27. 7. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
27. 7. 2006

Antikomunistická mše

V úterý odpoledne se v malém sále uherskohradišťské Reduty promítaly dva dokumentární filmy "svérázné dokumentaristky" (jak ji charakterizuje program LFŠ; nevím, co je na ní svérázného) Kristiny Vlachové. První z nich, Cesta naděje (Slovensko, 2005, 28 minut) se zabýval příběhem židů, jimž se podařilo uniknout za druhé světové války z Medzilaborců, kde jich žilo hodně, do Švýcarska, některým z nich ve vozech s uhlím, které odtamtud po železnici jezdily po určitou dobu do Švýcarska. Druhý z nich (Dračí setba ČR 2006, 56 minut) se podle mě nepříliš úspěšně pokusil dnešní veřejnosti, v úplně změněné situaci, sdělit něco o osudu nespravedlivě vězněných a týraných osob za komunistického režimu v padesátých letech, především v táborech nedaleko Příbrami.

Filmy Kristiny Vlachové jsou podivným způsobem neuspokojující.

Zabývá se strašně závažnými tématy, ale při jejich sledování mi přijde, že jí realita uniká mezi prsty. Jednou z nejotřesnějších skutečností týkajících se válečného Slovenského štátu a židů, žijících v něm, bylo to, že se slovenští potentáti z vlastní iniciativy rozhodli deportovat slovenské židy do nacistických koncentračních táborů - němečtí nacisté to od nich vůbec nepožadovali! Jsem přesvědčen, že je to zásadní fakt, který by měl každý film, zabývající se osudem slovenských židů za druhé světové války, měl zdůraznit. Kristina Vlachová to neudělala.

Ve filmu Cesta naděje svědčila jedna židovská uprchlice, že se jí jako mladé ženě podařilo dostat z Medzilaborců až do Švýcarska právě v železničním vagónu plném uhlí. Dnes žije v Izraeli. Jiný svědek, dnes žijící v Americe, líčil svůj příběh, jak se pokoušel dostat pryč ze Slovenska přes nějaké jezero. Svědectví bylo zmatené -- nedověděli jsme se řádně, jak se tento muž v modré košili na Západ vlastně dostal.

A podobné to bylo s filmem Kristiny Vlachové Dračí setba. Vždycky, když někdo používá emocionální název, který přehlušuje racionální analýzu, je divák právem na pozoru. Film Dračí setba byl sáhodlouhý (čeští dokumentaristé neumějí natočit film, který je delší než 30 minut) dokument o osudu nespravedlivě vězněných osob za komunistické totality v padesátých letech, kteří se bezvýsledně domáhají potrestání osob, které je tehdy ve vězeních týraly.

K desátému výročí pádu komunismu natočil vynikající britský novinář Neal Ascherson pro britskou televizi třináctidílný seriál o tom, co to byla komunistická totalita. V následných mediálních rozhovorech o tomto projektu pak přiznal: "Je to zvláštní: Když komunismus existoval, všichni jsme se ho báli a byli jsme si silně vědomi brutálního útlaku. Jakmile existovat přestal, je tomu, jako by nikdy nebyl. Bublina splaskla a o komunismu se už nedá přesvědčivě hovořit. Při natáčení tohoto projektu jsme měli silný dojem, že nám realita toho, co byl komunismus, zcela unikla mezi prsty."

Přesně tentýž pocit jsem měl z filmu Kristiny Vlachové Dračí setba. Film dokázal zdokumentovat, jak obtížné, ne-li nemožné je svědčit o komunistických zločinech v dnešních, úplně změněných poměrech.

Vlachová dokázala shromáždit svědectví starých mužů, kteří byli před padesáti lety vězněni v různých stalinských koncentračních táborech v Československu, a zároveň několik -- ostražitých -- výpovědí jejich strážců a bachařů. Všechno to neústrojně spojila s dnešní KSČM (která, ač je to jistě hloupá strana, se za stalinský teror opakovaně omluvila) a antikomunistickými akcemi senátora Mejstříka.

Přišlo mi, že je to vlastně všechno urážka těch nebohých starých lidí, kteří za komunismu v těch lágrech nespravedlivě trpěli. Vlachové se totiž nepodařilo plasticky sdělit, jak tito lidé za komunismu trpěli. Pár útržkovitých výroků o tom, že "zde jsme byli po lýtka ve vodě", anebo že vězně bachaři z trestu posílali do bunkru, zůstává vytrženo mimo kontext a jsou nepřesvědčivé. Staří páni, kteří byli nespravedlivě vězněni, si zaslouží daleko víc.

Stejně nepřesvědčivé byly i rozhovory s bývalými bachaři a vězniteli. Docela přirozeně -- protože Vlachová není a nevystupuje jako nezávislá, objektivní novinářka -- mají vůči tvůrcům filmu podezření. Důsledkem je, že odpovídají Vlachové ostražitě a divák se nedoví nic. Přitom by nad nejzajímavější bylo právě dokázat odhalit motivaci útlaku v životech těchto lidí. Ne, že to nejde. Dalo by se použít zahraničního televizního týmu, který by oslovil tyto "exponenty komunistického režimu" mimo kontext, a který by trávil -- i s kamerou -- s těmito lidmi dlouhou dobu -- třeba měsíc - aby si na kameru i na reportéra zvykli a začali s ním mluvit otevřeně. To je běžná praxe, jakou používají profesionální západní televizní týmy ve snaze získat autentické svědectví od uzavřených lidí a uzavřených komunit. Taková práce ovšem vyžaduje řádný rozpočet. Nemá smysl pokusit se konfrontovat s kamerou exponenta bývalého režimu u soudu s patetickou otázkou : "Jsme z České televize a my se vás ptáme..."

V češtině existuje celá řada literárních děl, svědčících o životě lidí neprávem vězněných v lágrech v padesátých letech. Diváka napadají například Peckovy Motáky nezvěstnému. Jak by se dalo oživit toto neživotné a nepřesvědčivé svědectví občasnou citací z tohoto literárního díla. Mladší účastník, který byl také na této projekci, poznamenal, že jsme se z filmu Vlachové vůbec nedověděli, v čem vlastně útlak ve stalinských táborech spočíval. Nehovořili o tom ani oběti ani věznitelé.

Malý sál hradišťské Reduty byl naplněn jen asi ze dvou třetin (většina ostatních představení na LFŠ je přeplněna lidmi k prasknutí). Část z jich byla přátelé a známí Kristiny Vlachové, jiní byli antikomunističtí aktivisté. Poprvé jsem byl na akci, jejímž účelem bylo připomínat bezpráví totalitního režimu. Bylo deprimující, jak ta akce byla neúčinná. Přítomno bylo pár zoufalců, kteří přiznávali, že se oběti totalitního režimu už spravedlnosti nedočkají. Připadalo mi to celé jako jakási černá antikomunistická mše, náboženská bohoslužba, která je svým sektářstvím většinové společnosti už nesrozumitelná.

Ale tak to nikdy nemělo být. Oběti komunistického režimu si tuto karikaturu nezaslouží.

Je docela zajímavé, že v tentýž den se v Hradišti promítal starší, klasický ruský film Andreje Michalkova Unavení sluncem (1994). Toto téměř tříhodinové vynikající dílo -- skoro čechovovská freska o buržoazním, slunném, téměř předrevolučním životě rodinných příslušníků Stalinova nejslavnějšího generála, generála Kotova, - jehož v den jeho dovolené přijde na jeho daču navštívit někdejší milenec jeho mladé ženy a jeho sok, agent sovětské tajné policie, a kvečeru ho odváží do stalinského vězení, kde je generál vbrzku zastřelen - vypovídá o stalinském útlaku daleko přesvědčivěji, srozumitelněji a plastičtěji, než jakýkoliv dokument Kristiny Vlachové. Bohužel. Není to prostě dobrá filmařka. Staří muži, pronásledovaní minulým režimem, si zaslouží důstojnější zacházení. Kvalitu.

                 
Obsah vydání       27. 7. 2006
27. 7. 2006 Vzdálený Blízký východ Martin  Hekrdla
27. 7. 2006 My ty lidi do ráje naženeme třeba bičem! Petr  Wagner
27. 7. 2006 Vepřová se šesti Bohumil  Kartous
27. 7. 2006 Antikomunistická mše Jan  Čulík
27. 7. 2006 Palestina a Libanon: součást globální války Thomas  Franke, Pavel  Ponomarev
27. 7. 2006 83% Čechů je hloupých -- nechtějí americké protiraketové základny Helena  Franke
25. 7. 2006 Po pěti letech, rozhovory o světovém obchodu těsně před zhroucením
27. 7. 2006 Světová obchodní organizace: co se vlastně děje Ludmila  Štěrbová
27. 7. 2006 Michael  Marčák
27. 7. 2006 Nemáme se rádi Miroslav  Kodet
27. 7. 2006
26. 7. 2006 "Usmrcení pozorovatelů OSN byla chyba"
25. 7. 2006 Jednotka dočasnosti: jeden furt Ivan Odilo Štampach
27. 7. 2006 Literární příběh ztrácí účinek a společenskou váhu, protože je pouze fabulovaný Miroslav  Vejlupek
26. 7. 2006 Izrael usmrtil čtyři pozorovatele OSN
26. 7. 2006 Nepřípustná manipulace vnitropolitické redakce České tiskové kanceláře Michal  Mašín
26. 7. 2006 Potrebujeme vykúpenie? Štefan  Šrobár
26. 7. 2006 Ztráty a nálezy Pavel  Janoušek
22. 11. 2003 Adresy redakce

Letní filmová škola, Uherské Hradiště RSS 2.0      Historie >
27. 7. 2006 Antikomunistická mše Jan  Čulík
24. 7. 2006 A tou nocí nevidím ani jedinou hvězdu Jan  Čulík
23. 7. 2006 Jak je těžké natáčet "cizí" filmy v Čechách Jan  Čulík
23. 7. 2006 Filmovku zahájila africká politická agitka Jan  Čulík
22. 7. 2006 Zvoník u matky Boží -- výtvarně pozoruhodná inscenace, scénářem méně Jan  Čulík
1. 8. 2005 S Břetislavem Rychlíkem o jeho tvorbě a o České televizi Jan  Čulík
1. 8. 2005 Skončila letošní Letní filmová škola - většina nových českých filmů byla nevýrazná Jan  Čulík
30. 7. 2005 O sporné redakční politice hradišťských Filmových listů Petr  Šafařík
29. 7. 2005 Štěstí Bohdana Slámy - nejlepší český film letošní sezóny? Jan  Čulík
28. 7. 2005 A. J. Liehm: Každá dobrá kultura je kritika proti Jan  Čulík
27. 7. 2005 "Nový" český film plný starých myšlenek a stereotypů Ema  Čulík
27. 7. 2005 A 'new' Czech film full of old ideas and sterotypes Ema  Čulík
26. 7. 2005 Jsem typický Michelangelo, který maluje Sixtinskou kapli Jan  Čulík
25. 7. 2005 Krev zmizelého - východoevropský western Jan  Čulík
25. 7. 2005 Letos žádné zázemí pro novináře Jan  Čulík