16. 11. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
16. 11. 2006

Televize, kam se podíváš

Vedle nesmyslně masivní kampaně na okysličenou televizi "outůtíví" Telefoniky, která prozatím získala pouhých 5000 platících diváků, testuje v Praze 27 televizních programů IPTV Telekom Austria na platformě ADSL2+ Volný.

DVB-H bude měsíc testovat ve spolupráci s Českými radiokomunikacemi operátor T-Mobile jako "televizi do kapsy". Právě České Radiokomunikace se digitalizací zabývají až tak intenzivně, že už na Kulatém stolu Digizone o digitalizaci hovořily o nelineární televizi. Český rozhlas už nějakou chvíli provozuje zárodek nelineárního rozhlasu - Rádio na přání. Hudební televize Óčko vysílá na síti CESNET videostream v plné PAL kvalitě 1,3 Mbps a spustila 8. 11. své vysílání i jako rádio. Stejně jako ČT 24, která nabízí své "rádio" odvozené z televizního vysílání už několik měsíců.

Listopadové bilance

Konference o médiích jsou tradiční náplní podzimu. Hodnocení z pohledu jednotlivých vysílatelů, plány na další období, lobbying ostatních, zvědavé naslouchání politiků. Přestávky na kávu a opulentní rauty, které se protáhnou do noci. Tradiční náplň. Mezinárodní konference o digitalizaci rozhlasu -- World DAB Forum v Soulu. V Praze Kulatý stůl o digitalizaci, konference Forum Media, seminář Postavení médií v české společnosti a v EU, tradiční Českokrumlovská mediální konference. Ta udělala "tlustou čáru" za minulým volebním obdobím. Ukázalo se, že povolební změna poměrů vyvolá snahu po opětné změně vysílacího zákona a bude znamenat ještě daleko menší shodu politiků než doposud. O neshodu se postarají i sami privátní televizní vysílatelé, kteří se sice shodli na tom, že shodu chtějí nalézt, jen ale nevědí , na čem.

Stávající držitelé televizních licencí, kteří vydělávají a do budoucna může být jejich pozice ohrožena, mají jiné zájmy než žadatelé o licence na digitální vysílání, kteří už investovali a jejichž naděje prozatím zmařil soud. A jiné zájmy mají ti, jejichž programy nenadchly regulátora a z licenčního řízení byli vyřazeni. Největší změny se ale týkají rádií. Množství distribučních tras pro obsah, které se otevřelo s novým zákonem a s nástupem nových technologií, privátní vysílatele zaskočilo. Desítky let tradiční rozhlasové vysílání během měsíců vystřídá nepřeberná palata možností. Mnohé multimediální. Televize, mobilní telefony či počítače se stanou také radiopřijímači, pokud už jimi nejsou dnes. Autorádia se promění v televize s dopravním zpravodajstvím, televize se stanou domácími "videopůjčovnami", namísto jednoho rádia vám rozhlas bude moci nabídnout paletu "stanic" dle vašeho hudebního vkusu či obsahových preferencí. Hovoří se o nelineární televizi a rádiu. Uživatel si sám řekne, co chce poslouchat či vidět. Ze satelitu, kabelového příjmu, terestricky, prostřednictvím mobilních telefonů a jiných sítí, z širokopásmového internetu. A jelikož množství obsahu drasticky vzroste, množství vysílatelů též, objem peněz do klasické reklamy se nezmění a objem času diváků a posluchačů stoupá pouze velmi málo, i ti největší komerční rozhlasoví vysílatelé zjistili, že jejich dosavadní ekonomika je ohrožena. Na takový technologický skok nemají peníze. Mnohé z nich nejspíše nahradí silné zahraniční společnosti. Provozování televize a rozhlasu ani nyní není pro chudé a slabé.

Rozhlas multimediálně

Mezinárodní konference o digitalizaci rozhlasu -- World DAB Forum v Soulu proměnila digitální rozhlasové vysílání v systému Digital audio broadcasting na Digital multimedia broadcasting a změnila zvukovou normu z MPEG 2 na MPEG 4. Samotnou platformu přejmenovali delegáti na World DMB Forum. To bylo jasné už rok, neboť o nové, multimediální podobě rozhlasového vysílání jednala už loňská pražská konference a zároveň zde proběhl ukázkový test multimediálního "rozhlasového" vysílání v T-DAB -- tak trochu jiná reality show Odhalení Českého rozhlasu.

Konvergence přijímačů

Zákazníci britského operátora Virgin Mobile mohou už sledovat mobilní televizní vysílání ve formátu DVB-H. Televizní stanice doplňuje kolem padesáti digitálních rádií, šířených v normě DAB. Virgin představil i první kombinovaný mobil Motorola, který umí přijímat jak mobilní televizi DVB-H, tak i digitální rádia v normě DAB.

Parlamentní vyváženost

Poslanecká sněmovna zvolila posledního člena Rady pro rozhlasové a televizní vysílání. Stal se jím bývalý poslanec ODS Aleš Rozehnal. Poslanci zvolili i chybějící členku Rady ČTK, Pavlu Valčákovou z Ústavu pro jazyk český AV ČR. Sněmovna se též shodla na složení své Stálé komise pro sdělovací prostředky. Orgán bude mít sedm poslanců ODS , sedm ČSSD, dva KSČM, po jednom bude zastoupena KDU-ČSL a SZ. Poměrné zastoupení stran - "100 na 100" - zůstává zachován.

Divoký Oskar, internetové kamery, knížky i DVD

Český rozhlas pokračuje ve vysílání příběhů goril na internetu i na stanici Leonardo, vyrábí pro Českou televizi týdeník, v předvánočním prodeji je DVD i kniha pohádek "Moja a páv" spolu s deníčkem ošetřovatele goril "Moja". Tak trochu jiná reality show Odhalení Českého rozhlasu, která po tři měsíce přinášela podrobnosti ze života goril v pražské ZOO, byla oceněna v prestižní světové soutěži Wildscreen 2006, kde soutěžilo 412 filmů ze 45 zemí. Multimediální dvoudiskové a vícejazyčné DVD Odhalení zde získalo cenu ARKive Interactive Award, která je "divokým Oskarem" pro inovativní mediální projekty o přírodě. Český rozhlas tak v ostré mezinárodní konkurenci porazil projekt Springwatch od BBC Science&Nature Interactive, CD-ROM od Hamline University z USA i projekt Wildkey Oxfordské univerzity.

Digitální bublina Lagardere

Rozdíl mezi českými rozhlasovými provozovateli a provozovateli v západní Evropě tvoří kupní síla posluchače, která je na západě od Aše 4 -- 7 krát vyšší. Druhým kritériem je velikost trhu a tím i výrobní náklady na hodinu vysílání při výtěžnosti 1000 posluchačů. Na území České republiky o 6,5 milionech občanů v kategorii 15+ dnes vysílá 7 celoplošných rádiových stanic a více než 70 regionálních rádií. V Česku je podíl rádií na reklamním trhu cca 9,5 %, cca 1,7 mld. Kč ročně. Hrubý příjem stanic po odečtení marží, provizí a bonusů je trochu méně než polovina. 45 % tvoří lokální prodeje a z nich mají rádia hrubý příjem o málo více než polovinu. Dá se říci, že těch cca 70 stanic, včetně dvou celoplošných a jedné téměř celoplošné programové sítě má dohromady hrubý příjem cca 850 mil. Kč. Příjem veřejnoprávního Českého rozhlasu je více než 1,2 miliardy ročně (náklady dle výroční zprávy o hospodaření 1, 658 mld Kč, výnosy z rozhlasových poplatků 1,398 mld Kč, podíl na share celkem 22,4%, sledovanost v posledních sedmi dnech 30,4%, včera 19,6%, nejposlouchanější 22,6% - údaje Radio Projekt - SKMO 01. 4. 2006 - 30. 9. 2006).

výroční zpráva o hospodaření ČRo za rok 2005 ZDE

Michel Fleischmann, vůdčí osobnost největší české rozhlasové skupiny - francouzské Lagardere (podíl na share celkem 20,8%, sledovanost v posledních sedmi dnech 39,4%, včera 21,2%, nejposlouchanější 21,5% - údaje Radio Projekt - SKMO 01. 4. 2006 - 30. 9. 2006) - žádal RRTV o dvě digitální televizní licence a přitom jeho zástupce na Českokrumlovské mediální konferenci oznámil, že Lagardere se v Česku do digitálního rozhlasu nepustí, a když ano, tak jedině pod hrubým nátlakem konkurence. Jak to tedy vlastně francouzští investoři s mediální digitalizací v Česku myslí?

Poznámka autora: Michel Fleischmann se v kuloárech setkání k 15 letům duálního vysílání na MK ČR ve čtvrtek 16. 11. 2006 ohradil, že uvedený údaj 850 mil. Kč je značně nepřesný. Přesné údaje uvést ale odmítl. Rád bych je zpřesnil... Tržby Lagardere Active Radio International CZ tvořily podle informace Fleischmanna z 3. 11. 2006 pro iHNed za devět měsíců 505 mil. Kč. Provozní výsledek by podle Fleischmanna měl dosáhnout za celý rok 2006 asi jednoho sta miliónu korun.
Zdrojem původní informace v článku BL jsou údaje, které poskytl prezident Asociace provozovatelů soukromého vysílání Michal Zelenka redaktoru Radku Pešoutovi pro server Parabola dne 28. 6. 2005. Obdobné údaje komunikovali zástupci privátních rádií na jaře 2006 v Parlamentu. Pokud jsou Zelenkovy údaje nepřesné, nedá se do sdělení oficiálních údajů APSV nic dělat... 

Michal Zelenka, prezident Asociace provozovatelů soukromého vysílání v Krumlově dokonce varoval, že trh soukromých vysílatelů není na překotný rozvoj technologií připraven. Spěch by byl podle Zelenky na místě jen tehdy, kdyby České republice reálně hrozila ztráta kmitočtů. Spuštění digitálního rozhlasového vysílání v České republice prý brání nedostatek peněz komerčních vysílatelů. "Nedostatek příjmů v blízké i vzdálené budoucnosti. Poslouchám všechny ty hezounké řečičky o pluralitě a rozmanitosti, že reklamních peněz bude víc a reklamy v televizi míň a připadám si jako před volbami. Škoda, že ti, co to říkají, si nikdy nezavysílali a nenesli ty náklady. Kdyby to aspoň na chvilku zkusili, mlčeli by jako hroby," sdělil užaslým účastníkům konference Zelenka. A má pravdu. Reklamy víc nebude. Jen bude víc komerčních subjektů, kteří se o reklamní koláč poperou. Příjmy z reklamy rozdělí jejich dnes společné zájmy okamžitě poté, co zjistí, že kartelová dohod a je nanic.

Poznámka autora: Bublina je dutá, blýskavá, nesmírně křehká a nestabilní. Digitalizace je proces, ve kterém neexistuje jistota obchodních modelů. Digitální média jsou příležitost i prokletí. Příležitost pro silné a předvídavé. Prokletí pro slabé a váhavé. Je to bouřlivý expandující trh, jehož obrysy díky technologickému boomu neexistují a stabilita také ne. Co je dnes cool, nemusí být zítra. Dnes je to DVB-T, zítra to bude DAB, pozítří už širokopásmový internet. Pak Internet2. Životní cyklus technologií se počítá na pouhé roky. Orientovat se a získat znamená nečekat a nehrát na jistotu. Nápovědou pro váhavé může být největší obchod poslední doby: prodej kolaborativního serveru YouTube internetovému vyhledávacímu gigantu Google za 1,65 miliardy US dolarů. A nebo požadavek RRTV na nákup monitorovacího systému, který umí automaticky analyzovat video, obraz i zvuk, automaticky je interpretovat a umožnit jejich klasifikaci dle zadaných kritérií. To není scifi, ale realita. To je budoucnost médií.

Media včera, DNES a zítra

Řadu příležitostí si nenechají ujít velké vydavatelské domy, mající bohaté knihovny obsahu a skupující nyní producenty produktů na nosičích a nebo s nimi spolupracující. Ukázku předvedla nedávno MAFRA tím, že pod hlavičkou Media DNES přináší zdarma multimediální CD-ROMy Langmaster jako přílohu Lidových novin a MfD. Dříve nebo později budou podobné bonusy samozřejmostí. I online. Má Mafrou vlastněné Óčko stejné zájmy jako TV Pohoda Radima Pařízka anebo romantický projekt FEBIO TV? Velkou část hypotetických příjmů navíc ukrojí telefonní operátoři, pro něž je pořízení internetového rádia či nabídky multimediálního obsahu pro download do telefonů jejich zákazníků hračkou. Bonusem, neziskově doplňujícím paletu nabídky, nikoliv core businessem. Ou tú tí ví a další tí ví. Je to nerovný souboj. Proti sobě budou stát nadnárodní korporace s miliardovými obraty a malá, slabá lokální rádia. Lokální proto, že trh celé České republiky je stejně velký, jako Londýn s předměstím. Je to jako souboj hokynářů s hypermarkety... Vítěz je předem znám.

Institut demokracie pro všechny, červenec 2005: Vlastnická struktura českého mediálního trhu s ohledem na globalizační procesy ZDEBL

Když jsem se pokoušel spočítat obrat audiovizuálního průmyslu v České republice, tj. obraty televizních stanic, filmové distribuce, prodeje a pronájmu videa, kabelové distribuce a placené televize pay-tv - dospěl jsem k přibližnému číslu 12 miliard korun, z čehož dvě třetiny tvoří obrat veřejnoprávní ČT a soukromých televizí TV NOVA, TV Prima a TV3.

Podle Asociace producentů v audiovizi pak k těmto 12 miliardám je možné připočíst ještě obrat služeb pro zahraniční audiovizuální společnosti - asi 3 miliardy korun (80 milionů US dolarů/85 milionů EURO) a jedna miliarda investovaná do výroby reklam. (Nevím přesně, zda v těch třech miliardách jsou peníze vynaložené pouze na výrobu filmů, nebo je v tom i cestovné a hotely zahraničních členů štábů apod.)

Takže celkový obrat audiovize v České republice se dá odhadnout asi na 16 miliard korun, to je asi 450 miliónů EURO - tedy dva, možná tři hollywoodské blockbustery třídy Titanic včetně jejich marketingových nákladů. Jak je vidět, tato země je malá nejen rozlohou, ale i svými zdroji.

5. - 6. 10. 2000: referát prof. Milana Šmída, přednesený na pracovní skupině semináře "Audiovizuální politiky a kulturní rozmanitost v rozšířené Evropě" ZDE

Článek vychází ve zkrácené verzi ve čtvrtek v týdeníku Ekonom

                 
Obsah vydání       16. 11. 2006
18. 11. 2006 Blairovo přiznání, že je Irák "katastrofa", vyvolalo v Británii mediální bouři
19. 11. 2006 Topolánek dostal na kongresu většinu Štěpán  Kotrba
16. 11. 2006 Levičákův příslib zdeprimovaným konzervativcům Michael  Moore
18. 11. 2006 Jsem rád, že si politici uvědomili, že je demokracie založená na kompromisu Jan  Čulík
18. 11. 2006 Topolánek plive na demokracii Boris  Cvek
19. 11. 2006 Objevil Ameriku Miloslav "Kraken" Junek
17. 11. 2006 Nežná? Revolúcia? Lucia  Mrázová
18. 11. 2006 Sedmnáct let... aneb za tři roky to bude dvacet let Ladislav  Žák
17. 11. 2006 Za nekrology Pavel  Kopecký
17. 11. 2006 Kód elektronického pasu lze rozbít do 48 hodin
18. 11. 2006 Jak je tomu s "nadstranickou nezávislostí v dobrých médiích" Jan  Čulík, Darius  Nosreti
17. 11. 2006 O cenzuře a odpovědnosti České televize Nikolaj  Savický
19. 11. 2006 Propagandisté vpřed! Martin  Vadas
18. 11. 2006 Veřejná služba v rukou cenzorů Janečka, Lamberta, Savického, Baumruka a dalších Martin  Vadas
19. 11. 2006 Způsob páně Vadasovy argumentace mi stačí Jan  Čulík
18. 11. 2006 Jiný kraj, jiný mrav
16. 11. 2006 Mletí Mlynáře na pokračování Zdeněk  Jemelík
17. 11. 2006 Agitky Českých médií už netáhnou, není divu Štěpán  Kotrba
17. 11. 2006 Česť, sláva a hanba Gustáva Husáka Eduard  Chmelár
17. 11. 2006 Polistopadová doba..., téměř bez vtipů Vladislav  Černík
16. 11. 2006 Je Jandák poslancem ČSSD nebo ODS? Štěpán  Kotrba
16. 11. 2006 Báseň veskrze koaliční - S dvojím smyslem Jan Jeník z Bratřic
17. 11. 2006 Sedmnáctý po sedmnácté Stanislav  Křeček
17. 11. 2006 Citát dne - včerejšího
17. 11. 2006 Ségolène Royal zvítězila v primárkách Socialistické strany Simone  Radačičová
17. 11. 2006 Ségolène a Nicolas: nová Francie? Boris  Cvek
17. 11. 2006 17. listopad 1989 v Britských listech po deseti letech
16. 11. 2006 Jaká byla role agenta Zifčáka?
16. 11. 2006 Proč se ODS chce znemožnit Boris  Cvek
16. 11. 2006 Nedohoda versus dohoda Jiří  Pehe
18. 11. 2006 Dopis nestranného publicisty místopředsedkyni ODS Bohumil  Doležal
18. 11. 2006 Citáty dne - z kongresu ODS
16. 11. 2006 Televize, kam se podíváš Štěpán  Kotrba
16. 11. 2006 Ze života hmyzu Wenzel  Lischka
16. 11. 2006 První den anglické televize Al Džazíra
16. 11. 2006 Smrtelný sen žen proti ideálu mužů, aneb Nebylo to vlastně trestné Uwe  Ladwig
16. 11. 2006 Životopis Karla Kryla
16. 11. 2006 Klimtova kniha o Krylovi je výborná Martin  Štumpf
16. 11. 2006 Spotřeba nade vše Jan  Polívka
16. 11. 2006 Ropák se vzepřel, ropák vyhrál
16. 11. 2006 Arogantní jezdci, živící se hovězím Meike  Snijder
16. 11. 2006 Arrogant beef eating horse riders Meike  Snijder
15. 11. 2006 "Kdyby to nevyšlo a vládli Paroubek, Rath a Filip, budu v pozici demokratů z roku 1948"
15. 11. 2006 Havířov: Historie se opakuje, jednou jako drama a podruhé jako fraška Josef  Baxa
15. 11. 2006 "Duopol komerčních televizí" aneb jak je to doopravdy se sirénami trhu bez přívlastků Štěpán  Kotrba
15. 11. 2006 Svetoobčania nechcú prehliadať rozdiely, ale prekonávať ich Eduard  Chmelár
15. 11. 2006 Ponižování účastníků jako metoda vedení správního řízení Aleš  Uhlíř
15. 11. 2006 Boj proti terorismu: Novodobý hon na čarodějnice Jakub  Rolčík
15. 11. 2006 USA: Jak vykročit z kruhu Oskar  Krejčí
15. 11. 2006 Rakouská strana modrých zhnědla Richard  Seemann
6. 10. 2006 Hospodaření OSBL za září 2006
22. 11. 2003 Adresy redakce

Sdělovací prostředky RSS 2.0      Historie >
16. 11. 2006 Televize, kam se podíváš Štěpán  Kotrba
16. 11. 2006 Je Jandák poslancem ČSSD nebo ODS? Štěpán  Kotrba
15. 11. 2006 Tiskový mluvčí televize pracuje jen v pracovní době, a to nepracuje Štěpán  Kotrba
15. 11. 2006 "Duopol komerčních televizí" aneb jak je to doopravdy se sirénami trhu bez přívlastků Štěpán  Kotrba
9. 11. 2006 Zpravodajství ČT k americkým volbám   
30. 10. 2006 Potůček a jeho Dolina pod Tatrami Štěpán  Kotrba
30. 10. 2006 Další volební podraz ČT 1. Jak dlouho ještě? Stanislav  Křeček
30. 10. 2006 Verejnoprávne médium považujem za najprofesionálnejšiu formu mediálnej inštitúcie Radim  Hreha
28. 10. 2006 Kubiceho denunciační prefabrikát: volby skončily, proboha zapomeňte Štěpán  Kotrba
26. 10. 2006 Soukromá rádia se už také vydávají cestou multimedializace Štěpán  Kotrba
25. 10. 2006 Dialog U husy, noviny, volby a vynikající výkon ČT Alex  Koenigsmark
23. 10. 2006 Citát dne - včerejšího   
20. 10. 2006 Google: Koho zajímá Havel a koho zajímá Bush Štěpán  Kotrba
19. 10. 2006 Rada STV volí ředitele Štěpán  Kotrba
19. 10. 2006 Australská liberalizace mediálního trhu Štěpán  Kotrba

Digitalizace sdělovacích prostředků RSS 2.0      Historie >
16. 11. 2006 Televize, kam se podíváš Štěpán  Kotrba
16. 11. 2006 Je Jandák poslancem ČSSD nebo ODS? Štěpán  Kotrba
31. 10. 2006 Nepleťe si internet se sítí elektronických komunikací Štěpán  Kotrba
30. 10. 2006 Potůček a jeho Dolina pod Tatrami Štěpán  Kotrba
26. 10. 2006 Soukromá rádia se už také vydávají cestou multimedializace Štěpán  Kotrba
23. 10. 2006 Citát dne - včerejšího   
20. 10. 2006 Google: Koho zajímá Havel a koho zajímá Bush Štěpán  Kotrba
19. 10. 2006 Vesmírná superstar Štěpán  Kotrba
19. 10. 2006 Jandák chce zestátnit televizi Štěpán  Kotrba
10. 10. 2006 10. 10. 2010 - hysterie na Invexu Štěpán  Kotrba
14. 9. 2006 Digitalizace: Další plán bude v říjnu Filip  Rožánek
25. 8. 2006 Plán digitalizace? Možná koncem roku Filip  Rožánek
23. 8. 2006 Rozvrat současných mediálních jistot Štěpán  Kotrba
23. 8. 2006 Smutný konec kazeťáku Štěpán  Kotrba
17. 8. 2006 Zastaralý formát? Ne. Nova vzdala boj o politickou diskuzi Štěpán  Kotrba

Tak trochu jiná reality show Odhalení RSS 2.0      Historie >
16. 11. 2006 Televize, kam se podíváš Štěpán  Kotrba
9. 11. 2006 Odhalení opět v Dobrém ránu s Českou televizí , dnes CHAT   
16. 1. 2006 Reality show Odhalení: Melouny dostal Richard Štěpán  Kotrba
6. 1. 2006 Gorily Českého rozhlasu v BBC   
4. 1. 2006 Odhalení: budou v dnešních hlavních zprávách BBC World Štěpán  Kotrba
13. 12. 2005 Reality show Odhalení: Paroubek se setkal s Richardem Štěpán  Kotrba
1. 12. 2005 Stále stejná, režimem povolená a regulovaná hra Michal  Vimmer
15. 11. 2005 Reality show Odhalení: víkend aneb dámská rvačka o sex Štěpán  Kotrba
12. 11. 2005 Reality show Odhalení: začíná soutěž ne o deset, ne o jedenáct, ale o rovných dvanáct melounů Štěpán  Kotrba
11. 11. 2005 Reality show Odhalení: samci bez koulí vřeští, samci s koulema jsou v klidu Štěpán  Kotrba
10. 11. 2005 Reality show Odhalení: Mojo, vidí tě celá Amerika! Štěpán  Kotrba
9. 11. 2005 Reality show Odhalení: druhý den aneb jak je dobré míti dvě ženy Štěpán  Kotrba
8. 11. 2005 Gorily: nikdy jsme nepředstíraly, že nejsme nahé Karel  Moudrý
8. 11. 2005 Reality show Odhalení: premiéra na ČT 24 na pozadí bojující Francie Štěpán  Kotrba
7. 11. 2005 Reality show Odhalení je parodie!! Jan  Čulík