11. 11. 2005
Reality show Odhalení: samci bez koulí vřeští, samci s koulema jsou v klidupolemika s názorem redaktora Ivana Jemelky ze serveru Česká média Říká se, že když se dva perou, třetí se směje. Před časem začal - po několika letech vzájemného příměří, několika prohraných hlasováních o mediální legislativě a následném klopotném startu digitalizace - boj o budoucí reklamní trh mezi českými komerčními televizemi. Česká televize jako médium veřejné služby vyhodnotila strategický posun v meidální legislativě i technologických možnostech digitalizace a tiše zkonstatovala, že příjmy z reklamy jsou nejisté příjmy. Parlament přijal změnu znázoru s úlevou jako náplast za legislativní jistotu vzniklého multiplexu veřejné služby a mediální rvačka o koláč sledovanosti a budoucí reklamní budget komerčních příjmů začala. Reality show a seriály v podání komerčních televizí je vysilujícím soubojem s nevídanými investicemi. Do něj před několika dny zasáhl i Ústavní soud svým konstatováním, že odůvodnění a výše pokut, udělených televizím Radou pro rozhlasové a televizní vysílání je soudně nepřezkoumatelné. Hrozba stomiliónových trestů za porušení zákona o rozhlasovém a televizním vysílání se tak stala realitou. Prima, i když vyhrává se sledovaností VyVolených, prohrála u Ústavního soudu. Už není kam se odvolat. Příjem z reklamy za primitivní pornoshow se oběma komerčním vysílatelům smrskává na nulu. Správní řízení může skončit i odebráním licence. Začala budoucnost. Za této výchozí situace ohlásil Český rozhlas start tak trochu jiné reality show. Krycí označení Domov... Odhalení následovalo a nadchlo diváky na celém světě. Televizní vysílání denních příhod lidoopů, komentovaného magazínu a výuka gorilštiny, fotoreportáže gorilích úšklebků i péče o malou Moju, rozhlasové rozhovory s vědci i "celebritami" před televizními kamerami - to vše patří k počínající digitalizaci a multimediálnímu obsahu budoucího multiplexu veřejné služby. To vše patří k budoucnosti Českého rozhlasu i České televize. To vše ovšem nastavuje kruté zrcadlo bezduchosti původnímu programu televizí komerčních. Gorilí samec Richard je v klidu. Měl ve středu narozeniny. Vřeští jiní. Jsou za to placení. |
Názor, že srandu si můžou z reality show dělat jen ŠÍP s uhlířem (nebo Šíp s Uhlířem) a nikoliv televize, je vlastní jen lidem bez představivosti. Názor, že bulvár je s komerčními televizemi kamarád do deště, také nesvědčí o znalostech českého mediálního prostředí. Tak trochu jinou reality show nelze ignorovat. Zviřátka přinášejí osvěžení po zpravodajství televize Nova stále. Na co jiného se při těchto zprávách také těšit? Gorily jsou důstojnými zástupci nejbližší vývojové větve předchůdců člověka. Jsou nám tak podobné, že to laika až zaráží. Snad proto, že lidoopové jsou od přirození přirození. Na rozdíl od většinou nemajetných lidí, kteří se před kamerou pitvoří a jsou schopni téměř jakéhokoliv vlastního ponížení ve snaze po zbohatnutí bez práce, gorily svůj příděl zeleného listí dostávají jen za to, že existují. Že jsou. Listí roste naštěstí na stromech a není generováno reklamou v televizích. Shinda nemusí mít o snídani strach. A to je to, co nejvíce vadí Ivanu Jemelkovi. To je to, co musí - logicky - vadit i majitelům televize Nova, pro kterou pracuje server Česká média... Alternativa. Jiný svět. Jiný svět, který je možný. Jiný svět, který má potenciál lákat stejně, jako voyeurství příznivců velkého bratra. Oni se neradi smiřují s veřejně nastavným zrcadlem. Od prohry Ivo Mathého ve sledovanosti až doteď Česká televize bojovala nesmyslnou dramaturgií (a neschopnými dramaturgyněmi - romantičkami) proti nesmyslným větrným mlýnům koláčů sledovanosti. A prohrávala. Namísto zaměření na programovou alternativu po několik let se snažila Česká televize vypadat jako komerční televize. Musela, když chtěla reklamu a chtít ji musela, aby přežila. Stejné formáty, stejné filmy, stejná koncepce programu, skoro stejné zpravodajství. Myslím, že dnes už k opičení se po komerčních televizích není důvod. Na takto postaveném hřišti se dá hrát jen špatně.Dnes už existuje přesycení stále větším násilím, stále větší sprostotou i stále větší brualitou a agresivitou komerčních programů. Porno neláká, jeho totiž už příliš. Gorily nejsou opice. Gorily jsou primáti. Paviáni jsou opice. Není v silách komerčních médií "přeprogramovat" svého diváka. Ten zůstával u rozzářených obrazovek TV NOVA a TV PRIMA doposud jen proto, že neměl alternativu, pokud nechtěl sledovat "arte" 4% představy dramaturgů druhého programu ČT či špatnou komerční televizi na programu ČT1. Dnes už má Česká televize programového ředitele a stabilizované finance. Dnes už má každý komerční bezduchosti dost. A během krátkého času bude mít i alternativu - alternativu veřejné služby. Snaha poučovat druhé, jak mají dělat svou práci (Jestli toto je smysluplná protiváha VyVoleným a Big Brother, kterou podle deníku MF Dnes chce nabízet ředitel pražské ZOO Petr Fejk, tak to česká kultura asi může zabalit) a pohoršovat se nad žánrem Autor článku netvrdí ani na chvíli, že je v tuto chvíli objektivní a vyvážený, neboť se do gorilí televize v rozhlase zamiloval... Konečně začíná mít ta "digitální" mediální legislativa smysl. Ukazuje v praxi podobu teorie, jak se budoucnost stane přítomností. Ukazuje nové hranice pro všechna média. A ukazuje i inteligenci některých komentátorů... Knowledge society - znalostní společnost TÉMA BL
Veřejnoprávní média - média veřejné služby TÉMA BL
Strašidlo mediální digitalizace TÉMA BL
|