26. 10. 2006
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
NOKIA - telefon, televize nebo rádio?
26. 10. 2006

Soukromá rádia se už také vydávají cestou multimedializace

NOKIA - telefon, televize nebo rádio?

V pondělí 23. 10. 2006 vyšlý časopis pro reklamu Strategie dostál svému názvu. Zveřejnil článek Radka Pešouta, ve kterém se prezentují soukromí provozovatelé, jejichž činnost se začíná dotýkat nových digitálních technologií - internetu, televize, multimédií.

Článek plný opožděného soukromopodnikatelského prozření.

Koncern MAFRA provozuje rozsáhlý internetový portál iDnes, který dnes dělá vrásky České tiskové kanceláři tím, že zveřejňuje rozsáhlejší, mnohdy kvalitnější a téměř vždy rychlejší zpravodajství než ČTK. Mafra koupila hudební televizi Óčko (IPTV, DVB-S, DVB-C, DVB-H), pořídila si vlastní internetovou zpravodajskou televizi iDNES.TV, pojala do mediální rodiny i rádio. Francouzská mediální skupina Lagardere Active Radio International, v Česku řízená mediálním podnikatelem Michelem Fleischmanem (mimo jiné Evropa 2, Frekvence 1) také oznámila vstup na pole televizního obsahu. ČTK dnes běžně chodí na tiskové konference vybavena videokamerou.

Stanislav Holec, ředitel multimediální divize Mafra, je podle Pešouta přesvědčen, že to "dnešní" rádio je na ústupu. Heslem dneška je audio podcasting, heslem zítřka bude videopodcastig. Další distribuční cestou je internet a kombinace zvuku a obrazu, tvrdí autor článku Radek Pešout . A má pravdu.

Obdobně se vyjadřuje v článku ve Strategii Tomáš Němčanský, tiskový mluvčí skupiny Stamford Managing:

"Nijak nezpochybňuji možnosti, které s sebou nové technologie přinášejí, a vliv, který budou mít především na mladou generaci. Vývoj rádia se však vydá dvojím směrem - na jednu stranu bude nadále uspokojovat potřeby konzervativnějších posluchačů, kterým bude obsah a možnosti jeho distribuce tradičními způsoby vyhovovat, a na druhou stranu musí najít způsob, jak oslovit mladou generaci, která je ochotna investovat čas a úsilí nejen do hledání "svého" obsahu, ale i do hledání a zkoušení cest (technologií), jak se k tomuto obsahu dostat."

Holec za skupinu Mafra na tomtéž místě říká:

"Ano, ve strategii setrváváme, ba naopak, po letech úspěšné stabilizace našich internetových aktivit jsme na startu období naší další významné expanze. Připravujeme projekty, které jsou tady, ale i v Evropě, nevídané."

Ještě před několika roky se dívali kapitáni soukromého mediálního průmyslu na digitalizaci pohrdlivě a s despektem.

Každá liška chválí svůj ocas, než jí ho někdo uřízne

V dnešním experimentátorovi s novými technologiemi je ale skryt potenciál věrného konzumenta pro dny příští. Zlatý důl. Přichází čas vzdělávání budoucích diváků a posluchačů. Co se v mládí naučíš... Buď to bude porno a gambling, nebo informovanost a vzdělání. Knowledge society v české praxi. Stejně jako textové sebechvalně propagující se informace na internetu vystřídaly nejdříve statické, posléze animované reklamní obrázky, aby je vystřídaly vzápětí stále dokonalejší a rafinovanější technologie vnucování spotřeby, dnes je nejen obsah sám, ale i reklama multimediální a interaktivní, případně kontextuální. A jedině taková je účinná. A jedině takový obsah je zajímavý. Je jasné, že trh technologicky progresivně naladěných čtenářů, posluchačů a diváků si nechce žádný z komerčních poskytovatelů mediálního obsahu ujít. Záměrně říkám poskytovatelů mediálního obsahu a nikoliv postaru - televizí, rádií, novin. Záměrně proto, že stejně jako je tomu například v Českém rozhlase, který své samostatné internetové stránky s textovým i obrazovým zpravodajstvím a psanou publicistikou spustil v roce 1999, i portál iDnes nabízí nejen "noviny", ale vlastní "televizi", vlastní audio, vlastní zprávy i reportáže, hry i seznamku. Nikoliv za peníze, jako tomu bývá ještě dnes - zvláště v německých zemích či v Americe, ale ve shodě v většinou evropských zemí jako volně dostupný obsah. V případě iDnes mnohdy nezávisle na tištěných denících Mladá fronta Dnes či Lidové noviny.

Mafra se vydala stejnou cestou, jako kdysi Guardian, BBC či ARD, které byly vzorem pro multimediální web Českého rozhlasu. Kombinace všech médií do jednoho multimediálního publishing housu.

Britský deník Guardian dnes nenabízí pouze mirror tištěné verze, ale daleko širší obsah - a na rozdíl od tištěného deníku o nepříliš vysokém nákladu se stal globálním zpravodajským a publicistickým médiem.

Globální producent mediálního obsahu BBC, která využila synergických efektů spojení televize a rádia v jedné firmě s veřejnoprávním statusem, dnes nabízí na internetu multimediální obsah v takové podobě, že mnohdy nerozeznáte, kde začíná a kde končí rádio a kde začíná něco, co není televizí i když obraz někdo natočil videokamerou. Hry, hlavolamy, vzdělávací animace, zábavné multimediální hříčky, ale i knihy a CD nebo DVD v podání BBC jednou seznamují návštěvníka internetových stránek s Eskymáky a vědci uprostřed polární noci, jindy zase ukazují, jak se rozšiřuje poušť a pohlcuje oázy. Výchova se zde snoubí se zábavou a informace přijímá divák v tom rozsahu, jaký je jeho zájem. Stejně tak multimediální a interaktivní je National Geographic - od map NASA přes časopis k videu či knihám.

Skončil čas diktátu programových ředitelů, dnes vládne médiím posluchač a divák

Vkus vedoucích programových pracovníků ovlivnil (mnohdy tragicky) celou jednu generaci diváků či posluchačů. Vzpomeňme na invazi násilí a vypjatého individualismu v animovaných pohádkách pro děti během devadesátých let minulého století. Ninja želvy, Strýček Skrblík a Kačeři - tyto animované série určovaly a ničily vkus celé jedné generace českých dětí. A bylo jedno, zda na Nově Vladimíra Železného nebo v České televizi. Namísto "socialistických", ale hluboce lidských králíků Boba a Bobka, kluků Bolka a Lolka, Víly Amálky, Rumcajse či Krtečka, Maxipsa Fíka, namísto plyšových medvědů či Trnkových pohádek. Vzpomeňme na nablblé estrády o deset let dříve. Kankán v socialistickém balení byl nestravitelný. Ein Kessel Buntes. Stejně tak nyní každý večer čeká diváky všech televixí jeden úchyl, který někoho rozporcuje, aby ho pak honil jiný úchyl - s policejním odznakem. Vtlouká se nám do hlav, že úchyla může dopadnout jen někdo, kdo chápe jeho psýché. Stejně tak se nám vtlouká do hlav, že doktor se svérázným, až žalovatelným smyslem pro humor je tím nejlepším lékařem a cynismus k soukromé nemocnici patří. Několik lidí a jejich vkus určovalo a někde ještě dodnes určuje ve filmu, televizi i rádiu, co se nakoupí, vyrobí, nadabuje či otitulkuje. Drzost s jakou rozhodovali a rozhodují, nemá zpětnou vazbu. Některí padli spolu s režimem, který byl slepý. Jiné to čeká.

Dnes je totiž nabídka obsahu nepřeberná. Ani jeden programový ředitel či hudební dramaturg nemá patent na rozum a dokonce už ani nerozhoduje jeho individuální vkus. Prakticky začínají být tito filtrátoři vkusu zbyteční, pokud nechápou explozi budoucího směřování médií. Dnes už rozhoduje ona masa původních konzumentů, která se hlásí o svá práva vstupovat aktivně do výběru. Spoluurčovat obsah. Vybírat si. Hodnotit. Odmítnout nebo se nadchnout. Přeladit. Vypnout. Nikdo nemůže nikomu nic diktovat, jsa zaštítěn mediálním monopolem. Monopol není. A tak propadákem se může stát něco, co dříve bylo vydáváno za vrchol umění, jsa odůvodňováno k výrobě kamarády kamarádů. Rozhlasová hra je nezajímavá v porovnání s možnostmi domácího kina. Video není vzácností, ale téměř stejně rozšířené jako automatická pračka. Běžná součást domácnosti. Média (CD, DVD) stojí deset korun a méně, rozmnožovací zařízení (vypalovačka) méně než týdenní mzdu. A tak pouhopouhý zvuk stejně jako neilustrovaná kniha "netáhnou". Řešení je nabídnout MEDIAMIX. Vždy to, co donese obsah co nejblíže cíli. Rádio v autě kombinované s GPS a traffic managerem. V práci přehrávač oblíbené hudby jako podkres pracovního dne. Velkoplošná televize s DVD přehrávačem a diskovým recorderem v obýváku večer. A mobilní telefon s MP3 přehrávačem nebo iPod je na cestu do města. Televize do kapsy - mobilní multimedia od T-mobile pak kamkoliv, třebas do lesa...

Nová média a rozmach digitálních technologií překvapila mnohé programové ředitele, kteří se s budoucností nedokáží vyrovnat. Někteří z nich vsadili na třeskuté kameňáky či estrády, jiní na opilce a vulgaritu pornohereček v reality show. Někteří už nejsou programovými řediteli. Jiné to teprve čeká. Budoucnost je nelítostná a zastavit ji nelze. Moderní technologie už nyní slouží potřebám v programové oblasti.

autor je členem Rady Českého rozhlasu

                 
Obsah vydání       26. 10. 2006
26. 10. 2006 Při náletech NATO usmrceny desítky civilistů, včetně žen a dětí
26. 10. 2006 CIA se pokusila umlčet EU ohledně letů s vězni, dopravovanými na mučení
26. 10. 2006 Na ulicích v Budapešti vládnou extremisté
26. 10. 2006 Náš svátek - 28.říjen Daniel  Rovný
26. 10. 2006 Češi zakázali levicový extremismus -- pravicový lze hlásat dál Karel  Dolejší
26. 10. 2006 ■ ■ ■ Zuzana  Vajnerová
26. 10. 2006 Soukromá rádia se už také vydávají cestou multimedializace Štěpán  Kotrba
26. 10. 2006 Michael  Marčák
26. 10. 2006 Britské listy jako hlásná trouba pro propagandu ČSSD Fabiano  Golgo
26. 10. 2006 Pohankova kaše Boris  Cvek
26. 10. 2006 ČSSD se obává, že případ poslance Pohanky je výsledkem vydírání
26. 10. 2006 Pohanka: A je to jasné, proč referendum k základnám neprošlo o jeden hlas Štěpán  Kotrba
26. 10. 2006 Zakázat! Martin  Šaffek
26. 10. 2006 Na Vítkově často tancují i jiní lidé Erhard  Tschernoster
26. 10. 2006 Pane Paroubku, gratuluji! Boris  Cvek
26. 10. 2006 Darwin by se divil Ladislav  Žák
26. 10. 2006 Jak se vzdát ideologických klišé Boris  Cvek
26. 10. 2006 Schröderovi staronoví přátelé, aneb Jak využívat média Uwe  Ladwig
26. 10. 2006 Dalibor Zelený je už dva dny generálným riaditělom Naděžda Vodsloň Chorkovská
26. 10. 2006 Buenos Aires Meike  Snijder
26. 10. 2006 Buenos Aires: La la land Meike  Snijder
25. 10. 2006 Němečtí ministři "věděli o mučicích centrech CIA"
24. 10. 2006 Zakažme bibli a Platóna Ondřej  Slačálek
25. 10. 2006 Kde je Šafr? Fabiano  Golgo
25. 10. 2006 Perm sobě!
25. 10. 2006 Divadla v ohrožení Václav  Dušek
25. 10. 2006 Kreml -- energetický nepřítel? Oskar  Krejčí
25. 10. 2006 Dialog U husy, noviny, volby a vynikající výkon ČT Alex  Koenigsmark
25. 10. 2006 Svalnaté modré gesto Pavel  Pečínka
25. 10. 2006 Přísný Sarkozy Lubomír  Molnár
25. 10. 2006 Je nezbytné zrušit komunisty Bohumil  Kartous
25. 10. 2006 Třída proti třídě Oskar  Krejčí
25. 10. 2006 Morbidita, Fajtl, Lidl, Peřina Oldřich  Průša
6. 10. 2006 Hospodaření OSBL za září 2006

Sdělovací prostředky RSS 2.0      Historie >
26. 10. 2006 Soukromá rádia se už také vydávají cestou multimedializace Štěpán  Kotrba
25. 10. 2006 Dialog U husy, noviny, volby a vynikající výkon ČT Alex  Koenigsmark
23. 10. 2006 Citát dne - včerejšího   
20. 10. 2006 Google: Koho zajímá Havel a koho zajímá Bush Štěpán  Kotrba
19. 10. 2006 Rada STV volí ředitele Štěpán  Kotrba
19. 10. 2006 Australská liberalizace mediálního trhu Štěpán  Kotrba
19. 10. 2006 Jandák chce zestátnit televizi Štěpán  Kotrba
19. 10. 2006 Slovensko: Nad Tatrou sa blýska Štěpán  Kotrba
19. 10. 2006 Vesmírná superstar Štěpán  Kotrba
15. 10. 2006 Václav Moravec selhal   
10. 10. 2006 10. 10. 2010 - hysterie na Invexu Štěpán  Kotrba
3. 10. 2006 Rozhlas, jak ho vidí staří i mladí? Tragédie! Ivo V. Fencl
2. 10. 2006 Byly odposlechy zastrašováním? Jan  Pokorný
30. 9. 2006 Langerovo Watergate: Novinářská inspirace pro politiky Štěpán  Kotrba
29. 9. 2006 České televizi hrozí pokuta za povolební zpravodajství   

Digitalizace sdělovacích prostředků RSS 2.0      Historie >
26. 10. 2006 Soukromá rádia se už také vydávají cestou multimedializace Štěpán  Kotrba
23. 10. 2006 Citát dne - včerejšího   
20. 10. 2006 Google: Koho zajímá Havel a koho zajímá Bush Štěpán  Kotrba
19. 10. 2006 Vesmírná superstar Štěpán  Kotrba
19. 10. 2006 Jandák chce zestátnit televizi Štěpán  Kotrba
10. 10. 2006 10. 10. 2010 - hysterie na Invexu Štěpán  Kotrba
14. 9. 2006 Digitalizace: Další plán bude v říjnu Filip  Rožánek
25. 8. 2006 Plán digitalizace? Možná koncem roku Filip  Rožánek
23. 8. 2006 Rozvrat současných mediálních jistot Štěpán  Kotrba
23. 8. 2006 Smutný konec kazeťáku Štěpán  Kotrba
17. 8. 2006 Zastaralý formát? Ne. Nova vzdala boj o politickou diskuzi Štěpán  Kotrba
2. 8. 2006 Politici, kteří koušou Jaklovou Štěpán  Kotrba
25. 7. 2006 Rozhlas podporuje open source formáty Ogg Vorbis a SMIL Štěpán  Kotrba
25. 7. 2006 Digitální rozkoš Štěpán  Kotrba
25. 7. 2006 Encyklopedický tisk Štěpán  Kotrba

Autorskoprávní "zločiny", vypalovačky a sítě RSS 2.0      Historie >
26. 10. 2006 Soukromá rádia se už také vydávají cestou multimedializace Štěpán  Kotrba
17. 10. 2005 Autorské právo, písmo svaté a veřejná služba Štěpán  Kotrba
20. 6. 2005 Digitalizace: Kdo, když ne my? Kdy, když ne teď? Štěpán  Kotrba