29. 6. 2007
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
30. 6. 2007

Karlovy Vary 2007:

Slibný začátek

Karlovy Vary, sobota 0.30: Hned v pátek, v první den letošního Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech, se promítaly dva velmi dobré filmy. Britsko-francouzsko-irsko-americký film, natočený v severním Skotsku, Mister Lonely (Pan Samotář) a korejský film Ye-ui-up-nun-gut-deul (Bez slitování) měly kupodivu mnoho společného.

Vzpomínám, jak si kdysi stěžoval Miloš Forman, že zejména americké publikum nedokáže snést směšování žánrů. Vadilo mu, že Formanovy filmy ze šedesátých let byly "srandičky, srandičky", film se dlouho rozvíjel jako komedie, ale pak, když na to divák nebyl připraven, ve filmu se najednou objevil vážný, tragický tón. Diváci a kritici to prý tehdy v šedesátých a sedmdesátých letech považovali od Formana za podpásovku.

Soudě podle Pana Samotáře i Bez slitování, se tato technika všeobecně rozšířila: oba filmy jsou humorné, sebeironické, až sarkastické, u diváků v sále vyvolávají salvy humoru, ale postupem času se příběh mění a latentně vážná zápletka ve filmu převládá. Sebeironie a humor jsou dnes, v éře, kterou nesmazatelně poznamenali Monty Pythonové, zřejmě nezbytné -- kdyby příběh totiž od počátku prezentoval jen vážné emoce, sentimentalita by byla v dnešním poučeném, cynickém věku zřejmě pro diváka nestravitelná -- filmový tvůrce by k divákovi pouze vážným tónem nepronikl, divák by si zachoval svou odtažitost

Vzdálenou připomínkou Slámových Divokých včel (které však téměř jistě britští tvůrci neviděli) je postavou hlavního hrdiny, imitátora Diego Luny, který v ulicích tančí a napodobuje kostýmem i pohyby Michaela Jacksona. V Paříži se seznámí s atraktivní Američankou, která zase imituje šaty i vystupováním Marilyn Monroe -- a ta ho pozve do komunity výstředníků, žijících v rozlehlé venkovské usedlosti v severoskotské pustině, kteří všichni vystupují jako nějaká celebrita -- její manžel, je například Charlie Chaplin, dále je přítomen papež, anglická královna, Abraham Lincoln, a zpěváci James Dean a Sammy Davies Junior.

Imitátoři (film jim říká v českém překladu "dvojníci") se stylizují do celebrity, protože mají zjevně potíž s existencí v současném světě, nevědí, kdo jsou, nejsou schopni komunikovat s vnějším světem a když se pokusím místním Skotům uspořádat divadelní představení, přijde se na ně podívat asi jen pět šest lidí. Filmem probíhá zároveň zcela jiný paralelní příběh o irském knězi -- misionáři v Africe a několika jeptiškách, které knězi, pilotujícímu letadlo, pomáhají vyhazovat z letounu nad domorodými vesnicemi pytle s potravinami. Otevřenými dveřmi při tom omylem z letadla jedna jeptiška vypadne, a jak letí volným pádem k zemi, vyjadřuje pevnou víru k svému Bohu, aby nedopustil, aby se zabila. A zázrak se skutečně stane -- jeptiška dopadne na zem nezraněna. Vítá to jako zázrak a vyzývá své sestry, aby skočily bez padáků z letadla i napodruhé. Mají-li víru, přistanou na zemi nezraněny. Jeptišky výzvu radostně přijmou a skutečně dojde k zázraku znovu. Vatikán zázrak uzná a irský kněz organizuje výpravu do Vatikánu.

Všechno pokračuje zábavným vtipkováním, v Africe i v severním Skotsku, jenže po neúspěšném divadelním představení se objevuje ve filmu vážný tón: dvojníci objeví Marilyn Monroe, jak se v zahradě usedlosti oběsila. Potřebovala odejít do jiného světa, sděluje pak ve fiktivním monologu hrdinovi. Letadlo s irským knězem i jeptiškami po startu do Vatikánu, kde se má oslavovat jejich zázrak, havaruje a všichni přijdou pádem do moře o život.

Pro dvojníky je v chaotickém a nezvládnutelném světě napodobování celebrit, které zaměňují za vlastní identitu, stejnou hlubinou bezpečnosti, jako je pro africké jeptišky zázrak. Potíž je, že ani na jedno ani na druhé není spolehnutí: po sebevraždě Marilyn Monroe odchází Michael Jackson ze severoskotské komunity, odvrhne kostým a rozhodne se, že přece jen bude zkoumat v tomto životě a světě vlastní identitu.

Navzdory své výstřednosti je Pan Samotář film velice lidský, a totéž lze říci o drsném samurajském zabijáckém korejském filmu Bez slitování. Hlavní mužský hrdina je vrah a zabiják, je němý, protože mu řádně nedorostl jazyk, a na operaci v Japonsku, která ho má stát 100 000 dolarů, si vydělává nájemnými vraždami. Je to však člověk s citlivou a nevinnou duší: zabíjí na objednávku od téhož zadavatele jen mafiány. Zajímavé je, že klasický herojský východní příběh o samurajské cti a nevinnosti je podvracen nesmírně efektivním, ironickým humorem -- diváci asi netušili, že film ze vzdálené Jižní Koreje může být tak komický. Humor je totiž většinou mezi kulturami nepřenosný, přitom, pokud přenosný je, silně zlidšťuje veškeré postavy i vztahy mezi nimi. V samurajově životě se přirozeně vyskytne i krásná milenka, a pak také desetiletý chlapec, kterého samuraj zachrání na ulici (na otázku "Jak se, kluku, jmenuješ", odpovídá: "Kluk"). Film traktuje vztahy mezi hlavními protagonisty prostřednictvím opravdu efektivního humoru, jenže postupně je odhalováno vážné téma, které je shodou okolností velmi podobné tématu filmu Pan Samotář - je to opět o vykořeněnosti a odcizenosti lidství v dnešním světě.

                 
Obsah vydání       29. 6. 2007
1. 7. 2007 Atentát ve skotském Glasgow
1. 7. 2007 Městu a světu: Rozepnutý poklopec stínového premiéra Štěpán  Kotrba
1. 7. 2007 Jak pomalu lze jít? Poetický film a umění zaujmout diváka Ema  Čulík
1. 7. 2007 How slow can you go? - Poetic film and the art of the audience Ema  Čulík
1. 7. 2007 Bigotní dogmatismus zprava i zleva Jan  Čulík
1. 7. 2007 Lidé o tom chtějí mluvit, filmař to natočí, ale v médiích to systematičtěji nenajdete Jan  Čulík
30. 6. 2007 Pandořina skřínka otevřena Fabiano  Golgo
30. 6. 2007 O slávě a o čistotě Jan  Čulík
29. 6. 2007 Gangsterské metody v boji o rozhlas Štěpán  Kotrba
30. 6. 2007 Slibný začátek Jan  Čulík
30. 6. 2007 Nechci uhořet Jan  Čulík
30. 6. 2007 Kvůli klimatizaci ničíme životní prostředí Jan  Čulík
29. 6. 2007 Vyrobíme sami objektivní pořad o americkém radaru, když to vaši redaktoři neumějí nebo nechtějí udělat
29. 6. 2007 Kritika MFD zaměřená proti nemocničnímu stravování, je hrubě tendenční
30. 6. 2007 Budeme z ideologických důvodů předstírat, že jídlo v nemocnici je chutné? Jan  Bím
30. 6. 2007 Vyvařování v nemocnicích Petr  Wagner
29. 6. 2007 Nový silniční zákon rok poté Ivo  Antušek
29. 6. 2007 Film, který neví, co chce říct Jan  Čulík
29. 6. 2007 Film o lidské nedokonalosti Jan  Čulík
29. 6. 2007 Přestaňte kouřit, začněte žít Jan  Čulík
29. 6. 2007 Puzení konat Václav  Dušek
29. 6. 2007 Česká televize a podprahové informace pro radar Michal  Rusek
29. 6. 2007 ■ ■ ■ František  Schildberger
29. 6. 2007 Nikoliv etika a právo, ale úspěch a zisk, to je měřítko společenské úrovně i tvář současné státní politiky Jan  Paul
29. 6. 2007 Několik poznámek k daním
29. 6. 2007 V Německu vzplála diskuse o prezidentském úřadu Richard  Seemann
29. 6. 2007 Christopher Bollyn v ilegalitě? Jan  Zeman
29. 6. 2007 Že by Češi opravdu byli tak pověrčiví, aneb Věříte anketkám? Uwe  Ladwig
28. 6. 2007 Islamismus není nacismus
28. 6. 2007 Z deníku Mladá fronta Dnes se stal PR magazín politiků ODS Štěpán  Kotrba
28. 6. 2007 nbusr123: Policie zabavila servery kvůli rok starému hacku Štěpán  Kotrba
27. 6. 2007 Obrana před balistickými raketami dlouhého doletu v Evropě
27. 6. 2007 Úspěchy a záhady Oskar  Krejčí
27. 6. 2007 Immanuel Wallerstein: Protiraketový obranný štít: bláznivý nápad nebo racionální cíl Immanuel  Wallerstein
27. 6. 2007 Žvanivý Vondra Milan  Valach
26. 6. 2007 Soudím, že islám musí být zničen Štefan  Švec
26. 6. 2007 Britské střední vrstvy na pokraji revoluce
4. 5. 2007 Hospodaření OSBL za duben 2007
22. 11. 2003 Adresy redakce
30. 6. 2007 Valna hromada Občanského sdružení Britské listy

Filmový festival Karlovy Vary 2007 RSS 2.0      Historie >
1. 7. 2007 Lidé o tom chtějí mluvit, filmař to natočí, ale v médiích to systematičtěji nenajdete Jan  Čulík
1. 7. 2007 Bigotní dogmatismus zprava i zleva Jan  Čulík
1. 7. 2007 Jak pomalu lze jít? Poetický film a umění zaujmout diváka Ema  Čulík
1. 7. 2007 How slow can you go? - Poetic film and the art of the audience Ema  Čulík
30. 6. 2007 Slibný začátek Jan  Čulík
30. 6. 2007 O slávě a o čistotě Jan  Čulík