5. 6. 2007
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
5. 6. 2007

Tajnost dnešního českého filmu

Poděkování Alici Nellis za větší špetku, než jsem doufal (s níž ale roste chuť)

Před časem jsem v článku "Tři pohledy na divadlo Jaroslava Duška" psal o dlouhých letech svého chození do divadla, kdy jsem občas v některém představení našel jen malou špetku čehosi, co se dá nejlépe popsat jako pocit části ztraceného domova. Mnoho z těchto špetek jakoby na představení ulpělo jaksi "náhodou"< anebo některá silná autorova slova přežila proud osobitého režisérského výkladu, který v minulých letech postihl česká jeviště. Když jsem pak objevil Jaroslava Duška a viděl ho v několika představeních ve dnech, kdy měl opravdu dobré "konjunkce", bylo to pro mě zjevení, že neuvěřitelné se může stát skutkem. Objevil jsem, že na naší divadelní scéně existují tvůrci, kteří na onom hledání "domova" vědomě staví koncepci celého díla a dokonce si na jevišti vědomě vytvářejí místa pro použití nevědomí -- jak praví indický klasik: "Dělají ze sebe prázdnou píšťalu, do které pak Bůh vhání vzduch". Představte si tu radost smíšenou s ohromením, když jsem hledal NĚCO, z čeho jsem jen tušil obrysy a nedokázal si to vcelku představit -- a najednou jsem to UVIDĚL...

Totéž co jsem v divadle našel - a ve své buď omezenosti anebo slovesné poctivosti to nedokážu nijak přesně nazvat - v českém filmu dosud hledám. Musím se mladým českým filmařům, kteří dnes takřka jako jeden muž stojí v pozici diagnostiků společnosti, poklonit: stále přesněji analyzují porevoluční dobu, reflektují a trefují se čím dál tím víc do černého. Jenže já jsem jako divák strašně zhýčkaný, a nestačí mi to. Jednak se mi diagnóza dnešních inženýrů lidských duší zdá dost nepřesná (pominu-li svou oblíbenou čtveřici Vorel -- Sláma -- Zelenka - Chaun), a také - kdo se pasuje do role diagnostika, jistě ví, že za diagnózou následuje prognóza a terapie. A ta mi v české kinematografii -- až na zmíněné výjimky -- prostě chybí. A tak při svých návštěvách kina vychytávám své osvědčené střípky a jsem spokojen aspoň s nimi.

Právě včera jsem chytil jeden krásný a slibný. Paní Alice Nellis, autorka brilantní diagnózy jménem Výlet napsala a natočila pod názvem Tajnosti jeden den překladatelky "v domácnosti" Julie. Přijmu-li výzvu Jana Čulíka, který se ve své chystané knize dívá na filmy po roce 1989 z hlediska (ať je mi ten výraz odpuštěn, je-li nepřesný) sociologického, rád bych na okraj tohoto filmu řekl pár radostných pochval dejme tomu "spiritualistických".

Musím paní Nellis poděkovat. Opravdu. Mám dětinskou radost z toho, že jsem našel další spřízněnou duši, která asi také občas vidí běžné každodenní výjevy okolo nás bez hodnocení toho, zda jsou z našeho pohledu dobré či špatné, jako tanec, o kterém jde z jistého úhlu pohledu říct, že je to ten nejestetičtější balet, jaký máme k dispozici. Také jsem se nádherně zasmál při scéně, kde vystrašená maminka v podání Ivy Bittové shledá, že její dcera není na návštěvě kamarádů v heroinovém kómatu (jak předpokládá většina dnešních rodičů středního věku, kteří čtou bulvární denní tisk a sledují denně několikery televizní noviny), ale přirozeně a uvolněně se baví s kamarády.

Navíc po groteskním příchodu matky přibylo teenagerům další téma hovoru: jak to s těmi rodiči už není k vydržení, jak ta normalizační generace utržená ze řetězu už neví co by, jak je žalostně emocionálně neukotvená.

Na závěr dcera matce její zranění, způsobené šmírováním, ošetří a poradí jí, aby myslela víc na sebe, na ni se v ničem nevymlouvala, a jestli to v tom žalostném vztahu už nevydrží, konečně se rozvedla. Při této scéně mi maně v mysli vytanul kdesi přes rameno přečtený rozhovor s Ivanem Hlasem, který líčil, jak se spolužáci a spolužačky jeho dvacetiletého syna utábořili na zahradě jeho hanspaulské zahrady a spořádaně se rozdělili do stanů podle pohlaví. "Kdybyste se prohodili, bylo by to zajímavější," reagoval na to známý bojovník proti normalizační pruderii "No dovol, tati. Jak to myslíš?" odpověděl syn.

Cosi se zkrátka mění, což mi došlo i při scéně na kterou jsem čekal přes půl filmu, kdy mladý, postpubertální virtuóz a majitel bazaru s hudebními nástroji konečně políbí krásnou Julii Ivy Bittové na ústa (ach, Oidipe, je co závidět!), načež se oba rychle zvednou, ona jede v radostné euforii městem a on vbouchává do piána všechnu radost svého mládí.

"Vidíš," řekl jsem kamarádovi, se kterým jsme na film šli -- "v Ostře sledovaných vlacích se s ní musel vyspat a tady je odblokovanej po jedný puse."

"A ty se divíš? Vždyť nám za čtyři roky končí mayskej kalendář..."

Ano čas od 70. let pokročil. Tehdy se autor, klepající na dveře šéfa Čs. filmu dr. Purše s námětem, který v metafoře pojednával o hlouposti interrupčních komisí (mluvím o konkrétním případu) jednak zcela určitě potkal s nezdarem a jednak se považoval téměř za člena undergroundu. Dnes film končí animovaným obrazem "plodu", kterému se matka zcela svobodně nejspíš rozhodla ponechat život, proto -- asi proto, že se na chvíli ocitla poněkud blíže sobě samé...

A co víc - ještě předtím - v pasáži z gynekologické ordinace z úst lékaře, ztělesněného Miroslavem Krobotem -- zazní TO slovo. TO slovo, které jsem v tolika předchozích českých filmech hledal, napínal jsem uši a neslyšel jsem je. TO slovo, při němž mě trochu začalo pálit uprostřed hrudníku a ta špetka, kterou jsem z filmu cítil, se zvětšila o polovinu. TO (doslova a do písmene) kouzelné slovo tam opravdu je -- i když zazní jen jednou - a pak už se k němu nikdo nevrací. Zazní, a to ani v legraci, ani ve své nejprovařenější institucionální formě. A to v naší vlasti není málo.

Ti z vás, kdo mou hádanku hravě rozlouskli, namítnou: ale vždyť tam je VIDÉT. Třeba právě v tom nádherném baletu svět. Anebo v některých záběrech Ivy Bittové či jejího syna, který ve filmu ztvárňuje vteřinovou roli zedníka, krmícího psa, jenž si hoví v batohu na jeho zádech. A také na samém závěru: v dítěti. A -- vlastně v tom všem. A ve všech. Ano. Ale já si přesto myslím, že je třeba překonat zvláštní nesmělost českého filmu vůči tomuto slovu, vyslovit je nahlas, vědomě a spojit s ním ten balet, toho psa i to dítě. Takový film už by nebyl diagnózou, ale terapií, nebyl by už -- jakkoli nesmírně cenou - špetkou, ale skutečným zrcadlem domova...

... teď mě vlastně napadá, že to, co jsem napsal naposled se už vůbec nemusí týkat jen filmu a filmařů...

Pomůcka pro jistotu (-: Inkriminované slovo obsahuje i tento článek.

                 
Obsah vydání       5. 6. 2007
5. 6. 2007 Myslí si Bush, že v ČR vládne prezident Ilves?
5. 6. 2007 Demonstrace proti panu Bushovi Jan  Molič
5. 6. 2007 Bush akci Greenpeace nepochopil?
5. 6. 2007 Americký Kongres vyškrtl z obranného rozpočtu výdaje na stavbu protiraketové základny v Polsku
5. 6. 2007 Politická kontroverze zastínila skutečnost, že raketový štít je nerealizovatelný
5. 6. 2007 Daleko aktuálnější než Gagarin je Minařík Petr  Nachtmann
5. 6. 2007 Gagarin nebyl zas takový kýč Jiří  Škuba
5. 6. 2007 Návštěva potentáta Michal Z. Čenko
5. 6. 2007 Americké procesy s vězni z Guantánama se rozložily
5. 6. 2007 Pošlete Cicciolinu na Hrad ! Štěpán  Kotrba
5. 6. 2007 Bush vysvětluje Putinovi:
5. 6. 2007 Demonstrace pro stoupence amerického radaru v ČR
5. 6. 2007 Greenpeace: Bush nabízí horké klima a novou studenou válku
5. 6. 2007 Pink Georgi Bushovi
5. 6. 2007 Nová ruská raketa Iskander-M bude zaměřena na americké základny v ČR a v Polsku
6. 6. 2007 Vojensky nevzdělaní novináři Lubor  Kasal
5. 6. 2007 * * * J. H. Krchovský
5. 6. 2007 Stydím se za to, kde žiji
5. 6. 2007 Co jsme si to zvolili? Jan  Žižka
4. 6. 2007 Parkanové Gagarin
4. 6. 2007 Mrtvola stalinismu ožila v písni Vlasty Parkanové Jan  Čulík
5. 6. 2007 Jazzová ministryně a přítel nejvěrnější Milan  Neubert
4. 6. 2007 V čele Ministerstva obrany České republiky stojí tajtrlík Jakub  Rolčík
5. 6. 2007 Parkanová je odvážná politička
5. 6. 2007 Kotrba "vzpomíná" na dobu, kterou nezažil Jan  Čulík
5. 6. 2007 Vzpomínka na majora a ty druhé Štěpán  Kotrba
5. 6. 2007 Michael  Marčák
5. 6. 2007 Kdyby blbost uměla zpívat... Milan  Daniel
5. 6. 2007 Až na vrchol Michal  Mašín
5. 6. 2007 My jsme ta banda, banda kašparů... Vladislav  Černík
5. 6. 2007 Postmoderní srovnávání není na místě Tomáš  Krček
5. 6. 2007 K mému domovu patřil i Gagarin, Parkanovou s Vyčítalem k životu nepotřebuji
5. 6. 2007 Směs naivity, primitivismu a ideologického odhodlání
5. 6. 2007 Správná píseň Tomáš  Vymazal
5. 6. 2007 Týždeň proti vojne v Ansbachu Karol  Dučák jr.
5. 6. 2007 Bush nemá rád matky usmrcených vojáků Tomáš  Krček
5. 6. 2007 Německá politická scéna je otřesena nepokoji v Rostocku Richard  Seemann
5. 6. 2007 Německá politická scéna je otřesena nepokoji v Rostocku, aneb když pravda není celá
5. 6. 2007 Říman chce nechat jmenovat kozla zahradníkem Štěpán  Kotrba
5. 6. 2007 Bublan versus Šándor aneb Co s velkým bratrem?
5. 6. 2007 Rowlingová už nemá nic proti klecovým lůžkům
5. 6. 2007 Masarykova historie o zabití koček Michal  Petřík
5. 6. 2007 Není prohrou, ale někdy projevem síly přijmout neuskutečnění toho, co si člověk tolik přál Jan  Paul
5. 6. 2007 Tajnost dnešního českého filmu Tomáš  Koloc
5. 6. 2007 Demonstrace proti konferenci G8 v Heiligendammu, aneb Uwe  Ladwig
4. 6. 2007 Nová studená válka: Rusko zaměří své rakety na evropská města
4. 6. 2007 Bush horší než Madonna, aneb Který předklon bude nejhlubší? Luděk  Toman
4. 6. 2007 Na jihu Číny utajují nepokoje vzniklé kvůli politice jednoho dítěte Kateřina  Procházková
4. 6. 2007 Jaké zájmy hájí George W. Bush a proč je pro něj radar v Brdech tak důležitý? Petr  Kužvart
4. 6. 2007 Zájmy a politika Jindřich  Kalous
4. 6. 2007 Bush, Rusko, USA a protiraketový štít na stránkách BBC
4. 6. 2007 Kriminalizace života společnosti znepokojuje justici Zdeněk  Jemelík
4. 6. 2007 Posílit odhodlání k obraně? Ano, ale proti komu? Michael  Kroh
4. 6. 2007 Bush sice oslabuje, ale pravice v USA asi ne Greg  Evans
4. 6. 2007 Jsme národem lokajů a přičinlivých služebníčků? Jakub  Rolčík
1. 6. 2007 Antirakety Česko nemohou ochránit Jan  Neoral
2. 6. 2007 The anti-missile shield cannot defend the Czech Republic Jan  Neoral
4. 6. 2007 Topolánek: Ani my ve vládě nemáme o americkém radaru žádné informace Jan  Neoral
4. 5. 2007 Hospodaření OSBL za duben 2007
22. 11. 2003 Adresy redakce

Český film RSS 2.0      Historie >
5. 6. 2007 Tajnost dnešního českého filmu Tomáš  Koloc
30. 5. 2007 Bestiář: Překvapuje banalitou i mechaničností Jan  Čulík
29. 5. 2007 Tajnosti: Snad nejhlubší a nejpozoruhodnější film z poslední doby Jan  Čulík
28. 5. 2007 Vratné lahve: Sentimentální variace na známé téma Jan  Čulík
23. 5. 2007 Zemřel filmový režisér Pavel Hobl   
14. 5. 2007 Konec básníků v Čechách Jan  Čulík
14. 5. 2007 Jak básníci neztrácejí naději Jan  Čulík
10. 5. 2007 Byli jsme to my? Jan  Čulík
4. 4. 2007 Vítězslav Tichý a jeho pozoruhodná sbírka českého filmu Jan  Čulík
20. 3. 2007 Tmavomodrý svět Jan  Čulík
19. 3. 2007 Vratné lahve: Vypůjčit a vrátit Tomáš  Koloc
13. 3. 2007 Kameňák jako pozoruhodné svědectví o české společnosti Jan  Čulík
12. 3. 2007 Renčův film Rebelové - ukázka naprostého neporozumění české kulturní minulosti Jan  Čulík
17. 1. 2007 Menzelův Anglický král: přese všechno dílo z rodu královského Tomáš  Koloc
23. 8. 2006 Dobrý člověk stále žije -- Jan Špáta Martin  Štoll