6. 7. 2008
Jakubiskova Bathory: Typický "euroentertainment"Velké peníze mají, vždycky, zdá se podstatný vliv na konečný tvar filmového díla. Ve svém nejnovějším historickém velkofilmu o hraběnce Báthoryové zachoval Jakubisko základní rysy své poetiky, jejímž prostřednictvím svědčí o divokosti člověka, ale peníze z fondu Eurimage zřejmě soustředily jeho mysl. Vizuální motivy jsou disciplinovaně podřízeny tradičně vedenému velkofilmovému ději. Snímek má feministické vyznění: mocná, vlivná a energická hraběnka Báthoryová (Anna Friel, anglická herečka, která hrála královnu Alžbětu) se stane obětí mužských spiknutí, především hraběte Thurza, který touží po jejím majetku i po jejím těle a nakonec ji zničí, matejek získá, silnou ženu si však nepodrobí. |
Báthoryová je zničena, protože je schopná a energická žena. V tom smyslu je film velmi moderní, cynik by mohl spekulovat, zda byl do scénáře včleněn feministický aspekt, kvůli politické korektnosti, aby film dostal financování z Evropské unie, a mohl tak splňovat potřebnou "výchovnou funkci". Ovšem to, že ženy byly za energičnost a nezávislost v minulosti trestány, mj. i tím, že se o nich šířily nepodložené zvěsti, že jsou to vražedkyně, zní velmi pravděpodobně.
Velmi tradiční příběh historického eurofilmu obdržel určité originální, příznakové rysy přítomností pozůstatků Jakubiskova charakteristicky nespoutaného vizuálního stylu: často se objevují plameny, svíčky, barevnost (šéfem kamery byl F. A. Brabec), krev: film obsahuje četné, i když dosti decentní scény mučení. Výhodou je, že se Jakubisko zkáznil a film už není samolibou, pseudointelektuální orgií experimentování, jako některé jeho předchozí snímky (Nejasná zpráva o konci světa), nevýhodou je to, že navzdory charakteristickému vizuálnímu stylu působí historický velkofilm Báthory poněkud konvenčně, i když je to dobře strukturovaný, středoproudový, konvenční příběh. |
Český film | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
6. 7. 2008 | Jakubiskova Bathory: Typický "euroentertainment" | Jan Čulík | |
17. 6. 2008 | Vzpomínkový optimismus | Jan Čulík | |
11. 4. 2008 | Pražské jaro 1968 v českém postkomunistickém filmu | Jan Čulík | |
11. 4. 2008 | The Prague Spring as reflected in Czech postcommunist cinema | Jan Čulík | |
3. 4. 2008 | Bohdan Sláma: "Buďme na sebe hodní, nic jiného nemáme" | Jan Čulík | |
18. 3. 2008 | O rodičích a dětech: Dobrý film, ale zase o tomtéž | Jan Čulík | |
26. 2. 2008 | Mučení jako důkaz, aneb Jiří Křižan byl věštec | Boris Cvek, Jan Čulík | |
23. 2. 2008 | How to resist death | Jan Čulík | |
22. 2. 2008 | Czech Cinematography 1989 - 2007 | ||
11. 2. 2008 | Britské listy ukazují, že tudy cesta nevede | ||
19. 1. 2008 | Čtěte "disidentskou" knihu Jana Čulíka o současném českém filmu | Jan Čulík | |
30. 11. 2007 | Jací jsme | ||
2. 11. 2007 | Po Gymplu | Tomáš Koloc | |
1. 10. 2007 | Kinoteátr | Pavel Kopecký |
Filmový festival Karlovy Vary 2008 | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
6. 7. 2008 | Pronikání do složitostí registračního systému | Jan Čulík | |
6. 7. 2008 | Jakubiskova Bathory: Typický "euroentertainment" | Jan Čulík | |
5. 7. 2008 | Stručný pozdrav z Karlových Varů | Jan Čulík | |
5. 7. 2008 | Lidská společnost není k žití? | Jan Čulík | |
5. 7. 2008 | Agresivní politika hotelu Thermal je zaměřena proti ženám |