
 
 
 
 
 
 
 

Vlastnická struktura českého mediálního 

trhu s ohledem na globalizační procesy 

 
 
 
 
 
 
 

Analytický materiál k projektu  

„Zkvalitnění mediálního prostředí pro působení 

občanských iniciativ“ 
 
 
 
 
 
 

 
 
 

Institut demokracie pro všechny 

Brno, červenec 2005 

 
 

 

 1



Obsah 

 

1. Úvod: popis a cíle analýzy....................................................................................……..3 

2. Strukturální rámec mediální globalizace............................................................….…...4 

3. Internacionalizace českého mediálního trhu..........................................................……6 

3.1. Televizní trh......................................................................................................…...6 

3.2. Rozhlasový trh................................................................................................……..7 

3.3. Trh s denním tiskem.................................................................................................9 

3.4. Časopisecký trh......................................................................................................11 

3.5. Hudební trh................................................................................................…...…..13 

3.6. Knižní trh.....................................................................................................……..14 

3.7. Filmový trh.....................................................................................................……15 

4. Shrnutí: zahraniční vlastnictví, zahraniční „zájmy“? ........................................……..17 

5. Závěr.....................................................................................................……………..18 

6. Seznam základní literatury a webových stránek........................................………….19 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 2



1. Úvod  
 
 
Česká mediální scéna prošla, podobně jako celá společnost, v 90. letech 20. století 
transformačním procesem, odrážejícím přechod od státně regulované ekonomiky a 
autoritářského režimu k ekonomice volného trhu a pluralitnímu, demokratickému politickému 
sytému. Větší diverzita a také větší (jakkoli v žádném případě ne naprostá) míra nezávislosti 
masových médií na státních orgánech, kterou tato transformace přinesla a jež je obecně 
považována za podstatný předpoklad jakékoli funkční demokratické společnosti, však byla do 
jisté míry „vykoupena“ vzrůstem závislosti médií na ekonomickém systému a jeho 
principech, determinujících povahu médií a znatelně ovlivňujících jejich společenské 
působení, jež je nezřídka terčem kritiky a zdrojem obav o potenciál masových médií sehrávat 
i nadále ony sociálně-politické role, které stály u zrodu moderních veřejností a 
demokratických politických obcí (Habermas, 2000).  
 
Jestliže cílem iniciativy „Média pro demokracii“ je kultivace českého mediálního prostředí, 
tak, aby a lépe reflektovalo potřeby občanské společnosti a poskytovalo oporu pro standardní 
fungování demokratických institucí, je nezbytné zaměřit se na analýzu strukturálního rámce, 
ve kterém je toto prostředí zakotveno, tedy na analýzu vlastnických vztahů a procesů, jež 
formují aktuální podobu českého mediálního trhu. Z nich patří k nejviditelnějším a také 
nejvíce komentovaným proces, respektive procesy globalizace, jež vtahují českou mediální 
scénu do mezinárodních kontextů a do víru trendů, jež zasahují značnou část světa. Jejich 
stručnému představení bude věnována úvodní část textu; následující analýza se pak zabývá 
tím, jak se tyto globální trendy odrážejí na vlastnických poměrech v nevýznamnějších 
sektorech mediálního trhu České republiky (televizní, rozhlasový, hudební, filmový, knižní, 
novinový a časopisecký). Jedním z cílů analýzy bude přitom poskytnout odpověď na otázku, 
do jaké míry jsou česká většinová média co do vlastnické struktury stále převážně „národní“, 
a do jaké míry jsou součástí procesů globalizace mediálního průmyslu. Materiál si současně 
neklade nárok na kompletní pokrytí celé mediální mapy České republiky, ani všech procesů, 
které se v jejím rámci odehrávají, což by byl úkol několikanásobně přesahující ambice 
projektu Institutu demokracie pro všechny i kapacitu výzkumného týmu.1 Dynamika 
mediálního trhu současně způsobuje, že konkrétní údaje, které se v tomto textu podařilo 
shromáždit, mohou být v horizontu několika měsíců, ba i týdnů nebo dnů zastaralá. Přesto se 
domníváme, že alespoň dílčí deskripce strukturálního rámce, ve kterém se česká mediální 
scéna nachází (v polovině roku 2005), má pro další diskusi o kvalitě jejích produktů a vlivu na 
fungování občanské společnosti nepostradatelný význam. K analýze tak přistupujeme 
s vědomím výše naznačených limitů, jež se budeme snažit do jisté míry kompenzovat 
průběžnou aktualizací dat na těchto webových stránkách.  
 
 
 
 
 
 
 

                                                 
1 Autorem převážné části tohoto materiálu (jenž vznikl za použití jak internetových pramenů, tak i sekundární 
literatury, publikované k tomuto tématu – viz bibliografie na konci textu) je Mgr. Václav Štětka, doktorand na 
Katedře mediálních studií a žurnalistiky Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně. Přehled situace 
na českém hudebním a knižním trhu zpracoval Mgr. Vít Kouřil, rovněž doktorand na Katedře mediálních studií a 
žurnalistiky FSS MU. 

 3



2. Strukturální rámec mediální globalizace 
 
V oblasti médií se globalizační trendy manifestují v několika dimenzích, z nichž za klíčové 
můžeme považovat technologickou dimenzi (celosvětové šíření komunikačních prostředků), 
strukturálně-ekonomickou dimenzi (internacionalizace/globalizace mediálního průmyslu) a 
dimenzi kulturně-symbolickou (na které dochází ke globálnímu toku a výměně mediálních 
forem, žánrů, obsahů a symbolů, ovlivňujících tvorbu kulturních identit) (viz Štětka, 2002).  
 
Trendy spadající do druhé jmenované dimenze (strukturálně-ekonomické), jež je z hlediska 
této analýzy klíčová, mají úzkou spojitost s procesy liberalizace a deregulace mediálních 
systémů, které byly v audiovizuálním sektoru v západní Evropě (až na drobné výjimky) 
započaty v osmdesátých a ve východní Evropě v devadesátých letech 20.století. Tyto procesy 
vyústily v pád veřejnoprávních, resp. státních vysílacích monopolů a v postupnou dominanci 
komerčního vysílání, a v kombinaci s nástupem kabelového a satelitního vysílání vedly k 
rozsáhlé diverzifikaci, resp. segmentaci provozovatelů audiovizuálního vysílání. Zdánlivě 
protichůdným trendem, který má však shodné strukturální příčiny, je postupná vlastnická 
koncentrace, zasahující nejenom audiovizuální sektor, ale také další sektory, zvláště sektor 
tištěných médií. V jeho důsledku se na přelomu 20. a 21.století na světovém mediálním trhu 
etablovalo několik dominantních korporací s globálním rozsahem aktivit a ročním obratem 
převyšujícím deset miliard dolarů; mezi ně v současnosti patří zejména Time Warner (roční 
obrat přes 40 miliard USD), NBC Universal, Walt Disney Company, Viacom, Bertelsmann, 
News Corporation a SONY Entertainment. Vysoká míra horizontální i vertikální 
koncentrace,2 kterou tyto korporace disponují, stejně jako značná technologická konvergence 
jejich produktů,3 usnadňují a urychlují globální toky informací, jež jsou na jednu stranu 
ekonomickými komoditami, na druhu stranu kulturními formami se symbolickým obsahem a 
potenciálem proměňovat či dokonce nahrazovat lokální/národní kulturní identity ve prospěch 
importovaných či hybridních kulturních vzorců.  

To vše vyvolává ze strany národního státu reakce, kterými se snaží posílit svoji autoritu 
v oblasti ochrany národního mediálního trhu, a to jak prostřednictvím samostatných aktivit na 
podporu například národního audiovizuálního průmyslu (např. Fond na podporu české 
kinematografie), tak prostřednictvím multilaterálních dohod, jakou je například směrnice 
Evropské komise „Televize bez hranic“ (1989, 1997). Extrémním projevem snahy o ochranu 
národního vysílacího prostoru je potom zákaz příjmu satelitního vysílání, praktikovaný 
(s nevelkými úspěchy) např. v Singapuru, Malajsii či Iránu. Jiná forma reakce na příliv 
globálních kulturních komodit a symbolů může mít naopak spontánnější podobu a projevovat 
se v podobě diváckých preferencí lokálních resp. národních audiovizuálních produktů. Tento 
trend je dokumentovaný v poslední době v různých částech světa – v řadě evropských států 
četně České republiky, v Indii, v arabském světě i v Latinské Americe – a do značné míry 
zpochybňuje pojetí, jež klade rovnítko mezi globalizací a „západním“ (či jen americkým) 
kulturním imperialismem, neodvratitelně homogenizujícím rozmanité lokální kultury do 
podoby jednotné kultury globální. Důležité nicméně je, že tento „zpětný tok“ (reverse flow), o 
                                                 
2 Horizontální koncentrací rozumíme vlastnickou integraci několika do té doby konkurenčních společností, 
podnikajících ve stejném sektoru mediálního průmyslu (například fůze vydavatelů denního tisku). Vertikální 
koncentrace označuje proces, kdy jeden podnikatelský subjekt přebírá vlastnickou kontrolu nad různými 
stupněmi produkce a distribuce daného mediálního produktu (například ovládnutí firmy na distribuci 
periodického tisku společností vydávající deníky či časopisy). Dalším typem je pak koncentrace diagonální, 
slučující mediální společnosti působící v různých typech sektorů (např. televizní a časopisecký trh).  
3 Technologická konvergence (resp. synergie) znamená sbližování mediálních technologií do takové podoby, 
která usnadňuje produkci a distribuci napříč různými sektory. V současnosti se projevuje nejčastěji jako 
digitalizace, díky níž lze stejný produkt (například hudební videoklip) prodávat paralelně na hudebním trhu, na 
internetu (iTunes) nebo na trhu s mobilními telefony.  

 4



němž se při popisu současných globálních komunikačních trendů řada autorů zmiňuje, 
vyvolává opětovnou reakci globálního kulturního průmyslu, jehož představitelé v dalším 
„kole“ vyvíjejí subtilnější strategické a marketingové techniky, snažící se o cílenou 
„lokalizaci“ svých globálních produktů – ať již se jedná o diverzifikaci dříve jednotných 
vysílacích schémat pro různé regiony či dokonce státy (jako v případě globálních stanic CNN, 
MTV, HBO, aj.), anebo o prodej licencí na různé typy soutěžních pořadů a reality show (Kdo 
chce být milionářem?, Big Brother, SuperStar, Survivor apod.), které si národní stanice 
„naplní“ lokálním obsahem – což se v praxi do značné míry překrývá s teoretickou koncepcí 
„glokalizace“ jako průniku globálního a lokálního, kterou popisuje americký sociolog Roland 
Robertson (1995). 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 5



3. Internacionalizace českého mediálního trhu 
 
 
3.1. Televizní trh 
 
Tab. 1 – Vlastnické podíly v licenčních společnostech celoplošných českých TV stanic 
Stanice Podíl na publiku 

(15+), 
4.7.-10.7. 2005) 

Držitel 
licence 

Vlastník Podíly 
vlastnictví 

ČT1 23,33 % (televize veřejné služby) 
ČT2 6,47 % (televize veřejné služby) 

CME (USA/Bermudy) 97,5% TV Nova 42,62 % 
Česká spořitelna 1,25% 

  

CET 21 

CEDC GmbH (USA) 1,25% 
TV 
Prima 

21,35 % FTV 
Premiéra 

GES Holding 100% 

Zdroje: Hrvatin – Petkovic (2004), <http://www.mam.cz>, < http://www.ato.cz>,  
< http://www.ceskamedia.cz> 
 
Na českém televizním trhu došlo koncem roku 2004 k výrazné změně, která postihla největší 
celoplošnou stanici TV Nova. Ta byla po sérii dlouhých právních sporů, započatých v roce 
1999 rozchodem tehdejšího ředitele televize Vladimíra Železného s původními vlastníky 
stanice, americkou mediální korporací Central European Media Enterprise (CME), a několika 
následných mezinárodních arbitrážích, v jejichž důsledku zaplatila Česká republika zmíněné 
korporaci zhruba 10 miliard korun, od roku 2003 pod faktickou kontrolou české finanční 
skupiny PPF. Tato skupina ovšem 13.12.2004 prodala 85% svého podílu v holdingu 
společností okolo TV Nova, včetně držitele licence na provozování vysílání, společnosti CET 
21, 4 původnímu majiteli, tedy společnosti CME (ačkoli se v médiích spekulovalo o vážném 
zájmu německého gigantu Bertelsmann). Korporace s americkým kapitálem a sídlem na 
Bermudách, jež je majetkově aktivní v řadě dalších středo- a východoevropských televizí,5 se 
tak vrátila na trh, který byla v důsledku aktivit Vladimíra Železného dočasně nucena opustit; 
licence na vysílání TV Nova do roku 2017 nicméně zaručuje, že si ztrátu, již tak 
kompenzovanou výsledkem mezinárodní arbitráže, více než dostatečně nahradí.  
 
Druhou celoplošnou komerční stanici, TV Prima (založenou r.1994 jako TV Premiéra), 
vlastní domácí podnikatelská skupina, GES Holding, která v roce 2002 získala rovněž lokální 
TV stanici Galaxie, nyní provozující vysílání jako TV Praha a TV Hradec Králové6 
kabelovou stanici Galaxie Sport, jež se uchází o jednu z licencí na provozování digitálního 
vysílání, prodala v červnu 2005 firmě Hartic, s.r.o., vlastněné bývalým majitelem Novy, 
skupinou PPF. 

                                                 
4 Struktura firem „okolo TV Nova“ byla a dosud stále zůstává velmi spletitá. Zmíněné finanční transakce se 
týkaly firmy CET 21 (držitel licence), Česká produkční 2000 (tvorba, distribuce a licencování audiovizuálních 
děl zejména pro TV Nova), Mag Media 99 (mj. zprostředkovatel reklamy na TV Nova) a Erika (poskytování 
audiotextových služeb). 
5 CME provozuje v Chorvatsku televizi Nova TV (sledovanost 25%), v Rumunsku televize Asaca a PRO TV 
(sledovanost dohromady 22%), na Slovensku televizi Markíza (sledovanost 45,8%), ve Slovinsku stanice POP 
TV a Kanal A (sledovanost dohromady cca 40%), na Ukrajině televizi Studio 1+1 (sledovanost 19,1%) (podle 
http://www.ceskamedia.cz).  
6 V době dokončování této analýzy byla situace kolem budoucnosti vysílání obou těchto stanic nejasná; podle 
informací ČTK se vlastník, firma GES Holding, chystala tyto stanice zrušit a ušetřené peníze investovat příprav 
digitalizace TV Prima. 

 6

http://www.ato.cz/
http://www.ceskamedia.cz/
http://www.ceskamedia.cz/


 
Zahraniční kapitál je kromě TV Nova v současnosti dále přítomen na kabelovém a satelitním 
televizním trhu, kde vyvíjí své aktivity globální „jednička“, mediální gigant Time-Warner, 
prostřednictvím divize HBO Central Europe, na níž se vlastnicky podílejí ještě další americký 
koncern Walt Disney Company a japonské Sony. HBO realizuje typickou „glokalizační 
strategii“, tj. nabízí lokalizované podoby svých globálních produktů. V tomto případě jsou to 
čtyři kompletní kabelové programy češtině – filmové kanály HBO a HBO2, dokumentární 
Spektrum a kanál pro děti a mládež Supermax.7 Spíše na lze zmínit, že zahraniční vlastníci 
kontrolují tři nejvýznamnější kabelové společnosti v České republice, a to UPC Česká 
Republika (dominantní poskytovatel kabelového a internetového připojení; z poloviny 
vlastněná jedním z nejexpanzivnějších telekomunikačních koncernů současnosti, americkým 
Liberty Media),8 Intercable CZ (vlastněn holandskou telekomunikační společností KPN) a 
TES Media – součást Central Europe Cable Holdings, vlastněné americkou společností ING 
Baring. 
 
 
 
3.2. Rozhlasový trh 
 
Tab. 2 – Vlastnické podíly v licenčních společnostech celoplošných českých rozhlasových 
stanic (resp. sítí) 
Stanice Poslechovost

07--12/2004) 
Držitel 
licence 

Vlastník (vlastníci) Podíl 
vlastnictví 

ČRo 1 – 
Radiožurnál 

896 000 (rádio veřejné služby) 

ČRo 2 - Praha 363 000 (rádio veřejné služby) 
Eurocast GmbH Radio 
Venture & Management 
(SRN) 

66,7% Radio Impuls 782 000 Londa s.r.o. 

Ivan Baťka 33,3% 
Frekvence 1 852 000 Frekvence1 

a.s. 
Lagardère Media (FRA) 100% 

Evropa 2 667 000 Evropa2 a.s. Lagardère Media (FRA) 100% 
Zdroje: Hrvatin – Petkovic 2004, <http:\\www.mam.cz>, <http:\\www.justice.cz>, <http:\\www.louc.cz> 
 
 
Také na českém rozhlasovém trhu, zahrnujícím více než 70 stanic (čtyři celoplošné a 11 
regionálních stanic veřejnoprávního Českého rozhlasu, dvě celoplošné soukromé stanice, 
Frekvence 1 a Impuls, jednu celoplošnou soukromou síť – Evropa 2 – a 64 terestricky 

                                                 
7 Filmový kanál HBO, patřící koncernu Time-Warner, vysílá podle internetových stránek společnosti (<http:// 
www.hbo.cz>) ve dvanácti jazykových či titulkovaných verzích ve 45 zemích světa. V ČR zahájil vysílání v roce 
1994.   
8 Podle oficiálních webových stránek firmy (<http:\\www.upc.cz>) je UPC Česká republika dceřinou společností 
UGC Europe, Inc., v níž má 50% podíl jeden z nejdynamičtějších mediálních koncernů na světě, americká 
společnost Liberty Media. UPC je činná na 17 evropských trzích; v květnu 2002 měla 8,5 milionů odběratelů. 
V České republice poskytuje služby kabelové televize, satelitní televize UPC Direct a vysokorychlostní internet 
chello pro více než 400 000 domácností. Jejím prostřednictvím se k divákům dostávají i některé další česky 
mluvené kanály v zahraničním vlastnictví, jako dokumentární televizní programy Discovery či Animal Planet, 
dětský televizní program FoxKids, založený koncernem News Corp. Ruperta Murdocha, avšak od roku 2001 
patřící koncernu Walt Disney Company. 
 

 7



vysílajících, licencovaných lokálních/regionálních stanic) je přítomnost zahraničního 
vlastnictví patrná. Všechna tři komerční celoplošná rádia, jež zároveň okupují druhou až 
čtvrtou příčku v žebříčku poslechovosti za veřejnoprávní stanicí Český rozhlas 1 – 
Radiožurnál a dohromady si rozdělují na 30 % rozhlasového trhu, patří zahraničním 
vlastníkům. Evropa 2 (první komerční stanice v bývalém Československu) a Frekvence 1 jsou 
součástí francouzské mediální skupiny Lagardère Media. Stanice Impuls (dříve Alfa, resp. 
Nová Alfa) je provozována konsorciem pěti východoněmeckých rozhlasových vysílatelů 
s názvem Eurocast Radio Venture & Management GmbH (podle Milana Šmída je hnacím 
motorem tohoto konsorcia firma Privater Sächsischer Rundfunk z Lipska).9 Také třetí největší 
soukromá rozhlasová skupina, síť lokálních stanic Kiss, je v držení zahraniční společnosti, a 
sice Radio Investmens N.V.10

Důležitou pozici na rozhlasovém trhu zaujímají tzv. mediazastupitelství (sales house), sítě 
zabývající se prodejem reklamního prostoru v rádiích. Tento sektor trhu, donedávna rozdělený 
na čtyři hlavní hráče, vlastnicky aktivní i v samotných regionálních stanicích – MMS, RRM, 
RadioNet a ARBOmedia – se od června 2005 zúžil na tři hlavní mediazastupitelství, když síť 
Media Marketing Services (MMS) převzala zastoupení rádií provozovaných společností 
Radio Investments / Metromedia (tj. zejména síť rádií Kiss),11 do té doby zastupovaných 
firmou RadioNet National, která tímto přestala coby reklamní síť působit. Tento krok 
znamená, že Media Marketing Services s.r.o., společnost patřící do dravé mediální skupiny 
Stamford Managing (se zahraniční majetkovou účastí)12 se nejen stala dominantním 
poskytovatelem reklamního prostoru na českém rozhlasovém trhu (podíl jí zastupovaných 
stanic na celkové poslechovosti je 41,3 %), ale současně si prakticky zajistila monopol 
v segmentu lokálních a regionálních stanic. Druhá největší reklamní síť, mediazastupitelství 
Radio Regie Music, patřící francouzskému gigantu Lagardère, totiž poskytuje reklamní servis 
pro změnu celoplošným soukromým stanicím, tedy kromě „domovských“ Frekvence 1 a 
Evropy 2 také Rádiu Impuls (souhrnná poslechovost 30,8 %). Třetím dominantním 
mediazastupitelstvím je firma ARBOmedia.net, stoprocentně vlastněná mnichovskou 
ARBOmedia AG; tato firma zastupuje obě veřejnoprávní média, tedy Český rozhlas i Českou 
televizi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
                                                 
9 <http:\\www.louc.cz\01\630123d.html> 
10 Společnost Radio Investments N.V. je sice registrovaná Nizozemí, ale její vlastník, Denis O’Brien, je irským 
občanem. Tato společnost má v podniku Radio Investments s.r.o.; podíl 65%. Zbytek je rozdělen mezi dvě 
soukromé osoby - Radovana Vaškoviče (jednatel) a Pavla Ťahana.   
11 Radio Investments s.r.o. a Metromedia Inc. jsou majetkově propojené osobou vlastníka, irského podnikatele 
Denise O’Briena. Obě společnosti v České republice vlastní podíly v jedenácti rozhlasových stanicích - Kiss 98 
FM, Kiss Proton, Kiss Delta, Kiss Jižní Čechy, Kiss Hády, Kiss Publikum, Kiss Morava, Radio Beat, Radio 
Jizera, Country Radio a Radio 1.
12 Media Marketing Services zastupuje 56 lokálních a regionálních rozhlasových stanic sdružených v rozhlasové 
síti MMS Radio Network. MMS je součástí skupiny Stamford Managing, která se podílí na vysílání jedenácti 
rozhlasových stanic – Rádio Agara, Rádio Blaník Jižní Morava, Radio Crystal, Rádio Děčín, Rádio Fajn, Radio 
Labe, Rádio Most, Radio North Music, Rádio OK, Rádio Olympic a Rádio Vysočina. Jediným akcionářem firmy 
Stamford Managing je City Project, spol s r.o.; ta je z 50% vlastněna britskou firmou Ziptrex Ltd.a firmou Akont 
Holding Corp. se sídlem na polynéském ostrově Niue.

 8



3.3. Trh s denním tiskem  
 
Tištěná média v České republice jsou v současné době až na ojedinělé výjimky kontrolována 
zahraničními majiteli; měřeno podle průměrného prodaného nákladu vydávají více než 87% 
českého denního tisku společnosti v zahraničním vlastnictví. Pro segment denního tisku je 
současně příznačná vysoká míra vlastnické koncentrace,13 přičemž v případě regionálního 
tisku se jedná o faktický monopol. 
 
Tab. 3– Vlastnická struktura trhu s českým denním tiskem 
Deník Prodaný 

náklad  
(červenec 
2004, denní 
průměr) 

Vydavatel Vlastník (vlastníci) Podíly 
vlastnictví 

Blesk 534 905 Ringier ČR, 
a.s. 

Ringier Nederland B.V.  
(Švýcarsko) 

100% 

Deníky 
Bohemia + 
Deníky 
Moravia 

426 889 Vltava-Labe-
Press, a.s. 

Passauer Neue Presse 
(SRN) 

100% 

Rheinisch-Bergische 
Verlagsgesellschaft (SRN) 

74% Mladá fronta 
DNES 

306 632 Mafra Media, 
a.s. 

MAF, a.s. (ČR) 26% 
Zdeněk Porybný 91,4% Právo 180 350 Borgis, a.s. 
Drobní akcionáři 8,6% 
Pressinvest a.s. (100% 
vlastněn společností RBVG 
(SRN)) 

96,93% 
 

Lidové 
noviny 

64 523 Lidové noviny, 
a.s. 

Small shareholders 3,07% 
Sport 72 173 Ringier ČR, 

a.s. 
Ringier Nederland B.V.  
(SUI) 

100% 

Handelsblatt – Dow-Jones 
Investments B.V. (SRN, 
USA) 

77,5% 

ČTK (ČR) 10,6% 

Hospodářské 
noviny 

64 984 Economia, a.s. 

Drobní akcionáři 11,6% 
KSČM ? (většina) Haló noviny ? 

(49 000  
čtenost) 

Futura, a.s. 
Drobní akcionáři ? 

Zdroje: Hrvatin – Petkovic 2004, Čelovský 2002, <http:\\www.mam.cz>, <http:\\www.justice.cz>, 
<http:\\www.uvdt.cz> 
 
 
 
 

                                                 
13 Pro determinaci stupně koncentrace jistého průmyslového odvětví – tedy včetně mediálního průmyslu – se 
používají různé míry; David Croteau a William Hoynes (2001) zmiňují  tzv. poměr koncentrace (consentration 
ratio), jež vyjadřuje, jaké procento celkového zisku v daném odvětví se dostává k prvním čtyřem (CR4) anebo 
prvním osmi (CR8) společnostem. O vysoké koncentraci se hovoří, pokud je CR4 vyšší než 50%, resp. pokud 
CR8 přesahuje 75% (Croteau – Hoynes, 2001: 99-100). 

 9



Po sérii dramatických změn, jimiž prošly struktura a vlastnictví denního tisku v 90.letech,14 se 
situace na tomto trhu zhruba v polovině roku 2001 stabilizovala, a to jednak v důsledku 
zúžení konkurence, jednak (údajně) v důsledku dohody dvou hlavních protagonistů, 
německých vydavatelů Passauer Neue Presse (PNP) a Rheinisch-Bergische Druckerei- und 
Verlagsgesellschaft (RBVG) o rozdělení „sfér zájmu“; dohody, kterou někteří kritikové 
označují za kartelovou.15 Jejím výsledkem je situace, kdy prakticky veškerý regionální tisk, 
sestávající ze sítí Deníky Bohemia a Deníky Moravia,16 je v rukou společnosti Vltava-Labe-
Press, vlastněné pasovským vydavatelstvím Passauer Neue Presse,17 zatímco dva ze čtyř 
celoplošných mainstreamových deníků, Mladá fronta DNES a Lidové noviny, většinově 
kontroluje Rheinisch-Bergische Druckerei- und Verlagsgesellschaft (RBVG) se sídlem 
v Düsseldorfu.18 Nejčtenější deník v České republice, bulvární tabloid Blesk, stejně jako 
monotématicky orientovaný Sport, stoprocentně vlastní švýcarská společnost Ringier AG 
(přes Ringier Nederland B.V.). Vydavatelství Economia, vydávající ekonomicky zaměřené 
Hospodářské noviny, většinově vlastní koncern Georg von Holtzbrinck (skrze společnost 
Handelsblatt) v joint-venture s americkou společností Dow Jones & Company. Nepočítáme-li 
tiskový orgán Komunistické strany Čech a Moravy, deník Haló noviny, pak jediným politicky 
nezávislým deníkem, který zůstal v „českých rukou“, je Právo (do roku 1995 Rudé Právo), 
jehož vydavatel, akciová společnost Borgis, patří z více než 90% šéfredaktoru Práva 
Zdeňkovi Porybnému.  
 
 
 
 
 
 
 
 
                                                 
14 Souhrnný přehled vývoje vlastnické struktury českého tisku podává Milan Šmíd v Hrvatin – Petkovic 2004: 
146-154); viz též Čelovský 2002. 
15 Podle Bořivoje Čelovského (2002) k dohodě v červnu 2001 souběžně s prodejem Večerníku Praha a 
moravských a slezských deníků Rovnost, Svoboda, Zlínské noviny a Moravské noviny, do té doby vlastněné 
RBVG, pasovskému vydavatelství Passauer Neue Presse, které tak završilo proces skupování regionálních 
deníků v ČR (započatý v roce 1991). Podle Milana Šmída (in Hrvatin – Petkovic 2004: 152) výměnou za tento 
prodej RBVG dostala 20% podíl v další německé mediální společnosti, POL-Print Medien GmbH. 
16 Jediným regionálním deníkem v ČR, vycházejícím mimo koncern Vltava-Labe-Press, je jihomoravský Nový 
život, vydávaný Moravským novinovým nakladatelstvím, a.s., v nákladu cca 22 000 výtisků 
(<http:\\www.mam.cz>). Na trhu regionálních týdeníků, měsíčníků a dalších periodik s delší než každodenní 
periodicitou nicméně existuje poměrně značná diverzita titulů, z nichž většina je vydávána českými vydavateli. 
Jen společnost Český region, mediálně zastupující vydavatele českých regionálních periodik, sdružuje podle 
svých internetových stránek (http://www.ceskyregion.cz/index1.asp) na čtyři desítky týdeníků a čtrnáctideníků, 
vycházejících na území 39 bývalých okresů České republiky; jejich souhrnný náklad činí více než 300 000 
výtisků a čtenářská obec je odhadována na jeden milion. Z tohoto důvodu tak například Jiří Ullmann, vydavatel 
regionálního periodika Nové Posázaví, v reakci na titul knihy Bořivoje Čelovského „Konec českého tisku“ 
(2002) soudí, že „…ne vše okolo regionálního tisku je tak černé a katastrofické, jak je veřejnosti líčeno a konec 
českého regionálního tisku se rozhodně neblíží“ (<http://www.blisty.cz/art/8897.html>). 
17 Vltava-Labe-Press vlastní kromě 54 regionálních Deníků Moravia/Deníků Bohemia, kopírujících strukturu 
bývalých krajských deníků ÚV KSČ, také pražský deník Večerník Praha. Aktivity společnosti zasahují i do 
jiných než mediálních oblastí – vlastní například největší český fotbalový klub, Spartu Praha.  
18 Sílu mediální skupiny Mafra dokumentují její nejnovější aktivity: v březnu 2005 otevřela nové sídlo 
vydavatelství (disponující nejmodernější tiskárenskou technikou), v dubnu odkoupila většinový podíl (přes 80%) 
hudební kabelové televizní stanice Óčko, která se chystá požádat o licenci na digitální vysílání. Kromě toho 
Mafra Media kapitálově participuje na pražských rozhlasových stanicích Classic FM a Expres a vydává hudební 
časopis Filter. Mafra se tak stává „ukázkovým“ horizontálně (Lidové noviny, Mladá fronta DNES) i vertikálně 
(tiskárny – vydavatelství – podíl na distribuci denního tisku) koncentrovaným multimediálním konglomerátem. 

 10

http://www.ceskyregion.cz/index1.asp


3.4. Časopisecký trh 
 
Tab. 4 – Vlastnická struktura českého časopiseckého trhu (dominantní vydavatelé) 
Vydavatel  Vlastník (vlastníci) Vlastnický 

podíl 
Portfolio titulů (výběr) 

Europress, 
k.s. 

Heinrich Bauer Verlag 
(SRN) 

100% Tina, Chvilka pro tebe, 
Rytmus života, Bravo, Dívka 

Sanoma 
Magazines 
Praha, s.r.o. 

Sanoma Magazines 
International 
(FIN) 

100% Vlasta, Ring, Květy, Puls, 
Story, National Geographic, 
Praktická žena, Strategie 

Beheer-en 
Beleggingsmaatschappij 
Buka 
(NL) 

50% 

Sanoma Magazines 
International 
(FIN) 

30% 

Stratosféra, 
s.r.o. 

Hearst Holdings, Inc. 
(USA) 

20% 

Esquire, Harper’s Bazaar, Spy, 
Style, Redhot, Speed, Autocar 

Stratosféra, s.r.o. 50% Hearst-
Stratosféra, 
s.r.o. 

Hearst Holdings, Inc. 
(USA) 

50% 
Cosmopolitan, CosmoGirl 

Burda Praha, 
s.r.o. 

Burda Verlag Osteuropa 
GmbH (SRN) 

100% Katka, Burda, Svět ženy, 
Cinema 

Lagardère Media 
(FRA) 

51% Hachette 
Filipacchi 
2000, s.r.o. Komunikace 2000 (ČR) 49% 

Elle, Premiere, Marianne, 
Maxim 

Axel 
Springer 
Praha, a.s. 

Axel Springer Verlag 
(SRN) 

100% Popcorn, Top Dívky, Auto 
Tip, Svět motorů, Playboy 

Springer 
Media CZ, 
s.r.o. 

Cinven & Candovner 
(SRN) 

100% Doprava a silnice, Stavba, 
Automobil revue 

Zdroje: Hrvatin – Petkovic 2004, <http:\\www.mam.cz>, <http:\\www.justice.cz>, <http:\\www.udvt.cz> 
 
 
Časopisecký trh v ČR je početně i vlastnicky diverzifikovanější než trh s denním tiskem, 
drtivá většina vydávaných titulů je nicméně rovněž kontrolovaná zahraničními majiteli. 
Nejvýznamnější postavení na tomto trhu má od roku 2001 finská mediální společnost Sanoma 
WSOY.19 Portfolio jejího vydavatelství Sanoma Magazines Praha s.r.o., slučující bývalá 
vydavatelství MONA, Strategie a Roof,20 zahrnuje tradiční i nově založené ženské a 
společenské časopisy jako Vlasta, Květy, Praktická žena, Ring, Puls, Story, Men’s Health, 
českou verzi mezinárodně vydávaného National Geographic, dále tématické tituly jako 
Koupelna, Kuchyně, Zahrada, marketingový časopis Strategie, Zdravotnické noviny a řadu 
dalších. Zároveň drží 60% podíl v Sanoma Hearst Prague, joint-venture s divizí americké 
korporace Hearst Corp., kontrolující z 50% vydavatelství Stratosféra s.r.o., které vydává tzv. 
                                                 
19 Sanoma WSOY je největší skandinávskou mediální společností a patří mezi pět největších vydavatelů 
časopisů v Evropě. Operuje v 16 evropských zemích; v roce 2003 dosahovala prodejního obratu přes 2,4 
miliardy euro (<http://www.sanomawsoy.fi>).  
20 Tato vydavatelství zakoupila finská Sanoma WSOY od nizozemské společnosti VNU v polovině roku 2001. 

 11



exkluzivní společenské a motoristické časopisy jako Esquire, Harper’s Bazaar, Speed, Style, 
Redhot, Spy, Autocar, Stuff a další. Druhou polovinu podílu ve Stratosféře vlastní od roku 
2002 nizozemská mediální skupina Beheer-en Beleggingsmaatschappij Buka.21 Největším 
konkurentem Sanomy v segmentu ženských časopisů je německý Heinrich Bauer Verlag,22 
jehož vydavatelství Europress produkuje tituly jako např. Žena a život, Tina, Čas na lásku, 
Chvilka pro tebe, Napsáno životem či Rytmus života; dále dívčí časopisy jako Bravo, Bravo 
Girl!, Dívka (jež jsou publikovány uniformně pro ČR, Polsko a Rumunsko). Konkurenci 
Stratosféry představuje vydavatelství Hachette Filipacchi 2000, vlastněné z 51% výše 
zmiňovaným francouzským mediálním konglomerátem Lagardère Media (zbylých 49% drží 
česká firma Komunikace 2000), jež vydává exkluzivní měsíčníky Elle, Premiere, Marianne 
nebo Maxim. Další německý koncern, orientující se tradičně na módní a ženské časopisy – 
Hubert Burda Media – vydává v ČR prostřednictvím vydavatelství Burda Praha s.r.o. více než 
desítku titulů, mezi nimi např. Betynka, Burda, Katka či Svět ženy, ale také třeba prominentní 
filmový měsíčník Cinema. Burda má také poloviční zastoupení v joint-venture Vogel Burda 
Holding (se společností Vogel Medien Gruppe, sídlící ve Würzburgu), jež vlastní 
vydavatelství Vogel Burda Communications, s. r. o., produkující výhradně počítačové 
magazíny (Chip, Level,  Playstation 2, Svět DVD). Největší německý vydavatelský dům, Axel 
Springer Verlag, se v rámci vydavatelství Axel Springer Praha, a.s., zaměřuje zejména na 
mládež (Popcorn, Top dívky) a na motoristy (Svět motorů, Auto Tip); vydává také Playboy. 
Vydavatelství Springer Media CZ, s.r.o. (do roku 2003 BertelsmannSpringer CZ) patří 
v současnosti britské investiční společnosti Cinven & Candovner a vydává řadu tématických 
magazínů, orientovaných na dopravu (Doprava a cesty, Doprava a silnice), stavebnictví 
(Materiály pro stavbu, Stavba), bydlení (Moderní byt, Mozaika, Můj dům, Rodinný dům, Svět 
koupelen, Svět kuchyní) a motorismus (Automobil revue, Autorating, Supermoto). 
Z vydavatelství, činných v sektoru denního tisku, významněji zasahuje svými aktivitami do 
oblasti časopisů Economia a.s. (Georg von Holtzbrinck + Dow Jones & Company), jež 
vydává specializované časopisy zaměřené na finance, marketing, řízení či stavitelství 
(Bankovnictví, Logistika, Media&Marketing, Moderní obec, Moderní řízení, Stavitel), 
přičemž roli „vlajkové lodi“ hraje prestižní týdeník Ekonom. Švýcarský Ringier vydává 
kromě deníků Blesk a Sport také televizní týdeníky TV Plus, TV Revue a Týdeník Televize, a 
také populární společensko-politický týdeník Reflex; časopis Týden byl po dvouletém držení 
prodán v roce 2000 společnosti Mediacop s.r.o., patřící polskému podnikateli se švýcarským 
občanstvím Sebastianu Pawlowskému (Šmíd in Hrvatin – Petkovic 2004: 155).23 Passauer 
Neue Presse vlastní přes Vltava-Labe-Press vydavatelství Astrosat s.r.o., publikující – mimo 
jiné – nejčtenější televizní časopis v ČR, TV Magazín.  
Vydavatelství, nacházející se většinově v „českých rukou“, mají na časopiseckém trhu 
minoritní pozici, snad jen s výjimkou společnosti Computer Press, a.s., která si v segmentu 
počítačových titulů (Computer, Computer Design, Connect!, Digi aj.) vydobyla dominantní 
místo; rovněž Mladá Fronta, a.s., oslovuje svými časopisy pro nejmenší (Sluníčko, 
Mateřídouška), pro mládež (VTM Science, Ikarie) i cestovatele (Lidé a země) nikoli 
nevýznamnou čtenářskou obec. Ze zpravodajských týdeníků patří českým vydavatelům pouze 
Respekt (vydavatelem je R-Presse s.r.o., jejímž majoritním vlastníkem je český kníže Karel 
Schwarzenberg) a Euro (vydává Euronews, a.s., patřící finanční skupině PPF, donedávna 
většinový majitel TV Nova). 

                                                 
21 Nizozemská společnost, zabývající se investicemi v médiích a tiskárnách, odkoupila padesátiprocentní podíl 
ve Stratosféře od jejího spoluzakladatel a jednatel Antonina Herbecka. 
22 Bauer Verlag je tradiční německá mediální skupina se sídlem v Hamburku. 
23 Pawlowski v červnu 2005 odkoupil od mediální skupiny GES (provozovatele TV Prima) časopis Mladý svět, 
avšak jen proto, aby jej zrušil (časopis vycházel od roku 1959). Firma Mediacop dále vydává časopisy Instinkt a 
Nedělní svět. 

 12



Kromě zmiňované vysoké míry horizontální koncentrace denního tisku24 existuje na trhu 
tiskovin v České republice také alarmující míra koncentrace vertikální, v níž hrají rozhodující 
roli rovněž zahraniční subjekty. Tato koncentrace se týká vlastnického propojování produkce 
a distribuce tisku. Jediné dvě distribuční společnosti na trhu, První novinovou společnost, a.s. 
(nástupkyni předlistopadové Poštovní novinové společnosti),25 a firmu Mediaprint&Kapa 
Pressegrosso s.r.o.,26 kontrolují dominantní vydavatelé tištěných periodik. Vzhledem k tomu, 
že PNS ovládá více než 75% trhu (<http://www.blisty.cz/2003/6/26/art14535.html>), přiklání 
se řada pozorovatelů k názoru, že v této oblasti hrozí nebezpečí vzniku monopolu, pakliže již 
fakticky nenastal.27  
 
 
3.5. Hudební trh 
 
Po roce 1989 došlo k výrazné proměně vlastnické struktury také v průmyslu populární hudby. 
Státní vydavatelský oligopol firem Supraphon, Panton a Opus vytlačily a nahradily soukromé 
značky jako Popron, Monitor, Tommü records, Bonton, Multisonic a další. Tyto nové firmy 
jednak dovážely světovou produkci a jednak prezentovaly řadu zavedených i nově 
populárních domácích hvězd. Během devadesátých let se pak v tuzemsku etablovaly pobočky 
největších pěti hudebních společností, které cestou odkoupení nebo fúzí postupně ovládly 
domácí hudební trh. Současnému hudebnímu trhu v České republice tak dominují čtyři 
nadnárodní nahrávací společnosti – Sony BMG Music Entertainment, Universal Music 
Group, Warner Music Group a EMI Group. První dvě jmenované firmy jsou součástí 
multimediálních konglomerátů využívajících synergické propagace vlastních produktů. Čtyři 

                                                 
24 Horizontální koncentrací (či integrací) je míněno vlastnické slučování firem v rámci jednoho tržního sektoru. 
Jakkoli se v současné době jedná o prakticky globální trend, jeho rozsah se mezi jednotlivými státy podstatně 
liší. V kontextu výše popsané situace na tiskovém trhu České republiky působí až kuriózně obavy britských 
autorů Boba Franklina a Davida Murphyho, editorů publikace Local Journalism in Context (Routledge 1998), 
znepokojených situací, která nastala na lokálním novinovém trhu v Británii v roce 1996. Tehdy došlo 
k rozsáhlým majetkovým přesunům (třetina lokálních novin změnila majitele), v důsledku čehož je nyní 89% 
lokálního tisku kontrolováno 20 vydavateli, z čehož je 71% pod kontrolou 10 největších společností; největší 
z nich, Trinitry International, má na trhu 13% podíl. 
25 Hlavními akcionáři společnosti PNS jsou podle jejích internetových stránek (www.pns.cz) B.V.Tabora 
(Ringier, 27%), Mafra, a.s. (RBVG, 26,27%), HMK Beteiligungs GmbH (Passauer Neue Presse, 26%). 
Minoritními akcionáři jsou dále Europress, k.s. (Heinrich Bauer Verlag, 11,24%) a Sanoma Magazines Praha 
(Sanoma WSOY, 9%).  
26 Firmu pod původním názvem Mediaprint & Kapa založili v roce 1992 český podnikatel Ivan Kaufmann a 
rakouská společnost K. u K. Medienbeteiligungs GmbH, většinově vlastněná největším německým 
vydavatelským koncernem WAZ-Gruppe a ovládající v Rakousku prostřednictvím firmy Mediaprint značnou 
část tiskového trhu. V roce 2003 se společnost pokusila vydávat deník Impuls (resp. InPuls) coby formátovou 
kopii nejčtenějšího rakouského deníku Neue Kronen Zeitung, projekt však skončil po několika měsících. Na 
konci téhož roku Kaufmann odkoupil podíl rakouské strany, aby jej téměř vzápětí rozprodal několika domácím 
vydavatelům. Sám si prostřednictvím firmy Damika ponechal 32%, zbytek vlastní vydavatelství Stratosféra 
(28%), Hachette Filipacchi 2000 (8,475%), StarPRESS CZ (9,425%), Mediacop (6,75%) a několik dalších 
spolumajitelů. 
27 O monopolizaci distribučního trhu se začalo hovořit v souvislosti se skupováními akcí PNS společnostmi 
VLP, Ringier a Mafra, které dohromady kontrolují více než 80% trhu denního tisku, a následným vypovězením 
smluv těchto společností s distribuční firmou Mediaprint & Kapa. Tato událost, ke které došlo v říjnu 2002, 
vyvolala na trhu nejistotu a od Mediaprint & Kapa začala odcházet i další vydavatelství. Situací, která stejně jako 
výše zmíněné rozdělení trhu s celostátním a regionálním tiskem mezi společnosti VLP a RBVG nese znaky 
kartelové dohody, se z podnětu nevládní organizace Media Observatory zabývala Evropská komise i Úřad pro 
ochranu hospodářské soutěže, žádné podstatné změny však zatím nebylo dosaženo. Viz text prohlášení Media 
Observatory k této situaci na < http://www.blisty.cz/2003/2/11/art12823.html>.   

 13



hudební giganti těží zejména z vertikálně integrovaného systému výroby, rozsáhlých 
distribučních sítí, nákladných promotion kampaní a intenzivního lobbování v médiích.  
Vedle vlastnické koncentrace a faktické oligopolní struktury hudebního trhu je druhou 
klíčovou tendencí dlouhodobá prodejní krize. V ČR trvá od roku 1998 a jejími příčinami jsou 
zejména ilegální pořizování hudebních či hudebně-obrazových nahrávek v digitální podobě a 
relativně vysoká cena oficiálních nosičů. Počet prodaných hudebních nosičů klesl v roce 2004 
pod 4 milióny kusů, tedy poloviční úroveň ve srovnání s rokem 1994. Loňské tržby 1,1 mld. 
Kč jsou pak ve srovnání s nejúspěšnějším rokem 1997 (2,9 mld. Kč) pouze třetinové. Podle 
průmyslové organizace IFPI v roce 2004 u nás prodej pirátské hudby poprvé převýšil oficiální 
tržby. Velká čtyřka i malé domácí firmy se snaží tomuto dlouhodobému trendu čelit snížením 
cen, přechodem na nové formáty jako DVD a mp3, internetovým způsobem distribuce a 
prodeje produktů nebo organizováním propagačních, respektive soudních kampaní proti 
digitálnímu pirátství.  
 
 
3.6. Knižní trh 
 
Knižní trh v České republice patří podobně jako jinde ve světě k nejméně vlastnicky 
koncentrovaným odvětvím kulturního průmyslu. Jelikož ale nejsou k dispozici oficiální čísla 
ohledně knižních nákladů, prodaných výtisků a tržního obratu, jsou případné interpretace na 
téma internacionalizace a koncentrace knižního průmyslu podstatně limitované.  
Svaz českých knihkupců a nakladatelů uvádí, že na více než 15 tisíc vydaných knižních titulů 
v roce 2004 (zhruba polovina z nich jde do knihkupecké sítě) se podílelo přes 1300 
nakladatelů. I když je ve srovnání s jinými evropskými zeměmi domácí trh více rozrůzněný, 
lze i zde vysledovat jisté koncentrační tendence. Zatímco v roce 2003 vydalo více než 100 
knih 20 firem, o rok později jich bylo pouze třináct (vyloučíme-li státní instituce a univerzity). 
Podíváme-li se na první desítku největších nakladatelů z hlediska vlastnictví, tak zahraničním 
majitelům patří přesně polovina firem.  
Největším soukromým nakladatelem co do počtu vydaných knih (394) byla Euromedia 
Group, kontrolovaná multimediální korporací Bertelsmann (viz též 50% podíl na Sony BMG 
Music). Euromedia vlastní značky Knižní klub, Ikar, Odeon, Balios a Universum, provozuje 
největší knihkupectví ve střední Evropě Luxor a skrze velkoobchodu Slovanský dům 
distribuuje rozsáhlé knižní katalogy i do stále populárnějších hypermarketových řetězců. Vliv 
firmy každým rokem roste a díky vertikálně integrované struktuře a silném vlastníkovi lze 
očekávat její další expanzi.  
Na druhém místě figuruje MOBA (Maravská Bastei, 376 titulů), založená německým 
Verlagsgruppe Lübbe a několika tuzemskými společníky. Firma se specializuje především na 
románové sešity prodávané v trafikách a ve srovnání s Euromedia Group zdaleka nemá tak 
výraznou pozici. Čtvrté místo patří Computer Press Books (244 titulů), majoritně vlastněné 
americkým finančním fondem Bancroft. Ambiciózní brněnská firma také mimo jiné vydává 
řadu časopisů a provozuje knižní on-line portál Vltava.  
Sedmý největší producent knih v ČR byl loni Verlag Dashöfer (192 knih), zaměřující se na 
odborné publikace ekonomického charakteru. Firma působící v desítce evropských zemích 
přes německé majitele oficiálně sídlí na Kypru. První desítku firem pak uzavírá nakladatelství 
Alpress (143 knih, převážně beletrie), o jehož panamském vlastníku Shrineway Media Corp. 
jsme nic bližšího nezjistili. Obecně lze předpokládat, že zdejší knižní trh internacionalizace a 
koncentrace vlastnictví teprve čeká.  

 14



 
3.7. Filmový trh (distribuční společnosti) 
 
Průřez hlavními sektory mediálního průmyslu v České republice završujeme stručným 
náhledem do oblasti filmové distribuce. Té dominují tři společnosti – Falcon, Bontonfilm a 
Warner Bros – z čehož posledně jmenovaná je součástí aktuálně největšího mediálního 
konglomerátu na světě, amerického Time Warner, zbylé dvě jsou označovány jako 
„domácí“.28

V roce 2004 byl tržně nejúspěšnější Falcon, který inkasoval téměř 320 miliónů Kč (28,9% 
celkových tržeb tohoto roku); Bontonfilm se dostal na 291 miliónů (26,4 %) a Warner Bros 
Česká republika dosáhl podílu na trhu 24,2 % (267 miliónů Kč). Jak Bontonfilm, tak Warner 
Bros jsou rovněž distributory domácího videa (resp. DVD).  
Se znatelným odstupem následují další distribuční společnosti, mezi nimiž je z těch 
zahraničních nejvýznamnější společnost SPI International Czech Republic (5. místo co do 
tržního podílu v roce 2004; 4,4%), patřící významné světové distribuční společnosti SPI 
International se sídlem v New Yorku. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

                                                 
28 Detailní vlastnickou strukturu obou zmiňovaných firem se nám nepodařilo dohledat. 

 15



 
4. Shrnutí: zahraniční vlastnictví, zahraniční “zájmy”?  
 
Z uvedeného přehledu je zřejmé, že většina subjektů, dominujících českému mediálnímu trhu, 
je v současnosti kontrolována zahraničními majiteli; podle European Federation of Journalists 
(2003) je v mediálním sektoru České republiky soustředěno druhé největší množství 
zahraničních investic ze všech zemí střední a východní Evropy (po Polsku). Přítomnost 
zahraničních investorů je bezesporu nejviditelnější na novinovém a časopiseckém trhu, kde je 
poměr mezi domácími a zahraničními vydavateli z hlediska nákladu 13%:87%. Ve 
středoevropském kontextu to není žádná výjimka – podobná situace je např. v Polsku či 
Maďarsku, kde 80% resp. 83% tisku má zahraniční majitele (European Federation of 
Journalists, 2003).29 Dominantní korporace, činné na tomto trhu, pocházejí s výjimkou finské 
Sanomy převážně ze Spolkové republiky Německo – Passauer Neue Presse, Burda Verlag, 
Heinrich Bauer Verlag, Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft, Axel-Springer Verlag nebo 
Verlagsgruppe Handelsblatt – či jiných německy mluvících zemí (švýcarský Ringier). Tato 
skutečnost dává podnět řadě kritických, vesměs nacionalisticky motivovaných reakcí, 
spatřujících v ní riziko nekontrolovateného prosazování „proněmecké agendy“ (zejména 
v otázce Benešových dekretů) či dokonce nebezpečí plíživé „germanizace“ českého národa. 
Tribunem této části veřejnosti, implicitně či explicitně vycházejících z diskurzu kulturního 
imperialismu, je historik Bořivoj Čelovský, netající se ve své (jinak faktograficky užitečné a 
vzhledem k tématu u nás prozatím ojedinělé) publikaci „Konec českého tisku“ (2002) 
výrazným antiněmeckým postojem, patrným v četných historizujících paralelách, jež knihu 
prostupují.30 Faktickou oporu pro obavy, že by český národ v důsledku výprodeje své 
„národní podstaty“ německým podnikatelům mohl zakrátko „sdílet osud Lužických Srbů“ 
(Čelovský, 2002: 26), však Čelovskému poskytuje pouze několik osobních negativních 
zkušeností s Mladou frontou DNES a Lidovými novinami.31 Jediná autorovi známá empirická 
studie na bázi obsahové analýzy, zkoumající agendu deníků vydávaných společností Vltava-
Labe-Press (Passauer Neue Presse) ve vztahu k česko-německé problematice, dospěla 
k závěru, že „ve srovnání s ostatními deníky se VLP vyhýbá kontroverzím týkajícím se česko-
německé minulosti, ale nikdy nepropaguje žádnou proněmeckou agendu“ (Šmíd in Hrvatin – 
Petkovic, 2004: 153).32 Tuto formulaci je ale – v paradoxním kontrastu s autory studie – 
možné chápat i jako potvrzení hypotézy o vlivu německého kapitálu na obsah deníků, jelikož 
potlačování určité agendy je pouze jinou, snad jemnější, ale srovnatelně účinnou metodou 
prosazování agendy vlastní – onou „tichou cenzurou“, o jejíž existenci je Čelovský 
přesvědčen a jíž popisují všechny učebnice základů politické ekonomie médií. Je zřejmé, že 
toto výzkumné pole čeká na důkladnou orbu, která by uvedené předpoklady potvrdila či 
vyvrátila. Vzhledem k pokračujícímu trendu přechodu českých médií do zahraničních rukou, 
popsanému v této kapitole, však vyvstává otázka, zda bude po nějaké době pro účely těchto 
                                                 
29 Naproti tomu např. v Chorvatsku je stále dominantním vlastníkem médií stát, jenž ovládá 83 mediálních 
společností, mezi nimi dva celostátní deníky (Hrvatin – Petkovic, 2004: 19). 
30 Bořivoj Čelovský, český historik, jenž prožil převážnou část svého života v emigraci v Kanadě, vnímá 
skupování českých novin německými firmami jako předstupeň ohrožení české státnosti znovu se rozpínajícím 
německým živlem, navazujícím na „Drang nach Osten“ z období druhé světové války. V tomto smyslu vyznívá 
např. vsuvka s názvem „Nepodařený žert“ (Čelovský, 2002: 94-95), kde Čelovský cituje silvestrovskou perzifláž 
MF Dnes z roku 1997, prognózující brzké připojení ČR k Německu; Čelovský ovšem na rozdíl od autorů tohoto 
článku bere tuto možnost zcela vážně. Reminiscenci na dobu protektorátu dovršuje citát výroku Josepha 
Goebbelse na následující straně (Čelovský, 2002: 96) o tom, že český tisk v německých službách bude 
důvěryhodnějším nástrojem propagandy než samotný tisk německý. 
31 Čelovský uvádí jako příklad své spory s redakcemi MF Dnes a Lidových novin, které podle jeho názoru 
systematicky defavorizují, překrucují a potlačují jeho texty, věnující se jak období druhé světové války, tak 
samotné problematice „výprodeje“ českého tisku.  
32 Studii vypracovalo pražské Centrum pro mediální studia Univerzity Karlovy (CEMES); nebyla publikována.  

 16



studií ještě k dispozici to, bez čeho se žádný seriózní empirický výzkum neobejde – a sice 
kontrolní skupina.  
Existuje však i řada dalších kritiků vlastnických poměrů na české mediální scéně; kritiků, 
nezabředávajících do nacionalistického diskurzu, reprezentovaného například právě 
Čelovským, a soustředících se spíše na problematiku koncentrace médií do podoby mono- či 
oligopolů. Evropská novinářská federace například varuje: 
 
„Fakt, že velká část tisku je v zahraničních rukou, má pro Českou republiku několik důsledků. 
Jedním z nich je neschopnost českého tisku vykonávat důležitou roli veřejného hlídacího psa, 
protože zahraniční investoři nechtějí vyvolávat kontroverze podporou investigativní 
žurnalistiky nebo kritizováním vlády v době krizí. Dalším je nedostatek diverzity. Všechny 
české a moravské regionální noviny jsou kontrolovány německým vydavatelským podnikem,  
který produkuje regionální tisk centrálně, pouze s malými variacemi v každém regionálním 
vydání“ (EFJ, 2003: 29).  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 17



 
5.  Závěr 
 
V odpovědi na úvodem položenou otázku lze tedy konstatovat, že mediální scéna České 
republiky je co do struktury vlastnictví vysoce internacionalizovaná. Většina vlastníků je 
nicméně „regionálních“, tj. evropských, přičemž největší podíl tvoří majitelé z německy 
mluvících zemí. Největší globální společnosti se majetkově angažují zejména ve filmovém 
(Time-Warner), hudebním (Sony, Bertelsmann) či knižním (Bertelsmann) průmyslu; někteří 
další (Walt Disney Company, Viacom a ovšem i Time-Warner) jsou aktivní na kabelovém 
trhu, který však zasahuje relativně malý divácký segment. Média, která oslovují nejširší 
vrstvy populace a která mají rovněž významný politický potenciál, jsou buďto vlastněna 
domácími majiteli, anebo zahraničními firmami, které jsou však v převážné většině (s 
výjimkou TV Nova) evropského původu. Tento fakt tedy do jisté míry snižuje intenzitu, 
s jakou je český televizní, rozhlasový a tiskový trh součástí struktur globálního mediálního 
průmyslu; spíše než o globalizaci českých médií tak můžeme hovořit o „regionalizaci“, což je 
nicméně trend, který má (opět) „globální“ platnost. Českou mediální scénu, jež se začátkem 
90.let otevřela přílivu zahraničního kapitálu s větší benevolencí než v jiných 
postkomunistických státech, tedy ovlivňují trendy, jež mají globální povahu a odrážejí vývoj 
mediálního průmyslu na mezinárodním poli. Z nich byla v této podkapitole popsána 
především vlastnická integrace, a to jak horizontální, tak vertikální; mezi jinými, jejichž 
podrobnější prozkoumání a empirické prokázání by si ovšem vyžádalo samostatnou práci, lze 
jmenovat komercionalizaci, formální i obsahovou homogenizaci a zezábavňování 
zpravodajství a publicistiky (infotainment). Tyto jevy mají podle mnohých pozorovatelů 
aktuálně i potenciálně mnohem širší a závažnější dopad než národnost majitelů, kteří média 
v České republice vlastní.33 Jejich zkoumání bude předmětem našich dalších analýz. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

                                                 
33 V tomto smyslu je také formulováno prohlášení Evropské novinářské federace (EFJ) na závěr studie o 
vlastnických poměrech na mediálních trzích zemí střední a východní Evropy (EFJ, 2003). EFJ se nestaví 
principiálně proti zahraničnímu vlastnictví; naopak uznává jeho možná pozitiva, mezi nimiž vyniká přísun 
investičního kapitálu do tohoto regionu. Současně ale doporučuje, aby zahraniční mediální korporace operovaly 
v zemích střední a východní Evropy za podmínek plné transparentnosti vlastnických vztahů, jichž jsou účastny, 
respektování plurality médií v daných zemích či dodržování práv svých zaměstnanců, jakož i kulturních a 
národních specifik jednotlivých zemí, v nichž působí jejich pobočky. 

 18



6. Citovaná literatura a webové stránky 
 
Čelovský, J. (2002) Konec českého tisku. Šenov u Ostravy: Tilia. 
European Federation of Journalists (2003): Eastern Empires. Foreign Ownership in 
Central and Eastern European Media: Ownership, Policy Issues and Strategies. Brusel 
Franklin, B.– Murphy, D. (1998) Making the local news: ocal journalism in context 
London: Routledge. 
Habermas, J. (2000 [1962]) Strukturální přeměna veřejnosti. Praha: Filosofia. 
Hrvatin, Petkovic (eds.) (2004): Media Ownership and its Impact on Media Independence 
and Pluralism. Ljubljana. 
Robertson, R. (1995) „Glocalization: Time-Space and Homogenity-Heterogenity“, 
Featherstone, M. et al. (eds.) Global Modernities. London: SAGE. 
 
 
Základní webové stránky: 
 
http:\\www.istrategie.cz 
http:\\www.ifpi.cz 
http:\\www.ifpi.com  
htp:\\www.sckn.cz
http:\\www.mam.cz
http:\\www.ato.cz
http:\\www.ceskamedia.cz
http:\\www.justice.cz 
http:\\www.louc.cz 
http:\\www.uvdt.cz 
http:\\www.blisty.cz 
http:\\www.ufd.cz 
 

 19

http://www.ifpi.com/
http://www.sckn.cz/
http://www.mam.cz/
http://www.ato.cz/
http://www.ceskamedia.cz/

	3.1. Televizní trh
	3.2. Rozhlasový trh
	3.3. Trh s denním tiskem
	4. Shrnutí: zahraniční vlastnictví, zahraniční “zájmy”?

