28. 5. 2007
RSS backend
PDA verze
Čtěte Britské listy speciálně upravené pro vaše mobilní telefony a PDA
Reklama
Reklama
Celé vydání
Archiv vydání
Původní archiv

Autoři

Vzkaz redakci

OSBL
Tiráž

Britské listy

http://www.blisty.cz/
ISSN 1213-1792

Šéfredaktor:

Jan Čulík

Redaktor:

Karel Dolejší

Správa:

Michal Panoch, Jan Panoch

Grafický návrh:

Štěpán Kotrba

ISSN 1213-1792
deník o všem, o čem se v České republice příliš nemluví
28. 5. 2007

Vratné lahve: Sentimentální variace na známé téma

Vratné lahve (2007), režie Jan Svěrák

Film je svým způsobem variací na Míchálkovo Babí léto (2001), avšak scénář Jiřího Hubače je podstatně hlubší než jemné sentimentální vtipkování Svěráka seniora, autora scénáře tohoto filmu i představitele hlavní postavy. Vratné lahve dokonce vrcholí týmž motivem jako Babí léto: i v tomto filmu se v závěru vydá stárnoucí manželská dvojice na výlet balónem. Vratné lahve jsou podstatně povrchnější než Babí léto, protože, jak je tomu i u jiných filmů Svěrákových, autoři závažnější témata rozmlžují smířlivou sentimentalitou, takže jako objevná výpověď o lidské existenci jejich filmy působí málo. Zajímavé je, že Babí léto vidělo v kinech v České republice málo lidí, protože prý vadilo, že je to film o "starých lidech" -- status celebrity Zdeňka Svěráka zjevně tentokrát tento handicap překonal.

Další ukázka z připravované knihy Jana Čulíka o českém filmu devadesátých a nultých let, která vyjde v nakladatelství Host koncem roku 2007.

Podobně jako Babí léto jsou i Vratné lahve výpovědí o neodvratnosti stáří a o snahách tento neřešitelný -- problém nějak zvládnout. I hlavní hrdina Vratných lahví, učitel češtiny Josef Tkaloun se ve svých pětašedesáti letech octl stejně jako důchodce František Hána v Babím létě v cizím světě, jemuž už příliš nerozumí: na rozdíl od Hány, který si z nového světa dokáže jen dělat legraci, Tkaloun se znovu a znovu -- také, jako ve filmu Babí léto, k frustraci své manželky, snaží do nového světa integrovat. Sice už nesnese učit ve škole, kdy při snaze vykládat literaturu setkává s drzými poznámkami dětí z bohatých rodin (i tento film naznačuje, že bohatý, úspěšný podnikatel je v české společnosti cizím prvkem, a obyčejný člověk se před ním musí nedůstojně hrbit: ředitelka školy vyžaduje, aby se Tkaloun písemně omluvil rodičům fracka, který v jeho hodině vyrušoval, jen proto, že rodiče škole poskytli podstatný finanční dar).

Tkaloun tedy ze školy, v čase, který "už není jeho", odchází, ale nevzdává se. Nejprve se pokusí pracovat v zasněžené Praze jako poslíček na jízdním kole, na zledovatělé strmé vozovce to však skončí karambolem a zlomenou rukou. Pak si najde v supermarketu práci jako zřízenec pro odebírání vratných lahví od zákazníků.

Tkaloun není jen typický český muž blouznivec, který svým vzdorným postojem chce překonat nastupující stáří, ale protože filmy Svěrákových jsou smířlivé, je zároveň zdrojem hřejivosti vůči svým spoluobčanům. Během příběhu se mu podaří dát dohromady tři milostné dvojice, sám má neukojené erotické touhy po dívkách či mladších ženách, a ty mu sublimují do snů, ale když ho pozve bývalá kolegyně a potenciální milenka na erotickou schůzku, splete si skleroticky den a narazí na jejího manžela. Uzná, že pro něj sex už není, obzvlášť když mu jeho bývalý zeť odmítne předepsat viagru, protože má Tkaloun slabé srdce, a tak aspoň funguje jako stmelovatel vztahů pro jiné. Vztah, který vyjedná svému postaršímu spolupracovníku v supermarketu Řezáčovi, končí svatbou, svou vlastní potenciální milenku přenechá jinému sexuálně frustrovanému kolegovi v supermarketu a vlastní dceři, kterou i se synem opustil manžel, protože jako muž sobec šel za "lepším sexem", dohodí svého bývalého kolegu ze školy.

Film tematizuje unavenost dlouholetého manželského vztahu. Manželé Tkalounovi, oba učitelé, si doma jdou na nervy, fyzicky si už nepřipadají atraktivní a Tkalounova manželka dokáže po letech předvídat snad každé slovo, které se manžel chystá říct. Je to typická autoritativní manželka pozdních středních let, která se k muži chová přísně a ironicky a s obavami sleduje jeho pokračující sklerózu.

Vratné lahve však končí smírně. Manželství Tkalounových oživí krátký flirt paní Tkalounové s úředníkem z magistrátu, který jí vyzná lásku. Když to vidí Tkaloun žárlivost v něm probudí obnovený zájem o manželku, takže ji k čtyřicátému výročí svatby pozve na výše zmíněný let balónem, napuštěným horkým vzduchem. Ten neproběhne bez problémů a když se balónový koš zpoloviny potápí ve vodní přehradě, vyjde najevo, že paní Tkalounová tajně kouří, aby zemřela dříve než manžel -- nechce být na světě po jeho smrti, miluje ho.

Let balónem lze interpretovat jako metaforu lidského žití nebo partnerského vztahu: klopýtáme, ale nakonec to vždycky nějak dopadne víceméně dobře, argumentují Svěrákovi. Muži možná mají tajné sexuální choutky a sní o nevěře, ale rozumní z nich dají nakonec přednost dlouholetému vztahu.

Pozitivně končí i jiné dějové linie. Tkalouna ze supermarketu nakonec vyhodí, protože jeho práci převezme automat, takže jeho přátelské styky s kolegy i se zákazníky končí. Jenže u Svěráků nic není tragédií, vždycky existují jiné možnosti. Dosavadní spoluzaměstnanec Řezáč začne provozovat lety balónem, a nezmar Tkaloun se stane průvodčím v historickém parním vlaku. Tam se mu -- jako závěrečný vtípek filmu -- splní jeho opakovaná snová erotická vize -- uzavře se v železničním kupé z mladou dívkou v době, "kdy vlak teď nebude dlouho zastavovat".

                 
Obsah vydání       28. 5. 2007
28. 5. 2007 Politická propaganda
28. 5. 2007 Veřejnoprávní rozhlas překroutí Bohumír  Tichánek
25. 5. 2007 ČT: Tohle je kvalita za naše poplatky?
28. 5. 2007 Bude v ČR znovu zavedena povinná vojenská služba? Jan  Neoral
28. 5. 2007 Kam kráčíš, Rusko? Petr  Pešek
28. 5. 2007 Masna Ladislav  Landa
28. 5. 2007 Problematická situace v Libanonu
28. 5. 2007 Mamutí projekt tunelu, který spojí Sibiř s Aljaškou, aneb Že by ta neobyčejná výzva přece nebyla jen žert? Uwe  Ladwig
28. 5. 2007 Vratné lahve: Sentimentální variace na známé téma Jan  Čulík
28. 5. 2007 Lichváři a taškáři Václav  Dušek
28. 5. 2007 V Paříži dnes žebrá už skoro každý Michal  Petřík
28. 5. 2007 Je možné zastavit doping? Josef  Vít
28. 5. 2007 Pro hluché, kteří nechtějí slyšet Fidel Castro Ruz
26. 5. 2007 Není třeba lhát – stačí pouze neříci všechno Monika  Hoření
25. 5. 2007 USA odmítly německý návrh pro summit G8 na boj proti globálnímu oteplování
25. 5. 2007 Reforma akademické samosprávy -- ano, ale... Jiří  Neustupa
25. 5. 2007 Poučný pohled na hodnocení americké politiky Miloš  Dokulil
25. 5. 2007 Vojenská základna USA --vláda nerozpoznává velké a malé Oldřich  Průša
25. 5. 2007 Okouzlení krásami Vysočiny aneb kóštnout si reformního batohu Vladislav  Černík
25. 5. 2007 Bezdomovci a jejich práva Josef  Vít
24. 5. 2007 Maturanti za katedrou -- řešení, či zlevnění? Jana  Maříková
24. 5. 2007 Jak pomalu, ale jistě drolit balvan historie Bohumil  Kartous
4. 5. 2007 Hospodaření OSBL za duben 2007

Český film RSS 2.0      Historie >
28. 5. 2007 Vratné lahve: Sentimentální variace na známé téma Jan  Čulík
23. 5. 2007 Zemřel filmový režisér Pavel Hobl   
14. 5. 2007 Konec básníků v Čechách Jan  Čulík
14. 5. 2007 Jak básníci neztrácejí naději Jan  Čulík
10. 5. 2007 Byli jsme to my? Jan  Čulík
4. 4. 2007 Vítězslav Tichý a jeho pozoruhodná sbírka českého filmu Jan  Čulík
20. 3. 2007 Tmavomodrý svět Jan  Čulík
19. 3. 2007 Vratné lahve: Vypůjčit a vrátit Tomáš  Koloc
13. 3. 2007 Kameňák jako pozoruhodné svědectví o české společnosti Jan  Čulík
12. 3. 2007 Renčův film Rebelové - ukázka naprostého neporozumění české kulturní minulosti Jan  Čulík
17. 1. 2007 Menzelův Anglický král: přese všechno dílo z rodu královského Tomáš  Koloc
23. 8. 2006 Dobrý člověk stále žije -- Jan Špáta Martin  Štoll
10. 8. 2006 Účastníci zájezdu lehce vítězí v soutěži o snad nejslabší český film z poslední doby Jan  Čulík
23. 7. 2006 Jak je těžké natáčet "cizí" filmy v Čechách Jan  Čulík
7. 7. 2006 Všechno nejlepší Jan  Čulík