1. 11. 2004
Hlavní nádraží v Brně je krajským dopravním uzlem a tím musí také zůstatJiří Löw
Od hejtmana i dalších představitelů kraje jsme několikrát slyšeli, že otázka polohy nádraží je věcí čistě brněnskou, do které nemá kraj co mluvit. Přitom je to prakticky naopak. Tak především je třeba zopakovat, že největší podíl lidí využívajících pravidelně či nepravidelně nádraží tvoří právě Jihomoravané, kteří v Brně nebydlí. Dojíždějí sem denně a týdně za prací a studiem či nepravidelně za lékařskou péčí, nákupy, úřady a na návštěvy. Podle statistik Českých drah je jen malá skupina Brňanů, kteří takto využívají železnici k dopravě. Drtivé většině cestujících přinese odsun nádraží kamsi za Zvonařku zejména prodloužení doby dojížďky. |
A nejde jen o těch pár minut, které ztratí přestupem na MHD nebo pár korun za dražší jízdenku, ale často může i pouhých pět deset minut při dojížďce do práce či výuky, která nečeká na zpozdilce, nutnost vyjet o spoj dříve a tady už jde o desítky minut. Totéž se může opakovat při návratu. Čas jsou peníze. To nutně musí vést k zamyšlení, zda změna dojízdné doby nebude pro část cestujících i sociálním problémem? Dojíždějící obětují práci a studiu více než Brňané, ale vše má své meze. Může prodloužení dojížďky z hodiny a půl na dvě znamenat překážku? Samozřejmě a mnohdy velkou! Mnozí si to již zažili, pokud zrovna tato situace nastala u nich při zavádění či změnách IDS. Ne zcela všem tento jinak chvályhodný krok přineslo zkrácení jízdní doby, při odsunu nádraží je změna k horšímu zcela evidentní. Kraj se nesmí vzdát svého vlivu na polohu nádraží. Do září podmiňoval hejtman Juránek změnu polohy nádraží další investicí do kolejového diametru, který měl být malou náplastí na důsledky odsunu. Vzhledem k neprostému nedostatku financí na diametr však kraj od této podmínky ustoupil a přidal se na stranu brněnských radních, kteří horují pro odsun bez ohledu na zdravý rozum. Plán na kolejový diametr nikdy v projektech na odsunuté nádraží nebyl a pochopil to nedávno i hejtman Juránek. Tím, se však vzdal poslední naděje, že odsun nádraží bude alespoň částečně kompenzován. Bohužel si ani město, ani kraj neuvědomují, že brněnské nádraží je krajský přestupní uzel, a že odtržením od uzlu městské dopravy před nádražím nutně ztratí na významu pro cestující. Několikrát jsme městské radní nachytali při lhaní. Nejprve, že zachování současné polohy nádraží není technicky možné. Opak prokázaly jejich vlastní oficiální studie. Pak pohádka o tom, že obě polohy by stály stejně. Oponentní posudek dokazuje, že kalkulace na odsun je podhodnocená o šest miliard. Pak vyplynulo, že v sumě na odsun není žádná nutně vyvolaná investice, kterou bude muset hradit již dost zadlužené město Brno. Opět jde o velké miliardy. Někdy si připadám, že brněnské občany nezastupují zastupitelé, ale akcionáři stavebních firem a majitelé pozemků v Jižním centru. Svým sveřepým prosazováním odsunu, nakonec i proti vůli Brňanů, se již dost zdiskreditovali a nedá se jim věřit. Je na čase, aby se iniciativy chopil krajský úřad a zastal se těch, pro které byl před čtyřmi lety zřízen, tedy všech Jihomoravanů, včetně samotných Brňanů. Odsun nádraží nebo rekonstrukce ve stávající poloze bude přece největší investice, která se na území kraje odehraje. Učiňme z krajských voleb doposud chybějící krajské referendum o tom, kde má krajské vlakové nádraží v následujících letech stát. Autor je lídr krajské kandidátky Zelená pro Moravu |