někdy musí vynucovat násilím nebo hrozbou násilí. O tom nás přesvědčuje dnes a denně televize.

Z tradiční rakouskouherské metody učitelské rákosky či pozdější inovace metodou cukru a biče nicméně v praxi zůstal už jenom ten cukr. Pardon, ten také ne, kvůli zdravé výživě. Děti už od první třídy vyhrožují svým rodičům i vychovatelům, že je nesmí trestat, neboť oni znají svá práva. Na povinnosti ovšem tiše a účelově zapomínají. Za chvíli aby se bál matčin přítel či každý muž v domácnosti, že ho (před)pubertální dcera obviní ze sexuálně nevhodného chování jen za to, že jí odmítl koupit zmrzlinu či pustit s kamarádkami do kina a on bude muset před vyšetřovatelem dokazovat, že "on muzikant". Daleko hůř než cokoliv jiného se dokazuje, že jste nic neudělal... A tak mnozí rodiče na konfliktní situace výchovy svých ratolestí rezignují a na výchovu dítěte svého partnera už vůbec.

Stejně je na tom pedagog. Učitel aby se bál, že ho děti udají za násilí či šikanu při vyučování a on zůstane bez práce. Bezpečnostní kamery ve třídách zakazují jakési indiferentní předpisy. Jak ale vyžadovat disciplínu od dětí, které na jedné straně vidí výhody agresivního chování a to i v rodině, na druhé straně denodenně zažívají nedostatek rodičovského zájmu či dokonce lhostejnost? Otcovská autorita je nabourána stíráním dominantní role, nezaměstaností rodiče či podřízeností v práci. Řešením bývá nezřídka únik z frustrace a deprese do alkoholové závislosti. řešení není. Společnsot to nezajímá. Padlé ze země nezvedá.

Ztráta rodičovské autority už je navíc v druhé generaci - dcery a synové, kteří se nenaučili být sami dospělí a vyzrálí, mají děti a vychovávají je. Či spíše nevychovávají. Zato neopomínají je rozmazlovat a mnohdy svérázné výklady spravedlnosti (právo silnějšího) či výhodu hlasité argumentace na submisivnější jedince tvoří základní vzorce chování mládeže. Úcta ke starším, respekt k právu a nařízením se přitom neučí ve škole, ale doma. Vyplývají ze vzorců chování autorit. Co ale když byl dědeček vexlák a tatínek porevoluční obchodník? Co když babička prodávala v masně a maminka je úřednicí na cizinecké policii nebo advokátka? Jak s takto hodnotově vybavenými dětmi obstojí děti učitelky baletu v LŠU nebo ekologa na obecním úřadě?

Pardon, odpusťte mi nekorektní stereotypní zobrazení profesí. Já vím, že vexlákům se dnes říká směnárníci a je to ctihodná profese, srovnatelná s majiteli malé banky... Prostě podnikatelé ve finančnictví... Já vím, že dnes jsou i poctiví a neúplatní policisté, stejně jako že advokáti prodávající své služby pouze nevinným... Podnikatelé ve spravedlnosti. Ale za literární nadsázku mne snad trestat nebudete. Podmínečné odsouzení snesu.

Vzhledem k tomu, jak je placeno učitelské povolání zejména na prvním stupni (kde se ovšem vzorce toho, co je správné a co špatné u dětí definují), vzrůstá rizikovost učitelské profese a riziko dohry učitelovy kariéry ve vazební věznici či u soudu a následně v kriminále. Vzrůstá nezájem učitelů učit a vychovatelů vychovávat. Kvalifikovaných učitelů je nedostatek. Učí důchodci, nezvyklí konfrontaci s agresivitou dnešn mládeže, nebo učitelé nekvalifikovaní. Tudíž špatní. Nejlépe bude rodičům říci hned ve vchodu do školy, ať si své děti učí i vychovávají sami a poslat je i s jejich ratolestmi domů. Absence disciplíny, neviditelnost přirozených autorit, mediální nihilismus obviňující nevinné a hned je i popravující hysteriemi veřejného mínění dělá z této morálně neukotvené společnosti místo, ve kterém nebudeme za pár let chtít žít. Natožpak učit.

Platí morálka amorálních. Poctiví státní úředníci jsou obviňováni ze zločinů policií i státními zástupci, až po letech špinění jsou potichu případy stornovávány. Zjevná nespravedlnost dostává punc vítězství "šibalů" cestou mazaných právníků v mnohdy zaplacených či politicky zmanipulovaných procesech. Drzí vykukové mezi veřejně činnými osobami nám ukazují, jak se i štětka či servírka z baru může stát celebritou, podnikatelkou, či jen manželkou multimilionáře. Prostě - země neuvěřitelných možností. A děti to vidí.

Případová studie: Moje bývalá spolužačka lamentovala, že vychovávat jako samoživitelka dospívajícího syna je obtížné, neboť namísto přípravy na indiferentní povolání studiem gymnázia a přípravou na maturitu věnuje veškerý zájem a soustředění fizkultuře potřebné pro práci vyhazovače v nočním klubu a výtky matky nad morální nepřijatelností obchodu s tanečními drogami, děláním osobní ochranky kurvám a jiné kšefty nočního velkoměsta odbývá slovy: "Ale já si, milá matko, vydělám jako vyhazovač za dva večery tolik, co ty za celý měsíc... A z čehopak platíme tržní nájemné? Z tvého platu, máti? Ne. Z mejch kšeftíků." Má pravdu. Bohužel. A matka je zoufalá. Její osmnáctiletý syn si během měsíce vydělá třikrát víc, než ona. Komerční nájemné a životní náklady dvou osob v hlavním městě jsou z platu úřednice samoživitelky a jejího dospívajícího dítěte na škole nezaplatitelné. Stávající životní úroveň středostavovsky žijící rodiny v dvoupokojovém nájemním bytě na sídlišti zajišťuje zločin.

Jak vysvětlit dospívajícím dětem, že překupnictví kradeného zboží nebo dílerství drog je problém, když měřítkem úspěchu jsou jen peníze? Bez ohledu na to, jakým způsobem získané... Jak vysvětlit učiteli, že dělá pro společnost životně důležité povolání, když stát neví, zda učitelé jsou vůbec potřeba a politici si s nimi hrají jak kočka s myší? Jak vysvětlit učiteli, že dělá pro společnost životně důležité povolání, když je stále jednou nohou ve vyšetřovací vazbě, pokud si nenechá líbit snahy o psychologickou dominanci svých rozmazlených, neukázněných svěřenců a druhou nohou je nezaměstnaný na ulici? Přitom plat, který dostává, ho nutí buď k životu v hmotné nouzi, nebo ho nutí přijmout druhé zaměstnání - třeba jako večerní pokladní v Tescu. Jakou autoritu má učitel, jestliže ho potká žactvo cestou z tahu s očima zarudlýma nevyspáním deset minut před půlnocí za kasou hypermarketu?

Politici to pedagogům neulehčují, naopak. A extenzivní aplikace neuvážených lidskoprávních zákonů do nihilistické praxe českých škol činí z práce pedagoga masochistické orgie...

                 
Obsah vydání       1. 8. 2008
3. 8. 2008 Letní filmová škola Uherské Hradiště: Konečné ohlédnutí Jan  Čulík
1. 8. 2008 Nepatřičné úvahy nad reprízou dokumentárního filmu Vládneme, nerušit! Josef  Brož
1. 8. 2008 Bedekr opoziční smlouvy Josef  Brož
2. 8. 2008 USA do roku 2000 "chránily Karadžiče před stíháním"
1. 8. 2008 Cesta do Ameriky tam a zase zpátky - ale jen pro někoho
3. 8. 2008 Rusko chce hrať aj obilnou kartou
1. 8. 2008 Stratfor: Co znamená nová americko-izraelská dohoda o X-band radaru? Karel  Dolejší
2. 8. 2008 Krávy zpochybňují hrdinství Hana  Tomšů
2. 8. 2008 Tenkrát I: Robert Sedláček a jeho pokus zmapovat po deseti letech pád komunismu Jan  Čulík
2. 8. 2008 Jak dnes prezentovat politický útlak za stalinismu Jan  Čulík
2. 8. 2008 Výrok dne: Letíte do USA? Nejnebezpečnější kontraband obsahuje váš počítač
2. 8. 2008 Ovčáček, Brezina, Potůček, Šafr a PR minulost, přítomnost a budoucnost novinářstva Štěpán  Kotrba
2. 8. 2008 Chybí Úmluva o právech učitelů a povinnostech žáků a jejich rodičů Štěpán  Kotrba
1. 8. 2008 Čurdová: Jakubková je snad opravdu zelená...?!? Anna  Čurdová
1. 8. 2008 Laserové zbraně: paprsky smrti ve službách velmocí Štěpán  Kotrba, Lukáš  Visingr
1. 8. 2008 O kontrarozvědce v armádě Petr  Wagner
1. 8. 2008 Ať mluví každý za sebe František  Řezáč
1. 8. 2008 Kuba: Ruský vicepremiér a bývalý šéf FSB na návštěvě
1. 8. 2008 Ach, zapomněl jsem Angelo  Ambrogini (Poliziano)
1. 8. 2008 Podporují nekriticky Britské listy svrženého šéfa LFŠ Jiřího Králíka? Jan  Čulík
1. 8. 2008 Izrael chce americký XBR radar Stanislav  Kaucký
2. 8. 2008 Italská radikální levice na rozcestí Jiří  Hudeček
31. 7. 2008 Veit Helmer: Naděje pro inteligentní filmové diváky Hana  Tomšů
31. 7. 2008 Nejste ve svazcích vojenské kontrarozvědky? Tak to nejste v dobré společnosti Štěpán  Kotrba
31. 7. 2008 Taková doba nebyla Jan  Čulík
31. 7. 2008 Michael  Marčák
30. 7. 2008 Jiří Králík: Nechci vyvolávat konflikty Jiří  Králík
31. 7. 2008 Záchrana ekonomiky: Lekce správného věštění Wenzel  Lischka
31. 7. 2008 Boží mlýny melou pomalu a někdy vůbec ne Miloslav  Štěrba
31. 7. 2008 Michael  Marčák
31. 7. 2008 WTO: konec jednání o liberalizaci (už opět) v nedohlednu Ludmila  Štěrbová
31. 7. 2008 Bjorn Lomborg: Jak nejefektivněji investovat 10 miliard dolarů
30. 7. 2008 Sociální organizace vyhlásily generální stávku na Den lidských práv
30. 7. 2008 Dotaz dalšímu "vládnímu expertovi", proděkanovi FEL ČVUT Štěpán  Kotrba
30. 7. 2008 Občan Havel: Kouteckého nasládlá propaganda, kterou měla naštěstí rozum odmítnout i Česká televize Jan  Čulík
30. 7. 2008 Organizační diletantismus na letošní LFŠ Jan  Čulík
26. 7. 2008 Kohoutovy a Jasného Zářijové noci: pozoruhodně zralý a promyšlený film Jan  Čulík
30. 7. 2008 Opojné Jahodové víno Jan  Čulík
30. 7. 2008 Rozhovory o liberalizaci světového obchodu se rozložily
30. 7. 2008 Kdo platil novinářům výlet do Ameriky, aneb Dobrý den, prapore hvězd a pruhů Štěpán  Kotrba
30. 7. 2008 Armádní hygienik je v úzkých, oblbuje laickou veřejnost Jakub  Rolčík
30. 7. 2008 Sláva, náš syn nekrade už doma Sandra  Wain
30. 7. 2008 Sledovali jsme skutečný test! Opravdu? Stanislav  Kaucký
30. 7. 2008 Ostudy pytel -- komediální drobnička Michal  Kuklík
30. 7. 2008 Stanovisko k argumentům hlavního hygienika AČR p. Navrátila k materiálu "Technické a provozní aspekty XBR radaru v Brdech" Stanislav  Kaucký, Milan  Hlobil, Petr  Pokorný
19. 7. 2008 Hospodaření OSBL za červen 2008

Školství RSS 2.0      Historie >
2. 8. 2008 Chybí Úmluva o právech učitelů a povinnostech žáků a jejich rodičů Štěpán  Kotrba
23. 7. 2008 Hospodářská krize na obzoru, aneb Výhoda poklesu porodnosti a chybějícího vzdělání Uwe  Ladwig
22. 7. 2008 Výuka angličtiny na VŠ jako kladivo na čarodějnice Jiří  Beránek
4. 7. 2008 Demokracie ve školství, neboli Kvalita není jen nutná, mělo by ji také být možné prosadit Uwe  Ladwig
3. 7. 2008 Liška: Za poslední ročník mateřské školky povinně plaťte, aneb jak zezelenat zděšením Anna  Čurdová
2. 7. 2008 Národ Gátorů: Jak vypadá americký model "univerzity-firmy" Greg  Evans
30. 6. 2008 Inteligenci do škol Ondřej  Hausenblas
26. 6. 2008 Škola žádá kreativitu Michal  Giboda
26. 6. 2008 O "lopatách" a o vzdělání Ivan Odilo Štampach
16. 6. 2008 Stav školství je odrazem stavu společnosti   
16. 6. 2008 Mafiánský kapitalismus v českém školství   
13. 6. 2008 Proč jsou studenti bez motivace   
13. 6. 2008 Ruština byla shledána jazykem pobuřujícím a nahrazena angličtinou   
12. 6. 2008 Základní školství je v rozkladu   
12. 6. 2008 Nežádoucí příspěvek ke školství Wenzel  Lischka