8. 10. 2004
Nádraží v Brně -- snaha o informaci před referendemV souvislosti s projektem přestavby železničního uzlu v Brně jsem dostal několik e-mailů, vesměs od odpůrců přesunu nádraží. Mezi nimi ale i jeden oznamující možnost informovat se o problému a podívat se na dotčenou oblast z 15. poschodí M-paláce na Heršpické ulici, píše Jaroslav Polák: |
Využil jsem této možnosti a kromě návštěv internetových stránek zastánců (http://www.zeleznicni-uzel-brno.cz) i odpůrců (http://www.nadrazivcentru.cz) přesunu jsem se podíval na Brno z netradičního místa. Na vlastní oči jsem viděl jak by posun nádraží a zrušení existujících zbytečných náspů a kolejišť uvolnilo Brnu jedinečné možnosti rozvoje. Přes zřejmou ekonomickou náročnost považuji radnicí navrhované komplexní řešení železničního uzlu za optimální variantu, které bychom se my Brňané neměli bát a spíše o ni usilovat. Prošel jsem spoustou evropských i neevropských měst a řešení dopravní situace v každém městě je jiné a těžko lze argumentovat příklady z jiných měst, kde je např. nádraží přímo v centru města nebo od centra vzdálené. V případě Brna i po posunu nádraží o 700 m se jedná o velmi přijatelné řešení. Odstranění přebytečných kolejí a uvolnění prostoru pro bydlení a rekreaci a zeleň by mělo podnítit spíše stranu Zelených a ekologické aktivisty k podpoře varianty navrhované radnicí. Kupodivu jsou spolu s KSČM proti. Je smutné, že problém je v současné době velmi zpolitizovaný a ze strany odpůrců přesunu vyhrocený přímo do kampaně. Brno již v minulosti několikrát doplatilo na vzájemné spory dvou variant řešení (např. nejméně 20-tileté odsunování řešení mimoúrovňové křižovatky v Pisárkách). I nyní má tak státní rozpočet šanci ušetřit na příspěvku k modernizaci Brna nemluvě o promarněné možnosti příspěvku z fondů EU. Jaroslav Polák |