2. 7. 2007
Obsluhoval jsem anglického králeJe nesprávné pomíjet Menzelův láskyplný pohledPolemika s článkem Jana Čulíka "Film, který neví, co chce říct" Obávám se, že vaše kritika filmu se pohybuje v předpojatosti, patrně vytvořené tím, že jste knihu četl jako první. Nemusíte se mnou souhlasit, ale vaše hodnocení filmu mé tezi odpovídá, píše Jan Koňas. p> Hrabal i Menzel popisují snahu "mčč" (malého českého člověka) o dosažení místa na slunci.A Menzel na rozdíl od Hrabala tento koloběh, na jehož každé otočce je "překlopení hodnot", popisuje pro dnešního diváka velmi srozumitelně. |
"Neúčast" Hrabala, nezařazení společenských jevů může být také jen autorovou neschopoností je zařadit, Hrabal představuje cosi jako poetický záznamník, Menzel tyto záznamy pomocí "zazipování" do běžně pochopitelných schemat přetváří do nejméně dvou vrstev. Ta první, pro běžného diváka, odpovídá stylu vaší kritiky, snažící se o pohled "z vyšší inteligence". Druhou vrstvu filmu lze vzít jako nástroj k hledání mechanismů, které modelují člověka do minulosti i do budoucnosti - a nabízí křižovatku, lze toto stále opakovat? Je nutná změna? Co je vlastně k čemu dobré? Láska ke slovu (filosofie) se odehrává výhradně až za slovy, v asociacích, které jsou poplatné době "prvního kontaktu". Pro vás posun "opakování tématu" je snížením jeho hodnoty, nevidíte jej z pohledu "posunuté společnosti", vnímající dílo hlavou plnou jiných asociačních řad. Také poezii filmového pohledu jste zcela pominul, jde o nadstavbu, která ruší čtenářovu představu "skutečnosti", kterou formuje každá dobrá kniha. Nemám ctižádost váš názor napadat, jen upozorňuji na úhel pohledu, ke kterému jste se nemohl ze své pozice (čtení jako první kontakt s dílem) dobrat. Je škoda, že svým postojem ubíráte filmu kvalitu jen proto, že za "laciným zobrazením" nevidíte další, v podstatě humorný a láskyplný pohled na koloběh lidského "pinožení", který je Menzelovi vlastní v celé jeho tvorbě. |
Český film | RSS 2.0 Historie > | ||
---|---|---|---|
2. 7. 2007 | Je nesprávné pomíjet Menzelův láskyplný pohled | ||
1. 7. 2007 | Lidé o tom chtějí mluvit, filmař to natočí, ale v médiích to systematičtěji nenajdete | Jan Čulík | |
1. 7. 2007 | Bigotní dogmatismus zprava i zleva | Jan Čulík | |
29. 6. 2007 | Film, který neví, co chce říct | Jan Čulík | |
29. 6. 2007 | Film o lidské nedokonalosti | Jan Čulík | |
5. 6. 2007 | Tajnost dnešního českého filmu | Tomáš Koloc | |
30. 5. 2007 | Bestiář: Překvapuje banalitou i mechaničností | Jan Čulík | |
29. 5. 2007 | Tajnosti: Snad nejhlubší a nejpozoruhodnější film z poslední doby | Jan Čulík | |
28. 5. 2007 | Vratné lahve: Sentimentální variace na známé téma | Jan Čulík | |
23. 5. 2007 | Zemřel filmový režisér Pavel Hobl | ||
14. 5. 2007 | Konec básníků v Čechách | Jan Čulík | |
14. 5. 2007 | Jak básníci neztrácejí naději | Jan Čulík | |
10. 5. 2007 | Byli jsme to my? | Jan Čulík | |
4. 4. 2007 | Vítězslav Tichý a jeho pozoruhodná sbírka českého filmu | Jan Čulík | |
20. 3. 2007 | Tmavomodrý svět | Jan Čulík |