27. 10. 2004
Kolik bude hlavních nádraží v Brně?Stále slyšíme verzi, že je třeba odsunout brněnské nádraží. V současné době získává prioritu projekt tak zvaný VRT, což mají být vysokorychlostní tratě s rychlostí vlaků nad 200 km/hod. Tato trať bude mít úplně novou polohu, nesmí se s ničím křížit, ani se současnými tratěmi v úrovni. Vše musí být řešeno mimoúrovnově. Protože na to tlačí většinou státy s německy mluvícím obyvatelstvem a nejpopulárnější je cesta z Berlína do Vídně, je velice pravděpodobné, že se tato trať začne stavět co nejdříve. |
Varianty jsou dvě. Severní a jižní. Zatímco při severní variantě, která by byla dražší, by bylo nutné se napojit na stávající či odsunuté nádraží, jižní varianta je napojena pouze na Modřice a Brno by bylo připojeno jen k tomuto nádraží vlaky či tramvajemi. To, že všechny vlaky budou zajíždět do Brna, je velice málo pravděpodobné. Je to odvislé od toho, kolik v Brně bude vystupovat cestujících a jaká bude možnost napojení na další dopravní spojení. Naskýtá se tedy otázka. Nevznikne v Modřicích další hlavní nádraží, třeba i samovolně přes protesty architektů i některých dalších brněnských funkcionářů a radních? Nebylo by lepší s touto eventualitou vážně počítat a ne ji smést ze stolu? Život vždy byl silnější než sebelépe vypracovaný projekt či územní plán. Nejlevnější metoda jak opravit vyšlapaný trávník je na něm vybudovat chodník, pokut to situace v místě dovoluje. Navíc nic není dogma a vše se dá přepracovávat dle skutečnosti a skutečných požadavků. Odsun brněnského nádraží probíhá v nejnevhodnější době. V době, kdy není rozhodnuto o konečné trase VRT, kdy nevíme, co bude prioritou železniční dopravy. Pokud chceme odsouvat hlavní nádraží, tak nám nezbude navíc posunout termín do doby, kdy bude známá konečná verze VRT. Neberme si špatný příklad z Prahy, kde například zavedli do středu města dálnici a nyní budují obchvat. Jednou tento postkomunismus musí skončit. Další generace na to bude citlivější. Vítězství v referendu občanů, kteří chtějí zachovat stávající polohu nádraží nelze zastavit. Lze ho jen dokončit při volbách. Upřednostnění polohy nádraží, umocněné obavou z možnosti tvorby korupčního prostředí a klientelismu vyhnalo z domu 79 294 občanů města Brna k místnímu referendu. 86 procent platných hlasů volilo zachování polohy a modernizaci stávajícího nádraží v centru města. HSMS jako člen koalice Jižní Morava podporuje názor veřejnosti, který je výsledkem tohoto referenda. Jsem za HSMS kandidátem na senátora za volební obvod Brno-venkov. |