4. 7. 2007
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
5. 7. 2007

Rusové a Korejci: Většinou nezklamou

"Ještě jsem neviděla špatný korejský film," řekla mi tady na karlovarském festivalu moje dcera Emma. Musím uznat, že je to pravda, a tento dojem mi už poněkolikáté potvrdil právě festival v Karlových Varech. Možná jsou korejské filmy dobré proto, že jde dodnes do značné míry o represivní společnost: jak mi vysvětluje má holandsko-korejská studentka Max Park, jihokorejská společnost je založena na nesmírně tvrdé konkurenci ve všech oborech lidské činnosti, a zejména ve školství. Od žáků či studentů se očekává, že budou stoprocentně nejlepší; pro ty, kdo jsou druzí, má korejská společnost jen pohrdání. Přitom samozřejmě v korejské společnosti převládají stále ještě tradiční, autoritářské hodnoty, vůči nimž má jedinec konformovat -- jinak je ostrakizován. Zřejmě není divu, že to vyvolává u citlivějších a nadanějších jedinců silnou emocionální úzkost, která se pak v jihokorejských filmech projevuje pozoruhodnou mírou umělecké intenzity i vhledu do podstaty lidské existence.

"Uvidíte film, který se zabývá katolickou ideologií," řekl v Karlových Varech před promítáním svého snímku Podo-namulul-be-a-ra (Prořezávání révy) mladý korejský režisér Min Boung Hun. Zdálo se tedy, že půjde zřejmě o film, který je vůči katolickému náboženství kritický. Ukázalo se, že je věc daleko složitější. Film bylo možno interpretovat naopak jako poctu všemu tomu, co katolická církev může znamenat, při přiznání, že jde o nedokonalou, pouhými lidmi vytvořenou instituci, ovšem za účelem dosažení zázračného kontaktu s Boží milostí, jíž člověk v důsledku omezenosti svého mozku nerozumí, a jíž může dosáhnout pouze na úkor obrovského utrpení, úsilí a obětí.

Film Prořezávání révy je příběhem mladého katolického studenta, frekventanta semináře, po jehož absolutoriu se má stát knězem. Když se mladík rozhodl věnovat se studiu ke kněžské kariéře, musel se v důsledku katolického celibátu vzdát vztahu ke své dívce, ta si nakonec našla někoho jiného a chtěla si ho brát, jenže na poslední chvíli od oltáře utekla a posléze spáchala sebevraždu. Seminarista, který přísně dodržuje veškeré požadavky katolické doktríny a chce být dobrým knězem, má o sobě velké vnitřní pochybnosti. Ředitel semináře mu vysvětlí, že to je u každého adepta kněžského povolání normální, a pošle ho na léto na meditaci -- aby si ujasnil, co chce v životě dělat -- do katolického kláštera, jehož opatem je jeho přítel. Seminarista se tam seznámí s mladou jeptiškou Helenou, která v minulosti udělala totéž co on: rozhodnutí jít do kláštera ji vedlo k tomu, že se rozešla se svým přítelem a ani ten v současnosti už nežije. Chtěla se za to někomu omluvit: omluví se mladému seminaristovi, který je jejímu bývalému příteli neuvěřitelně podoben.; ten jí to nakonec dovolí.

Četnými epizodami (klášterní opat potají pije, jeden mladý novic klášterní život nevydrží a odchází se svou dívkou, obdobně odchází z katolického semináře jeden hrdinův spolustudent -- ne, že by na to stát se knězem neměl, ale prostě není ochoten podstoupit onu osobní oběť) film ukazuje, jak nesmírně obtížný a vlastně nelidský je požadavek dodržovat přísné doktrinářské předpisy katolické církve. Tyto regule, vytvořené omylnými lidmi, se zdají být zbytečně kruté a zotročující. Jenže, navzdory vší jejich kontroverznosti i navzdory tomu, že osoby, které se oddají církvi, tím zjevně trpí, se neobratný behemot katolické církve občas opravdu dotkne milosti a něčeho autenticky božského a nepochopitelného.

Mladý seminarista trpí, přitom bude však zjevně dobrým knězem. Ukazuje se, že je charismatik a má zázračnou moc. Jeho nenápadná modlitba totiž ve třech případech zachrání nevyléčitelně nemocné jedince - neočekávaně se uzdraví. Být katolíkem a umět na sebe a na jiné soustředit Boží milost tedy zjevně nějakým záhadným způsobem funguje - a film je oslavou oné nelidské výdrže, která umožňuje člověku dostat se do styku s Boží milostí. Zároveň film nastoluje otázku: seminarista, budoucí kněz, zachránil svou zázračnou modlitbou tři lidi. Přitom však v důsledku jeho rozhodnutí i rozhodnutí jeptišky Heleny vstoupit do církve zahynuli lidé dva. Je taková aritmetika -- tři zachránění v kontrastu s dvěma mrtvými a množstvím utrpení -- skutečně přijatelná? ptá se v závěru tento pozoruhodný film.

Ve středu se v Karlových Varech promítaly také dva velmi dobré ruské filmy. Mnoho českých hraných filmů, vzniklých od roku 1990, tematizuje - přímo či nepřímo, úmyslně či neúmyslně - brutalitu, slabost, blouznivectví a agresivitu současného českého muže, a jeho téměř neschopnost citlivěji vnímat ženský pohled na svět: agresivní a přitom slabošští muži, kteří svým sobectvím a brutalitou ničí své partnerky, to je - překvapivě - jeden z nejčastějších motivů českého hraného filmu od roku 1990, a to nejen ve snímcích, které natočily ženy, ale kupodivu například i ve zcela lidových, komerčních či drsně mužsky šovinistických filmech (třeba Kameňák ; i ve snímcích natočených podle románů Michala Viewegha jsou muži nepoužitelní).

Podle dvou ruských filmů, promítaných v Karlových Varech ve středu, je to zřejmě v Rusku se situaci žen ještě daleko horší -- i když motiv neporozumění mezi "brutálními" muži a "citlivými" ženami bude asi obecnější, vzhledem k tomu, že režisér prvního z obou pozoruhodných ruských filmů, Andrej Zvjagincev, použil literárního námětu Williama Saroyana. (Mimochodem, před čtyřmi lety přivezl do České republiky Andrej Zvjagincev svůj tehdejší, také vynikající film o nepřítomném otci Návrat, jeho recenzi jsme publikovali ZDE.)

Námětem nového Zvjagincevova filmu Vyhoštění (2007) je neporozumění mezi manželskými partnery, které se projeví katastroficky drtivou silou. Film se opět, jako Zvjagincevův předchozí Návrat odehrává na odlehlém vizuálně ozvláštněném místě v daleké přírodě (tyto scény se mj. natáčely v Moldávii). Manžel Alexander si vyjede s manželkou Věrou a dvěma dětmi asi desetiletým synem a asi šestiletou dcerou, na týdenní dovolenou. Věra po příjezdu na venkov manželovi sdělí, že čeká třetí dítě, ale toto dítě prý "není jeho". Není úplně překvapivé, že se Alex dostane do stavu temné, mlčenlivé hysterie, manželka mu chce cosi vysvětlovat, ale on neposlouchá. Donutí ji, aby si hned na místě nechala udělat potrat, a jeho bratr k tomu zorganizuje pokoutního lékaře. Potrat skončí špatně, neboť Věra zemře a -- jak se později ukáže, zemře proto, že spáchala sebevraždu, předávkovala se utišujícími prostředky. Všechno se odehraje nesmírně rychle, neočekávaně - jako smršť.

Teprve v závěru filmu, v retrospektivě, kdy Věra komunikuje s citlivějším mužem, Alexovým bratrem Robertem, s nímž údajně měla být Alexovi nevěrná, se ukáže, že Věra Alexovi vůbec nevěrná nebyla: To, že mu sdělila, že dítě, které má porodit, "není jeho", myslela tak, že by si rodiče neměli dělat na svého potomka vlastnický nárok -- Alexander ji však nedovolil, aby mu cokoliv vysvětlila. Na citlivé drobnosti filozofičtějšího vnímání lidské existence manžel prostě nebyl. Věřina sebevražda byla důsledkem frustrace, že její manžel s ní otevřeně nemluvil už léta. Rodinná krize pokračuje i dál, neboť Alexandrův starší bratr, který potrat zorganizoval, utrpí poté, co se doví, co se stalo infarkt -- film končí naprostým rozvratem. Snímek Vyhoštění má dvě a půl hodiny, přesto je plný napětí od samého začátku až do konce. Mistrně napsaný scénář i zahraný děj doplňuje vizuálně originální kamera.

Shodou okolností filmem na velmi obdobné téma, i když ještě ostřeji zpracované vizuálně i narativně, a to na daleko menší časové ploše, je snímek Euforie režiséra Ivana Vyrypajeva. Ten se odehrává na vyprahlé, téměř neobydlené, nekonečné ruské stepi, do jejíhož písku jsou v trávě vyryty bílé stopy polních cest, vytvořených automobily. Vyprahlá krajina je v kontrastu s velkou řekou Don (režisér často používá záběry z vrtulníku a dramatická, drsná krajina je ve filmu dynamickým aktérem).

K tragédii dojde i zde na základě souhry v podstatě triviálních záporných okolností, které by normální lidi jistě zvládli, pokud by nezačal jeden z nich jednat jako nezvládnutelný zuřivec. O co ve filmu jde? pohledný mladík se zamiluje do mladé manželky postaršího opilce, který žije se svou ženou a s asi pětiletou dcerou na samotě, tři hodiny cesty od nejbližší vesnice. Holčičce ukousne prst pes, zatímco manželka hledá pomoc a najde ji u onoho mladíka, který o ni projevil zájem - na rozdíl od nemožného manžela má mladý muž přístup k dopravním prostředkům (automobil, loď), manžel dceru napojí vodkou, uloží ji do postele a sám se zpije natolik, že usne tvrdým spánkem v kuchyni na podlaze; holčičce je špatně a do nemocnice ji odvezou prarodiče, s matkou a jejim potenciálním milencem, kteří je hledají, se minou.

Manželčin nápadník pak svou lodí veze do města manžela i jeho ženu, ta ve svém výrazu tváře i držení těla nemůže potlačit odpor k neschopnému manželovi. Když ji manžel napadne, "proč se tváří tak divně", a brutálně ji k sobě strhne, pohledný mladík se ji zastane, manžela zmlátí a z lodi vyhodí. Ve snu ho nenapadne, že manželova brutalita může mít tak hluboké kořeny, že všechno v následujících hodinách zničí

Oba milenci pak spolu prožijí vášnivých pár okamžiků; manžel opilec mezitím zapálí rodinný dům, který shoří do základů, vezme pušku a když se milenci lodí vracejí po Donu, mnoha výstřely je zcela systematicky v lodi zavraždí. Nedokáže při střílení potlačit uspokojivý úsměv. Co je to za člověka? Loď se potopí, film končí. Na ploše pouhých 74 minut je to silný vizuální i narativní zážitek. Významnou roli hraje i citlivě a dynamicky strukturovaná hudba. Film byl v Rusku charakterizován jako "nejodvážnější dílo roku 2006", konstatuje festivalový katalog.

Studie mužů, kteří svým ženám nerozumějí, osobují si však právo rozmetat kolem sebe všechno ničivou silou, když není po jejich, je možná součástí novějšího vnímání situace žen ve střední a východní Evropě. Těžko říct. Nebo je to jen náhoda, že zrovna dva ruské filmy zpracovaly toto téma v posledních dvou letech tak výrazně a dynamicky.

                 
Obsah vydání       4. 7. 2007
7. 7. 2007 Od filmů k rakům Jan  Čulík
8. 7. 2007 Vjačeslav Žarko vypovídá: ruský policista britským špiónem za 200 euro měsíčně Štěpán  Kotrba
7. 7. 2007 Hlavní cenu dostala Severní blata
8. 7. 2007 Katolička Petra Kováčová Boris  Cvek
7. 7. 2007 Ani národní hrdina, ani náboženský fanatik, ale světec Boris  Cvek
6. 7. 2014 Zpráva o smrti Mistra Jana Husa Petr z Mladoňovic
7. 7. 2007 Nový způsob evangelizace: rozbíjet rodiny jinověrců Štěpán  Kotrba
7. 7. 2007 Live Earth - megaakce rockových hudebníků na záchranu planety
7. 7. 2007 Téměř 50 britských univerzit na pokraji finančního kolapsu
7. 7. 2007 Rusko dává Evropě na výběr - své rakety chce rozmístit přímo uprostřed EU Štěpán  Kotrba
7. 7. 2007 Lavrov proti duchu studené války
7. 7. 2007 Clinton: protiraketový štít vytváří krizi
7. 7. 2007 Papež si myslí, že pouze katolíci mají právo zastupovat Krista...
6. 7. 2007 Názor dne (včerejšího)
7. 7. 2007 Prosté věci - prostě nejlepší Ema  Čulík
7. 7. 2007 Simple Things - simply the best Ema  Čulík
6. 7. 2007 Skutečnou moudrost stačí šeptat Ema  Čulík
6. 7. 2007 Pleasant Moments is very unpleasant Ema  Čulík
6. 7. 2007 Groteska, která mírně pobaví, prozření však nepřináší Jan  Čulík
6. 7. 2007 Zaplatíte akreditaci a na filmy se nedostanete? Jan  Čulík
6. 7. 2007 Stupidita Festivalového deníku, Karlovy Vary
6. 7. 2007 Názor dne (včerejšího)
6. 7. 2007 Americký Kongres se chystá zablokovat plán na protiraketovou obranu
5. 7. 2007 "Ivanov varoval Američany," píše ruský list Vzgljad Karel  Dolejší
5. 7. 2007 Spojené státy trvají na radaru v Česku, vláda ČR přikyvuje bez souhlasu parlamentu a přes odpor obyvatel
13. 7. 2005 Mistr Jan Hus - národní hrdina nebo nebezpečný náboženský fanatik? Petr  Sláma
5. 7. 2007 Austrálie "je v Iráku kvůli ropě"
5. 7. 2007 CIA: odtajněná přísně tajná zpráva o Československu 1968 Miroslav  Polreich
5. 7. 2007 Hrozba útoků v Británii snížena z nejvyššího stupně "kritický" na "vážný"
4. 7. 2007 Transparency International: přiznání ztěžuje zapírání Štěpán  Kotrba
5. 7. 2007 Rusové a Korejci: Většinou nezklamou Jan  Čulík
5. 7. 2007 Poněkud vzdělávací "thriller" Jan  Čulík
5. 7. 2007 Lidový a studentský filmový festival Karlovy Vary Jan  Čulík
4. 7. 2007 Mitchellova Venuše zřejmě nejlepší film letošního karlovarského festivalu Jan  Čulík
4. 7. 2007 Mladí čeští filmoví tvůrci: zvládají jakž takž vizuální stylizaci, myšlenkově jsou plytcí Jan  Čulík
4. 7. 2007 Ty špíno, vem si svůj batoh a vypadni Jan  Čulík
4. 7. 2007 Úterní pokračující projekce Štěpán  Kotrba
4. 7. 2007 Odmítáme terorismus
4. 7. 2007 Padli; aby pomohli zbavit zemi fašistické nadvlády Jan  Hamáček
4. 7. 2007 Poukázali jste záslužně na to, že z českých médií zmizely dobré fotografie
4. 7. 2007 Pane Čulíku, nepoučujte český národ
4. 7. 2007 Nechci nikoho poučovat, nechci nikoho měnit
4. 7. 2007 ■ ■ ■ Kateřina  Bolechová
4. 7. 2007 Nadace "Připomínka, odpovědnost, budoucnost" ukončila svou činnost Richard  Seemann
4. 7. 2007 Sté výročí počátků největšího podvodu dějin? Jan  Zeman
4. 7. 2007 Tony odchádza. Nech žije Gordon? Radovan  Geist
3. 7. 2007 Od propagandy k propagandě Ivo  Šebestík
3. 7. 2007 Transparency International: tajný etický kodex Štěpán  Kotrba
1. 7. 2007 Bigotní dogmatismus zprava i zleva Jan  Čulík
3. 7. 2007 Skutečný život je skutečně napínavý Ema  Čulík
3. 7. 2007 Real life's a real thrill Ema  Čulík
3. 7. 2007 O drsném počasí a jemné lidské senzitivitě Jan  Čulík
3. 7. 2007 ...a bude hůř: Už jen zábavný thriller Jan  Čulík
3. 7. 2007 Válka generací a spiknutí metuzalémů Stanislav  Heczko
3. 7. 2007 O (ne)závislosti ruských médií Tomáš  Lipták, Inga  Kokalevská
1. 7. 2007 Lidé o tom chtějí mluvit, filmař to natočí, ale v médiích to systematičtěji nenajdete Jan  Čulík
2. 7. 2007 Fotografický deník: Karlovy Vary 2007 Štěpán  Kotrba
1. 7. 2007 Jak pomalu lze jít? Poetický film a umění zaujmout diváka Ema  Čulík
1. 7. 2007 How slow can you go? - Poetic film and the art of the audience Ema  Čulík
30. 6. 2007 Slibný začátek Jan  Čulík
30. 6. 2007 O slávě a o čistotě Jan  Čulík
29. 6. 2007 Film o lidské nedokonalosti Jan  Čulík
29. 6. 2007 Film, který neví, co chce říct Jan  Čulík
4. 5. 2007 Hospodaření OSBL za duben 2007
22. 11. 2003 Adresy redakce

Genderová nerovnost ve společnosti RSS 2.0      Historie >
1. 7. 2007 Městu a světu: Rozepnutý poklopec stínového premiéra Štěpán  Kotrba
21. 6. 2007 Jak se ženy mohou dostat do managementu Uwe  Ladwig
20. 6. 2007 Polsko se odvolá proti odškodnění pro ženu, která přišla o zrak   
19. 6. 2007 Diskurs banalizace - novinařina jako věštění z křišťálové koule Mirek  Vodrážka
31. 5. 2007 Omezení násilníci Václav  Dušek
18. 5. 2007 Když se necestuje ale sportuje - první Češka na vrcholu nejvyšší hory světa Eliška  Děcká
18. 5. 2007 Omyly ministryně Stehlíkové a premiéra Topolánka aneb proč nemá smysl pozitivní diskriminace vlády Anna  Čurdová
17. 5. 2007 Topolánkův trapas století   
12. 5. 2007 Saúdská Arábie uzavřela kanadský stánek, protože hosteskami byly ženy Miloš  Kaláb
25. 4. 2007 Mít dítě v ČR je katastrofální handikap Lenka  Vytlačilová
16. 4. 2007 Rodičovství -- výzva pro celou společnost Darina  Martykánová
16. 4. 2007 Mít v ČR dítě je katastrofální handicap   
9. 4. 2007 Biologicky přirozené bylo zůstat na stromech Petra  Procházková
6. 4. 2007 K maskulinní totalitě a feministickému radikalismu Jiří  Drašnar
6. 4. 2007 Profesionální žena Darina  Martykánová

Filmový festival Karlovy Vary 2007 RSS 2.0      Historie >
4. 7. 2007 Mitchellova Venuše zřejmě nejlepší film letošního karlovarského festivalu Jan  Čulík
4. 7. 2007 Ty špíno, vem si svůj batoh a vypadni Jan  Čulík
4. 7. 2007 Úterní pokračující projekce Štěpán  Kotrba
4. 7. 2007 Mladí čeští filmoví tvůrci: zvládají jakž takž vizuální stylizaci, myšlenkově jsou plytcí Jan  Čulík
3. 7. 2007 Skutečný život je skutečně napínavý Ema  Čulík
3. 7. 2007 Real life's a real thrill Ema  Čulík
3. 7. 2007 O drsném počasí a jemné lidské senzitivitě Jan  Čulík
3. 7. 2007 ...a bude hůř: Už jen zábavný thriller Jan  Čulík
2. 7. 2007 Fotografický deník: Karlovy Vary 2007 Štěpán  Kotrba
1. 7. 2007 Lidé o tom chtějí mluvit, filmař to natočí, ale v médiích to systematičtěji nenajdete Jan  Čulík
1. 7. 2007 Bigotní dogmatismus zprava i zleva Jan  Čulík
1. 7. 2007 Jak pomalu lze jít? Poetický film a umění zaujmout diváka Ema  Čulík
1. 7. 2007 How slow can you go? - Poetic film and the art of the audience Ema  Čulík
30. 6. 2007 Slibný začátek Jan  Čulík
30. 6. 2007 O slávě a o čistotě Jan  Čulík