30. 5. 2007
Bestiář: Překvapuje banalitou i mechaničnostíBestiář (2007), režie Irena Pavlásková Bestiář, natočený na motivy románů Barbory Nesvadbové, je jeden z četných současných českých filmů, svědčících o nepoužitelnosti českých mužů a o tom, jak mladá dívka marně hledá uspokojivého partnera. |
Studentka literatury Karolína, která se paradoxně živí tím, že vede kurzy chování a vystupování, v nichž frekventanty upozorňuje na význam neverbální, podprahové komunikace prostřednictvím gest a postojů (její rodiče jsou psychologové), se uprostřed průtrže mračen na pražském Uhelném trhu seznámí s Alexem, finančním odborníkem středního věku (Karel Roden), který ji v dešti nabídne odvoz svým luxusním sportovním automobilem. Zase, jako často v poslední době, film tematizuje zazobaný způsob života vyšších středních vrstev, k tomu přistupuje ještě prvek charakteristicky českého kosmopolitismu. Finančník Alex vyrostl v Rakousku, kam ho rodiče posílali do přísné jezuitské školy, což ho ztraumatizovalo na zbytek života, jeho otec je český emigrant, maminka je Rakušanka; Alex sám je světoobčan, což dokumentuje tím, že v Itálii, kam vezme Karolínu na dovolenou, si tyká se spoustou místních mladých lidí,zná to tam, léta tam jako dítě jezdil s rodiči na dovolenou. Alex žije celou dobu nejen s homosexuálním partnerem, jehož zná z Vídně, ale i s postarší rakouskou partnerkou. Je to však typický "nepoužitelný muž". S Karolínou má sice sexuální poměr, ale pouze za svých podmínek, jen tehdy, když se jemu zachce -- jinak ji v podstatě izoluje od svého života i světa. A to je, v kostce řečeno všechno. Karolina je do Alexe silně zamilovaná, Alex ji však neustále uniká, a tak se Karolina během filmu vrhá do erotických dobrodružství s četnými jinými muži, náhodně s pianistou, jemuž nedlouho předtím zemřela manželka, takže náhodným sexem se snaží na mrtvou partnerku zapomenout, s autoritativním farmářem Markem, který si vodí do ložnice různá zemědělská zvířata, a flirtuje i s ministrem. Zároveň se o ni opakovaně uchází pohledný, ale neprůrazný student Honzík, ale s ním se Karolina vůbec nesejde - domluvené schůzky s Honzíkem se většinou neuskuteční, protože náhle zavolá Alex. Pokaždé se realizuje skoro tentýž příběh: muži mají vždycky zájem o příležitostný sex s pohlednou dívkou, vytvořit trvalý vztah je složitější. Buď ho muži nechtěji, anebo toho nejsou schopni. Bestiář je kolotočem předpověditelných epizod o partnerských vztazích, opepřených častými scénami explicitního sexu. Film je zdlouhavý (natočit snímek tak, aby byly četné erotické scény nudné, je jistě docela obtížné). Karolína se v závěru filmu jen jakž tak osvobodí ze závislosti na ztraumatizovaném podivínu Alexovi, zůstává sama, všichni ostatní její bývalí partneři si nalezli někoho jiného, Alex jí každý ten telefonuje z Tibetu. Bestiář překvapuje banalitou i mechaničností.
|