4. 7. 2007
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
4. 7. 2007

Banalita

Mladí čeští filmoví tvůrci: zvládají jakž takž vizuální stylizaci, myšlenkově jsou plytcí

Marta (2006), režie Marta Nováková

Hranice (2006), režie Martin Kopp

Celovečerní debut Marty Novákové je "psychologickou studií" tří osob na samotě, v poněkud uměle vytvořeném prostředí blíže neurčené války. Sedmnáctiletý mladík Marek žije se svým invalidním otcem na samotě v lesích; kolem zuří válka, což se projevuje tím, že se v blízkosti lesní usedlosti občas objeví dva nebo tři vojáci se samopaly a na koních. Otec syna v usedlosti skrývá, nenahlásil ho před začátkem války českým vojenským úřadům, takže chlapec nebyl odveden. Když ho posléze vojáci objeví, Marek si před jejich očima sekyrou usekne dva prsty, aby nemohl střílet.

Na začátku filmu nalezne mladý Marek, který se s otce živí líčením pastí na lesní zvěř, v bezvědomí Martu, mladou špionku z nepřátelského tábora, jejíž noha uvázla v jedné jejich velké pasti a byla jí těžce zraněna. Navzdory otcově odporu přivede Marek dívku do lesní usedlosti, stará se o ni a za nepříliš ochotné pomoci nevrlého otce (který však z vesnice přinese alespoň na ránu na noze dezinfekční mast) se ji snaží vyléčit. Dívčina cizost je zdůrazněna, tím, že Marta mluví slovanským jazykem, který připomíná chorvatštinu nebo snad slovinštinu; v anglických titulcích filmové kopie na festivalu v Karlových Varech byl tento zvláštní jazyk parafrázován nepříjemnou, jakž takž srozumitelnou směsicí latinizujících a germanizujících slov, představa, že by Česká republika někdy válčila se zemí, jako je Slovinsko či Srbsko, je ovšem zvláštní. Přispívá to k celkovému dojmu nereálnosti celého snímku, v němž se po dobu celých dlouhých 77 minut skoro nic neděje, anebo pokud se něco stane, je to zcela předpověditelné.

Film je především protiválečným protestem, zdůrazňuje brutalitu války a snahu obyvatel lesní samoty se jejímu běsnění vyhnout. Líčí také cynismus a agresivitu Markova otce, typického českého muže-slabocha, který se nakonec zajímá jen o svůj prospěch a své vlastní přežití a svůj vlastní chtíč. Otcův cynismus je kontrastován s citlivým idealismem mladého chlapce. Podle katalogu karlovarského filmového festivalu, je film Marta "minimalisticky efektní psychologické drama, nadčasově situované mimo prostor a čas, upomínající na snímky české nové vlny, hlavně na Kočár do Vídně (1966) Karla Kachyni".

I když je snímek Marty Novákové vizuálně docela zajímavý, potiž je, že je skutečně "minimalistický" -- film neproniká do hloubi postav, dějový vývoj, k němuž dochází, je banální a předpověditelný, a snímek je zdlouhavý. Režisérka zvládla obrazovou stylizaci svého díla, použila však nevyzrálý a nepropracovaný scénář, který nám o jejích protagonistech nesděluje nic nového.

Předfilmem byl při karlovarském promítání devětadvacetiminutový snímek Davida Koppa Hranice, podle povídky Oty Rambouska, snad jediného známějšího někdejšího opravdového agenta amerických tajných služeb, který kdy pronikl do stalinského Československa.

Je to zfilmování povídky, která je stará a známá: Muž, jemuž hrozí v roce 1949 od komunistické policie nebezpečí, se pokusí spojit se s lidmi, kteří by ho mohli za úplatu převést na Západ. Převedení se zdánlivě podaří a hrdina se octne v americkém táboře, kde údajnému "americkému důstojníku" naivně prozradí všechno o svých kontaktech v Československu. "Američtí důstojníci" ho však odmítnou přijmout, protože tvrdí, že je komunistický agent, vrátí ho zpět na "území Československa", kde ho pohraničníci zatknou - a teprve pak hrdina zjistí, že se stal terčem fingované provokace od StB - že údajný americký tábor vůbec nebyla základna americké armády v Německu, ale zařízení StB kdesi hluboko v československé vnitrozemí.

I tento režisér odvedl vizuálně kvalitní práci: podařilo se mu víceméně přesvědčivě evokovat retro atmosféru začátku padesátých let v Československu, zejména pokud jde o vybavení soukromých bytů (jeden socrealistický plakát, visící kdesi na zdi, byl však spíš ze sedmdesátých, nikoliv padesátých let).

Potíž je, že charakteristickým rysem obou těchto filmů je stylisticky přepečlivě zpracovaná myšlenková banalita. Filmaři by se asi neměli pouštět do projektů, v nichž nezazní originální myšlenka.

Kromě provokačních "amerických" vyšetřoven StB totiž v padesátých letech docházelo i k tomu, že Američané vraceli do Československa i lidi, kteří se na Západ skutečně dostali - neměli totiž zájem na tom, aby jejich jménem bojovali proti komunismu někdy skuteční zabijáci. Koppův film mohl být zajímavý, kdyby byl schopen kromě Rambouskova syžetu prozkoumat a zahrnout i tuto kontroverzní historickou skutečnost. Nevím, jak by se dal oživit film Marta, ale hned poté jsem sledoval vynikající filmové dílo ruského režiséra Andreje Zvjaginceva Vyhoštění, které je také dramatem několika málo postav. Ale jak hluboké a dramatické je to dílo. Prostě, je mnoho povolaných, ale málo vyvolených...

                 
Obsah vydání       4. 7. 2007
7. 7. 2007 Od filmů k rakům Jan  Čulík
8. 7. 2007 Vjačeslav Žarko vypovídá: ruský policista britským špiónem za 200 euro měsíčně Štěpán  Kotrba
7. 7. 2007 Hlavní cenu dostala Severní blata
8. 7. 2007 Katolička Petra Kováčová Boris  Cvek
7. 7. 2007 Ani národní hrdina, ani náboženský fanatik, ale světec Boris  Cvek
6. 7. 2014 Zpráva o smrti Mistra Jana Husa Petr z Mladoňovic
7. 7. 2007 Nový způsob evangelizace: rozbíjet rodiny jinověrců Štěpán  Kotrba
7. 7. 2007 Live Earth - megaakce rockových hudebníků na záchranu planety
7. 7. 2007 Téměř 50 britských univerzit na pokraji finančního kolapsu
7. 7. 2007 Rusko dává Evropě na výběr - své rakety chce rozmístit přímo uprostřed EU Štěpán  Kotrba
7. 7. 2007 Lavrov proti duchu studené války
7. 7. 2007 Clinton: protiraketový štít vytváří krizi
7. 7. 2007 Papež si myslí, že pouze katolíci mají právo zastupovat Krista...
6. 7. 2007 Názor dne (včerejšího)
7. 7. 2007 Prosté věci - prostě nejlepší Ema  Čulík
7. 7. 2007 Simple Things - simply the best Ema  Čulík
6. 7. 2007 Skutečnou moudrost stačí šeptat Ema  Čulík
6. 7. 2007 Pleasant Moments is very unpleasant Ema  Čulík
6. 7. 2007 Groteska, která mírně pobaví, prozření však nepřináší Jan  Čulík
6. 7. 2007 Zaplatíte akreditaci a na filmy se nedostanete? Jan  Čulík
6. 7. 2007 Stupidita Festivalového deníku, Karlovy Vary
6. 7. 2007 Názor dne (včerejšího)
6. 7. 2007 Americký Kongres se chystá zablokovat plán na protiraketovou obranu
5. 7. 2007 "Ivanov varoval Američany," píše ruský list Vzgljad Karel  Dolejší
5. 7. 2007 Spojené státy trvají na radaru v Česku, vláda ČR přikyvuje bez souhlasu parlamentu a přes odpor obyvatel
13. 7. 2005 Mistr Jan Hus - národní hrdina nebo nebezpečný náboženský fanatik? Petr  Sláma
5. 7. 2007 Austrálie "je v Iráku kvůli ropě"
5. 7. 2007 CIA: odtajněná přísně tajná zpráva o Československu 1968 Miroslav  Polreich
5. 7. 2007 Hrozba útoků v Británii snížena z nejvyššího stupně "kritický" na "vážný"
4. 7. 2007 Transparency International: přiznání ztěžuje zapírání Štěpán  Kotrba
5. 7. 2007 Rusové a Korejci: Většinou nezklamou Jan  Čulík
5. 7. 2007 Poněkud vzdělávací "thriller" Jan  Čulík
5. 7. 2007 Lidový a studentský filmový festival Karlovy Vary Jan  Čulík
4. 7. 2007 Mitchellova Venuše zřejmě nejlepší film letošního karlovarského festivalu Jan  Čulík
4. 7. 2007 Mladí čeští filmoví tvůrci: zvládají jakž takž vizuální stylizaci, myšlenkově jsou plytcí Jan  Čulík
4. 7. 2007 Ty špíno, vem si svůj batoh a vypadni Jan  Čulík
4. 7. 2007 Úterní pokračující projekce Štěpán  Kotrba
4. 7. 2007 Odmítáme terorismus
4. 7. 2007 Padli; aby pomohli zbavit zemi fašistické nadvlády Jan  Hamáček
4. 7. 2007 Poukázali jste záslužně na to, že z českých médií zmizely dobré fotografie
4. 7. 2007 Pane Čulíku, nepoučujte český národ
4. 7. 2007 Nechci nikoho poučovat, nechci nikoho měnit
4. 7. 2007 ■ ■ ■ Kateřina  Bolechová
4. 7. 2007 Nadace "Připomínka, odpovědnost, budoucnost" ukončila svou činnost Richard  Seemann
4. 7. 2007 Sté výročí počátků největšího podvodu dějin? Jan  Zeman
4. 7. 2007 Tony odchádza. Nech žije Gordon? Radovan  Geist
3. 7. 2007 Od propagandy k propagandě Ivo  Šebestík
3. 7. 2007 Transparency International: tajný etický kodex Štěpán  Kotrba
1. 7. 2007 Bigotní dogmatismus zprava i zleva Jan  Čulík
3. 7. 2007 Skutečný život je skutečně napínavý Ema  Čulík
3. 7. 2007 Real life's a real thrill Ema  Čulík
3. 7. 2007 O drsném počasí a jemné lidské senzitivitě Jan  Čulík
3. 7. 2007 ...a bude hůř: Už jen zábavný thriller Jan  Čulík
3. 7. 2007 Válka generací a spiknutí metuzalémů Stanislav  Heczko
3. 7. 2007 O (ne)závislosti ruských médií Tomáš  Lipták, Inga  Kokalevská
1. 7. 2007 Lidé o tom chtějí mluvit, filmař to natočí, ale v médiích to systematičtěji nenajdete Jan  Čulík
2. 7. 2007 Fotografický deník: Karlovy Vary 2007 Štěpán  Kotrba
1. 7. 2007 Jak pomalu lze jít? Poetický film a umění zaujmout diváka Ema  Čulík
1. 7. 2007 How slow can you go? - Poetic film and the art of the audience Ema  Čulík
30. 6. 2007 Slibný začátek Jan  Čulík
30. 6. 2007 O slávě a o čistotě Jan  Čulík
29. 6. 2007 Film o lidské nedokonalosti Jan  Čulík
29. 6. 2007 Film, který neví, co chce říct Jan  Čulík
4. 5. 2007 Hospodaření OSBL za duben 2007
22. 11. 2003 Adresy redakce

Český film RSS 2.0      Historie >
4. 7. 2007 Mladí čeští filmoví tvůrci: zvládají jakž takž vizuální stylizaci, myšlenkově jsou plytcí Jan  Čulík
3. 7. 2007 ...a bude hůř: Už jen zábavný thriller Jan  Čulík
3. 7. 2007 O drsném počasí a jemné lidské senzitivitě Jan  Čulík
2. 7. 2007 Je nesprávné pomíjet Menzelův láskyplný pohled   
1. 7. 2007 Lidé o tom chtějí mluvit, filmař to natočí, ale v médiích to systematičtěji nenajdete Jan  Čulík
1. 7. 2007 Bigotní dogmatismus zprava i zleva Jan  Čulík
29. 6. 2007 Film, který neví, co chce říct Jan  Čulík
29. 6. 2007 Film o lidské nedokonalosti Jan  Čulík
5. 6. 2007 Tajnost dnešního českého filmu Tomáš  Koloc
30. 5. 2007 Bestiář: Překvapuje banalitou i mechaničností Jan  Čulík
29. 5. 2007 Tajnosti: Snad nejhlubší a nejpozoruhodnější film z poslední doby Jan  Čulík
28. 5. 2007 Vratné lahve: Sentimentální variace na známé téma Jan  Čulík
23. 5. 2007 Zemřel filmový režisér Pavel Hobl   
14. 5. 2007 Konec básníků v Čechách Jan  Čulík
14. 5. 2007 Jak básníci neztrácejí naději Jan  Čulík

Filmový festival Karlovy Vary 2007 RSS 2.0      Historie >
4. 7. 2007 Mitchellova Venuše zřejmě nejlepší film letošního karlovarského festivalu Jan  Čulík
4. 7. 2007 Ty špíno, vem si svůj batoh a vypadni Jan  Čulík
4. 7. 2007 Úterní pokračující projekce Štěpán  Kotrba
4. 7. 2007 Mladí čeští filmoví tvůrci: zvládají jakž takž vizuální stylizaci, myšlenkově jsou plytcí Jan  Čulík
3. 7. 2007 Skutečný život je skutečně napínavý Ema  Čulík
3. 7. 2007 Real life's a real thrill Ema  Čulík
3. 7. 2007 O drsném počasí a jemné lidské senzitivitě Jan  Čulík
3. 7. 2007 ...a bude hůř: Už jen zábavný thriller Jan  Čulík
2. 7. 2007 Fotografický deník: Karlovy Vary 2007 Štěpán  Kotrba
1. 7. 2007 Lidé o tom chtějí mluvit, filmař to natočí, ale v médiích to systematičtěji nenajdete Jan  Čulík
1. 7. 2007 Bigotní dogmatismus zprava i zleva Jan  Čulík
1. 7. 2007 Jak pomalu lze jít? Poetický film a umění zaujmout diváka Ema  Čulík
1. 7. 2007 How slow can you go? - Poetic film and the art of the audience Ema  Čulík
30. 6. 2007 Slibný začátek Jan  Čulík
30. 6. 2007 O slávě a o čistotě Jan  Čulík