1. 11. 2004
Existuje řádná kontrola silničních oprav?Možná máte podobnou zkušenost. Jedete autem po známé trase a cesta, která doposud byla podle vašeho názoru naprosto v pořádku, se zničehonic opravuje. Speciální stroj snadno seškrábne horní vrstvu asfaltu a ta se pak rychle nahradí novou. Nevím, jak drahé jsou takovéto opravy, zadarmo však jistě nebudou. Domnívám se, že mnohé silnice jsou v mnohem horším stavu. Podle mého soudu jde tedy buď o zbytečné plýtvání, nebo rovnou o korupci. A tak se ptám: Existuje účinná kontrola, zda takovéto opravy silnic jsou skutečně nutné? Nejde v prvé řadě o snadný a nikým nehlídaný "tunel" peněz daňových poplatníků? Na fotografii je seškrábnutá svrchní část asfaltové cesty v Tlumačově u Otrokovic dne 29. 10. 2004. Z fotografie je patrné, že druhá polovina cesty je v naprostém pořádku. S tímto druhem "oprav" jakoby se poslední dobou roztrhl pytel. |
Cena silničních oprav není zahrnuta do ceny zbožíS uvedenou problematikou souvisí ožehavé téma poslední doby. Po otevření hranic -- stali jsme se řádným členem EU -- enormně vzrostla nákladní silniční doprava. A zatímco ekologická doprava po železnici ztratila velké množství svých klientů, silnice jsou ničeny dramatickým nárůstem těžké dopravy. Proč má daňový poplatník platit za služby, kteří užívají jiní? Cožpak stávající poplatky (mám na mysli těžkou nákladní dopravu) za užívání silnic odpovídají nákladům na údržbu silnic? Opravy silnic stojí ročně desítky miliard korunPochopme, že mnohé zboží je levné pouze zdánlivě, je nutné zaplatit jeho další skrytou cenu "paušálně" -- formou přímých i nepřímých daní do státního rozpočtu na opravy silnic. Jak nám bude dlouho trvat, než si povšimneme, že ze státní kasy musíme ročně vynakládat desítky miliard korun na údržbu a obnovu silnic, aniž by tato cena byla započtena do ceny převáženého zboží? Kvalita oprav neodpovídá nárůstu dopravyDále se ptám: Existují v ČR normy pro opravy silnic, které jasně stanovují, kolik let při daném zatížení má silnice vydržet? Nestává se v ČR zvykem, že velké státní (obecní) zakázky (opravy silnic) jsou pro jisté firmy trvalým a snadným zdrojem příjmů? Kdo po "opravě" silnice dokáže, že oprava byla provedena zbytečně? A není pro stavební firmy velmi výhodné provést opravu pouze zdánlivě (rozuměj maximálně levně, tedy nekvalitně), aby silnici bylo nutné za dva tři roky opravit znovu? -- Jen těžko lze předpokládat, že se vždy najdou uvědomělí občané, kteří si souvislosti pamatují, a kteří také na věc upozorní... Poplatky za dálnice nezaručí rychlejší dopravuTaké si povšimněme, že motoristé, kteří zaplatí za dálniční známku, často mohou i po dálnici jet z důvodu častých oprav pouze hlemýždím tempem. Cožpak lze vybírat peníze za služby, které skutečnou službou nejsou? |