4. 7. 2007
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
4. 7. 2007

Topolánek, Paroubek, mladé ženy a stárnoucí muži:

Mitchellova Venuše zřejmě nejlepší film letošního karlovarského festivalu

V tom filmu je snad všechno. Kontrast mezi primitivním, nevzdělaným mládím dneška, které je arogantní a posedlé samým sebou, protože je -- holt -- mladé, i když nevědomé, a graciézností a stářím mezinárodní divadelní a filmové celebrity -- která je skutečnou osobností, nikoliv ve smyslu inflačního užívání tohoto výrazu v českých médiích. Zároveň varování, že věk a smrt zničí všechno -- nezáleží na tom, jak jste vzdělaný, kultivovaný, zkušený, či graciézní -- jste-li starý, máte smůlu, prim mají vždycky -- v důsledku přírodních zákonů -- mladí lidé, ti jsou určující: bez ohledu na to, že jejich hodnoty zdaleka nedosahují hodnot, jichž dosáhli lidé ve stáří.

Věhlasný mezinárodní divadelní a filmový herec, pětasedmdesátiletý Peter O'Toole, hraje v tomto filmu -- koho jiného, než slavného stárnoucího herce. Pravidelně se schází s jinou mediálně známou britskou celebritou, jíž hraje stejně věhlasný britský herec Leslie Philips. Oba herci mají fiktivní jména, Peter O'Toole se ve filmu jmenuje Maurice Russell, ale je zjevné, že hrají postavy, které jsou velmi blízké jejich vlastní životní zkušenosti.

Oba protagonisté jsou vynikající, veřejností silně uznávaní herci za své celoživotní dílo, o čemž svědčí i to, že zejména Maurice Russell je stále ještě najímán jako pro filmová angažmá, i když -- jak to sarkasticky komentuje -- většinou už jen proto, aby hrál umírající postavy či "mrtvoly". Co je jim jejich dokonalá pověst platná, když selhává fyzická konstituce jejich těla. Mauricovu příteli, kterého hraje Leslie Philips, obstará jeho neteř mladou pečovatelku z nějakého venkovského místa mimo sofistikovaný Londýn. Starý herec ji nesnáší: dívka je, zdá se, primitiv, trvale konzumuje čipsy, pije pivo, dívá se na televizi a nemá vzdělanější ponětí naprosto o ničem. Neumí vařit.

Pětasedmdesátiletý Maurice Russell je však donchuán. Když jeho herecký přítel v domácnosti mladou, snad osmnáctiletou pečovatelku, nemůže vystát, Russell se o ni začne ucházet. Jak? Je na ni hodný. Mírně naznačuje -- spíš okolnostmi -- že je v britské společnosti celebritou. Věkový rozdíl je však obrovský. Jak může osmnáctiletá dívka shledat fyzicky atraktivním muže, který je skoro o šedesát let starší, a sám hovoří o tom, že je nad hrobem? (Maurice: "Já už opravdu brzo umřu." Osmnáctiletá pečovatelka: "Takhle mě ještě nikdo nebalil.")

Přitom však je nesporné, že pětasedmdesátiletý Maurice je daleko zralejším, jemnějším, erudovanějším a citlivějším mužem, než kdokoliv, koho může osmnáctiletá "Venuše" (tak ji Maurice nazývá, když ji vodí do obrazáren či cituje zpaměti Shakespearovy sonety, o nichž ona netuší, kdo je napsal) najít mezi svými -- dnes nutně -- primitivními -- vrstevníky.

Film tematizuje nepotlačitelnou touhu stárnoucích mužů po mladém ženském těle, zřejmě danou geneticky, jejich podvědomou potřebou rozsévat svůj genetický kód co nejšířeji, ať je to jakkoliv neférové vůči jejich manželkám (viz Topolánek, Paroubek). Ženy naopak potřebují budovat hnízdo pro vychovávání dětí, a tak si cení u muže především jeho gentlemanství, tolerance, porozumění a jemnosti. Pro muže zůstává až do pozdního věku extatickým zážitkem pohled na mladé ženské tělo, pro ženu je obdobným extatickým zážitkem pohled na její čerstvě narozené, prvorozené dítě, vysvětluje "Venuši" Maurice.

Zde spočívá zřejmě vysvětlení, proč může mezi mladou ženou a mužem o desítky let starším vzniknout alespoň přátelské, i když snad ne sexuální pouto. A O'Toolova "Venuše" se fyzického styku se starým hercem hrozí, a zakazuje mu skoro veškerý fyzický kontakt. Přesto však je jeho osobností přitahována: Maurice je člověk, v jehož přítomnosti se "Venuše" cítí tak dobře, jak se necítí ve společnosti žádného mladšího muže.

Pro muže je atraktivita mladého ženského těla lákavou komoditou do pozdního stáří, argumentuje film. Vzhledem k tomu, co ženy od mužů chtějí (a není to v první řadě sex, ale vztah), mohou i staří muži s tělem jako troska dočasně zaujmout mladé ženy, pokud se jim podaří prodat svou "vynikající","výjimečnou" osobnost.

Film líčí i nepotlačitelné třídní rozdíly. Všestranně erudovaný a mezinárodně úspěšný herec Maurice Russell by se za primitivní dívkou dělnického původu z venkova (svou "Venuší") nikdy ani neohlédl, kdyby mu bylo třicet. Zájem o ni projevuje právě až tehdy, kdy mu je pětasedmdesát, protože už "na nic nemá právo" je, jak mu to vyčte Venušin krátkodobý mladý milenec "vilný starý pervert".

Film však rezignovaně přiznává, že toto muži prostě dělají, mají-li možnost. A ženy projevují v této věci svým někdejším zoufaleckým partnerům pozoruhodnou toleranci. Po Mauricově úmrtí nabídne vdova po Mauricovi "Venuši", aby u ní "po nějakou dobu žila".

Mitchellova Venuše, natočená podle velmi dobrého scénáře známého britského spisovatele Hanifa Kureishiho, je pronikavě inteligentní film. Opravdu vynikající jsou jiskřivé, ironické, sebeironické dialogy stárnoucích herců (je to trojice, kromě Petera O'Toola a Leslieho Phillipse s nimi chodí do hospody ještě třetí slavný britský herec, obtloustlý Richard Griffith) -- jsou mimochodem v českých titulcích firmy Bontón, která je českým distributorem tohoto filmu, nenechte si ho ujít, vynikajícím způsobem přeloženy.

Snad kromě terorismu a problémů s imigrací obsahuje tento film skoro všechno, čím žije současná Británie. Použivá také velmi inteligentních, současných technik: film obsahuje provokativní temný humor, ironii, cynismus i satiru, přitom není povrchní: dotýká se emocionálně těch nejhlubších problémů, týkajících se existence lidského života.

V rozmazlené západní společnosti nám konec konců skoro nezbývá žádný jiný větší problém, než že nežijeme navěky. Strach ze stáří a ze smrti nalézáme tedy v dílech současných umělců stále častěji. Mitchellova a Kureishiho Venuše toto téma zpracovává originálním, zábavným a dojemným způsobem.

                 
Obsah vydání       4. 7. 2007
7. 7. 2007 Od filmů k rakům Jan  Čulík
8. 7. 2007 Vjačeslav Žarko vypovídá: ruský policista britským špiónem za 200 euro měsíčně Štěpán  Kotrba
7. 7. 2007 Hlavní cenu dostala Severní blata
8. 7. 2007 Katolička Petra Kováčová Boris  Cvek
7. 7. 2007 Ani národní hrdina, ani náboženský fanatik, ale světec Boris  Cvek
6. 7. 2014 Zpráva o smrti Mistra Jana Husa Petr z Mladoňovic
7. 7. 2007 Nový způsob evangelizace: rozbíjet rodiny jinověrců Štěpán  Kotrba
7. 7. 2007 Live Earth - megaakce rockových hudebníků na záchranu planety
7. 7. 2007 Téměř 50 britských univerzit na pokraji finančního kolapsu
7. 7. 2007 Rusko dává Evropě na výběr - své rakety chce rozmístit přímo uprostřed EU Štěpán  Kotrba
7. 7. 2007 Lavrov proti duchu studené války
7. 7. 2007 Clinton: protiraketový štít vytváří krizi
7. 7. 2007 Papež si myslí, že pouze katolíci mají právo zastupovat Krista...
6. 7. 2007 Názor dne (včerejšího)
7. 7. 2007 Prosté věci - prostě nejlepší Ema  Čulík
7. 7. 2007 Simple Things - simply the best Ema  Čulík
6. 7. 2007 Skutečnou moudrost stačí šeptat Ema  Čulík
6. 7. 2007 Pleasant Moments is very unpleasant Ema  Čulík
6. 7. 2007 Groteska, která mírně pobaví, prozření však nepřináší Jan  Čulík
6. 7. 2007 Zaplatíte akreditaci a na filmy se nedostanete? Jan  Čulík
6. 7. 2007 Stupidita Festivalového deníku, Karlovy Vary
6. 7. 2007 Názor dne (včerejšího)
6. 7. 2007 Americký Kongres se chystá zablokovat plán na protiraketovou obranu
5. 7. 2007 "Ivanov varoval Američany," píše ruský list Vzgljad Karel  Dolejší
5. 7. 2007 Spojené státy trvají na radaru v Česku, vláda ČR přikyvuje bez souhlasu parlamentu a přes odpor obyvatel
13. 7. 2005 Mistr Jan Hus - národní hrdina nebo nebezpečný náboženský fanatik? Petr  Sláma
5. 7. 2007 Austrálie "je v Iráku kvůli ropě"
5. 7. 2007 CIA: odtajněná přísně tajná zpráva o Československu 1968 Miroslav  Polreich
5. 7. 2007 Hrozba útoků v Británii snížena z nejvyššího stupně "kritický" na "vážný"
4. 7. 2007 Transparency International: přiznání ztěžuje zapírání Štěpán  Kotrba
5. 7. 2007 Rusové a Korejci: Většinou nezklamou Jan  Čulík
5. 7. 2007 Poněkud vzdělávací "thriller" Jan  Čulík
5. 7. 2007 Lidový a studentský filmový festival Karlovy Vary Jan  Čulík
4. 7. 2007 Mitchellova Venuše zřejmě nejlepší film letošního karlovarského festivalu Jan  Čulík
4. 7. 2007 Mladí čeští filmoví tvůrci: zvládají jakž takž vizuální stylizaci, myšlenkově jsou plytcí Jan  Čulík
4. 7. 2007 Ty špíno, vem si svůj batoh a vypadni Jan  Čulík
4. 7. 2007 Úterní pokračující projekce Štěpán  Kotrba
4. 7. 2007 Odmítáme terorismus
4. 7. 2007 Padli; aby pomohli zbavit zemi fašistické nadvlády Jan  Hamáček
4. 7. 2007 Poukázali jste záslužně na to, že z českých médií zmizely dobré fotografie
4. 7. 2007 Pane Čulíku, nepoučujte český národ
4. 7. 2007 Nechci nikoho poučovat, nechci nikoho měnit
4. 7. 2007 ■ ■ ■ Kateřina  Bolechová
4. 7. 2007 Nadace "Připomínka, odpovědnost, budoucnost" ukončila svou činnost Richard  Seemann
4. 7. 2007 Sté výročí počátků největšího podvodu dějin? Jan  Zeman
4. 7. 2007 Tony odchádza. Nech žije Gordon? Radovan  Geist
3. 7. 2007 Od propagandy k propagandě Ivo  Šebestík
3. 7. 2007 Transparency International: tajný etický kodex Štěpán  Kotrba
1. 7. 2007 Bigotní dogmatismus zprava i zleva Jan  Čulík
3. 7. 2007 Skutečný život je skutečně napínavý Ema  Čulík
3. 7. 2007 Real life's a real thrill Ema  Čulík
3. 7. 2007 O drsném počasí a jemné lidské senzitivitě Jan  Čulík
3. 7. 2007 ...a bude hůř: Už jen zábavný thriller Jan  Čulík
3. 7. 2007 Válka generací a spiknutí metuzalémů Stanislav  Heczko
3. 7. 2007 O (ne)závislosti ruských médií Tomáš  Lipták, Inga  Kokalevská
1. 7. 2007 Lidé o tom chtějí mluvit, filmař to natočí, ale v médiích to systematičtěji nenajdete Jan  Čulík
2. 7. 2007 Fotografický deník: Karlovy Vary 2007 Štěpán  Kotrba
1. 7. 2007 Jak pomalu lze jít? Poetický film a umění zaujmout diváka Ema  Čulík
1. 7. 2007 How slow can you go? - Poetic film and the art of the audience Ema  Čulík
30. 6. 2007 Slibný začátek Jan  Čulík
30. 6. 2007 O slávě a o čistotě Jan  Čulík
29. 6. 2007 Film o lidské nedokonalosti Jan  Čulík
29. 6. 2007 Film, který neví, co chce říct Jan  Čulík
4. 5. 2007 Hospodaření OSBL za duben 2007
22. 11. 2003 Adresy redakce

Filmový festival Karlovy Vary 2007 RSS 2.0      Historie >
4. 7. 2007 Mitchellova Venuše zřejmě nejlepší film letošního karlovarského festivalu Jan  Čulík
4. 7. 2007 Ty špíno, vem si svůj batoh a vypadni Jan  Čulík
4. 7. 2007 Úterní pokračující projekce Štěpán  Kotrba
4. 7. 2007 Mladí čeští filmoví tvůrci: zvládají jakž takž vizuální stylizaci, myšlenkově jsou plytcí Jan  Čulík
3. 7. 2007 Skutečný život je skutečně napínavý Ema  Čulík
3. 7. 2007 Real life's a real thrill Ema  Čulík
3. 7. 2007 O drsném počasí a jemné lidské senzitivitě Jan  Čulík
3. 7. 2007 ...a bude hůř: Už jen zábavný thriller Jan  Čulík
2. 7. 2007 Fotografický deník: Karlovy Vary 2007 Štěpán  Kotrba
1. 7. 2007 Lidé o tom chtějí mluvit, filmař to natočí, ale v médiích to systematičtěji nenajdete Jan  Čulík
1. 7. 2007 Bigotní dogmatismus zprava i zleva Jan  Čulík
1. 7. 2007 Jak pomalu lze jít? Poetický film a umění zaujmout diváka Ema  Čulík
1. 7. 2007 How slow can you go? - Poetic film and the art of the audience Ema  Čulík
30. 6. 2007 Slibný začátek Jan  Čulík
30. 6. 2007 O slávě a o čistotě Jan  Čulík